Co wpływa na pozycjonowanie strony? Lista najważniejszych czynników rankingowych.

Pozycjonowanie nie bez powodu jest kompleksowym działaniem - na pozycję strony w Google wpływają setki czynników. Optymalizacja strony powinna więc uwzględniać większość z nich. Które czynniki rankingowe są najważniejsze? Co warto jeszcze zrobić dla pozycjonowanej strony, aby zwiększyć jej skuteczność? Poznaj najważniejsze czynniki, które decydują o pozycji strony w Google.

Co to są czynniki rankingowe w pozycjonowaniu strony?

Celem Google jest dostarczać użytkownikom strony internetowe, które dadzą im nie tylko poszukiwane informacje, ale również zapewnią dobre doświadczenia podczas użytkowania. W czasach, gdy na podobny temat znajdziemy tysiące stron, Google musi wciąż dopracowywać kryteria, którymi posługuje się, aby wybrać właśnie te 10 najlepszych stron, które pokaże w wynikach wyszukiwania. Kryteria, jakimi się kieruje, nazywamy właśnie czynnikami rankingowymi. Obejmują one takie kwestie jak treść strony, techniczne aspekty strony, linki przychodzące, doświadczenia użytkowników i wiele innych. Gdzie znaleźć listę czynników rankingowych? W takich artykułach jak ten. Nie ma oficjalnej listy, wydanej przez Google. Metoda weryfikacji stron jest tajemnicą, co więcej wciąż ewoluuje i działania, które rok temu były powszechne, dziś mogą zostać uznane za szkodliwe dla widoczności strony.

Jakie czynniki rankingowe są najważniejsze w pozycjonowaniu strony?

Skąd wiemy, jakie działania warto realizować w pozycjonowaniu? Czynniki, które omówimy wynikają z praktyki. W branży eksperci dzielą się przemyśleniami na temat tego, co prawdopodobnie skutecznie pozycjonuje stronę. W wyniku testowania i analizy określamy, czy faktycznie coś działa czy nie. Co więcej, nie ma uniwersalnego wzorca. Są pewne czynniki rankingowe, które uważamy za pewne, a są takie, które niekiedy nie przynoszą żadnych efektów. Czynniki mogą też różnie oddziaływać na różnych stronach internetowych. Pozycjonowanie mimo że na rynku obecne jest ponad 20 lat, wciąż się zmienia i nie można spisać żelaznych zasad SEO o 100% skuteczności. 

Czynniki rankingowe, od których zależy pozycja strony

Czynniki rankingowe podzielimy na grupy: on-site (w ramach działań on-site uwzględniamy działania z zakresu technicznego SEO), off-site, techniczne i doświadczenia użytkownika. Czy wymienimy wszystkie? Nie, ale skupimy się na tych, które naszym zdaniem są istotne i warto je wziąć pod uwagę w pierwszej kolejności. Zobacz, co wpływa na pozycję Twojej strony w Google:

Czynniki rankingowe SEO: optymalizacja on-site

Są to wszystkie działania optymalizacyjne w obrębie strony internetowej. Głównie będą dotyczyły treści i struktury strony. Zobacz, o co warto zadbać:

Frazy a pozycjonowanie strony

Słowa kluczowe - ich dobór i zastosowanie mają wciąż bardzo duże znaczenie w pozycjonowaniu stron. Jako czynnik rankingowy przyjmuje się obecność najważniejszej fraz w takich elementach na stronie jak:

  • meta title - najlepiej jako pierwsze słowo
  • meta description - jest to pośredni czynnik w pozycjonowaniu, ma przede wszystkim zmotywować użytkownika do kliknięcia w link, ale dodanie tu frazy jest dobrą praktyką
  • nagłówek h1 - uznaje się, że nagłówek H1 powinien być na stronie tylko jeden, ponieważ odgrywa ważną rolę w ocenianiu strony przez Google
  • nagłówek H2, H3, H4 - warto umieścić tu frazy, chociaż inną skuteczną praktyka jest stosowanie synonimów fraz
  • tekst - zalecane jest użycie frazy już w pierwszych 150 znakach tekstu, a także powtórzenie jej kilkukrotne (zależnie od objętości tekstu) i stosowanie odmian fraz

Treści a pozycjonowanie strony

W zakresie treści strony chodzi o znacznie więcej niż tylko zawartość fraz. Warto zadbać o takie aspekty jak przydatność tekstu dla użytkownika, a nawet poprawność. Jakie aspekty treści mogą wpłynąć na pozycję strony? Oto kilka przykładów czynników:

  • liczba znaków/słów w tekście - zaleca się jako punkt wyjściowy obrać objętość tekstów konkurencji jako minimum
  • nasycenie frazami (keyword density) - jest zależne od długości tekstu, nie może być za dużo fraz, ani za mało
  • nasycenie słowami dodatkowymi, powiązanymi tematycznie
  • unikalność treści zarówno w obrębie witryny, jak i w zestawieniu z innymi witrynami
  • wyczerpujące, merytoryczne treści, odpowiadające na potrzeby użytkownika
  • listy - numerowane i nienumerowane
  • pogrubienia ważnych elementów, najlepiej z frazą
  • różnorodność - wdrożenie tabelek w htmlu, grafiki, zdjęć, osadzanie filmów
  • aktualność - warto dbać o dodawanie nowych treści co jakiś czas, np. poprzez realizację bloga firmowego

Optymalizacja techniczna a pozycjonowanie strony

Strona musi dobrze działać - ma to duży wpływ na to, jak postrzegają ją użytkownicy. Warto więc zatroszczyć się o takie kwestie jak:

  • szybkość ładowania się strony - warto sprawdzać w różnych narzędziach, robiąc kilka testów pod rząd, aby mieć jak najbardziej prawdopodobny wynik
  • dostosowanie do urządzeń mobilnych - to nie tylko kwestia zmieniających się nawyków użytkowników, którzy przeglądają strony na smartfonach, ale również wymogów Google, który wdrożył algorytm mobile-first index
  • linkowanie wewnętrzne - przemyślana struktura strony zbudowana za pomocą linków, ułatwia robotom Google analizowanie jej treści; jednym z działań optymalizacyjnych jest więc niwelowanie stron sierot, które nie posiadają żadnego linka do siebie; najłatwiejszy sposób na budowę linkowania wewnętrznego to przemyślane menu główne oraz linki w stopce; można także linkować w treści do wybranych podstron
  • wdrożenie przekierowań i linków kanonicznych - pozwala zniwelować takie sytuacje jak niedziałające adresy url lub duplikacja treści 
  • linkowanie na zewnątrz nofollow lub dofollow, ale tylko do wartościowych i powiązanych tematycznie stron
  • mapa strony - warto dodać mapę strony i co jakiś czas ją aktualizować, jeśli na stronie były wprowadzane zmiany
  • menu okruszkowe - pomaga poruszać się robotom i użytkownikom po stronie

Czynniki rankingowe SEO: Optymalizacja off-site

Profil linków przychodzących to obok treści najważniejszy czynnik rankingowy. Na jego wpływ składa się wiele aspektów. Nie wystarczy jednorazowe pozyskanie linków z dowolnego źródła. Potrzebna jest tu wiedza i doświadczenie, aby linki pozyskiwane były w odpowiedniej liczbie, częstotliwości i o odpowiedniej jakości. O czym pamiętać? Na pozycjonowanie mogą mieć wpływ m.in. takie aspekty jak:

  • Liczba linków - zarówno w zakresie liczby domen, jak i konkretnych URLi
  • Tempo przyrostu liczby linków - linki powinny przyrastać w takim tempie, aby wyglądało to naturalnie dla Google, czyli regularnie, a nie jednorazowo
  • Sposób linkowania do strony - znaczenie ma stosowanie odpowiedniego anchoru, zaleca się, aby był to adres strony lub nazwa firmy, odchodzi się natomiast do linkowania pojedynczych fraz
  • Autorytet strony i domeny linkującej - jakość linków ma kluczowe znaczenie, jest ona oceniania m.in. przez pryzmat takich wskaźników jak Page Authority i Domain Authority, które można sprawdzić w Ahrefsie
  • Złe sąsiedztwo - kolejny punkt dotyczący jakości linków, tym razem wpływ byłby negatywny, ponieważ mamy tu do czynienia z linkami niskiej jakości, z podejrzanych miejsc
  • Linki nofollow vs. dofollow - pozyskując linki warto dążyć przede wszystkim do linków dofollow, ale coraz więce mówi się nie tylko o tym, że linki nofollow także wspierają pozycjonowanie, ale również o tym, że niepodlinkowane adresy strony mogą mieć wpływ
  • Różnorodność linków - warto pozyskiwać linki z różnych typów stron i w różny sposób, np. z katalogów, z blogów, z publikacji w magazynach branżowych itd., a szczególnie wartościowe są linki z Wikipedii

Czynniki rankingowe SEO: User Experience

O wpływie UX na pozycjonowanie strony mówi się stosunkowo od niedawna. Jednak Google stale rozszerza swoje wymagania w tym zakresie, m.in. ostatnio wprowadził wymóg poprawy Page Experience i ogłosił, że będzie brał pod uwagę ten czynnik przy ocenie strony. Co w takim razie warto wiedzieć o User Experience w kontekście pozycjonowania? Wiele czynników UX, które znajdziemy na różnych listach w sieci nie jest potwierdzonych. Co więcej, pojawiają się sprzeczne informacje, a tacy eksperci jak Barry Schwartz negują znaczenie wielu czynników UX w SEO. Jednak warto podkreślić, że w optymalizacji UX nie chodzi o pozycjonowanie, ale przede wszystkim o użytkownika i to, jak duży wpływ zmiany mają na SEO powinno być dla nas drugorzędne. Warto popracować więc nad takimi punktami jak:

  • zwiększanie zaangażowania użytkownika na stronie - głębokość wizyty, czas pobytu na stronie
  • CTR strony w Google dla fraz ważnych biznesowo
  • współczynnik odrzuceń i pogosticking
  • zwiększanie odsetka użytkowników powracających
  • UGC - user generated content, czyli głównie komentarze na stronie
  • oceny użytkowników i recenzje
  • dodawanie strony do ulubionych

Warto wspomnieć także o RankBrain, czyli sztucznej inteligencji, która ma niczym użytkownik oceniać jakość strony i doznania jakie strona przynosi. Jednak z tym nie możemy zbyt wiele zrobić, bo sztuczna inteligencja, tak jak człowiek ocenia stronę subiektywnie, a jej motywacje mogą pozostać dla nas tajemnicą.



Podsumowanie

Nigdy nie poznamy pełnej listy czynników rankingowych, ale te które znamy mają kluczowe znaczenie. Warto więc skupić się na dostosowaniu i optymalizacji strony w oparciu o czynniki on-site, off-site i UX, a wszelkie nowości testować dopiero wtedy, gdy zadbamy o solidne podstawy. Od lat w pozycjonowaniu najważniejsze są frazy, treści i linki, a istotne działania krążą właśnie wokół tych trzech obszarów.

 

Inni przeczytali także:

Blog - jak wpływa na pozycjonowanie strony?
Jak pozyskać klientów w Google? O pozycjonowaniu i optymalizacji konwersji
Ile trwa pozycjonowanie strony?
Jak samemu pozycjonować stronę internetową?