Jak pozyskać klientów w Google? O pozycjonowaniu i optymalizacji konwersji

Masz stronę internetową lub sklep online? Wykorzystaj ich potencjał! Sam fakt stworzenia i posiadania własnej witryny nie spowoduje, że zdobędziesz nowych klientów i zwiększy sprzedaż oraz przychody. Dowiedz się, jak pozyskać klientów w internecie, dzięki wyszukiwarce Google, i jak pozwolić im się znaleźć i ułatwić finalizację transakcji lub skorzystanie z oferty.

 

Pozycjonowanie - najskuteczniejszy sposób pozyskiwania klientów online?

Twoim celem jest pozyskanie klienta i zwiększenie sprzedaży w swoim sklepie. Pamiętaj jednak, że Twoi potencjalni klienci również Cię szukają - przede wszystkim w wyszukiwarce Google. Dlatego powinieneś zrobić wszystko, by mogli Cię znaleźć. Jednym ze skutecznych sposobów na pozyskiwanie klientów w internecie jest pozycjonowanie (SEO). Czym ono jest i jakie działania obejmuje? SEO (Search Engine Optimization) to optymalizacja witryny (strony lub sklepu internetowego) pod kątem wymagań algorytmów Google oraz wymagań użytkowników. W zakres pozycjonowania wchodzi szereg działań, których celem jest osiągnięcie przez Twoją witrynę wysokich pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Jeśli znajdziesz się w Top3 Google, zwiększasz szansę na to, że użytkownik nie tylko zobaczy Twoją stronę w wynikach wyszukiwania, ale także ją odwiedzi, a być może stanie się Twoim nowym klientem. Celem pozycjonowania jest bowiem nie tylko budowa widoczności (wypracowanie wysokich pozycji w internecie), ale także budowa ruchu i pozyskanie klienta, czyli budowa sprzedaży produktów i usług.

Jakie prace wchodzą w zakres pozycjonowania? Są to:

  • optymalizacja techniczna witryny w taki sposób, by była ona przyjazna dla użytkowników i algorytmów (np. poprzez optymalizację nazw produktów i kategorii produktowych, optymalizację adresów URL, poprawę szybkości działania strony i czasu jej ładowania)
  • wybór słów kluczowych, na które Twoja strona ma być widoczna w wynikach wyszukiwania Google oraz przygotowanie dla nich długoterminowej strategii SEO
  • pozyskiwanie wartościowych linków prowadzących do Twojej witryny i budowanie pozycji domeny,
  • budowanie wizerunku eksperta,
  • tworzenie przyjaznej dla użytkownika struktury strony lub sklepu,
  • tworzenie treści zawierających kluczowe frazy, które są przydatne dla użytkownika
  • stała weryfikacja skuteczności strategii oraz, w razie potrzeby, optymalizacja strategii i wprowadzanie zmian.

Dlaczego warto pozyskiwać klientów poprzez pozycjonowanie? Ponieważ:

  • przynosi długofalowe efekty w postaci wzrostu widoczności, ruchu oraz konwersji,
  • wraz z upływającym czasem koszty pozyskania pojedynczego klienta jest coraz niższym,
  • stanowią skuteczną strategię marketingu internetowego nawet przy ograniczonym budżecie.

Pamiętaj jednak, że pozycjonowanie nie przynosi efektów natychmiast - pierwszych wyników kampanii SEO możesz spodziewać się po 3-6 miesiącach. Czasem na wzrost sprzedaży musisz poczekać nawet 12-18 miesięcy, jednak mimo to jest to opłacalna inwestycja, ponieważ wypracowuje stabilne efekty, które pozwolą Ci zwiększyć wolumen sprzedaży w sklepie lub firmie usługowej.

 



Prowadzenie bloga sposobem na zdobycie klientów online

Content marketing to jeden z elementów kampanii pozycjonowania, jednak może on stanowić odrębny sposób na zdobywanie klientów w internecie. Jeśli chcesz pozyskać nowych użytkowników na Twojej stronie lub w sklepie, postaw na stworzenie bloga i regularne publikacje wartościowych treści. W ten sposób zwiększ widoczność swojej witryny na różnorodne frazy, ale także zbudujesz wizerunek eksperta w swojej branży. W jaki sposób powinieneś poszukiwać tematów blogowych interesujących użytkowników? W tym celu możesz skorzystać z darmowych narzędzi do poszukiwania fraz kluczowych, na przykład Google Keyword Plannera oraz Answer the Public. Dzięki nim znajdziesz informację o tym, czego szukają użytkownicy, jakie mają pytania i wątpliwości. Poprzez bloga zbudujesz także lepszą strukturę linków wewnętrznych, wypromujesz istotne produkty w sklepie i wesprzesz pozycjonowanie całej witryny.

 

Narzędzie Google Keyword Planner podpowie Ci, o czym pisać na swoim blogu, by pozyskać nowych klientów z Google i zdobyć ich zainteresowanie.

 

Pozycjonowanie lokalne - pozyskuj nowych klientów na lokalnym rynku

Jak pozyskiwać klientów na lokalnym rynku? Jeśli prowadzisz działalność usługową na ograniczonym obszarze (np. montujesz panele fotowoltaiczne w określonym województwie, prowadzisz gabinet lekarski w konkretnym mieście) i chcesz pozyskać nowych klientów, postaw na pozycjonowanie lokalne. Są to działania SEO dla Twojej strony internetowej skierowane na określony obszar, na którym prowadzisz działalność i z którego chcesz pozyskać nowych klientów. Dzięki skutecznej strategii SEO dla lokalnych firm możesz szybko zwiększyć grono użytkowników zainteresowanych Twoją ofertą. Dlaczego warto pozyskiwać klientów w Google poprzez pozycjonowanie lokalne? Ponieważ:

  • na rynku lokalnym masz mniejszą konkurencję,
  • SEO dla lokalnych firm zazwyczaj szybciej przynosi oczekiwane efekty (w postaci wzrostu widoczności, ruchu i sprzedaży),
  • jest tańsze od pozycjonowania kierowanego na rynek ogólnopolski.

Stwórz wizytówkę Google Moja Firma i pozyskuj klientów w mapach Google.

Jeśli chcesz pozyskiwać nowych klientów w internecie, i to takich, którzy znajdują się blisko Twojego stacjonarnego punktu sprzedaży, utwórz wizytówkę Google Moja Firma. Dzięki niej będziesz mógł wyświetlać się w wynikach Local pack. Jest to zestawienie trzech wyników wyszukiwania, które pojawiają się w odpowiedzi na zapytania użytkowników, którzy znajdują się w pobliżu Twojej stacjonarnej siedziby. Przedstawione informacje (np. godziny otwarcia, lokalizacja na mapie) nie pochodzą z Twojej strony, ale z profilu Google Moja Firma.

Dlaczego warto utworzyć wizytówkę Google Moja Firma? Ponieważ dzięki niej:

  • możesz pozyskać większy ruch w witrynie oraz stacjonarnym punkcie sprzedaży,
  • zwiększasz świadomość swojej marki wśród potencjalnych klientów,
  • możesz pozyskiwać opinie klientów, które stają się dla innych użytkowników cenną wskazówką, czy warto skorzystać z Twoich usług i zostać Twoim nowym klientem.

Jak założyć profil w Google Moja Firma? Najpierw utwórz konto Google, a następnie przejdź do narzędzia GMF i podaj kluczowe informacje o Twojej firmie (takie jak adres, telefon, adres witryny internetowej itp.). Po wpisaniu wszystkich danych musisz poczekać na pocztówkę z kodem weryfikacyjnym, którą otrzymasz pocztą na wskazany adres firmy.

Narzędzie Google Moja Firma

Wyniki z map Google, tzw. Local pack

 

Optymalizacja konwersji - sposób na pozyskanie i utrzymanie klienta w internecie

Zainwestowałeś w pozycjonowanie, ale oprócz wzrostu widoczności Twojej witryny w wynikach wyszukiwania oraz wzrostu ruchu nie wygenerował większej sprzedaży?  By zwiększyć skuteczność pozyskiwania klientów w internecie, powinieneś uzupełnić pozycjonowania o optymalizację konwersji. Czym ona jest? To zestaw działań, których celem jest zachęcenie użytkownika do wykonania pożądanego działania, obejmującego na przykład:

  • dodanie produktu do koszyka,
  • sfinalizowanie transakcji,
  • zapis do newslettera,
  • pobranie darmowego e-booka,
  • zapis na szkolenie lub wydarzenie.

W jaki sposób powinieneś optymalizować konwersję w sklepie i na stronie, żeby pozyskać więcej klientów z Google? Polecamy następujące działania:

  • skrócenie procesu zakupowego do maksymalnie trzech kroków,
  • umożliwienie dokonania zakupu bez rejestracji,
  • wdrożenie wyszukiwarki i filtrowania produktów w sklepie online,
  • umieszczenie w sklepie informacji o kosztach i czasie dostawy oraz formach płatności (w widocznym miejscu),
  • wyświetlanie produktów powiązanych/podobnych w sklepie online,
  • umieszczenie na stronie przycisków wzywających do działania (Call to Action), np. skontaktuj się z nami, dodaj do koszyka itp.,
  • wdrożenie formularza kontaktowego bezpośrednio na stronie,
  • stosowanie prostego języka, zrozumiałego dla klienta,
  • zadbanie o szybkość działania strony (możesz ją sprawdzić i poprawić dzięki narzędziu PageSpeed Insights).

Przykład formularza kontaktowego

Dzięki tym działaniom możesz przekształcić użytkownika w Twojego realnego klienta.

 

Pozyskuj klientów dzięki pozycjonowaniu i optymalizacji konwersji

Połączenie skutecznie strategii pozycjonowania (szerokiego lub lokalnego) oraz optymalizacji konwersji daje Ci szansę nie tylko na zbudowanie widoczności i ruchu na stronie, ale także na wzrost liczby klientów oraz przychodów. Samo pozycjonowanie bez optymalizacji współczynnika konwersji niekoniecznie przyniesie lepszą sprzedaż, a sama optymalizacja konwersji nie wystarczy, ponieważ klient nie znajdzie Cię w wyszukiwarce i trafi do Twojej dobrze zoptymalizowanej witryny. Dlatego, jeśli szukasz agencji SEO, na wstępnym etapie dowiedz się, czy w cenie usługi pozycjonowania oferuje również optymalizację konwersji.

 

Inni przeczytali także:

Blog - jak wpływa na pozycjonowanie strony?
Ile trwa pozycjonowanie strony?
Co wpływa na pozycjonowanie strony? Lista najważniejszych czynników rankingowych.
Jak samemu pozycjonować stronę internetową?