Blog - jak wpływa na pozycjonowanie strony?

Na pozycjonowanie strony wpływa wiele elementów, jednak jednym z nich jest treść, którą możemy regularnie tworzyć na stronie poprzez treści blogowe. To jednak niejedyny sposób, by wspierać pozycjonowanie poprzez blog. Sprawdź, dlaczego jeszcze warto stworzyć bloga w witrynie i regularnie publikować w nim wartościowe treści przydatne dla użytkowników.

 

1. Blog umożliwia pozycjonowanie na szeroki katalog słów kluczowych

Zastanawiasz się, dlaczego warto utworzyć bloga w kontekście działań SEO? Jednym z argumentów, który powinien Cię przekonać do działania, jest możliwość pozycjonowania Twojej witryny na wiele słów kluczowych, na które trudno jest się pozycjonować poprzez strony innego rodzaju. Poprzez bloga możesz prowadzić działania SEO na frazy:

  • poradnikowe i edukacyjne,
  • w formie pytań zadawanych przez użytkowników,
  • z długiego ogona, czyli frazy złożone z kilku słów, które precyzyjnie określają zamiary i intencje użytkownika i dają relatywnie szybkie efekty ze względu na mniejszą konkurencję.

Duża liczba fraz z długiego ogona, widocznych na wysokich pozycjach, może wygenerować znacznie większy ruch niż pojedyncze frazy znajdujące się na pierwszej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. To jeden z powodów, dla których warto tworzyć i optymalizować treści blogowe. Frazy z długiego ogona znajdziesz m.in. w Senuto.

 

2. Na blogu możesz publikować obszerne i różnorodne treści

Content is King - to jedno z haseł pozycjonowania, które mimo upływu lat wciąż nie traci na wartości. Im więcej wartościowej treści na Twojej stronie, uzupełnionej o frazy kluczowe, tym lepsze efekty SEO możesz osiągnąć. Co więcej, wpisy blogowe są zazwyczaj dość obszerne, co sprawia, że można w nich umieszczać rozmaite frazy, i to w sposób, który jest naturalny i nie utrudnia odbioru treści przez użytkownika. Jakie typy treści możesz tworzyć na blogu, by wspierać pozycjonowanie strony lub sklepu? Są to:

  • artykuły poradnikowe i edukacyjne,
  • case studies,
  • FAQ, czyli artykuły zawierające pytania i odpowiedzi nurtujące potencjalnych klientów,
  • raport, statystyki i zestawienia,
  • wywiady,
  • historie współpracy,
  • recenzje produktów wraz z osadzeniem video,
  • grafiki i infografiki.

 

 

 

3. Poprzez blog budujesz wizerunek eksperta

Treści blogowe pozwalają CI pochwalić się wiedzą i doświadczeniem, którym dysponujesz. Im więcej wartościowych i różnorodnych treści tworzysz i publikujesz, tym szybciej zbudujesz swój wizerunek eksperta w branży. Być może w przyszłości pozwoli Ci to nawiązać atrakcyjne współprace redakcyjne lub zaproszeniem na konferencję branżową. Liczne i wartościowe treści budują także Twoją pozycję w oczach robotów Google, które regularnie odwiedzają twoją stronę, a jeśli widzą zainteresowanie użytkowników i duży ruch, być może uplasują Cię na wyższych pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania. 

 

4. Blog to sposób na przyciągnięcie ruchu na stronę

Duża ilość treści blogowych to spora szansa na pozyskanie dużego ruchu. Jeśli treści będą dobrze zoptymalizowane pod wyszukiwane hasła, a ponadto interesujące, prawdopodobnie użytkownicy zdecydują się kliknąć w link. Duży ruch może sprawić, że Twoje pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania poszybują w górę. Rozbudowane blogi, zawierające wiele atrakcyjnych i przydatnych artykułów poradnikowych, mogą generować tysiące wejść dziennie. Jest więc o co walczyć. Co więcej, poprzez treści blogowe być może uda Ci się wydłużyć czas pobytu użytkowników na stronie, a to również może być dla algorytmów znak, że witryna jest wartościowa. 

 

5. Poprzez blog możesz rozbudować strukturę linków wewnętrznych

Linki wewnętrzne wpływają na strukturę witryny i mogą ułatwiać:

  • robotom Google indeksowanie witryny,
  • użytkownikom poruszanie się po stronie.

Uporządkowana struktura linków wewnętrznych wpływa także na doświadczenia użytkownika na stronie - dzięki niej potencjalny klient wie, jakie treści może jeszcze poznać i gdzie znajdzie interesujące go informacje. Strukturę linków wewnętrznych możesz także rozbudować poprzez treści blogowe. Jak to zrobić?

  • Umieszczaj w treściach blogowych linki do produktów / kategorii produktowych, o których wspominasz lub które opisujesz.
  • Umieszczaj w treści bloga linki do innych artykułów, które mogą być interesujące dla użytkownika i dodatkowo są powiązane z treścią konkretnego artykułu (np. Rozwijają poruszane kwestie).
  • Umieszczaj w treści bloga linki do podstron ofertowych, jeśli wspominasz o usługach, które oferujesz.

Przykład linkowania wewnętrznego na blogu

6. Poprzez blog stale aktualizujesz swoją stronę

Treści ofertowe, opisy produktów czy treści na stronie głównej są edytowane, optymalizowane i aktualizowane co jakiś czas, a z kolei algorytmy Google lubią witryny, które są często aktualizowane i gwarantują „świeży” content. Sposobem na zadowolenie algorytmów jest stworzenie bloga i regularne publikowanie na nim treści, które są aktualne. Im częściej publikujesz artykuły na blogu, tym częściej algorytmy odwiedzają Twoją stronę, a to z kolei może pozytywnie wpłynąć na stan i sposób zaindeksowania witryny oraz pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Jeśli chcesz jeszcze przyspieszyć ten proces, po utworzeniu nowego wpisu blogowego lub jego aktualizacji możesz poprosić Google o zaindeksowanie (funkcja dostępna w Google Search Console).

 

Jeśli chcesz dodać stronę do indeksu Google, wejdź do Google Search Console i wklej adres URL. W odpowiedzi otrzymasz informację, czy dana strona jest zaindeksowana, oraz możliwość zgłoszenia chęci zaindeksowania.

7. Blog - sposób na rozbudowę profilu linkowego

Jeśli tworzysz wartościowe treści blogowe, takie jak zestawienia, raporty, artykuły poradnikowe  lub case studies, masz szansę na rozbudowę profilu linkowego witryny w sposób naturalny. Jeśli treść jest wartościowa, być może inni właściciele stron zdecydują się wspomnieć o niej:

  • we własnej witrynie,
  • w mediach społecznościowych (zwłaszcza na Facebooku czy LinkedIn).

Co więcej, Twoja działalność blogowa może zaowocować ciekawymi współpracą, np.:

  • możliwością publikacji artykułu gościnnego na innej stronie,
  • wystąpieniem na branżowym wystąpieniu lub konferencji,
  • szansą na przeprowadzenie szkolenia lub webinaru.

Każde z tych działań to okazja na pokazanie swojej wiedzy, ale także pozyskanie wartościowych linków do Twojej strony z witryn organizatorów wydarzenia, z mediów społecznościowych czy z innych stron o podobnej tematyce i zwiększenie ruchu na stronie.

>

8. Treści blogowe pozwalają budować ruch długo po opublikowaniu

Na blogu możesz tworzyć treści, które dotyczą aktualnych wydarzeń, ale w kontekście pozycjonowania warto zainwestować w tzw. Evergreen content. Są to treści „wiecznie żywe”, które nie tracą na aktualności mimo upływu czasu. Mogą one budować widoczność i ruch nawet kilka lat po ich publikacji. Dotyczą one zagadnień i branż, które wyróżnia niewielka zmienność. Przykłady tematów ‘wiecznie żywych” to:

  • Jak pielęgnować wrażliwą cerę?
  • Jak przygotować samochód na zimę?
  • Jak dbać o drewniane meble?

9. Dzięki treściom blogowym możesz wspierać sprzedaż

Chociaż pozycjonowanie stron i sklepów skupia się na budowie widoczności oraz ruchu, to jednak głównym celem SEO jest uzyskanie zwrotu z inwestycji, czyli sprzedaży. Treści blogowe mogą wspierać ten cel. W specjalnych zestawieniach lub recenzjach możesz umieszczać te produkty lub kategorie produktowe, które mają największą marżę i na których najbardziej Ci zależy w kontekście sprzedaży. Poprzez treści blogowe możesz rozwiewać wątpliwości klientów i odpowiadać na ich pytania 0 w ten sposób ograniczasz ryzyko, że użytkownik zrezygnuje z zakupu produktu lub wyboru usługi ze względu na brak informacji, lub liczne wątpliwości.

 

10. Blog buduje zaufanie i pozwala lepiej poznać potrzeby klienta

Jeśli chcesz dotrzeć na wysokie pozycje w  organicznych wynikach wyszukiwania i zadowolić użytkownika, musisz najpierw poznać jego potrzeby. Treści blogowe z pewnością ułatwią Ci to zadanie. Jeśli masz już content na swoim blogu, możesz sprawdzić w Google Search Console, które artykuły cieszą się największą popularnością i poszukać zbliżonych zagadnień, które możesz poruszyć. Warto także śledzić komentarze użytkowników umieszczane pod treściami blogowymi - mogą one stanowić inspirację do rozbudowy działań SEO o nowe frazy i pytania, a także do poprawy obsługi klienta.

W Google Search Console w raporcie „Skuteczność” znajdziesz strony, które generują najwięcej kliknięć i wyświetleń. Na ich podstawie możesz tworzyć podobne treści interesujące dla użytkowników.

 



Podsumowanie

Czy jesteś w stanie osiągnąć satysfakcjonujące efekty w pozycjonowaniu bez treści blogowych? Wszystko zależy od branży - prawdopodobnie w części z nich wystarczy skupić się na ostrowach ofertowych. Jeśli jednak chcesz poprawić efekty SEO i przyspieszyć je, warto od początku zainwestować w bloga i regularną publikację angażujących i przydatnych, a także różnorodnych treści. Umożliwi on pozycjonowanie na frazy brandowe, frazy z długim ogonem, poprawi linkowanie wewnętrzne, zbuduje wizerunek eksperta i ułatwi pozyskiwanie linków zewnętrznych z wartościowych źródeł.

 

Inni przeczytali także:

Jak pozyskać klientów w Google? O pozycjonowaniu i optymalizacji konwersji
Ile trwa pozycjonowanie strony?
Co wpływa na pozycjonowanie strony? Lista najważniejszych czynników rankingowych.
Jak samemu pozycjonować stronę internetową?