Optymalizacja treści w pozycjonowaniu - jak pisać teksty SEO i dlaczego warto?

Content is King - to znane i wciąż aktualne hasło w pozycjonowaniu stron i sklepów internetowych. Bez treści na swojej stronie lub biznesie e-commerce trudno będzie CI osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Dlaczego warto tworzyć treści w pozycjonowaniu, jak to robić jak optymalizować content pod kątem SEO? Poznaj skuteczne sposoby, dzięki którym Twoje teksty spełnią oczekiwania użytkowników i algorytmów Google.

 

Dlaczego warto tworzyć treści w SEO?

Content dostępny na stronie internetowej to jeden z kluczowych czynników, który ma wpływ na pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google. To jednak niejedyny powód, by tworzyć treści w SEO. Dzięki opisom produktów, opisom kategorii produktowych, artykułom blogowym i treściom ofertowym:

  • budujesz pozycję eksperta w swojej branży oraz świadomość swojej marki wśród użytkowników,
  • umieszczasz w swojej witrynie dużo fraz kluczowych związanych z Twoją działalnością, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę,
  • możesz zwiększyć ruch w witrynie i czas przebywania na stronie przez użytkowników,
  • możesz zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym,
  • dostarczasz użytkownikom informacje, których poszukują,
  • sygnalizujesz robotom Google, że Twoja strona jest wartościowa i przydatna dla użytkowników, 
  • możesz poprawić strukturę wewnętrzną witryny poprzez umieszczanie w treściach linków wewnętrznych do innych podstron.

Już wiesz, dlaczego warto  tworzyć treści przyjazne dla SEO. Podpowiemy Ci również, jak to zrobić, by przyciągnąć zainteresowanie potencjalnych klientów i robotów Google.

 

Określ grupę docelową, dla której tworzysz treści

Tworzenie treści ma sens wówczas, gdy piszesz o tematach, które są interesujące dla użytkowników w Twojej grupie docelowej. Dlatego też najpierw określ, dla kogo piszesz swoje treści w SEO. Dzięki temu będziesz wiedział, jaki styl zastosować. Masz sklep internetowy z sukienkami? Pomyśl o potrzebach kobiet, które będą je nosić, zastosuj mniej formalny styl. Piszesz dla inżynierów budownictwa? Zawrzyj w treści elementy techniczne, które mogą być dla nich przydatne.

 

Znajdź zagadnienia, które interesują Twoich użytkowników

Zanim zaczniesz pisać treści, dowiedz się, co interesuje Twoich potencjalnych i obecnych klientów i jakich informacji szukają w Google. Jak to zrobić? Skorzystaj z darmowych narzędzi. Jednym z nich jest Planer słów kluczowych Google. Po wpisaniu konkretnego zagadnienia lub frazy otrzymasz listę słów kluczowych powiązanych z danym tematem. Mogą one stać się dla Ciebie inspiracją do tworzenia treści blogowych. Warto także sprawdzić, o czym piszą Twoi konkurenci i w jaki sposób. Prawdopodobnie zagadnienia poruszane w konkurencyjnych witrynach są dla potencjalnych klientów ważne i interesujące.

Planer słów kluczowych 

Planer słów kluczowych pomoże Ci znaleźć frazy kluczowe, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę - dowiesz się, co interesuje użytkowników i na tej podstawie stworzysz treści na dany temat.

 

Pamiętaj o unikalności treści w pozycjonowaniu

Tworzysz treści, aby osiągnąć lepsze efekty pozycjonowania strony lub sklepu? Pamiętaj, że muszą one być oryginalne. Unikaj kopiowania treści ze stron producentów, a tym bardziej z witryn konkurencyjnych firm. Dlaczego duplikacja treści szkodzi stronie? Ponieważ:

  • może skutkować obniżeniem Twojej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania,
  • sprawia, że algorytmy Google nie wiedzą, która treść jest autentyczna i mogą wyświetlić witrynę konkurencyjnej firmy,
  • może spowodować spadek ruchu w Twojej witrynie.

 Jeśli zadbasz o oryginalną i wartościową treść, masz znacznie większe szanse na osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, wzrost ruchu na stronie i zbudowanie pozycji eksperta.

 

Stosuj frazy kluczowe w treściach SEO

Pisząc teksty, których celem jest poprawa efektów pozycjonowaniu, musisz pamiętać o umieszczeniu w nich fraz kluczowych. Powinieneś jednak zachować umiar - przesycanie contentu frazami (tzw. Keyword stuffing) może spowodować efekt odwrotny do zamierzonego i zostać uznane przez algorytmy Google za spam. To z kolei może skutkować spadkiem w organicznych wynikach wyszukiwania. Dlatego też korzystaj z synonimów, a frazy stosuj:

  • w sposób naturalny, tak by nie wpływały negatywnie na odbiór i czytelność treści,
  • zarówno w formie odmienionej, jak i nieodmienionej.

Pamiętaj, że Twój content przeznaczony jest nie tylko dla robotów Google ale przede wszystkim dla realnych użytkowników, którzy będą go czytać. Umieszczanie zbyt dużej liczby fraz kluczowych może utrudniać odbiór i spowodować, że użytkownik szybko opuści Twoją stronę.

 

Zadbaj o strukturę treści w pozycjonowaniu - nagłówki, boldy i wypunktowania w SEO

Treść przyjazna dla SEO to treść, którą cenią zarówno algorytmy Google, jak i użytkownicy. Dlatego tworząc content w pozycjonowaniu, powinieneś zadbać o jego strukturę. Celem jest dostarczenia treści:

  • czytelnej dla użytkownika,
  • łatwej do odczytania dla robotów Google,
  • zawierającej frazy kluczowe.

By osiągnąć zamierzony cel:

  • zadbaj o odpowiedni tytuł (np. na stronie produktowej tytułem powinna być nazwa produktu, na stronie kategorii nazwa kategorii, na bloga wymyśl chwytliwy tytuł z frazą kluczową)
  • podziel treść na mniejsze fragmenty
  • stosuj odstępy pomiędzy akapitami
  • stosuj nagłówki, które nadają treści odpowiednią strukturę i podpowiadają algorytmom Google, o czym jest dana podstrona
  • wykorzystuj boldy - oznaczaj nimi istotne frazy oraz treści ważne z punktu widzenia użytkownika
  • stosuj wypunktowania.

 Dlaczego jest to tak ważne? Ponieważ treści w internecie użytkownicy czytają w inny sposób niż książkę. Nie zawsze czytają całą treść, często ją skanują wzrokiem. Stosując się do powyższych wskazówek, sprawisz, że treści będą czytelne i łatwe w odbiorze. Wystarczy, że użytkownik przeczyta nagłówki, a sprawdzi, o czym jest dana podstrona i czego może się dowiedzieć.

Planując strukturę treści, warto pomyśleć także o jej długości. Nie ma odgórnych wskaźników, jak długa powinna być treść w SEO. Należy jednak zadbać o to, by wyczerpać temat i zawrzeć w artykule blogowym czy opisie kategorii/produktu wszystkie informacje, które mogą być ważne dla użytkownika i które chcesz mu przekazać.

Content Marketing 

 

Stosuj język korzyści

Pisząc teksty z myślą o użytkownikach, nie powinieneś ograniczać się do stosowania fraz kluczowych. Pamiętaj również o ich potrzebach, stosując język korzyści. Zastanów się, jakie problemy użytkownika rozwiązuje Twój produkt i w jaki sposób może mu pomóc. Jak pisać językiem korzyści?

  • Masz dość porannego skrobania szyb w samochodzie? Skorzystaj z naszego odmrażacza, dzięki któremu podarujesz sobie kilka dodatkowych minut snu.
  • Nie lubisz gotować, ale chciałabyś jeść zdrowo? Poznaj naszego robota planetarnego, dzięki któremu ograniczysz czas poświęcony na przygotowywanie zdrowych posiłków! 
  • Idea Zero Waste jest Ci bliska? Poznaj nasze produkty higieniczne, dzięki którym ograniczysz ilość śmieci i zadbasz o naszą planetę!

 

Uzupełnij treść o atrakcyjne materiały graficzne i interaktywne

Treści tekstowe w pozycjonowaniu są ważne, ale warto je uzupełnić o materiały graficzne, takie jak obrazy, zdjęcia, grafiki i screeny, które przyciągają wzrok użytkownika. Są one szczególnie ważne w artykułach blogowych oraz opisach produktów. Zadbaj o wysoką jakość zdjęć, dodanie opisu alternatywnego z frazą, a w przypadku zdjęć produktowych również o:

  • białe tło,
  • zdjęcia przedstawiające produkt w odpowiednim kontekście, na przykład mikser planetarny w kuchni czy meble w salonie,
  • zdjęcia 360 stopni, które dają użytkownikowi możliwość obejrzenia produktu z każdej perspektywy.

 W przypadku produktów w sklepie internetowym możesz zastanowić się nad uzupełnieniem ich o materiał video. W ten sposób użytkownik będzie mógł zobaczyć produkt w podobny sposób jak w sklepie stacjonarnym i “na żywo” przekonać się o jego możliwościach i funkcjach.

e-commerce

 

Regularnie publikuj i aktualizuj treści na swojej stronie, w sklepie i na blogu

Jeśli chcesz osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google i wesprzeć pozycjonowanie strony lub sklepu poprzez treści, zadbaj o regularne publikacje nowych treści oraz ich aktualizacje. Dlaczego warto? Ponieważ algorytmy Google częściej indeksują witryny, na których regularnie pojawia się nowa treść.

W jaki sposób aktualizować istniejące treści? Możesz:

  • rozbudować je o nowe informacje,
  • połączyć dwa mniej obszerne artykuły w jeden kompleksowy materiał, który obejmuje wszystkie informacje na temat omawianego zagadnienia.
  • uzupełnić treść o materiały graficzne (infografiki, obrazy itp.).

W pozycjonowaniu stron i sklepów istotne są treści evergreen, czyli takie, które nie tracą na aktualności mimo upływu czasu. Są to różnego rodzaju poradniki, przewodniki, checklisty, wywiady branżowe i analizy. Takie treści powinieneś pisać na bloga - w ten sposób sprawisz, że Twoja podstrona będzie mogła być na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania nawet długo po opublikowaniu treści.

 

Treści - istotny element Twojej witryny, dzięki któremu poprawisz efekty pozycjonowania

Treści to obowiązkowy element, który trzeba rozbudować tworząc strategię pozycjonowania. Jeśli zależy Ci na wysokich wynikach w wyszukiwarce, zadbaj o uzupełnienie contentem stron produktów, kategorii produktowych, a także o stworzenie bloga. Pamiętaj, że treści powinny być unikalne i czytelne zarówno pod względem zawartości, jak i struktury oraz wyglądu.

 

Inni przeczytali także:

14 praktyk, które obniżają skuteczność treści
Storytelling w marketingu. Jak opowiadać, żeby stworzyć skuteczne treści?
Jak pisać angażujące teksty na blog?
Czy powinienem prowadzić blog na swojej stronie www?
6 sprawdzonych sposobów na skuteczny tekst na blogu.
Optymalizacja treści w pozycjonowaniu - jak pisać teksty SEO i dlaczego warto?