15 najgorszych błędów SEO, które obniżą ranking strony internetowej

Search Engine Optimization (SEO) to proces optymalizacji strony internetowej w celu poprawy jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Istnieje wiele praktyk SEO, które pomagają w poprawie widoczności witryny w sieci, jednak są również takie, które mogą spowodować obniżenie jej rankingów. W artykule omówię piętnaście najgorszych praktyk SEO, które mogą negatywnie wpłynąć na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Poznanie tych błędów pozwoli uniknąć ryzyka szkodliwych działań SEO i pomoże w poprawie pozycji w wyszukiwarkach.

 

Jakie korzyści możemy uzyskać dzięki odpowiednio prowadzonej strategii SEO?

Odpowiednio prowadzona strategia SEO może przynieść wiele korzyści dla strony internetowej oraz dla jej właściciela. Przede wszystkim, pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania pozwala na zwiększenie widoczności strony i dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów. Dzięki temu można zwiększyć ruch na stronie, co przekłada się na większą liczbę konwersji i poprawienie sprzedaży produktów lub usług.

Oprócz tego, dobre pozycjonowanie pozwala na budowanie zaufania wśród użytkowników, którzy często uważają, że strony znajdujące się na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania są bardziej wiarygodne i wartościowe. Dodatkowo odpowiednio prowadzona strategia SEO pozwala na zwiększenie świadomości marki i budowanie jej rozpoznawalności w sieci.

Wreszcie, zalety pozycjonowania strony internetowej wynikają również z jego długofalowego charakteru. Choć proces ten wymaga czasu i wysiłku, efekty pozycjonowania są trwałe i mogą przynosić korzyści przez długi czas.


Najgorsze błędy SEO

Prezentujemy najgorsze błędy SEO, które przyczynią się do tego, że witryna będzie wyświetlała się na niskich pozycjach w wyszukiwarce. Warto dokładnie się z nimi zapoznać, by wiedzieć, czego unikać w przyszłości.

 

Podstawy pozycjonowania - popularne błędy

1. Nieodpowiednie słowa kluczowe a pozycjonowanie stron

Częstym błędem, jeśli chodzi o optymalizację SEO, jest dobór nieodpowiednich fraz, przykładowo niepowiązanych z ofertą. Konwersji nie zwiększą również frazy bardzo ogólne. Zamiast wpisywać w wyszukiwarkę ogólną frazę "bluzki", lepiej zawężyć ją do "eleganckie bluzki damskie z długim rękawem".
Jeżeli chcemy dopasować właściwe słowa kluczowe, dobrym pomysłem jest obserwacja zapytań, które generują osoby zainteresowane Twoją branżą.
Warto skorzystać z narzędzi pozycjonowania analizujących konkurencyjne witryny oraz upodobania użytkowników. Dzięki nim dopasujesz odpowiednie frazy, co zwiększa szansę na budowę ruchu na stronie.

2. Pominięcie pozycjonowania lokalnego

Pozycjonowanie lokalne pomaga znaleźć się witrynom wysoko w wynikach wyszukiwania w odpowiedzi na zapytania, w których podana jest lokalizacja. Strony łatwiej wypozycjonować w danym obszarze, ponieważ mają mniejszą konkurencję. Trzeba również pamiętać o utworzeniu Profilu Firmy w Google, co pomoże w zbudowaniu większego ruchu na stronie. Odpowiednia optymalizacja profilu pozwoli Twojej stronie wyświetlić się w "local pack", pojawiających się nad bezpłatnymi wynikami wyszukiwania.

3. Zbyt szybka rezygnacja z działań SEO

Pozycjonowanie stron nie przynosi efektów od razu. Wzrost widoczności oraz ruchu zauważalny jest zwykle po kilku miesiącach, dlatego należy uzbroić się w cierpliwość. Dużym błędem jest szybka rezygnacja z usług SEO, ponieważ wystarczy poczekać nieco dłużej, by zainwestowane pieniądze się zwróciły. Warto zdecydować się na długotrwałą strategię pozycjonowania.

4. Brak analizy efektów SEO

Błędy optymalizacji stron popełniane przez wiele osób to również brak analizy skuteczności strategii SEO. Z tego powodu należy systematycznie monitorować efektywność pozycjonowania. Do tego celu doskonale sprawdzą się narzędzia SEO, takie jak Google Analytics i Google Search Console.

 

Błędy SEO dotyczące optymalizacji technicznej

Pozycjonowanie stron to także optymalizacja techniczna, co oznacza działania na stronie, dzięki którym roboty Google poznają jej zawartość oraz zaprojektowanie strony przyjaznej użytkownikom. Prezentujemy błędy w obszarze technicznym, których należy unikać.

5. Brak optymalizacji meta tagów

Meta tagi, nazywane również znacznikami meta, są elementami struktury witryny, które powiadamiają Google o jej zawartości. Zaliczamy do nich meta title i meta description, wyświetlające się użytkownikom oraz algorytmom. Niezoptymalizowane meta dane albo ich zduplikowanie to częsty błąd, który wpływa na SEO. Powinniśmy uzupełnić meta dane tak, by były oryginalne oraz atrakcyjne dla wyszukiwarki oraz użytkowników. Pamiętaj o optymalizacji tytułu strony oraz utworzeniu interesującego opisu z najistotniejszymi frazami i zamieszczeniu Call To Action. Staraj się unikać narzędzi przeznaczonych do automatycznego generowania meta tagów w całej witrynie. W ten sposób wyeiliminujesz ich duplikację.

6. Pominięcie optymalizacji zdjęć

Czynnikiem rankingowym jest także optymalizacja zdjęć oraz grafik w witrynie. Zadbaj o to, by umieszczać pod nimi odpowiedni opis, ponieważ algorytm Google nie potrafi odczytywać obrazów. Tym sposobem zwiększasz również szansę na to, że zdjęcie znajdujące się na Twojej stronie pojawi się na wysokich pozycjach.

7. Nieprzywiązywanie wagi do wyglądu oraz sposobu działania strony

Najczęstsze błędy SEO to również zaniedbanie aspektów, takich jak wygląd i sposób działania strony. Jeśli odpowiednio ich nie zoptymalizujemy, może to wpłynąć na współczynnik odrzuceń czy zmniejszenie ruchu w witrynie.

W jaki sposób zoptymalizować witrynę, by zapewnić użytkownikowi dobre doświadczenia?

  • należy wdrożyć wersję mobilną witryny albo wybrać stronę responsywną;
  • starać się poprawić szybkość działania strony;
  • stworzyć intuicyjną strukturę strony;
  • maksymalnie uprościć proces zakupu w sklepie online;
  • postarać się zoptymalizować adresy URL.

8. Brak przekierowań lub źle skonstruowane przekierowania

Jeśli w Twojej witrynie znajdują się strony 404 bez przekierowań, należy je wyeliminować. Co zrobić, by przekierowania były przyjazne dla użytkowników oraz optymalizacji SEO?

W sytuacji, gdy dany produkt jest niedostępny w sklepie online, użytkownik może zostać przekierowany:

  • na podstronę z podobnym produktem czy też powiązaną tematycznie;
  • na stronę z kilkoma wybranymi produktami.

Należy także zatroszczyć się o automatyczne przekierowania. Linki, które prowadzą z innych stron do naszej witryny, nie mogą powodować, że będzie wyświetlała się strona 404.

 

Błędy SEO związane z linkowaniem

9. Brak optymalizacji anchorów

Błąd SEO to także brak zoptymalizowania anchorów. Ich treść powinna informować użytkowników i roboty wyszukiwarki, co zawiera podlinkowana podstrona.

Poniżej prezentujemy przykłady odpowiednio zoptymalizowanych anchorów:

  • “bluzy damskie”,
  • “pozycjonowanie lokalne sklepu internetowego”,
  • "przejdź na stronę księgarni”.

10. Za dużo linków wewnętrznych na podstronie

Błąd w pozycjonowaniu możesz popełnić, jeżeli zamieścisz na jednej podstronie zbyt dużo linków wewnętrznych. Wówczas algorytmy Google mogą odczytać je jako spam.
Jakie działania podjąć, by linki wspierały strategię pozycjonowania? Najlepiej zamieszczać je w naturalny sposób do podstron, które są powiązane tematycznie.

11. Kupowanie backlinków

Pozyskiwanie backlinków nie należy do łatwych zadań. Właściciele witryn mają świadomość ich korzystnego wpływu na pozycjonowanie, więc raczej niechętnie będą linkować do konkurencyjnych witryn, jeżeli nie wiąże się to z żadną korzyścią dla nich.

Często można się spotkać z propozycją kupienia backlinków. Jest to jednak bardzo niekorzystne dla SEO. Kupowanie takich linków uznaje się za naruszanie zasad Google. Wówczas zamiast podwyższenia swojej pozycji w wyszukiwarce, ryzykujesz, że Twoja strona internetowa przez długi czas będzie miała mniejsze zasięgi.

Chcąc pozyskać backlinki, warto nawiązać współpracę z innymi przedsiębiorcami. Możesz zdobyć je z następujących miejsc:

  • serwisy informacyjne i ogłoszeniowe;
  • blogi;
  • strony zapleczowe;
  • fora;
  • serwisy zawierające recenzje;
  • social media.

 

Błędy w pozycjonowaniu dotyczące treści

Właściciele strony czy sklepu internetowego są narażeni na spadek w rankingu, ponieważ popełniają błędy w obszarze tworzenia contentu. Prezentujemy działania związane z treścią, które mają negatywny wpływ na pozycję strony.

12. Brak analizy skuteczności treści

Kolejny błąd, który negatywnie wpływa na pozycje w Google, wiąże się z brakiem analizowania skuteczności treści. Nie wystarczy tworzyć dużą liczbę tekstów wyłącznie pod SEO. Pamiętaj również o tym, by na bieżąco monitorować ich efektywność. Używaj darmowych narzędzi Google Analytics i Google Search Console lub płatnych (SurferSEO, Senuto). Narzędzia te pomogą Ci w sprawdzeniu, czy treści cieszą się popularnością i czy powodują, że wzrasta konwersja (np. sprzedaż lub zapytania klientów).

13. Przesycenie treści słowami kluczowymi

Do podstawowych błędów w SEO zaliczyć można również przesycenie słowami kluczowymi. Treści opracowywane pod SEO powinny być nasycone kluczowymi frazami, a jednocześnie zawierać ważne elementy dla odbiorcy. Pamiętajmy, że roboty Google coraz lepiej odczytują intencje użytkowników.

Jak nie przesycić tekstu frazami?

  • wykorzystuj słowa kluczowe z umiarem i wplataj je w tekst w naturalny sposób;
  • używaj synonimów;
  • umieszczaj w treściach frazy kluczowe w formie odmienionej i nieodmienionej.
    zwracaj uwagę na jakość treści.

14. Pominięcie publikacji artykułów blogowych lub tworzenie artykułów niezgodnych z ofertą

Na Twoją pozycję strony w Google negatywnie może wpłynąć także pomijanie publikacji artykułów blogowych lub artykułów, które są niezgodne z ofertą.

Dlaczego warto prowadzić blog?

  • umożliwia on firmie pokazanie się z pozycji eksperta;
  • zwiększa widoczność Twojej strony w sieci i buduje ruch;
  • pomaga we wzroście konwersji oraz sprzedaży;
  • może posłużyć jako skuteczne miejsce reklamowe oferowanych produktów i usług (poprzez
  • umieszczenie linkowania prowadzących do podstron z produktami lub usługami);
    może zwiększać zaangażowanie odbiorców.

Nie wystarczy samo prowadzenie bloga. Należy także zdobyć umiejętności, które pozwolą na tworzenie wartościowego contentu. Częstym błędem, który ma negatywny wpływ na SEO, jest publikowanie artykułów na tematy niezwiązane z ofertą. Nie twórz treści opisujących usługi czy produkty, których nie masz w ofercie. Staraj się skoncentrować na tym, w czym specjalizuje się Twoja firma.

15. Duplikacja treści

Kolejnym błędem jest zduplikowany content. Dlaczego warto publikować na swojej stronie unikalne treści? Powielone teksty są niekorzystne dla optymalizacji SEO. Duplikowanie treści sprawia, że roboty Google nie wiedzą, którą z podstron należy wyświetlić, co skutkuje zmniejszeniem ruchu oraz widoczności witryny.
Zduplikowany content dzielimy na zewnętrzny oraz wewnętrzny. Pierwsza sytuacja zachodzi, gdy na różnych stronach znajduje się ta sama treść. Często dzieje się tak, gdy powielane są opisy produktów od tego samego producenta.

Z kolei duplikacja wewnętrzna to zamieszczenie takiej samej treści w tej samej domenie. Nie zawsze jest to związane z celowym skopiowaniem opisu, do takiej sytuacji może dojść również, wtedy gdy:

  • wygenerowano różne adresy URL dla każdego koloru produktu;
  • jeden produkt znajduje się w dwóch różnych kategoriach produktowych i ma odmienne adresy URL.

 

15 najgorszych błędów SEO, które obniżą ranking strony internetowej. Podsumowanie

Artykuł skupia się na tym, jakich błędów należy unikać w kontekście SEO. Wśród nich znalazły się między innymi nieodpowiedni dobór słów kluczowych, zbyt szybka rezygnacja z działań pozycjonowania, pominięcie SEO lokalnego, czy brak analizy efektów pozycjonowania. Jeśli zauważymy u siebie omówione w artykule błędy, postarajmy się jak najszybciej je naprawić.

Na pozycjonowanie składa się szereg działań. Na każdym etapie mogą zdarzyć się błędy, które negatywnie wpłyną na wyniki w organicznych wynikach wyszukiwania. Poza algorytmami warto mieć na uwadze również potrzeby użytkowników - strona powinna być łatwa w nawigacji oraz zawierać ciekawe treści.

 

 

Inni przeczytali także:

Jak zoptymalizować obrazy na stronie pod SEO?
Czy długość treści ma znaczenie dla SEO?
Jak pozycjonować swoją firmę lokalnie - czyli wszystko o lokalnym SEO.
Jak zbudować strukturę strony w SEO?