Strona mobilna czy responsywna, a może AMP? Sprawdź, co wybrać

Era mobilnego internetu dawno nadeszła. Dziś strony dostępne na urządzeniach mobilnych to nie tylko kwestia odpowiedzi na potrzeby użytkowników, lecz także realizowanie zaleceń Google. Co to jest mobilna wersja serwisu i na co szczególnie zwrócić uwagę jeśli chcesz dobrze wypozycjonować stronę?

 

Czym jest mobilna wersja serwisu?

Mobilna wersja strony to wersja strony stworzona z myślą o użytkownikach urządzeń mobilnych. Różni się od strony dostępnej na desktopie, ale różnice nie mogą ograniczać jej funkcjonalności. Zrobimy więc bez problemu zakupy na wersji mobilnej sklepu, ale sam wygląd sklepu ma nam to ułatwiać. Wersja mobilna strony ma z założenia oferować użytkownikowi te same informacje i funkcje, ale zaprezentowane z myślą o mniejszych rozdzielczościach wyświetlacza. Dobrym przykładem może być wygląd menu, które na pełnej wersji strony może być zaprezentowane w formie belki, natomiast na mobilnej wersji strony - w formie hamburgerowej z rozwijaną listą. Strona mobilna zwykle znajduje się pod osobnym adresem URL rozpoczynającym się od “m.”, np. m.facebook.com to wersja mobilna pełnego serwisu Facebook. Warto podkreślić, że strona mobilna to nie jest aplikacja. Mobilna wersja strony dostępna jest bezpośrednio w przeglądarce na smartfonie, bez konieczności instalowania aplikacji. 

 

Strona mobilna czy responsywna? Co wybrać?

Strona mobilna to nie jest jedyne rozwiązanie, które ułatwi korzystanie z serwisu na urządzeniu mobilnym. Możesz zdecydować się na responsywny projekt strony (responsive web design, w skrócie RWD). Jest to sposób projektowania strony w taki sposób, aby jej treść dopasowywała się do wymiarów ekranu lub wyświetlacza. Nie ma tu osobnego adresu URL. Czy różnią się strona mobilna i strona responsywna?



Strona responsywna

Strona mobilna

Dopasowuje się do różnych rozmiarów ekranów i wyświetlaczy, więc wyświetla się poprawnie zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych. W obu przypadkach jest dopasowana do urządzeniach i tym samym atrakcyjna i w pełni funkcjonalna. 

Dopasowuje się wyłącznie do wyświetlaczy urządzeń mobilnych. Można ją otworzyć na komputerze, ale nie będzie ani atrakcyjna, ani funkcjonalna, gdyż dopasowana jest do urządzeń niewielkich rozmiarów.

Strona responsywna dopasowuje się wyglądem, lecz treść i dostępne funkcje pozostają takie same niezależnie od urządzenia.

Strona mobilna może zawierać inną treść niż wersja desktopowa, a także oferować inne funkcje użytkownikom.   

Jedna treść strony niezależnie od urządzenia, na którym ją oglądamy to mniej pracy - tworzymy ją tylko raz. Warto jednak dodać, że jednocześnie to większe ryzyko błędów w wyświetlaniu niektórych elementów. To, że treść prezentuje się dobrze na desktopie nie oznacza, że po zeskalowaniu do rozmiarów smartfona nadal będzie przystępna dla użytkownika. 

Strona mobilna angażuje więcej pracy na etapie tworzenia treści. Nie przenosimy tu treści przystosowanej do desktopu, lecz planujemy, co faktycznie jest przydatne na smartfonie, jakie funkcje chcemy udostępnić użytkownikom i jak będziemy prezentować niektóre treści. 

Po zeskalowaniu zmienia się również układ treści, np. zdjęć względem tekstu. Tutaj również istnieje ryzyko utraty przejrzystości czy wręcz sensu.   

Dobrą praktyką jest upraszczanie projektu strony mobilnej względem desktopowej, aby strona przy ładowaniu nie pobierała dużej ilości danych mobilnych. Projektowanie treści osobno pod urządzenia mobilne i dekstop to więcej czasu, ale również komfort, że w obu przypadkach redukujemy ryzyko utraty funkcjonalności po zeskalowaniu.

Pod względem pozycjonowania korzystanie ze stron RWD jest bardziej opłacalne. Pozycjonujemy wtedy jedną wspólną domenę, optymalizujemy jedną wersję treści itp. w obrębie jednego budżetu.

Strona mobilna znajduje się pod osobnym adresem URL. Tym samym chcąc pozycjonować stronę na desktopie i na urządzeniach mobilnych musimy inwestować w optymalizację dwóch domen, co wpływa na koszty pozycjonowania.

Jedna wersja strony to również mniej pracy nad aktualizacjami. Wszelkie zmiany, chociażby aktualizacja opisów oferty, dotyczą zarówno wersji na desktop, jak i mobile. 

Aktualizacja treści przy stronie mobilnej, to konieczność wprowadzenia zmian osobno na mobile i na desktop. Proste prace nad stroną mogą więc pochłaniać o wiele więcej czasu niż w przypadku RWD.

Stworzenie strony RWD wymaga mniej czasu, ale jest zwykle droższe.

Stworzenie mobilnej wersji strony wymaga więcej czasu, ale jest tańsze. 

Czas ładowania jest dłuższy niż w przypadku wersji mobilnej.

Czas ładowania jest krótszy niż stron RWD.

 

Strona mobilna czy responsywna 

 

Co poleca Google? Strony AMP!

Innym rozwiązaniem jest tworzenie stron we frameworku AMP (ang. Accelerated Mobile Pages - przyspieszone strony mobilne). AMP to projekt rozwijany przez Google i jednocześnie framework typu open source (tzn. budowany przez społeczność i darmowy), który ma ułatwić dostosowanie stron do urządzeń mobilnych. Składa się z:

  • AMP HTML
  • AMP JavaScript
  • AMP Cache

 

Celem projektu jest tworzenie stron przyjaznych dla użytkownika i przydatnych w biznesie. Największą zaletą stosowania AMP jest znaczne przyspieszenie ładowania się strony. Warto wiedzieć, że AMP umożliwia optymalizowanie strony z myślą o Page Experience, aktualizacji algorytmu Google skupionej na doświadczeniach użytkowników. 

 

Czy to oznacza, że skoro jest to projekt Google i pomaga w dostosowaniu do pewnych wytycznych Google, AMP jest obowiązkowe dla stron poważnie myślących o pozycjonowaniu? Niekoniecznie. Warto wiedzieć, że AMP sprawdzi się przede wszystkich dla stron, które bazują na artykułach, np. portale informacyjne, blogi. Inne typy stron z powodzeniem mogą działać na urządzeniach mobilnych korzystając z innych technologii i rozwiązań, jak np. lazy load, caching, hostingu dla zdjęć/grafik. AMP to jedno z możliwych rozwiązań, które pomogą zoptymalizować strony na urządzeniach mobilnych pod pozycjonowanie. Google promuje jednak AMP nie tylko jako technologię, która poprawia doznania użytkownika, ale również sposób na rozwój biznesu online. W jaki sposób AMP ma wpływać na promowanie firmy w internecie? Google obiecuje:

  • większe zaangażowanie użytkowników - lepiej działająca strona na urządzeniu mobilnym to mniejsze szanse na utratę uwagi użytkowników z powodu słabego połączenia internetowego
  • większy ruch na stronę - skoro AMP ułatwia optymalizację strony, to ułatwia też wypozycjonowanie jej w top 10 wyników wyszukiwania i tym samym pozyskanie ruchu
  • mniej porzuceń strony - jednym z powodów, dla których użytkownicy od razu wracają ze strony do wyników wyszukiwania, jest powolne ładowanie się treści, AMP temu zapobiega
  • wyższy CTR - AMP ułatwia dotarcie ze stroną do sekcji “Wiadomości” w wynikach wyszukiwania, co znacząco zwiększa szanse na pozyskanie ruchu

 

Czy warto inwestować w strony dostosowane do urządzeń mobilnych?

Jeszcze parę lat temu strony dostosowane do urządzeń mobilnych były opcją do rozważenia, dla chętnych. Kto był przekonany, że będzie mieć klientów z urządzeń mobilnych, inwestował w dostosowanie strony. Dziś strona, która poprawnie wyświetla się i działa na wszystkich typach urządzeń to konieczność. Dlaczego?



Zachowania użytkowników

Dziś ponad połowa użytkowników internetu korzysta do przeglądania stron czy robienia zakupów online wyłącznie z urządzeń mobilnych. Część użytkowników równolegle korzysta z komputera i smartfona, rozpoczynając ścieżkę zakupową na jednym urządzeniu, a kończąc na drugim. Korzystamy z internetu nie tylko w domu czy biurze, ale również w trasie, w komunikacji miejskiej, w miejscach publicznych, na wycieczkach. Nasze oczekiwania względem stron internetowym są więc inne niż jeszcze parę lat temu. Użytkownicy oczekują stron, które na urządzeniu mobilnym szybko się załadują, dadzą te same możliwości co strony na desktopie (zakupy, rezerwacje, wysyłki formularzy itp.), będą wygodne w obsłudze na małym wyświetlaczu i nie zużyją za dużo danych mobilnych. Czasy, gdy użytkownicy cierpliwie powiększali niekompatybilne ze smartfonami strony, odeszły w niepamięć. Dziś strona, która nie działa poprawnie i źle wygląda na urządzeniu mobilnym przegra walkę o uwagę użytkownika z dziesiątkami konkurencyjnych stron, które zadbały o wersje mobilne lub RWD.



Pozycjonowanie stron i mobile-first indexing

Od kiedy Google wdrożyło aktualizację algorytmu, która priorytetowo traktuje wersję strony na urządzenia mobilne, jakość stron mobilnych i RWD stała się niezwykle istotnym czynnikiem rankingowym. Na stronie Google dla deweloperów czytamy:

 

Indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych oznacza, że na potrzeby indeksowania treści i sporządzania rankingów Google używana jest przede wszystkim mobilna wersja strony. Wcześniej do oceniania trafności strony względem zapytania użytkownika indeks używał wersji komputerowej”. (źródło: https://developers.google.com/search/mobile-sites/mobile-first-indexing?hl=pl)

 

Mając na uwadze takie podejście Google, warto też zrezygnować z możliwości tworzenia różnych treści na wersję mobilną i desktop dla strony. Chociaż może to wydawać się dobrym posunięciem w kontekście UX, okrojona treść w SEO wiąże się z niższą oceną jakości strony, widocznością na mniejszą liczbę frazy i tym samym - z niższymi pozycjami i ruchem na stronę w obu wersjach strony. 

 

Mając na uwadze algorytm mobile-first indexing warto zadbać o pewne techniczne aspekty:

  • ujednolicenie metadanych i metatagów robots dla obu wersji strony
  • wdrożenie lazy load, które nie wymaga interakcji użytkownika
  • zadbanie o poprawne indeksowanie obu wersji strony
  • ujednolicenie treści w obu wersjach strony
  • ujednolicenie nagłówków w obu wersjach strony
  • uspójnienie danych uporządkowanych na obu wersjach strony
  • zadbanie o wysoką jakość i optymalną wielkość plików graficznych i video
  • uspójnienie opisów i metatagów dla filmów i obrazów

 

To tylko wybrane działania. Jeśli masz wątpliwość, czy Twoja strona wyświetla się poprawnie na urządzeniach mobilnych, skorzystaj z testu Google: https://search.google.com/test/mobile-friendly Test określi konkretne błędy, jakie występują na Twojej stronie i tym samym pozwoli na skuteczną optymalizację strony z myślą o mobile-first index.

 

Podsumowanie

Strona dostosowana do urządzeń mobilnych jest dziś obowiązkowym elementem skutecznego marketingu. Właściciele stron i sklepów mają do dyspozycji różne technologie i możliwości. Najlepszym sposobem dopasowania się do potrzeb użytkowników smartfonów jest stworzenie strony mobilnej lub strony responsywnej. Warto rozważyć również AMP lub inne technologie przyspieszające działanie stron na urządzeniach mobilnych. 

 

Inni przeczytali także:

Jak sprawdzić widoczność mojej strony www w sieci?
9 technicznych problemów, których naprawa poprawi wyniki strony www
Optymalizacja techniczna strony krok po kroku
Jak zwiększyć szybkość strony? 8 elementów, na które musisz uważać