Jak stworzyć skuteczną strategię słów kluczowych w 11 krokach


Powiedzenie „klucz do sukcesu” nabiera szczególnie prawdziwego znaczenia, gdy mówimy o słowach kluczowych w strategii SEO. Dzięki nim można osiągnąć niesamowite zasięgi i większą widoczność swojej strony w wynikach wyszukiwania Tak, widoczność jest celem, który zaprowadzić Cię może do sukcesu i to dzięki słowom, czy frazom kluczowym. Nie jest to jednak łatwa droga, ponieważ konkurencja z pewnością depcze Ci po piętach, nierzadko wyprzedzając o krok a może nawet i więcej. Wykazać się trzeba więc nie lada cierpliwością, ale i bardzo dobrą strategią SEO, która jest w stanie znaleźć słabe punkty i z ich pomocą podjąć skuteczne działania.

 

 

Co to jest strategia słów kluczowych

 

Strategia SEO słów kluczowych to nic innego jak proces znajdowania właściwych słów lub fraz, które potencjalni użytkownicy wpisują w wyszukiwarkach internetowych, aby znaleźć informacje związane z danym tematem, produktem czy usługą. Ma to bezpośrednio związek z SEO — Search Engine Optimization.

 

 

3 najważniejsze cele strategii słów kluczowych

 

Zwiększenie widoczności to jeden z celów do osiągnięcia. Wybierając trafne słowa kluczowe, możesz pomóc swojej stronie internetowej zająć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Z kolei gdy już poprawisz widoczność strony poprzez użycie właściwych słów kluczowych, istnieje większa szansa na przyciągnięcie ruchu organicznego, czyli osób, które znajdują Twoją stronę poprzez wyszukiwarkę.

Kolejnym celem jest lepsze dopasowanie treści do potrzeb i zainteresowań potencjalnych odwiedzających. To istny magnes, który dodatkowo jest wspierany przez EEAT, czyli ekspertyzę, doświadczenie, autorytet i wiarygodność.
.

Jak widzisz, strategia SEO słów kluczowych obejmuje proces badania, wyboru i wykorzystania określonych słów, które są istotne dla danego biznesu, ale to nie wszystko. Obejmuje również monitorowanie i analizę wyników, aby dostosować strategię do zmieniających się trendów i preferencji użytkowników. Bez tego nie byłoby możliwe wyciąganie wniosków i podnoszenie swojej efektywności jeszcze bardziej.

 


Jak stworzyć skuteczną strategię słów kluczowych w 11 krokach


Istnieje wiele strategicznych podejść, które przybliżyć Cę mogą do osiągnięcia powyższych celów, jednak nie warto chwytać się wszystkich na raz. Testuj i sprawdzaj, ale wybierz tylko te, które faktycznie sprawdzą się w Twoim biznesie. W ten sposób zobaczysz szybciej pożądane efekty, szczególnie w obszarze SEO. Poznaj nasze propozycje, ale niech nie będą one tylko teorią. Czytając, wykonuj z nami kolejne kroki i na bieżąco wyciągaj wnioski.

 

1 krok do skutecznej strategii słów kluczowych: Zbadaj swoją branżę pod kątem słów kluczowych

 

Zanim jednak przystąpisz do opracowania strategii słów kluczowych, przeprowadź wnikliwe badania nad otoczeniem rynkowym i specyfiką branży, w której funkcjonuje Twoja firma. Badania dotyczyć powinny oczywiście słów kluczowych, ponieważ dzięki nim jesteś w stanie zrozumieć, jakie terminy, frazy czy pytania są najbardziej popularne w Twoim obszarze działalności. Oto kilka sposobów przeprowadzania takich badań.


1. Analizuj strony konkurencji, zwłaszcza te dobrze pozycjonowane, ponieważ może to dostarczyć cennych wskazówek odnośnie używanych słów kluczowych. Aby zgłębić ten temat, możesz zapoznać się z naszym wcześniejszym artykułem „Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji”, w którym pokazujemy, jakie dokładnie frazy, czy słowa kluczowe przynoszą ruch konkurencji.


2. Badaj słowa kluczowe z pomocą specjalistycznych narzędzi do analizy słów kluczowych, takich jak Google Keyword Planner czy Ubersuggest. Umożliwiają one w prosty i szybki sposób zidentyfikowanie popularnych fraz w branży. Przykładowo, w branży e-commerce, popularne słowa kluczowe mogą obejmować „kody rabatowe”, „darmowa wysyłka” czy „promocje online".

Planer słów kluczowych Google.

Planer słów kluczowych Google.


3. Śledź trendy wyszukiwania za pośrednictwem narzędzi takich jak Google Trends. Dzięki temu zrozumiesz, które frazy zyskują na popularności, a które tracą. To może być ten krok, o który wyprzedzisz konkurencję jeśli wcześniej zauważysz jakąś nietypową tendencję. Przykładowo, w dziedzinie zdrowia i fitnessu, słowa kluczowe związane ze „zdrowym stylem życia”, „treningami online” czy „dietą roślinną” mogą być aktualnie bardziej poszukiwane.

 

Przykładowy wykres Google Trends

Przykładowy wykres Google Trends

 


4. Wyszukuj słowa kluczowe długiego ogona (long tail keywords), czyli bardziej szczegółowe i mniej konkurencyjne frazy. Na przykład, w branży podróżniczej, „najlepsze tanie hotele w Dubaju” może przyciągnąć bardziej zainteresowaną grupę klientów.


Czytaj więcej: Czym są frazy z długim ogonem i jak je wykorzystać w pozycjonowaniu?


Dzięki tym badaniom masz szansę nie tylko lepiej zrozumieć preferencje, potrzeby i trendy użytkowników, ale również dostosować strategię słów kluczowych do grupy docelowej i osiągnąć lepsze rezultaty.


2 krok do skutecznej strategii słów kluczowych: Jak wyszukiwać słowa kluczowe, na które już rankujesz

 

Jeśli Twoja strona zintegrowana jest z Google Search Console, masz dostęp do cennych informacji o pozycji poszczególnych stron w wynikach wyszukiwania.
Aby je podejrzeć, zaloguj się do GSC przez swoje konto w Google, przejdź do zakładki Skuteczność, zaznaczając wszystkie checkboxy.

Panel GSC: Zakładka Skuteczność.

Panel GSC: Zakładka Skuteczność.

 

W tabeli poniżej będzie widoczne zestawienie słów kluczowych, po przefiltrowaniu których zobaczysz te, które najlepiej rankują.

 

Panel GSC: Zakładka Skuteczność. Podgląd pozycji strony i słów kluczowych.

Panel GSC: Zakładka Skuteczność. Podgląd pozycji strony i słów kluczowych.

 

By strategicznie wykorzystać te słowa kluczowe, wyeksportuj je do pliku CSV i skorzystaj z narzędzia Semrush On Page SEO Checker, dzięki któremu będzie można namierzyć strony, które powinny być zoptymalizowane. To pomoże im w umocnieniu pozycji lub zdobyciu wyższej. Co więcej, zobaczysz również podpowiedzi, jaki dokładnie obszar wymaga poprawy prócz słów kluczowych. Jest to więc analiza kompleksowa, która całościowo wpływa na pozycję strony.

 

Panel Semrush: Zakładka On Page SEO Checker

Panel Semrush: Zakładka On Page SEO Checker

 

Panel Semrush: Widok zaciągniętych automatycznie słów kluczowych na podstawie domeny.

Panel Semrush: Widok zaciągniętych automatycznie słów kluczowych na podstawie domeny.

 

Panel Semrush: Importowanie wcześniej przygotowanego pliku ze słowami kluczowymi.

Panel Semrush: Importowanie wcześniej przygotowanego pliku ze słowami kluczowymi.

 

Panel Semrush: Wyniki wyszukiwania On Page SEO Checker. Strony do optymalizacji.

Panel Semrush: Wyniki wyszukiwania On Page SEO Checker. Strony do optymalizacji.


My jednak skupimy się na słowach kluczowych, czyli na podpowiedziach z sekcji - Semantyka, w której poznasz słowa używane w witrynach z Top 10 wyników wyszukiwania Google, a więc must have, które trzeba wdrożyć. Sekcję tę znajdziesz po kliknięciu w jedną z głównych stron zaproponowanych do optymalizacji.

 

Panel Semrush: Sekcja - Semantyka

Panel Semrush: Sekcja - Semantyka

 

3 krok do skutecznej strategii słów kluczowych: Jak wyszukiwać słowa kluczowe, na które jeszcze nie rankujesz


W tym kroku należy namierzyć słowa kluczowe, dzięki którym konkurencja zdobywa wysokie pozycje, ale Twoja strona w ogóle ich nie uwzględnia. To zbyt duża strata, by można było ją zignorować. Skoro konkurencja osiąga wysokie pozycje, to warto skorzystać z wypracowanych metod, by poprawić swoją.

Posłużymy się kolejnym narzędziem Semrush do badania Luk słów kluczowych. Tak jak poprzednio wprowadź swoją domenę, ale również i domeny firm konkurencyjnych. Nie zapomnij zmienić kraju na PL.

 

Panel Semrush: Wyszukiwarka brakujących słów kluczowych

Panel Semrush: Wyszukiwarka brakujących słów kluczowych

 

Panel Semrush: Wynik wyszukiwarka brakujących słów kluczowych.

Panel Semrush: Wynik wyszukiwarka brakujących słów kluczowych.


Przechodząc do zakładki „Brakujące”, znajdziesz interesujące Cię słowa kluczowe, których zabrakło na Twojej stronie. Możesz posłużyć się również zakładką „Niewykorzystane”, by znaleźć słowa kluczowe, na które Twoja domena nie jest notowana w rankingu, a co najmniej jeden z Twoich konkurentów tak.

 


4 krok do skutecznej strategii słów kluczowych: Jak wyszukiwać frazy kluczowe długiego ogona


Optymalizacja SEO wymaga także identyfikacji dłuższych, bardziej wyszukanych fraz kluczowych, ale nadal opartych na głównej frazie lub słowie kluczowym. Wykorzystuje się w tym celu różne techniki zestawiania wyrazów, łącznie z ich odmianą. Dzięki temu możliwe jest dotarcie do bardziej konkretnej grupy odbiorców, co z kolei może przynieść korzyści w postaci zwiększenia ruchu na stronie czy większej konwersji.

Jakie narzędzia do wyszukiwania fraz kluczowych są najlepsze? Możesz użyć do tego kolejnego narzędzia Keyword Magic Tool. Wystarczy zastosować się do wskazówek Semrush i wprowadzić w pole wyszukiwania podstawowe słowo kluczowe.

 

Panel Semrush: Podgląd fraz kluczowych powiązanych z głównym słowem kluczowym.

Panel Semrush: Podgląd fraz kluczowych powiązanych z głównym słowem kluczowym.

 

 

5 krok do skutecznej strategii słów kluczowych: Sprawdź, jak wysoko możesz rankować na dane słowo kluczowe

 

Choć każdy właściciel strony z reguły dąży do osiągnięcia najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, nie zawsze jest to możliwe w sposób naturalny. Warto zrozumieć, że istnieją pewne ograniczenia i konkurencja, która wpływa na widoczność danej strony internetowej.

Wrócimy na chwilę do poprzedniego scrina i przeprowadźmy analizę, korzystając z kolumny „Dodatkowe elementy SERP”. Po kliknięciu w link uzyskasz podgląd do wyników wyszukiwania (zupełnie analogicznie do zwykłego wprowadzenia frazy w pole wyszukiwarki). Proste sprawdzenie, ale analiza ta pozwoli na bardziej realistyczne podejście do strategii słów kluczowych, a w razie bardzo zaciekłej konkurencji wybrać inne skuteczniejsze rozwiązania. Zobaczmy, co oznaczają konkretne wyniki.

W poniższym przykładzie organiczny wynik wyszukiwania znajduje się na pierwszym miejscu, więc widoczność może być bardzo dobra tak jak i CTR. W tym przypadku jak najbardziej warto inwestować w optymalizację SEO słów kluczowych.

 

Widok SERP po kliknięciu w Dodatkowe elementy SERP przy frazie „pozycjonowanie stron”

Widok SERP po kliknięciu w Dodatkowe elementy SERP przy frazie „pozycjonowanie stron”

 

Istnieje również możliwość, że strona, mimo zajmowania organicznie pierwszego miejsca, może znaleźć się bardzo nisko w wynikach wyszukiwania. Przyczyną tego zjawiska mogą być głównie płatne reklamy oraz dodatkowe sekcje, takie jak „Więcej pytań” czy obszary zawierające treści wideo. W wyniku tego wyniki organiczne pojawiają się dopiero po nich. Dla lepszego zrozumienia tego zjawiska warto przyjrzeć się frazie „pozycjonowanie stron Poznań”. Wpisz je po prostu w pole wyszukiwarki Google i sprawdź, na jakiej pozycji wylądował wynik organiczny.

Jak myślisz, jakie rozwiązanie w tej sytuacji byłoby najlepsze? Tak, najlepiej zainwestować w reklamę, optymalizację strony pod kątem wyróżnionych sekcji, np. z pomocą danych strukturalnych lub po prostu zmienić słowo kluczowe na inne. To jedyne mądre posunięcia jeśli chce się osiągnąć pierwszą pozycję.


6 krok do skutecznej strategii słów kluczowych: Jak dobierać słowa kluczowe na podstawie intencji

 

Określenie intencji słowa kluczowego ma również bardzo duży wpływ na skuteczność strategii SEO, ponieważ pozwala dostosować treści na stronie internetowej do oczekiwań użytkowników. A jeśli nie uda się spełnić oczekiwań wyszukujących, nie można liczyć na wysokie pozycje w Google.


Jak dobierać i zrozumieć intencję słowa kluczowego?

1. Przeanalizuj wyniki wyszukiwania. Sprawdź, jakie typy wyników pojawiają się dla danego słowa kluczowego w wyszukiwarkach. Czy są to strony informacyjne, sklepy internetowe, recenzje, czy może porównania produktów?


2. Obserwuj treści konkurencji. Przejrzyj strony konkurencji zajmujące wysokie pozycje dla danego słowa kluczowego. Jakie treści oferują? Czy są to artykuły, porównania, recenzje czy coś innego?


3. Stosuj frazy długiego ogona - long tail. Skoncentruj się na frazach kluczowych dłuższych i bardziej szczegółowych, one mogą lepiej odzwierciedlać intencję użytkownika.

4. Sprawdź intencję w narzędziach do analizy słów kluczowych takich jak Google Keyword Planner, Ahrefs, Semrush itp.,

Podgląd intencji słów kluczowych w Semrush. C - intencja komercyjna, T- transakcyjna, I - informacyjna, N - nawigacyjna.

Podgląd intencji słów kluczowych w Semrush. C - intencja komercyjna, T- transakcyjna, I - informacyjna, N - nawigacyjna.

 

5. Analizuj treści podobnych zapytań. Przejrzyj także treści dla zapytań podobnych do twojego słowa kluczowego. To może dostarczyć dodatkowych wskazówek dotyczących intencji użytkownika.


6. Zastanów się, jakie pytania użytkownicy mogą mieć w związku z danym słowem kluczowym i dostosuj treści do odpowiedzi na te pytania

 

Intencja zawsze idzie w parze z etapami ścieżki zakupowej, po której kroczy klient, dlatego warto przygotować słowa kluczowe do wszystkich jej etapów, by zapewnić ciągłość całego procesu.

Dla przykładu osoba wyszukująca frazę „pozycjonowanie lokalne cena” działa z intencją zakupową i tak powinny być tworzone słowa kluczowe. Natomiast ktoś, kto wpisze w wyszukiwarkę frazę „co to jest pozycjonowanie lokalne” nie będzie na etapie zakupu, jego intencją jest uzyskanie informacji. Jednak przed nim jest jeszcze etap rozważania i etap decyzji, dlatego dla nich również należy przygotować odpowiednie słowa kluczowe.

 

Lejek marketingowy B2C

Lejek marketingowy B2C

 


7 krok do skutecznej strategii słów kluczowych: Sprawdź konkurencyjność słów kluczowych

 

Bardzo konkurencyjne słowa kluczowe mogą stwarzać trudność z osiągnięciem wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, generując wyższe koszty reklamowe i utrudniając dotarcie do odpowiedniej grupy odbiorców. Dla nowych stron internetowych mogą one również oznaczać ograniczoną widoczność i utrudnić zdobycie ruchu na stronie, dlatego czasami lepiej poszukać mniej konkurencyjnych, ale równie skutecznych słów kluczowych dla lepszych rezultatów.

 

Bardzo konkurencyjne słowa kluczowe są poza zasięgiem; słowa kluczowe o niskiej konkurencji nie są wyszukiwane.

Bardzo konkurencyjne słowa kluczowe są poza zasięgiem; słowa kluczowe o niskiej konkurencji nie są wyszukiwane.


Warto jednak wyważyć, które z nich są faktycznie warte uwagi, ponieważ podążanie w skrajnie odwrotnym kierunku (wybór mało konkurencyjnych słów kluczowych) również może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Aby zyskać bardziej wartościowy ruch i zwiększyć konwersje kieruj się zatem średnim poziomem trudności.

 

8 krok do skutecznej strategii słów kluczowych: Sprawdź, jakie masz zasoby na realizację strategii


Podejście do budowania strategii słów kluczowych i ich wdrożenia wymaga zróżnicowanych zasobów. Oto główne elementy, które decydują o powodzeniu całej akcji.

Czas jest jednym z najważniejszych zasobów niezbędnych do opracowania skutecznej strategii słów kluczowych. Proces badania, analizy, selekcji właściwych słów kluczowych oraz ich optymalizacji w treści wymaga dokładności i zaangażowania. Dlatego ważne jest dokładne określenie czasu, jaki jesteś w stanie poświęcić na każdy z tych etapów. Dzięki temu możesz odpowiednio zaplanować działania i skoncentrować się na istotnych obszarach.

Pieniądze. Choć można rozpocząć pracę nad strategią SEO słów kluczowych bez większych kosztów, efektywne wykorzystanie niektórych narzędzi, kampanii płatnych lub zatrudnienie specjalisty SEO mogą jednak wymagać finansowego wsparcia.

Posiadanie wiedzy i umiejętności analitycznych do interpretacji danych, znajomość algorytmów wyszukiwarek, umiejętność identyfikacji słów kluczowych oraz umiejętność optymalizacji treści pod kątem SEO to kolejne zasoby, które wymagają weryfikacji.

Narzędzia SEO, takie jak Ahrefs, Semrush czy Google Analytics, odgrywają niemałą rolę w skuteczności przeprowadzania badań nad słowami kluczowymi, monitorowaniem wyników oraz analizą danych. Korzystając z nich, dbasz o wiarygodność danych i zasadność podjętych działań.

Kombinacja tych zasobów stanowi solidną podstawę do stworzenia i wdrożenia efektywnej strategii słów kluczowych. Warto zauważyć również, że elastyczność i gotowość do ciągłego dostosowywania strategii są równie ważne jak same zasoby.

 

9 krok do skutecznej strategii słów kluczowych: Mapuj słowa kluczowe

 

Mając już wyselekcjonowane słowa kluczowe, nadszedł czas na mapowanie słów kluczowych. Polega ono na przypisaniu określonych fraz i słów kluczowych do stron / podstron na stronie internetowej. To ważne działanie, ponieważ pomaga w organizacji treści zgodnie z intencjami wyszukiwania użytkowników. Poprzez zrozumienie, jakie słowa kluczowe są najbardziej istotne dla danej strony, można lepiej dopasować treści do oczekiwań odwiedzających.

By ułatwić Ci ten proces, przygotowaliśmy planer mapowania słów kluczowych. Możesz pobrać go na swój komputer i uzupełnić danymi uzyskanymi z poszczególnych kroków tego artykułu.

Zwróć uwagę na komentarze zawarte w nagłówkach. Pomogą Ci one dodatkowo zrozumieć proces mapowania.


Czytaj więcej: Co to są klastry słów kluczowych

 

10 krok do skutecznej strategii słów kluczowych: Optymalizuj treści na swojej stronie

 

Aby zwiększyć jeszcze bardziej możliwości optymalizacyjne strony pod kątem słów kluczowych, skorzystajmy tym razem z SEO Content Template. Narzędzie to doskonale uwidocznia obszary do poprawy, sugerując, np.: liczbę słów w tekście, możliwość zwiększenia czytelności, czy zastosowanie semantycznie powiązanych słów z główną frazą.

 


11 krok do skutecznej strategii słów kluczowych: Śledź i analizuj skuteczność słów kluczowych

 

Nie musisz daleko szukać, by znaleźć właściwe narzędzia do badania efektywności swoich działań. Dzięki narzędziu Semrush do śledzenia swojej pozycji możesz namierzyć konkurentów, którzy pozycjonują się na te same słowa kluczowe co Ty. Możesz też śledzić zmiany pozycji, a nawet te zmiany raportować po uprzednim skonfigurowaniu narzędzia.

 

Panel Semrush: Śledzenie pozycji po przejściu na zakładkę „Przegląd”.

Panel Semrush: Śledzenie pozycji po przejściu na zakładkę „Przegląd”.


Możesz również śledzić statystyki ruchu organicznego, by uzyskać wgląd w swoje najskuteczniejsze strony docelowe. Analiza dotyczy w szczególności: liczby wyświetleń, wskaźnika kliknięć CTR oraz pozycji w wynikach wyszukiwania. W ten sposób zdobędziesz jeszcze więcej szczegółowych danych dotyczących skuteczności swojej strategii słów kluczowych, a także ocenić, w jaki sposób podejmowane działania optymalizacyjne wpływają na ruch na Twojej stronie oraz zachowanie użytkowników.

 


Podsumowanie. Skuteczna strategia słów kluczowych w 11 krokach

 

Po opracowaniu strategii słów kluczowych nadeszła pora na skierowanie wysiłków na tworzenie treści najwyższej jakości, doskonale dostosowanej do wybranych słów kluczowych. Zajmując się tym, staraj się, by w naturalny sposób integrować najważniejsze frazy z tekstem, ponieważ zwiększy to ich efektywność w wyszukiwarkach. Chodzi przede wszystkim o dbanie o ich odpowiednie umiejscowienie w meta tagach, nagłówkach czy treściach strony.

 

 

Katarzyna Kalbarczyk

Junior marketing specialist

 

 

Inni przeczytali także:

Czym są frazy z długim ogonem i jak je wykorzystać w pozycjonowaniu?
Czym są linki dofollow i nofollow? Poznaj różnice.
Jak wybrać frazy do pozycjonowania strony? Skuteczne strategie + lista narzędzi.
Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji.