Jak zwiększyć konwersję na stronie internetowej?

Współczynnik konwersji to jeden z najważniejszych czynników wpływających na rozwój biznesu online. Jego optymalizacja polega zazwyczaj na dobrym poznaniu potrzeb swojego odbiorcy, ale są pewne uniwersalne rozwiązania, które pomagają skutecznie zwiększyć współczynnik konwersji. 

 

Co to jest współczynnik konwersji?

Współczynnik konwersji to parametr, którym określa się odsetek użytkowników decydujących się na zrealizowanie określonego celu na stronie internetowej. Dany cel jest nazywany konwersją i jest określany przez właściciela strony w odniesieniu do własnych potrzeb biznesowych. To bardzo dobry sposób na to, by sprawdzić, czy Twoja strategia marketingowa (na przykład pozycjonowanie strony internetowej) przynosi oczekiwane efekty. Konwersja może przyjmować bardzo różne formy, na przykład: 

  • dodanie produktu do koszyka,
  • zakup produktu,
  • skorzystanie z formularza kontaktowego,
  • połączenie telefoniczne z Twoją firmą,
  • zapis na webinar,
  • założenie konta na stronie,
  • pobranie e-booka.
  • zapisanie się do listy subskrybentów newslettera,
  • złożenie zapytania ofertowego,
  • odtworzenie filmu wideo,
  • polubienie posta,
  • zasubskrybowanie usługi. 

Pamiętaj, że konwersja nie musi odnosić się wyłącznie do dużych celów biznesowych. Równie ważne są mikrokonwersje, które będą miały wpływ na rozwój Twojego biznesu. 

 

Jak obliczyć współczynnik konwersji?

Aby obliczyć współczynnik konwersji dla swojej strony internetowej, najlepiej jest korzystać ze specjalnie przygotowanych do tego narzędzi. Wynika to z konieczności analizy dużych liczb, z którymi możesz się zetknąć w e-commerce. Samodzielnie weryfikowanie takich danych jest wręcz niemożliwe do zrealizowania. Zamiast tego skorzystaj z Google Analytics, aby sprawdzić współczynnik konwersji przypisany do Twojej strony

 

Raport konwersji w panelu Google Analytics

Raport konwersji w panelu Google Analytics

 

Mimo tego, że do analizy współczynnika konwersji możesz wykorzystać Google Analytics to warto wiedzieć, w jaki sposób jest on obliczany. Współczynnik konwersji może być wyliczany na dwa sposoby - albo w oparciu o liczbę sesji, albo w oparciu o liczbę użytkowników. 

Jeśli zajmujesz się sprzedażą online, będziesz opierać się na wzorze współczynnika konwersji obliczanego według unikalnych sesji. W takim wypadku należy wziąć pod uwagę liczbę unikalnych zamówień i podzielić ją przez łączną liczbę sesji.

Natomiast, jeżeli na Twojej stronie znajduje się oferta, z której można skorzystać tylko jednorazowo (np. w ramach subskrypcji), to obliczanie współczynnika konwersji będzie się opierać o liczbę unikalnych użytkowników. Aby dokonać obliczeń, musisz podzielić liczbę unikalnych zamówień przez liczbę unikalnych użytkowników.

 

Ile powinien wynosić współczynnik konwersji na stronie? 

Sama wiedza o poziomie współczynnika konwersji może Ci niewiele powiedzieć, musisz jeszcze wiedzieć, jak określić jego poziom. Czy to dobry czy słaby wynik? Według danych podawanych przez Vwo (https://vwo.com/blog/ecommerce-conversion-rate/) średni współczynnik konwersji, uwzględniający różne branże, mieści się w granicach od 2 do 5%. Warto przy tym wiedzieć, że tylko około 25% firm jest w stanie uzyskać współczynnik konwersji na poziomie wyższym niż 5%. Z kolei tylko 10% firm w internecie jest w stanie uzyskać najwyższe współczynniki konwersji, które będą wynosić 10% i więcej (https://www.wordstream.com/adwords-analysis)

Jednak porównanie swojego wyniku do średniego współczynnika konwersji dla wszystkich firm może Ci niewiele powiedzieć. Ważne jest analizowanie swoich wyników w porównaniu do bardziej specjalistycznych danych. Oceniając swój współczynnik konwersji, warto wziąć pod uwagę następujące elementy:

  • branża, w której działasz,
  • kanał reklamowy 
  • urządzenie, na którym użytkownicy przeglądają Twoją stronę

Poniżej przedstawiamy średnie współczynniki konwersji w różnych konfiguracjach, jednak podczas analizy musisz również pamiętać, że średni współczynnik konwersji dla danej branży nie powinien być Twoim jedynym wyznacznikiem. Najlepsze firmy w branży osiągają wyniki nawet o pięć razy lepsze od średniego wyniku. 

Średni współczynnik konwersji w zależności od kanału reklamowego w 1. kwartale 2020 roku (https://www.episerver.com/globalassets/03.-global-documents/reports/b2c-retail-benchmark-report-q1-2020.pdf): 

  • Google Ads - sieć wyszukiwania - 4.40%
  • Wyniki organiczne- 2.60%
  • Wyniki płatne - 2.60%
  • E-mail marketing - 2.50%
  • Direct - 2.10%
  • Social Media - 1.10%
  • Reklama displayowa - 0.30%

Średni współczynnik konwersji w zależności od branży w 2020 roku (Źródło: https://adoric.com/blog/what-is-a-good-conversion-rate-2020/):

  • E-commerce - 3.71%
  • Prawo - 4.12%
  • Finanse - 11.19%
  • Sektor B2B - 4.31%

Średni współczynnik konwersji w zależności od branży w sekotrze e-commerce w 2020 roku (Źródło: https://www.slideshare.net/adobe/adi-consumer-electronics-report-2020):

  • Elektronika - 1.40%
  • Zrób to sam & Narzędzia - 2.10%
  • Motoryzacja - 2.20%
  • Wyposażenie i wystrój domu - 2.30%
  • Kosmetyki i biżuteria - 2.90%
  • Sport - 3.10%
  • Inne - 3.40%
  • Odzież i obuwie - 4.20%
  • Leki i Zdrowie - 4.60%
  • Prezenty - 4.90%

Jak zwiększyć konwersję w witrynie? Sprawdzone sposoby 

Bez względu na to, na jakim poziomie jest Twój aktualny współczynnik konwersji, Twoim celem powinna być jego optymalizacja - to świadczy o rozwoju działalności. Poniżej przedstawiamy kilka sprawdzonych, skutecznych sposobów na zwiększenie współczynnika konwersji na stronie internetowej. 

 

Łatwa nawigacja na stronie internetowej

Osoby, które odwiedzają Twoją witrynę, muszą mieć zapewnioną możliwość jak najszybszego znalezienia interesujących ich informacji. Intuicyjne menu oraz prosta nawigacja to podstawa dobrze zaprojektowanej, funkcjonalnej strony internetowej. 

 

Strona dostosowana do urządzeń mobilnych 

Wykorzystanie urządzeń mobilnych w e-commerce zwiększa się z każdym rokiem. W 2021 roku mobilny handel elektroniczny odpowiadał za 72,9% światowej sprzedaży internetowej (https://www.statista.com/chart/13139/estimated-worldwide-mobile-e-commerce-sales/). Jeżeli użytkownicy będą mieli problem ze zrealizowaniem zakupu z poziomu urządzenia mobilnego, najprawdopodobniej zrezygnują z transakcji. Jeśli chcesz sprawdzić, czy Twoja strona jest dobrze dostosowana do urządzeń mobilnych, skorzystaj z narzędzia Mobile Friendly Test dostępne w Google Search Console. 

 

Wykorzystanie Call To Action

Call to Action, znane również pod nazwą Wezwanie do działania, to sposób zwracania się do użytkownika, który ma zachęcić go do zrealizowania określonego działania. CTA powinno być krótkie i chwytliwe, aby skutecznie wpłynąć na współczynnik konwersji. Przy tworzeniu wezwania do działania należy pamiętać również o tym, by umieścić je w widocznej części strony (powinno zdecydowanie  odróżniać się od pozostałej treści). Nie powinno się również nadużywać CTA, dobrą zasadą jest wykorzystywanie jednego CTA na na jednej podstronie. 

 

Zadbanie o szybkość ładowania się witryny 

Dla użytkowników sieci bardzo ważna jest wygoda i szybkość. Jeżeli Twoja strona internetowa zbyt długo się ładuje, mało który odbiorca będzie specjalnie czekał i zdecyduje się przejść do konkurencji, która ma lepiej zoptymalizowaną witrynę. Jeżeli chcesz zweryfikować czas ładowania się Twojej strony, możesz skorzystać z darmowych narzędzi PageSpeed Insights i GT Metrix. Zakłada się, że witryna nie powinna ładować się dłużej niż trzy sekundy, jednak im krótszy czas ładowania, tym lepiej. 

Panel narzędzia PageSpeed Insight

Panel narzędzia PageSpeed Insight do sprawdzenia szybkości ładowania się strony internetowej

 

Aby przyspieszyć ładowanie się swojej strony internetowej, możesz wdrożyć następujące rozwiązania: 

  • kompresja plików na serwerze,
  • ograniczenie długości kodu JavaScript i html,
  • usunięcie niewykorzystywanego kodu JavaScript,
  • zminimalizowanie ilości elementów interaktywnych i zdjęć.

Wykorzystanie poczucia presji czasu 

Jeżeli chcesz sprawić, żeby użytkownik szybciej zdecydował się na zakup, możesz wykorzystać presję czasu. W tym celu wykorzystaj na przykład oferty ograniczone czasowo. Mogą to być na przykład kody rabatowe, które są ważne tylko 24 godziny. Dobrym rozwiązaniem jest również informowanie potencjalnych klientów o kończącej się liczbie sztuk produktu, który ich interesuje. W ten sposób sprawisz, że odbiorca będzie miał poczucie, że jeżeli w danym momencie nie zdecyduje się na zakup, to straci niepowtarzalną okazję.

 

Jak zwiększyć konwersję na stronie internetowej?

Podsumowanie

Swój współczynnik konwersji warto porównywać do danych odnoszących się do swojej branży i na tej podstawie pracować nad jego optymalizacją. Wykorzystuj sprawdzone sposoby na poprawienie wyników tego współczynnika, ale nie zapominaj przy tym, by stale analizować potrzeby swoich odbiorców i dostosowywać do nich swoje działania. 

 

Inni przeczytali także:

Jak poprawić widoczność strony? 6 skutecznych sposobów
Co to są linki wychodzące? Sprawdź, jakie przynoszą korzyści.
Co to jest audyt SEO? Sprawdź, co musi zawierać!
Jak przebiega proces pozycjonowania strony? Poznaj działania specjalisty SEO.