Jak wybrać frazy do pozycjonowania strony? Skuteczne strategie + lista narzędzi.

Słowa kluczowe odgrywają istotną rolę w pozycjonowaniu. Bez nich nie byłaby możliwa optymalizacja treści. Stosowane są także w meta danych, nagłówkach i adresach URL. Skąd brać słowa kluczowe do swojej strony i jak je wykorzystać na różnych obszarach optymalizacji strony? Poznaj poradnik dla początkujących.

Co to są słowa kluczowe? Frazy generyczne vs. long tail – różnice

Frazy, inaczej słowa kluczowe, to zestaw słów, które wpisuje użytkownik wyszukując czegoś w Google. Może to być także pojedyncze słowo, ale w pozycjonowaniu takie frazy raczej nie są uwzględniane w strategii. Dlaczego? Słowa kluczowe mają naprowadzić użytkownika na rozwiązanie jego problemu, mają dostarczyć mu precyzyjnych informacji. 

Trudno jednym słowem konkretnie opisać swój problem. Aby to lepiej zrozumieć, spróbuj odpowiedzieć sobie na pytanie, czego konkretnie szuka użytkownik, który wpisuje w Google np. frazę Poznań. Może chce wiedzieć, gdzie na mapie leży Poznań? A może szuka ciekawostek z tego miasta, bo wybiera się tam na wycieczkę? Może chce wiedzieć, ilu mieszkańców ma Poznań lub co się dziś wydarzyło w mieście? Jak widzisz możliwości jest wiele. 

Aby uniknąć docierania do szerokiego grona odbiorców, o zróżnicowanych potrzebach, lepiej wybierać precyzyjne frazy. Do takich fraz należą słowa kluczowe z długiego ogona (long tail). Są one wpisywane w Google rzadziej niż ogólne frazy, ale wpisują je użytkownicy, którzy są zainteresowani konkretnym tematem. Są np. takie frazy jak: hotel Poznań centrum, restauracja włoska Poznań, gdzie na spacer w Poznaniu itp. 

Frazy typu long tail z większym prawdopodobieństwem wygenerują ruch potencjalnych klientów, są więc bliżej konwersji. Dodatkowym plusem jest to, że łatwiej jest na nie uzyskać wysokie pozycje w Google. Co nie oznacza, że nie są wartościowe. 

Innym typem fraz są frazy brandowe, czyli zawierające nazwę marki, firmy lub imię i nazwisko właściciela/twórcy. Chociaż wydawać by się mogło, że strona w naturalny sposób wypozycjonuje się sama na takie frazy, bywa, że w wynikach wyszukiwania wyświetlą się wszystkie profile społecznościowe, notki prasowe, a strony www nie będzie. Wtedy warto taką frazę również uwzględnić przy optymalizacji strony. 

Jak wybrać frazy na stronę? Najważniejsze narzędzia do wyszukiwania fraz

Skąd czerpać pomysły na frazy? Z pomocą przychodzą nam narzędzia. Mamy do dyspozycji szereg narzędzi bezpłatnych i płatnych. Warto zwrócić uwagę, wybierając narzędzie na:

  • sposób dopasowania fraz do frazy wyjściowej – zbyt wąskie dopasowanie nie pomoże nam odkryć innych, ciekawych fraz
  • dodatkowe dane – warto sięgnąć po narzędzie, które pokazuje popularność frazy, jej trudność SEO, a także konkurencyjność
  • obecność fraz typu long tail – szczególnie w formie pytań lub fraz poradnikowych, są one nie tylko przydatne do optymalizacji tekstu, ale również do wyboru tematyki treści.

Poniżej lista narzędzi, które po części są bezpłatne, niekiedy bezpłatna wersja jest ograniczona, np. niektóre dane nie są widoczne, a niekiedy są to w 100% płatne narzędzia. Warto stosować kilka narzędzia jednocześnie, aby mieć pewność, że nie pominęliśmy żadnej ciekawej frazy.

Keyword Planner

Keyword Planer to bezpłatne narzędzie w panelu Google Ads, które stworzone zostało do wyszukiwania fraz do kampanii reklamowych Google. Jednak z powodzeniem może być stosowane także w pozycjonowaniu. Szczególnie wartościowe są dane o średniej liczbie wyszukiwań miesięcznie. Frazy można wyszukiwać nie tylko w oparciu o swój pomysł, ale również dodając do narzędzia adres konkretnej podstrony. Narzędzie sugeruje wtedy frazy pasujące do podstrony. Jest to dobre rozwiązanie pod warunkiem, że na stronie jest wartościowa treść.

Google Trends

Inne bezpłatne narzędzie to Google Trends. Tym razem mamy do czynienia z trochę prostszym narzędziem, które pokazuje nam popularność wybranej frazy na przestrzeni czasu. Dodatkowo sugeruje powiązane frazy i powiązane tematy. Dobre narzędzie, aby zweryfikować zasadność pewnych tematów, zanim zainwestujemy w treści. Pozwala też namierzyć aktualnie gorące tematy, dając punkt wyjścia do stworzenia chwytliwych treści na czasie. 

Keyword Tool

Ciekawa alternatywa dla Keyword Plannera, ale w pełnej wersji płatna – Keyword Tool. Bezpłatnie dostaniemy co prawda niepełną listę fraz, ale wciąż będzie na tyle długa, że przyda się w pozycjonowaniu. W narzędziu znajdziemy również sekcję pytań, które świetnie sprawdzą się do rozbudowy treści na blogu firmowym. Do fraz dołączane są w wersji płatnej dane: średnia miesięczna liczba wyszukiwań, trendy, CPC i konkurencja.

Ubersuggest by Neil Patel

Narzędzie, które po bezpłatnej rejestracji lub zalogowaniu się przez Google, daje naprawdę wyczerpującą bazę wiedzy o frazach. Możemy z powodzeniem sięgać po Ubersuggest przy wyszukiwaniu fraz, ale w bezpłatnej wersji niestety mamy miesięcznie ograniczoną liczbę wyszukiwań. Będzie więc to rozwiązanie raczej dla użytkowników indywidualnych niż dla zespołów. Ciekawe dane oprócz sugerowanych fraz to: SEO difficulty, czyli wskaźnik, który pokazuje, jak trudno będzie wypozycjonować się na daną frazę. Poza tym otrzymujemy standardowo dane o popularności wyszukiwania fraz i stawkach oraz trendach.

KWFinder

KWFinder to narzędzie płatne, kiedyś w ograniczonej wersji dostępne bezpłatnie po rejestracji, dziś tylko w formie okresu testowego. Narzędzie jest bardzo podobne do omawianych już tutaj wyszukiwarek fraz i jest bliźniaczo podobne do Ubersuggest, jeśli chodzi o zakres dodatkowych danych o frazach.

Ahrefs Keywords Explorer

Płatny moduł w narzędziu Ahrefs. Bogate narzędzie do wyszukiwania fraz. Dostarcza propozycje fraz pod kampanie SEO oraz fraz poradnikowych w formie pytań, które wzbogacone są o przydatne i unikalne na tle innych narzędzi dane: liczba prognozowana kliknięć, powiązane tematy z frazą, % kliknięć, rzetelna liczba wyszukiwań. Ahrefs oferuje także podpowiedzi fraz do kampanii w Bing, YouTube i do promowania produktu na Amazonie.

Surfer

Must have dla copywriterów SEO, specjalistów content marketingu i pozycjonerów, zajmujących się optymalizacją treści. To narzędzie daje znacznie więcej niż tylko listę fraz. Przede wszystkim ułatwia szybką analizę optymalizacji treści na tle konkurencji, np. nasycenie frazami, objętość tekstu, optymalizacja frazą meta danych i nagłówków. Dodatkowo Surfer umożliwia wyszukiwanie fraz różnego typu, w tym słów powiązanych tematycznie i słów, które często występują w tekstach o tej samej tematyce u konkurencji. W Surferze dowiemy się także, jaka jest preferowana objętość tekstów widocznych na daną frazę w top 10. 

Senuto

Senuto jest przede wszystkim płatnym narzędziem do analizy widoczności strony. Ma jednak moduł do wyszukiwania fraz. Możemy wybrać, czy chcemy otrzymać listę fraz ściśle powiązanych z podaną frazą, czy dopasowanych szeroko. To przydatna funkcja w przypadku, gdy budujemy wyczerpującą bazę fraz. Znajdziemy wtedy nie tylko wariacje na temat frazy, ale także synonimy i fraz z danego obszaru tematycznego. Wyszukiwarka fraz jest wyposażona w filtry językowe, które umożliwiają odnalezienie popularnych dopełnień fraz z podziałem na części mowy. Senuto pozwala także na wyszukiwanie pytań i słów zależnych. 

SEMSTORM

SEMSTORM to płatne narzędzie do analizy widoczności strony w bezpłatnych i płatnych wynikach wyszukiwania. W płatnej wersji dostajemy rozbudowane narzędzie do wyszukiwania fraz zarówno pod pozycjonowanie, jak i kampanie Google Ads. Warto jednak podkreślić, że SEMSTORM udostępnia proste narzędzie do wyszukiwania fraz za darmo. Warto z niego skorzystać, jeśli nie mamy płatnej wersji. Pokazuje w ciekawy wizualnie sposób frazy. Natomiast w płatnej wersji mamy pełny zakres informacji o frazach – od średniej liczby wyszukiwań, poprzez przewidywany koszt kliknięcia i trendy. Warto zajrzeć do narzędzia Generator tematów, które ułatwia znalezienie popularnych tematów wśród użytkowników Google. Osobno mamy do dyspozycji narzędzia Suggester, które umożliwia znalezienie opłacalnych fraz do kampanii Google Ads.

Wordstream

Bardzo ciekawe bezpłatne narzędzie do wyszukiwania fraz, także pod kampanię Google Ads. Podobnie jak w Keyword Plannerze w Wordstream można przeprowadzić wyszukiwanie fraz w oparciu o konkretny URL, a dodatkowo doprecyzować branżę i lokalizację. W narzędziu mamy dostęp do liczby wyszukiwań dla fraz, przewidywanego CPC oraz konkurencyjności.

Answer the Public

To trochę inne narzędzie do wyszukiwania fraz niż dotychczas omówione. Główną zaletą Answer the Public jest wizualizacja fraz i prezentacja różnych możliwości łączenia danej frazy z przyimkami, frazami pytającymi itd. Dzięki temu nie tylko dostajemy listę fraz, ale również pomysły na tematy na blog. Narzędzie jest bezpłatne.

Dobór fraz na stronę – podsumowanie

Omówiliśmy różne typy fraz oraz narzędzia do wyszukiwania fraz. Warto dodać, że wybór fraz na stronę wymaga także dodatkowej weryfikacji. Narzędzia się omylne i czasami mogą podpowiadać słowa kluczowe, które pozornie są powiązane z tematem, a jednak nie pasują zupełnie do oferty prezentowanej na stronie. Taką weryfikację powinna przeprowadzić osoba, która zna biznes, np. klient. Nie bierzemy pod uwagę także fraz niepoprawnych, z literówkami, bez polskich znaków. Dodawanie fraz do strony nie powinno sprawiać, że tekst staje się trudniejszy do czytania, niezrozumiały lub zwyczajnie psuje wizerunek eksperta. Narzędzia są więc bardzo ważne, ale znalezione w nich frazy wymagają dodatkowej, ręcznej weryfikacji. 

Inni przeczytali także:

Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji
Czym są frazy z długim ogonem i jak je wykorzystać w pozycjonowaniu?

Scroll to Top