Jak reklamować gastronomię w internecie?

 

Coraz więcej osób korzysta z internetu w celu znalezienia miejsc, w których można dobrze zjeść i wypić. Z tego powodu reklama gastronomii w sieci jest niezwykle ważna i stanowi kluczowy element promocji restauracji, barów czy kawiarni. Jednakże, aby wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów, nie wystarczy jedynie zamieścić zdjęcia i informacje o oferowanych dania i napojach. W niniejszym artykule omówimy kilka sprawdzonych sposobów na skuteczną promocję gastronomii w internecie, które pozwolą zwiększyć zasięg reklamy oraz pozyskać nowych klientów.


Dlaczego warto reklamować lokal gastronomiczny w internecie?

Reklamowanie gastronomii w internecie może przynieść wiele korzyści, zarówno właścicielowi restauracji, jak i klientom. Oto kilka powodów, dlaczego warto zainwestować w reklamę gastronomii w internecie:

  • duży zasięg - internet jest jednym z największych kanałów komunikacji na świecie. Dzięki reklamie w internecie możesz dotrzeć do ogromnej liczby potencjalnych klientów w krótkim czasie i zminimalizować koszty reklamy w porównaniu do tradycyjnych metod;
  • targetowanie - reklamy w internecie pozwalają na precyzyjne targetowanie grupy docelowej, co oznacza, że możesz skierować reklamy do osób, które są zainteresowane twoim menu lub kuchnią;
  • efektywność - reklamy w internecie pozwalają na monitorowanie i mierzenie efektywności kampanii reklamowej. Możesz śledzić liczbę kliknięć, interakcji i konwersji, aby zobaczyć, jakie reklamy działają najlepiej i na czym możesz się skupić, aby zwiększyć wynik;
  • kreowanie wizerunku - reklamy w internecie pozwalają na kreowanie wizerunku Twojej restauracji i budowanie marki. Możesz wykorzystać różne kanały, takie jak Facebook, Instagram, Twitter i YouTube, aby przedstawić swoją kuchnię, styl życia, wartości i innowacje;
  • konkurencyjność - w dzisiejszych czasach konkurencja w branży gastronomicznej jest ogromna.

Reklamowanie w internecie może pomóc wyróżnić twoją restaurację i przyciągnąć klientów, którzy szukają nowych, innowacyjnych doświadczeń kulinarnych.


SEO lokalne a lokal gastronomiczny

Jeśli chcesz promować swój lokal gastronomiczny w sieci, pozycjonowanie lokalne z pewnością Ci w tym pomoże. W ten sposób zwiększysz widoczność oraz ruch na swojej stronie. Dzięki temu łatwiej będzie Ci dotrzeć do osób poszukujących restauracji w określonej lokalizacji.

Pozycjonowanie stron lokalnych biznesów obejmuje szereg działań, takich jak:

  • utworzenie oraz optymalizacja profilu firmy w Google;
  • zadbanie o spójność danych teleadresowych na stronie www, profilu firmy w Google, kanale w social mediach;
    pozyskiwanie linków pochodzących z lokalnych serwisów w internecie i katalogów firm.

Prowadząc taką strategię, zwiększasz szansę na to, że Twoja firma będzie widoczna w sieci, co pozwoli Ci przyciągnąć potencjalnych klientów.


Reklama restauracji - przeprowadź audyt SEO

Pierwszym działaniem, jakie należy wykonać, jeśli prowadzimy działania związane z pozycjonowaniem lokalnym, jest przeprowadzenie audytu strony www pod kątem SEO. Wówczas będziemy mogli ocenić efekty, takie jak widoczność, ruch, sprzedaż z wyników bezpłatnych, jak również zidentyfikować problemy techniczne, które mogą niekorzystnie wpływać na pozycję witryny w wyszukiwarce.
Audyt SEO jest niezwykle istotnym elementem, dzięki któremu możemy stworzyć skuteczną strategię pozycjonowania i zwiększyć widoczność restauracji w internecie.

Na czym należy się skupić, prowadząc taki audyt?

  • na początku weryfikujemy, czy witryna została zoptymalizowana pod kątem wymagań algorytmów Google, a także jakie frazy są dla niej istotne i jakie pozycje osiągnęła w danej chwili;
  • następnie oceniamy ruch w witrynie i sprawdzamy, czy strona generuje sprzedaż - jeżeli tak, to z jakich kanałów pochodzi;
  • monitorujemy szybkość ładowania strony, dopasowanie do urządzeń mobilnych, sprawdzamy jakość opublikowanych na niej treści;
  • weryfikujemy liczbę oraz jakość linków zwrotnych;
  • dokonujemy oceny na temat doświadczeń odwiedzających stronę (UX).


Jak reklamować restaurację w internecie? Przeanalizuj konkurencję w SEO

Przed rozpoczęciem działań marketingowych lokalu gastronomicznego, powinniśmy przeanalizować działania firm konkurencyjnych. Tym sposobem dowiemy się, jakich metod i technik używają inne biznesy gastronomiczne, które promują się online.

Na jakie elementy warto zwrócić uwagę, jeśli chcemy wiedzieć, jak wygląda marketing innych restauracji?

  • frazy, na które reklamują się inne lokale;
  • linki zwrotne zdobywane przez inne gastronomie;
  • metody optymalizacji witryny pod względem technicznym;
  • jakość oraz ilość publikowanych treści;
  • widoczność i ruch.

Analiza wymienionych wyżej aspektów pomoże nam dobrze rozeznać się w branży, ułatwi nam również określenie upodobań grupy docelowej, a także obliczenie czasu, który jest potrzebny, by uzyskać pierwsze efekty strategii pozycjonowania.


Słowa kluczowe w SEO lokalnym

W jaki sposób najlepiej wybierać frazy kluczowe, by efektywnie promować biznes gastronomiczny?

  • korzystamy z narzędzi SEO, np. Google Keyword Planner, SEMSTORM, Senuto;
  • szukamy słów kluczowych sprzedażowych, jak również poradnikowych i edukacyjnych;
  • skupiamy się na najważniejszych frazach związanych z ofertą i frazach long tail, odzwierciedlających intencje użytkowników;
  • staramy się odnaleźć także frazy kluczowe zawierające lokalizację.

Z pomocą opracowanej przez klienta listy, realizujemy plan, jeśli chodzi o strukturę witryny oraz jej rozbudowę. Wówczas unikniemy kanibalizacji słów kluczowych i może stworzyć wstępny zarys treści, które znajdą się na stronie.

W jaki sposób najlepiej dobrać słowa kluczowe odpowiednie do tego, co znajduje się w witrynie?

  • dopasowujemy możliwie najbardziej ogólne frazy, przykładowo "restauracja wegańska/ restauracja wegańska Poznań" do strony głównej;
  • dobieramy frazy opisujące wybrane dania, np. "dobra pizza Kraków", "dobre pierogi Bydgoszcz" do strony zawierającej menu;
  • stosujemy frazy poradnikowe i edukacyjne (najlepiej w formie pytań) na blogu, np. "Jak zrobić ciasto na pizzę?"


Jak powinna wyglądać promocja lokalu Twojej restauracji za pomocą treści?

Promując w sieci swój lokal, zadbaj również o content marketing. Specjaliści do spraw content marketingu zajmują się zwykle:

  • pisaniem wysokiej jakości treści, które będą zachęcać do skorzystania z oferty Twojej gastronomii;
  • optymalizacją tekstów z uwzględnieniem zasad SEO oraz czytelności (stosowanie boldów, nagłówków, śródtytułów);
  • wykorzystywaniem fraz kluczowych, poprzez wplatanie je w tekst w możliwie naturalny sposób;
  • opracowywaniem tekstów ofertowych, artykułów blogowych, treści na stronę główną.


Reklama lokalu gastronomicznego a optymalizacja techniczna strony

Aby Twój lokal gastronomiczny wyświetlał się wysoko w wynikach wyszukiwania, należy pamiętać także o optymalizacji technicznej strony internetowej. Jakie działania powinniśmy podjąć w tym celu?

  • zadbać o implementację mapy strony oraz pliku robots.txt;
  • wyeliminować adresy URL, których nie zamierzamy pozycjonować;
  • zoptymalizować adresy URL;
  • wdrożyć certyfikat SSL;
  • zapobiegać duplikacji treści;
  • opracowywać unikalne title i description;
  • polepszyć szybkość ładowania witryny;
  • dostosować stronę urządzeń mobilnych,
  • zaplanować strukturę linków wewnętrznych.


Zdobywanie linków w SEO dla gastronomii

Dla pozycjonowania lokali gastronomicznych bardzo ważne jest pozyskiwanie wartościowych linków. Linki zewnętrzne mają wpływ na pozycję Twojej witryny w wyszukiwarce.

Prezentujemy sposoby, dzięki którym zdobędziesz wartościowe linki:

  • zdobywanie linków z lokalnych serwisów informacyjnych, katalogów firm, witryn powiązanych z branżą gastronomiczną;
  • dzielenie się treściami w social mediach, wstawianie na bloga ciekawych artykułów - w ten sposób zwiększasz szansę na to, by pozyskać linki zwrotne;
  • zachęcanie do uczestnictwa w różnego rodzaju wydarzeniach, warsztatach kulinarnych będących świetną okazją, by pozyskać linki zwrotne.


Reklama online gastronomii w Google Ads

Wśród strategii marketingowych promujących biznes gastronomiczny w sieci, wymienić można także Google Ads. To płatna reklama wyświetlająca się w wynikach wyszukiwania oraz na stronach partnerskich.

Przedstawiamy kilka propozycji dotyczących tego, jak zastosować różne formaty reklam Google Ads w przypadku gastronomii:

  • reklama wyświetlająca się w momencie, gdy użytkownik poszukuje frazy, która jest powiązana z Twoją restauracją;
  • reklama stosująca geolokalizację w celu dotarcia do osób z Twojego regionu;
  • reklama wyświetlana na YouTube umożliwiająca zaprezentowanie Twojego lokalu.


Reklama w sieci wyszukiwania dla gastronomii

W jaki sposób reklamować gastronomię w sieci wyszukiwania? Warto:

  • przeprowadzić audyt konta Google Ads, jeżeli realizowano już kampanie reklamowe dla Twojego lokalu;
  • opracować spójną strukturę konta i kampanii poprzez stworzenie kilku grup reklam;
  • dopasować słowa kluczowe najlepiej przedstawiające intencje użytkowników oraz ofertę lokalu;
  • starać się określić rodzaj dopasowań istotnych fraz i wprowadzić wykluczające słowa kluczowe;
  • ustalić miesięczny budżet przeznaczony na kliknięcia i maksymalne kwoty za kliknięcie;
  • zająć się optymalizacją stron docelowych pod kątem doświadczeń użytkowników, a także dopasowania tekstów do zapytań generowanych przez użytkowników;
  • stosować rozszerzenia reklam, by zwiększyć współczynnik CTR;
  • systematycznie optymalizować kampanie, by otrzymać najlepsze wyniki, monitorować i analizować efekty realizowanych działań.


Reklama lokalna gastronomii w Google Ads

Reklama lokalna doskonale sprawdzi się w przypadku lokali gastronomicznych. Użytkownicy zwykle poszukują restauracji w wybranych rejonach. Lokalna reklama w Google Ads sprawi, że Twoja witryna będzie pojawiała się w odpowiedzi na zapytania użytkowników dotyczące konkretnej miejscowości lub dzielnicy.

Jakie działania warto podjąć w tym kierunku?

  • kieruj reklamy na wybraną lokalizację;
  • stwórz reklamę na mapach Google, co znacznie ułatwi użytkownikom odszukanie Twojej gastronomii w sieci;
  • stosuj mniej fraz ogólnych, staraj się używać jak najbardziej szczegółowe frazy wskazujące np. konkretną dzielnicę - "restauracja włoska Poznań Wilda";
  • wykorzystuj rozszerzenia reklam Google Ads, np. informacje na temat lokalizacji, numeru telefonu - w ten sposób łatwiej przyciągnąć klientów.


Reklama wideo biznesu gastronomicznego

Nagranie na YouTube to świetne rozwiązanie, jeżeli zależy Ci na promocji gastronomii. Kierując reklamę do określonej grupy docelowej, masz szansę dotrzeć do potencjalnych klientów z wybranego obszaru. Reklama wideo zawierająca angażujące treści oraz atrakcyjna pod względem wizualnym jest w stanie zainteresować wiele osób. Przydatną funkcją jest także możliwość dodawania linków do reklamowanych nagrań wideo. W ten sposób można przekierować odbiorców bezpośrednio do witryny Twojej gastronomii.


Zareklamuj swój lokal poprzez Facebook Ads

Media społecznościowe to obecnie bardzo popularny kanał reklamowy. Dobrze opracowana strategia umożliwia skuteczną reklamę poprzez Facebook Ads.

Prezentujemy wskazówki, które pomogą Wam przygotować kampanię Facebook Ads:

  • ustalenie najważniejszego celu działań marketingowych, może nim być np. zwiększenie sprzedaży lub budowa świadomości marki;
  • realizacja reklamy popularnych usług dających największe zyski, uwzględniających najważniejsze informacje oraz korzyści dla klientów;
  • wybór grupy docelowej poprzez uwzględnienie lokalizacji, zainteresowań, lokalizacji, płci i przedziału wiekowego;
  • zastosowanie różnego typu formatów reklamowych (np. karuzele, posty, reklamy wideo);
    używanie wezwań do działania, które są konkretne i skuteczne, takich jak "sprawdź ofertę" czy "zamów teraz".

 

Jak reklamować gastronomię w internecie? Podsumowanie

Konkurencja w branży gastronomicznej jest bardzo duża, dlatego warto zdecydować się na reklamę swojego lokalu w sieci. Wymienione przez nas metody promocji, takie jak pozycjonowanie lokalne czy Google Ads zwiększają szansę na przyciągnięcie potencjalnych klientów. Postaraj się dotrzeć do właściwej grupy użytkowników sieci i dostarcz im interesujące treści. Testuj różne narzędzia reklamy, dzięki którym Twój biznes będzie widoczny w sieci. Dobrze prowadzona strategia reklamowa pozwoli Twojej gastronomii stać się bardziej popularną w internecie, a w efekcie - przyciągnąć większą liczbę klientów.

 

 

Inni przeczytali także:

Jak reklamować małą firmę rodzinną w internecie?
Jak wypromować firmę w internecie?
7 sposobów jak reklamować firmę w internecie
Gdzie reklamować firmę? Poznaj 6 skutecznych platform reklamowych.