Jedną z zalet marketingu internetowego jest możliwość mierzenia efektów prowadzonych działań. Nie inaczej jest w przypadku pozycjonowania stron internetowych oraz sklepów. Jeśli chcesz zainwestować w SEO, powinieneś wiedzieć, jak mierzyć efekty pozycjonowania i jakie wskaźniki warto analizować, by sprawdzić, czy zmierzasz we właściwym kierunku, czyli w stronę wyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
Jak sprawdzić efekty SEO? Wskaźniki efektywności (KPI) w pozycjonowaniu
KPI (Key Performance Indicators) w SEO to konkretne wskaźniki, które pozwalają Ci sprawdzić efektywność Twoich działań marketingowych. W przypadku pozycjonowania są to:
- widoczność na kluczowe frazy, czyli liczba fraz w top3, top10 i top50 wyników organicznych Google,
- średnia pozycja Twojej witryny w wynikach organicznych,
- ruch na stronie, czyli liczba użytkowników odwiedzających Twoją witrynę w ciągu miesiąca,
- wyświetlenia, kliknięcia oraz CTR,
- profil linków prowadzących do Twojej witryny z zewnętrznych witryn (liczba i jakość linków),
- konwersje, czyli oczekiwane działania użytkownika (np. sprzedaż, skorzystanie z formularza kontaktowego, telefon, zapis do newslettera, dodanie produktu do koszyka).
W jaki sposób analizować i mierzyć powyższe wskaźniki, by sprawdzić efekty pozycjonowania?
Jak sprawdzić widoczność strony?
Widoczność, czyli liczba fraz w top3, top10 i top50 wyników wyszukiwania jest jednym z pierwszych elementów, które wskazują na efektywność działań SEO. Wprawdzie nie jest ona celem samym w sobie, ale bez widoczności nie będziesz w stanie zbudować ruchu ani sprzedaży z pozycjonowania.
Jak sprawdzić widoczność witryny i zmierzyć efekty pozycjonowania? Do analizy widoczności strony służy jedno z narzędzi dla specjalistów SEO – Senuto. Pozwala ono sprawdzić, na ile fraz w top3, top10 i top50 jest widoczna Twoja strona w organicznych wynikach wyszukiwania. Po wpisaniu adresu swojej witryny otrzymasz wykre, na którym widzisz liczbę fraz wraz z uwzględnieniem przyrostu lub spadku fraz w czasie:
Jak zmierzyć ruch na stronie i przeanalizować efekty pozycjonowania?
Prawidłowo prowadzona kampania SEO przynosi nie tylko wzrost widoczności, ale także ruchu. By sprawdzić, czy pozycjonowanie Twojej witryny zmierza we właściwym kierunku i zmierzyć jego efekty, musisz sprawdzić, czy wzrasta również ruch na stronie. W tym celu wykorzystaj bezpłatne narzędzie Google Analytics i przejdź do Raportu pozyskiwanie > Cały ruch >Kanały > Organic Search. Uzyskane dane pozwolą Ci sprawdzić, ile użytkowników trafiło na Twoją stronę z bezpłatnych wyników wyszukiwania i czy kampania pozycjonowania jest efektywna. Warto przeanalizować:
- liczbę użytkowników,
- liczbę sesji,
- liczbę stron na sesję, wskazującą, ile podstron odwiedził użytkownik w trakcie jednej sesji,
Pozyskane dane możesz porównać w stosunku do:
- poprzedniego miesiąca,
- analogicznego okresu w poprzednim roku.
W ten sposób sprawdzisz, czy pozycjonowanie przynosi wymierne efekty w perspektywie długoterminowej.
Jak mierzyć efekty SEO? Sprawdź liczbę kliknięć, wyświetleń i CTR dla Twojej strony
Nie wiesz, jak mierzyć efekty pozycjonowania bez dostępu do profesjonalnych narzędzi? Skorzystaj z Google Search Console. Znajdziesz w nim takie wskaźniki, jak:
- liczba wyświetleń Twoje strony określająca, ile razy użytkownicy zobaczyli Twoją stronę w wynikach wyszukiwania,
- liczba kliknięć w Twoją stronę w bezpłatnych wynikach wyszukiwania określająca, ile razy użytkownicy kliknęli w link i przeszli do Twojej witryny,
- CTR (click through rate), czyli stosunek liczby kliknięć w Twoją stronę w stosunku do liczby jej wyświetleń w wynikach wyszukiwania,
- średnia pozycja Twojej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.
Wzrost widoczności w wynikach Google będzie wiązał się ze wzrostem liczby wyświetleń witryny, a ten powinien skutkować wzrostem liczby kliknięć i tym samym wzrostem ruchu na stronie. W Google Search Console możesz także sprawdzić, jakie zapytania generują wyświetlenia i kliknięcia i tym samym sprawdzić, czy działania SEO skoncentrowane na określonych frazach dają oczekiwane efekty.
Współczynnik odrzuceń – czy warto go mierzyć w pozycjonowaniu?
Współczynnik odrzuceń to liczba użytkowników, którzy wyszli ze strony bez żadnej interakcji z nią, w stosunku do liczby wszystkich użytkowników odwiedzających. Może być to istotny wskaźnik, który pozwoli Ci zmierzyć efekty pozycjonowania. Dlaczego? Ponieważ brak interakcji użytkownika ze stroną z pewnością nie przyniesie konwersji, a to one są najistotniejszym czynnikiem określającym wartość i efekt pozycjonowania. Jeśli mimo dużego ruchu masz również wysoki współczynnik odrzuceń, powinieneś zastanowić się, co powoduje, że użytkownicy rezygnują z interakcji z witryną. Być może jest to nieintuicyjne menu, niskiej jakości treść lub brak optymalizacji witryny pod kątem urządzeń mobilnych.
Sprawdź profil linkowy Twojej witryny i oceń efekty pozycjonowania
Prowadzisz działania SEO samodzielnie? A może współpracujesz z agencją SEO? Jeśli chcesz sprawdzić efekty pozycjonowania, przeanalizuj profil linkowy swojej witryny. Jest to jeden z kluczowych czynników mających wpływ na pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Duża liczba wartościowych linków sugeruje robotom Google, że Twoja witryna jest interesująca dla użytkowników. To z kolei może wpłynąć pozytywnie na Twoje pozycje w SERPach.
Jeśli chcesz sprawdzić efekty pozycjonowania i przeanalizować przyrost linków, weź pod uwagę nie tylko liczbę linków prowadzących do Twoje strony, ale także ich jakość. W tym celu możesz skorzystać z darmowego narzędzia Google Search Console lub z płatnych narzędzi dla specjalistów SEO, takich jak Ahrefs i Majestic SEO. W Google Search Console w zakładce “Linki” znajdziesz:
- podstrony w Twojej witrynie, które mają najwięcej backlinków,
- witryny, które najczęściej linkują do Twojej strony,
- treści anchorów (linków).
Bardziej szczegółowe informacje o linkach prowadzących do Twojej witryny udostępnia płatne narzędzie Ahrefs dla specjalistów SEO. Znajdziesz w nim przyrost linków zobrazowany na czytelnym wykresie, a także wskaźniki jakości linków (Domain Rating – DR – w Ahrefs i Trust Flow w Majestic SEO).
Pamiętaj, że duży przyrost linków w krótkim czasie nie jest pożądany i nie poprawi efektów pozycjonowania. Może za to oznaczać działania spamerskie i obniżyć Twoją pozycję w organicznych wynikach Google.
Jak sprawdzić efekty pozycjonowania? Mierzenie konwersji
Konwersje to jeden z najistotniejszych, jeśli nie najistotniejszy wskaźnik efektywności pozycjonowania. W zależności od rodzaju działalności, którą prowadzisz, konwersją mogą być następujące zachowania użytkownika:
- dodanie produktu do koszyka lub sprzedaż w sklepie internetowym,
- pobranie cennika lub wysłanie zapytania ofertowego w firmie usługowej,
- dołączenie do usługi abonamentowej (np. pakiety vod),
- zapis do newslettera na blogu,
- zapis na płatny webinar lub szkolenie na platformie szkoleniowej,
- pobranie e-booka, infografiki lub innego darmowego materiału na blogu.
Chcąc zmierzyć efekty pozycjonowania, powinieneś sprawdzać nie tylko widoczność i ruch, ale także konwersje. To one są głównym celem, ponieważ umożliwiają zwrot z inwestycji w pozycjonowanie strony internetowej lub sklepu online Istotnym parametrem jest też współczynnik konwersji, czyli stosunek liczby konwersji do liczby wszystkich użytkowników na stronie.
Jak możesz sprawdzić liczbę konwersji? Potrzebne dane znajdziesz w Google Analytics w raporcie e-commerce (dla sklepów internetowych) i raporcie realizacji celów (dla innych stron).
Raport konwersje celów pozwala sprawdzić głębokość interakcji użytkownika ze stroną – czy zrezygnował z zakupu na etapie przeglądania strony, czy dodał produkt do koszyka, czy dotarł do płatności za zamówienie.
Jak monitorować efekty SEO? Podsumowanie
Pamiętaj, że efekty SEO nie przychodzą z dnia na dzień – musisz na nie poczekać. Zazwyczaj, zwłaszcza w konkurencyjnych branżach, pierwsze efekty w postaci wzrostu widoczności i ruchu możesz zobaczyć po 3-6 miesiącach współpracy z agencją SEO. Dopiero później możesz się spodziewać wzrostu konwersji. W trakcie prowadzenia działań SEO, sprawdzaj:
- czy wzrasta liczba fraz widocznych w top3, top10 i top50,
- czy generujesz większy rich na stronie (więcej uzytkowników i sesji – miesiąc do miesiąca lub rok do roku),
- czy rośnie liczba wyświetleń oraz kliknięć w organicznych wynikach wyszukiwania,
- czy pozycjonowanie przekłada się na konwersje z organicznych wyników wyszukiwania,
- czy stopniowo przyrasta liczba linków przychodzących do Twojej witryny.
Jeśli z analizy wynika, że powyższe wskaźniki wzrastają, pozycjonowanie prowadzone jest prawidłowo i przynosi oczekiwane efekty.
Inni przeczytali także:
Jak analizować wyniki swojej strony internetowej?
Jak sprawdzić ruch na stronie? Skuteczne strategie i narzędzia
Jak korzystać z Google Search Console, aby lepiej promować stronę
Jak zrobić audyt pozycjonowania strony
Jak przenieść mój biznes bezboleśnie na GA4?