Jak wypromować firmę w internecie?

Niezależnie od tego, czy dopiero otwierasz firmę, czy działasz na rynku od lat, warto wykorzystać siłę internetu do promowania swojego biznesu. Działania online są dostępne dla każdego, dobrze dobrane - będą niskim kosztem generować sprzedaż, a także pozwalają na budowanie nieograniczonego zasięgu. Zobacz, jakie działania online warto wdrożyć do promocji swojej firmy.

Jak promować biznes za pomocą strony internetowej?

Pierwszym krokiem do zaistnienia w sieci jest stworzenie strony internetowej. Powinna być przynajmniej równie atrakcyjna jak strony konkurencyjnych firm, a przede wszystkim odpowiadać na potrzeby użytkowników. Co to znaczy? Pracując nad stroną firmową odpowiedz sobie na pytania:

  • Czy na stronie głównej w jasny sposób komunikuję, czym się zajmuje moja firma?
  • Czy oferta jest dobrze wyeksponowana i łatwo ją znaleźć?
  • Czy użytkownik znajdzie bez trudu sposób kontaktu, adres, godziny otwarcia i inne detale, których potrzebuje, aby skorzystać z oferty?
  • Czy treści na stronie dostarczają użytkownikowi wiedzy o ofercie, a jednocześnie są unikalne i atrakcyjne?

Te pytania to zaledwie punkt wyjściowy do pracy nad użytecznością strony i jej potencjałem sprzedażowym. Zauważ, że nie poruszamy od razu kwestii estetyki, projektu strony. To również ważna kwestia, która wpływa na postrzeganie Twojej firmy w sieci. Jednak nawet najpiękniejsza strona nie będzie sprzedawać, jeśli użytkownik nie pozyska informacji istotnych do podjęcia decyzji. 

Strona internetowa to jednocześnie narzędzie sprzedażowe i marketingowe. Chwytliwe treści, ładne zdjęcia, ciekawy opis Twojej firmy, mają ważny udział w budowie wizerunku w sieci. Zadbaj więc o to by firmowa strona www była kontynuacją wizerunku promowanego dotychczas, poprzez zachowanie firmowych kolorów, eksponowaniu misji i wizji oraz poprzez zachowanie Twojego, wyjątkowego stylu komunikacji z klientem.

Firmowa strona www nie może być martwa. Pokaż swoim odbiorcom, że to właśnie tam znajdą aktualne informacje dotyczące cen, zakresu oferty, dostępności produktów, sposobu świadczenia usług itd. Po części tę rolę przejmie wizytówka firmy w Google Moja Firma. Jak w takim razie zmotywować użytkowników, aby mimo to zaglądali na Twoją stronę? Zapewnij im więcej niż tylko opisy produktów i usług - porady i rzetelną wiedzę potrzebną do dokonania decyzji zakupowej. Taką rolę na stronie może pełnić firmowy blog. Dodatkowym atutem bloga jest jego cykliczność. Pisząc regularnie, stale rozbudowujesz treść strony i tym samym zwiększasz jest wartość w Google. 

Promowanie firmy w sieci za pomocą marketingu internetowego

Pierwszym krokiem do promocji firmy w internecie jest stworzenie strony. Na tym jednak praca się nie kończy. Stron internetowych o podobnej tematyce znajdziesz w sieci tysiące. Jak sprawić, aby to właśnie Twoją odwiedzili użytkownicy? Jak przebić się w gąszczu treści w czasach, gdy konkurowanie ceną i produktem przestało być skuteczne? Odpowiedzią jest marketing internetowy. Wybraliśmy 4 działania, które możesz wdrożyć, aby w pełni wykorzystać potencjał swojej strony internetowej. W zależności od spodziewanego efektu, budżetu i tego, czy chcesz działać samodzielnie czy z agencją, możesz wdrożyć:

Pozycjonowanie

1. Pozycjonowanie - wypromuj firmę w Google

Jeśli chcesz coś dobrze schować, umieść to na drugiej stronie wyników wyszukiwania Google. Znasz to powiedzenie? Jest w nim wiele prawdy, bo większość użytkowników Google poprzestaje na przeglądaniu wybranych stron z 10 dostępnym na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Jeśli nie realizujesz marketingu internetowego, prawdopodobnie Twoja strona jest w Google widoczna na odległych pozycjach. Aby to zmienić, wybierz pozycjonowanie. Jest to usługa, która polega na kompleksowej optymalizacji strony, dotykającej m.in. takich obszarów jak:

  • treść strony - powinna zawierać frazy opisujące ofertę
  • struktura strony - linkowanie wewnętrzne
  • meta dane: title i description
  • linki przychodzące do strony
  • szybkość ładowania się strony
  • prawidłowe wyświetlanie się strony na urządzeniach mobilnych

To tylko najbardziej oczywiste przykłady, bo pozycjonowanie należy do najbardziej złożonych i czasochłonnych działań marketingu internetowego. Aby móc realizować je samodzielnie, niezbędna jest wiedza i doświadczenie. Nie ma tu miejsca na działania schematyczne, a każdy krok wynika z dogłębnej analizy. Warto jednak uzbroić się w cierpliwość i zainwestować w pozycjonowanie strony, ponieważ w efekcie strona będzie widoczna w top 10 Google na najważniejsze frazy związane z ofertą. Google jest bogatym źródłem pozyskania klientów, a jednocześnie intuicyjnym pierwszym miejsce, w którym klient rozpoczyna poszukiwania produktów i usług. Warto więc zawalczyć o dobrą widoczność i dotrzeć do tysięcy odbiorców Google.

2. Google Ads - skutecznie reklamuj się w internecie

System Google Ads pozwala na realizowanie kampanii reklamowych w Google, w wyszukiwarkach partnerskich, na popularnych portalach, w aplikacjach i w wielu innych miejscach w sieci. Zaletą tej formy reklamy jest dostęp do dogodnych form płatności za reklamę. Najpopularniejszą jest płatność za kliknięcie (PPC). Dzięki temu Twoja reklama wyświetla się za darmo, a koszty ponosisz dopiero, gdy użytkownik w nią kliknie. Google Ads daje także inne możliwości pobierania opłat, np. za pozyskanie 1000 wyświetleń czy też w przypadku reklam video - za obejrzenia. 

Jakie typy kampanii obejmuje Google Ads? Są to:

  • reklamy w sieci wyszukiwania - reklamy tekstowe w wyszukiwarce, które wyświetlają się nad i pod bezpłatnymi wynikami wyszukiwania
  • reklamy w sieci reklamowej - reklamy tekstowe lub graficzne na najpopularniejszych portalach
  • remarketing - jest to szczególna forma reklamy w sieci reklamowej; pozwala wyświetlać reklamy tylko użytkownikom, którzy odwiedzili już Twoją stronę; 
  • reklama Google Shopping - atrakcyjna forma reklamy dla sklepów internetowych, która wyświetla się nad wynikami wyszukiwania w Google w formie zdjęcia produktu z podstawowymi informacjami o nim: ceną, kolorem, rozmiarem itp.
  • reklama na YouTube - pozwala dotrzeć do użytkowników tego portalu, w formie dłuższego video, które można pominąć lub krótkiego spotu, który trzeba obejrzeć, aby móc wyświetlić wybrany film.

Skuteczność kampanii Google Ads sprawiła, że coraz więcej firm korzysta z tej formy promocji w sieci. Duża konkurencja wpłynęła niestety na koszty i obecnie nie można powiedzieć, że to reklama dostępna dla każdego. Optymalny budżet na kampanię to zdaniem konsultantów Google ok. 2000 zł miesięcznie. Oczywiście, można wdrożyć kampanię z niższym budżetem, ale trzeba liczyć się z małym zasięgiem i mniejszą szansą na pozyskanie sprzedaży.

Social media

3. Social media marketing i reklama dla skutecznej promocji strony www

Jeśli nie pozycjonowanie i Google Ads to co? Stawiający swoje pierwsze kroki w marketingu internetowym właściciele stron mogą skorzystać z potencjału mediów społecznościowych. Po części przeprowadzą tu działania bezpłatne, a jeśli chcą działać skuteczniej - mogą skorzystać z bogatej oferty reklamowej w systemie Facebook Ads. 

Działania bezpłatne różnią się efektywność w różnych mediach. Na Facebooku nie jest to łatwe, ponieważ sam Facebook dąży do tego, by firmy musiały płacić za zasięgi. Instagram może nie ogranicza tak bardzo dotarcia, ale nie pozwala na dodawanie linków w postach, więc droga odbiorcy do strony www jest utrudniona. Warto jednak przyjrzeć się wciąż niszowemu LinkedInowi. To medium o profilu biznesowym, skierowane do rekruterów, pracowników, przedsiębiorców i innych osób, które chcą zbudować profesjonalny wizerunek w sieci. Dobrze rozbudowa sieć kontaktów na LinkedInie pozwoli docierać do dziesiątek tysięcy odbiorców o określonych zainteresowaniach. Niedocenianą formą docierania do odbiorcy jest Pinterest, który dobrze sprawdzi się w firmach z atrakcyjnym contentem graficznym. Każda dodana grafika może być opisana linkiem, co pozwala na przejście na stronę internetową. Skuteczne i bezpłatne działanie dla sklepów internetowych.

W obszarze płatnych działań warto skupić się na Facebook Ads. To prosty w obsłudze system, który pozwala bardzo szczegółowo zawężać grupę odbiorców reklamy. W odróżnieniu od Google, Facebook czerpie informacje o swoich użytkownikach nie tylko na podstawie ich zachowań czy informacji podanych na profilu, ale również od zewnętrznych agencji badawczych. Jakie formaty możemy wykorzystać do promocji firmy na Facebooku? Klasyczne reklamy po prawej stronie, posty sponsorowane, remarketing, reklamy w Messengerze i inne. 

4. Content marketing - promocja firmy w internecie za pomocą treści

Wbrew powszechnym przekonaniom content marketing to nie jest po prostu tworzenie treści. Content marketing to kampania, której celem jest dotarcie do właściwego odbiorcy z ciekawą treścią i nawiązanie z nim relacji. W efekcie content marketing ma przyciągać na stronę internetową potencjalnych klientów i budować silną i godną zaufania markę. 

Content marketing można podzielić na dwa główne etapy: tworzenie merytorycznej, atrakcyjnej treści i działania mające na celu wypromowanie tej treści w wybranej grupie odbiorców. Content marketing może być realizowany na Twojej stronie internetowej w formie bloga lub poradników do pobrania w pdf lub na zewnątrz, w formie eksperckich treści publikowanych na blogach branżowych, portalach, magazynach online. Content marketing to nie tylko treść pisana. Z powodzeniem możesz promować stronę internetową tworząc wartościowy content na YouTube’e czy też bezpłatne podcasty. Wreszcie content marketing to także grafika, np. infografiki do pobrania. 

Promocja treści natomiast może po części pokrywać się z działaniami omówionymi dotychczas i polegać na prowadzeniu kampanii reklamowych, pozycjonowaniu (poprzez dobrą optymalizację tekstów we frazy) oraz działaniach w mediach społecznościowych. Warto jednak dodać do tego popularne taktyki takie jak: współpraca z blogerami, zapraszanie ekspertów do wypowiedzi w artykułach, rozsyłanie informacji o tekście do mediów, e-mail marketing itd.

Wnioski - jak wypromować skutecznie firmę w internecie?

Skuteczna promocja firmy w internecie łączy w sobie dobrą stronę internetową i narzędzia do jej promocji takie jak pozycjonowanie, reklamy czy treści. Sama strona internetowa, nawet najlepiej zaprojektowana nie wystarczy. W dobie dużej konkurencji konieczna jest inwestycja w marketing internetowy. Im więcej działań połączymy w swojej taktyce, tym większa szansa na pozyskanie klienta.

 

Inni przeczytali także:

Jak reklamować fizjoterapeutę w internecie?
Jak reklamować małą firmę rodzinną w internecie?
Jak reklamować nowo powstały sklep
7 sposobów jak reklamować firmę w internecie
Gdzie reklamować firmę? Poznaj 6 skutecznych platform reklamowych.
17 wskazówek, które pomogą Ci poprawić organiczny współczynnik CTR