Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji

Co to słowa kluczowe konkurencji

Słowa kluczowe konkurencji to wyrażenia, których Twoi rywale obecnie używają, by poprawić pozycjonowanie swoich stron i zwiększyć ruch w sieci. Jeśli zależy Ci na zajęciu podobnych pozycji co oni, warto skupić się na identyfikowaniu ich strategii słów kluczowych i dopasowaniu własnych treści do podobnych fraz. 

Dlaczego poznanie słów kluczowych konkurencji jest ważne

Poznając słowa kluczowe konkurencji, nie tylko odkrywasz karty strategii SEO, ale także strategii komunikacji, a nawet kierunek, w którym podąża. To stwarza szansę na dogonienie jej, a nawet przegonienie przy jednoczesnym zwiększeniu współczynnika konwersji i zwrot z inwestycji (ROI).

Właściwe słowa kluczowe wpływają również na widoczność w wynikach wyszukiwania, a więc na rankingi, a także na sposób, w jaki użytkownicy odnajdują treści. Co więcej, słowa kluczowe łączą ofertę konkurencyjnych firm z potrzebami i oczekiwaniami klientów. To w zupełności wystarczy, by przyjrzeć się im dokładniej i zacząć pozyskiwać równie wartościowy ruch na swojej stronie.

Przy pomocy, których narzędzi możesz sprawdzić frazy kluczowe konkurencji?

Istnieje wiele narzędzi, które pozwalają sprawdzić i analizować słowa kluczowe używane przez konkurencję. Oto kilka z nich, z których warto skorzystać:

Ahrefs to narzędzie SEO, które umożliwia nie tylko analizę fraz kluczowych używanych przez konkurencję, ale również sprawdzenie rankingów tych słów kluczowych oraz ilość ruchu organicznego generowanego przez te frazy. Więcej możesz poczytać na ten temat w naszym artykule: Jak sprawdzić, na które słowa kluczowe wyświetla się konkurencja, ale nie Twoja strona.

Semrush to z kolei narzędzie o równie rozbudowanej funkcjonalności jak Ahrefs. Pozwala śledzić, które słowa kluczowe przynoszą ruch konkurencji, a nawet  porównywać wydajność słów kluczowych między różnymi konkurentami. Przyjrzymy się temu narzędziu w dalszej części artykułu.

Semrush Organic Research to funkcja w Semrush, która umożliwia identyfikację słów kluczowych, na które konkurencja jest dobrze pozycjonowana w wynikach organicznych.

Google Keyword Planner, choć nie jest specjalnie stworzony do analizy konkurencji, umożliwia sprawdzenie szacowanej ilości wyszukiwań dla określonych fraz kluczowych, co może dostarczyć pewnych wskazówek na temat popularności tych słów. Kombinacja tych narzędzi umożliwia bardziej kompleksową analizę słów kluczowych używanych przez konkurencję, pozwalając też zrozumieć ich strategie SEO, trendy w branży oraz kluczowe słowa, które przyciągają uwagę ich klientów.

Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji

Zarejestruj się na platformie Semrush

Możesz to zrobić wykorzystując własne konto Google, lub wprowadzić inny adres e-mail i hasło.

Pierwszy etap rejestracji na platformie Semrush.
Drugi etap rejestracji Semrush.

Na podanego maila przyjdzie kod weryfikacyjny, po wprowadzeniu, którego przejdziesz do odpowiadania na kilka pytań w celach informacyjnych. Następnie kliknij przycisk „Pomiń okres próbny” i możesz zacząć działać. Przy czym pamiętaj, że niektóre funkcjonalności wymagają jednak wersji płatnej.

Badanie konkurencji: ustal kto jest Twoim konkurentem

Badanie konkurencji zacznij od sprawdzenia, kto jest Twoją faktyczną konkurencją. Najprostszym sposobem jest sprawdzenie tego w zakładce „Badanie wyników organicznych”. Wystarczy wprowadzić własną domenę w pole wyszukiwania, by narzędzie zwróciło bardzo szczegółowe wyniki dotyczące Twojej konkurencji.

Narzędzie Semrush do analizy konkurencji

Z jego pomocą możesz nie tylko namierzyć swoich konkurentów, ale również ich najlepsze słowa kluczowe.  

Podgląd konkurencyjnych firm.

Zapisz sobie swoich 4-ech największych konkurentów. Będą nam potrzebni w kolejnych krokach naszej analizy. 

Badanie konkurencji: ustal, na które słowa kluczowe wyświetla się Twoja konkurencja, ale Twoja strona nie

Właśnie na tym etapie zaczyna Cię interesować, na jakie słowa kluczowe nie pozycjonuje się Twoja strona w wynikach wyszukiwania organicznego, a powinna. Dlaczego? Ponieważ to właśnie na te słowa wyświetla się Twoja konkurencja i to na wyższych pozycjach. Są to tak zwane luki słowne, które należy jak najszybciej znaleźć i uzupełnić w swoim unikalnym contencie, by stworzyć okazję do większego ruchu na stronie. Jak je znaleźć?
Dokonaj porównania między swoim profilem słów kluczowych a profilami słów konkurentów. Zadanie staje się prostsze gdy skorzystasz z narzędzia do badania luk słów kluczowych.

Porównaj profile słów kluczowych z maksymalnie czterema konkurentami.

Wprowadź swoją domenę oraz cztery konkurencyjne domeny, które mają największą skuteczność, by uzyskać listę wszystkich wspólnych i unikatowych słów kluczowych z wyników wyszukiwania organicznego.
Gdy tylko przefiltrujesz wynik po kryterium „brakujący”, zobaczysz słowa, których brakuje w Twojej strategii SEO. 

Możesz też sprawdzić słowa, na które wyświetlasz się niżej niż Twoi konkurenci, by zająć się przy okazji optymalizacją tych treści.

Badanie konkurencji: zbierz wszystkie znalezione słowa kluczowe

Po zlokalizowaniu wszystkich słów kluczowych używanych przez konkurencję następnym krokiem jest ich zapisanie w osobnym pliku. Najlepiej wyeksportować je do pliku w Excelu. W tym formacie możliwe będzie przeprowadzanie analizy częstotliwości czy też tworzenie wykresów, co znacząco ułatwi zrozumienie ich znaczenia oraz wpływu na konkurencyjność. Dodatkowo Excel umożliwia łatwą edycję i grupowanie słów kluczowych według kategorii, co usprawni planowanie dalszych działań związanych z optymalizacją i strategią.

Badanie konkurencji: sprawdź i oceń zebrane słowa kluczowe

Z zebranych słów kluczowych warto odłożyć na półkę te, które są bardzo konkurencyjne, ponieważ startując z niskiej pozycji, bardzo ciężko jest się na nie wypozycjonować. To zbyt wysoka poprzeczka na tę chwilę. Aby dokonać selekcji, przejrzyj statystyki dotyczące danej frazy i sprawdź, jak bardzo jest konkurencyjna. 
Semrush ułatwia i ten proces poprzez udostępnienie narzędzia do przeglądania słów kluczowych. Dzięki niemu można zbadać każde słowo i ocenić jego przydatność. 

Szczegółowy przegląd słów kluczowych

Wyklucz je poprzez oznaczenie, np. kolorem w Excel. Jednak nie usuwaj ich całkiem, potencjalnie mogą okazać się wartościowe w przyszłości.

Przyjrzyj się również innym słowom kluczowym. Chociaż niektóre z nich mogą być popularne w branży, inne mogą być zupełnie niezwiązane lub mają minimalne znaczenie dla Twojego biznesu. Postaraj się więc wyeliminować również te bez bezpośredniego zastosowania, w ten sposób przyciągniesz klientów zainteresowanych dokładnie tym, co oferujesz.

Szukaj przede wszystkim słów kluczowych, które przyniosą więcej korzyści Twojej firmie, czyli takie, które są ściśle związane z Twoją ofertą, produktem lub usługą, a jednocześnie są wysoko poszukiwane przez potencjalnych klientów. 

Zweryfikuj słowa kluczowe również pod kątem wyszukań organicznych. Każde ze słów wrzuć w wyszukiwarkę Google i sprawdź wynik. Czy są to wyniki płatne, czy bezpłatne? W jakich formach pozycjonuje się dana fraza? Wynik wyszukiwania wskaże Ci kierunek działania. 

Może okazać się, że wysoka pozycja konkurencji na daną frazę została osiągnięta poprzez płatne reklamy Google Ads, albo dzięki publikacji materiałów w formie video z uwzględnieniem danych strukturalnych

Niskie pozycje w wynikach wyszukiwania mogą wynikać właśnie z niewykorzystania pewnych formatów (np. wideo, infografiki), niewystarczającej optymalizacji pod kątem lokalnych wyszukiwań lub niedostatecznego zaangażowania w kanały reklamowe (Google Ads, remarketing).

Chcesz zwiększyć zasięg swojej firmy na całą Polskę?

Badanie konkurencji: ręczna analiza słów kluczowych

Na tym etapie selekcji słów kluczowych konkurencji powinny zostać tylko te, które są najbardziej trafne i skuteczne w kontekście Twojego biznesu. Można je słusznie podejrzewać o potencjał generowania konwersji. 
Teraz przyszedł jednak czas na ręczne robótki, które wymagają dokładnego przyjrzenia się każdemu z wyselekcjonowanych słów po kolei. W tym celu ponownie wykorzystamy potencjał przeglądu słów kluczowych. Dzięki niemu poznasz: liczbę wyszukiwań danego słowa kluczowego, jego stopień trudności, intencję itp. To cenne informacje, których nie warto ignorować.

Szczegółowy przegląd słów kluczowych

Badanie konkurencji: znajdź jej słabe punkty

Słabe punkty przeciwnika to dla Ciebie potencjalna szansa na uzyskanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Szansa ta może uwidocznić się w trakcie badania rankingu konkurencji na przestrzeni czasu, obserwując nagłe skoki i spadki. 
Przejdź ponownie do wyszukiwarki „Badanie wyników organicznych” w Semrush, wprowadź jedną z konkurencyjnych domen, a następnie przejdź do zakładki „Zmiana pozycji”. Zaznacz chekboxy: utracono i odrzucono, by pojawiły się słowa kluczowe, na które konkurencyjna firma spadła w rankingu. To Twoja szansa. Wykorzystaj je do szybkiego pozyskania wyższej pozycji w płatnych wynikach wyszukiwania.

Znajdź słowa, na które konkurencja spadła w rankingach.

Zwróć uwagę na stopień trudności słowa kluczowego KD%. Odnosi się on do stopnia konkurencji i trudności w zdobyciu wysokiego rankingu w wynikach wyszukiwania dla danej frazy. Jest to ważne, ponieważ pomaga zrozumieć, jakie słowa kluczowe mogą być łatwiejsze lub trudniejsze do osiągnięcia wysokich pozycji.

Gdy słowo kluczowe ma wysoką wartość KD% bliską 100, oznacza to, że konkurencja jest zacięta, a wiele stron internetowych konkurujących o tę frazę ma już mocne pozycje w wynikach wyszukiwania. Dla nowej strony internetowej lub firmy może to oznaczać potrzebę większego nakładu pracy, czasu i zasobów na osiągnięcie widoczności. Oceń dokładnie swoje zasoby i zdecyduj, które słowa kluczowe będą bardziej realne do osiągnięcia sukcesu w SEO.

Zbadaj płatne kampanie swojej konkurencji

Badanie konkurencji: znajdź słowa kluczowe płatnych kampanii reklamowych

Przejdźmy do badania płatnych kampanii reklamowych Twojej konkurencji. To również obszar, który powinien być poddany analizie, ale tylko wtedy, gdy chcesz tworzyć własne kampanie reklamowe. 

Research płatnych reklam.

Analiza będzie oczywiście polegać na namierzeniu najtrafniejszych, czyli najskuteczniejszych słów kluczowych, które pozwoliły osiągnąć wysokie zaangażowanie użytkowników. Aby to zrobić, wystarczy w pole wyszukiwania wprowadzić nazwę domeny firmy konkurencyjnej. Wykorzystane słowa kluczowe wyświetlą się w lewej kolumnie tabeli.

Słowa kluczowe z płatnych kampanii reklamowych

Badanie konkurencji: ustal, na które słowa kluczowe wyświetlają się reklamy Twojej konkurencji, a Twoje nie
Tak jak w organicznych wynikach wyszukiwania tak i w płatnych możesz sprawdzić, na jakie słowa kluczowe w ogóle nie wyświetlają się Twoje reklamy. Skorzystaj z tego samego narzędzia: luki słów kluczowych, by wyłapać brakujące słowa. Dzięki temu twoje działania reklamowe będą o wiele skuteczniejsze.

Zrozum swoich odbiorców

Znalezienie skutecznych słów kluczowych to milowy krok w stronę skutecznej strategii SEO, ale równie istotne jest zrozumienie samych odbiorców zarówno swoich jak i konkurencji. Gdy tylko zrozumiesz ich potrzeby i oczekiwania, będziesz mógł bardzo precyzyjnie dopasować słowa kluczowe do swojego contentu. 

Dowiedz się, czym są zainteresowani ludzie, którzy są zainteresowani Twoimi konkurentami, bo może się okazać, że mogą być również zainteresowani Twoimi produktami.

Zacznij od stworzenia opisów różnych typów ludzi, tzw. persony klienta. To pomoże Ci zrozumieć, co ich interesuje na różnych etapach zakupowych — gdy dopiero dowiadują się o Twoim produkcie, a także gdy już go zakupili. Te informacje będą pomocne przy wyborze najbardziej atrakcyjnych słów kluczowych.

Zastanawiasz się kim są Twoi klienci?

Pobierz bezpłatnie Personę Klienta dzięki, której:

lepiej zrozumiesz swoich klientów
możesz bardziej personalizować podejście do klienta
możesz skoncentrować się na klientach o największym potencjale
lepiej ukierunkujesz działania marketingowe
będziesz podejmować bardziej trafne decyzje biznesowe
możesz budować spójną strategię komunikacji

Wykorzystaj znalezione słowa kluczowe konkurencji

Znasz już swoich konkurentów, rozumiesz, jakie słowa kluczowe wykorzystują do zajmowania lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania niż Ty oraz te, na które w ogóle się nie pozycjonujesz, ale mogłyby być dla Ciebie przydatne. Znasz też swoich potencjalnych i obecnych klientów i zrozumiesz ich potrzeby i oczekiwania. To stanowi solidną podstawę do:

Optymalizacji swojej strategii słów kluczowych: Po zrozumieniu słów kluczowych używanych przez konkurencję i zidentyfikowaniu luk w Twojej strategii słów kluczowych, możesz dostosować swoje podejście, aby lepiej docierać do osób zainteresowanych Twoją ofertą.

Tworzenia treści skierowanych do różnych grup odbiorców: Zrozumienie potrzeb i oczekiwań klientów pozwala na lepsze dostosowanie treści, co może zwiększyć ich zaangażowanie i zainteresowanie firmą lub produktami. 

Doskonalenia strategii marketingowej: Poznanie konkurencji i klientów dostarcza cennych wskazówek do doskonalenia strategii marketingowej. Możesz lepiej dostosować komunikację i działania promocyjne, aby skuteczniej dotrzeć do właściwej grupy odbiorców.

Doskonalenia produktów lub usług: Zrozumienie potrzeb klientów pozwala na lepsze dopasowanie produktów lub usług do ich oczekiwań, co może zwiększyć ich satysfakcję i lojalność wobec Twojej marki.

W skrócie, znając swoich konkurentów oraz obecnych i potencjalnych klientów, możesz lepiej dostosować swoje działania, by skuteczniej dotrzeć do właściwej grupy odbiorców i zbudować silniejszą pozycję na rynku.

Podsumowanie

Analiza konkurencyjnych słów kluczowych jest jak analiza DNA biznesu online, gdzie słowa kluczowe są jak sekwencje genów, które decydują o adaptacyjności i przystosowaniu się do otaczającego środowiska online. Możesz mieć wpływ na DNA swojego biznesu. Analizuj swoją konkurencję i stwórz odpowiednie warunki do rozwoju. 

Inni przeczytali także:
Jak sprawdzić, na które słowa kluczowe wyświetla się konkurencja, ale nie Twoja strona.
Jak wybrać frazy do pozycjonowania strony? Skuteczne strategie + lista narzędzi.
Czym są frazy z długim ogonem i jak je wykorzystać w pozycjonowaniu?

Scroll to Top