Pozycjonowanie lokalne - na czym polega?

Pozycjonowanie lokalne to jedna z najważniejszych strategii marketingowych dla firm, które chcą dotrzeć do klientów z konkretnego obszaru geograficznego. Dzięki temu procesowi możliwe jest osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania dla fraz związanych z daną lokalizacją. SEO lokalne nie tylko zwiększa widoczność firmy w internecie, ale także przyciąga klientów z bliskiego otoczenia. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej temu, czym jest pozycjonowanie lokalne, jak działa i jakie korzyści może przynieść firmie, która zdecyduje się na jego wdrożenie.


Co to jest lokalne SEO?

Na początku odpowiedzmy sobie na pytanie, co to jest pozycjonowanie lokalne i jak działa. Jest to proces optymalizacji witryny internetowej i jej treści w celu uzyskania wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych w danym regionie lub mieście. Lokalne SEO skupia się na promowaniu firmy i usług na poziomie lokalnym, z uwzględnieniem potrzeb i preferencji użytkowników z danego regionu.

 

W jaki sposób działa pozycjonowanie lokalne?

Jak w takim razie działa pozycjonowanie lokalne? W praktyce lokalne SEO polega na wdrażaniu strategii, takich jak optymalizacja treści witryny internetowej i dostosowanie jej do lokalnych fraz kluczowych, budowanie linków zwrotnych z innych witryn z danego regionu, tworzenie profili na stronach branżowych i lokalnych katalogach, a także zdobywanie pozytywnych opinii od lokalnych klientów.


Dlaczego warto zdecydować się na pozycjonowanie lokalne?

Prowadzisz własną działalność i zastanawiasz się, czy warto skorzystać z pozycjonowania lokalnego? Lokalne SEO jest szczególnie ważne dla firm działających w branżach związanych z usługami lokalnymi, oferujących np. usługi remontowe, gastronomiczne, medyczne, a także dla firm o charakterze stacjonarnym, takich jak sklepy detaliczne czy salony fryzjerskie.

Prezentujemy korzyści związane z wdrożeniem strategii pozycjonowania lokalnego:

  • poprawa widoczności strony;
  • większy ruch w witrynie;
  • poprzez lokalne SEO łatwiej jest dotrzeć do klientów szukających konkretnych produktów/usług;
  • szybkie efekty pozycjonowania;
  • niewielkie koszty;
  • stworzenie profesjonalnego wizerunku na rynku lokalnym.

Jeżeli Twoja firma działa na określonym obszarze, pozycjonowanie lokalne jest dla Ciebie świetnym rozwiązaniem. Więcej przeczytasz w artykule Pozycjonowanie biznesu lokalnego. Czy jest mi potrzebne?

 

Zadbaj o profil firmy w Google

Jeśli chcesz wypromować swoją firmą na lokalnym rynku, pamiętaj o utworzeniu profilu firmy w Google (dawniej wizytówki Google Moja Firma), właściwej jej optymalizacji i zarządzaniu.

 

Zalety posiadania profilu firmy w Google

Dlaczego warto mieć profil firmy w Google?

  • zwiększa się ruch na stronie;
  • klienci są odsyłani do punktu sprzedaży online albo stacjonarnego,
  • wśród klientów utrwala się świadomość marki.


Jak utworzyć profil firmy w Google?

Jeśli zamierzamy stworzyć profil firmy w Google, trzeba mieć fizyczny adres. Google dokonuje weryfikacji siedziby za pomocą kodu weryfikacyjnego przesyłanego na wybrany adres bądź (w rzadkich przypadkach) dyktowanego przez telefon. Wcześniej powinniśmy założyć firmowe konto w Google. Wówczas należy wejść na stronę Google Moja Firma, zalogować się i sprawdzić, czy nasza firma nie widnieje w bazie.

Jeżeli nie, powinniśmy uzupełnić dane o firmie. Podajemy:

  • nazwę,
  • adres,
  • rodzaj działalności,
  • numer telefonu oraz adres strony internetowej (nieobowiązkowe).

Poradnik przygotowany przez Google pokazuje jak zamieścić w profilu ważne informacje dotyczące działalności. (Tutaj znajdziesz poradnik: https://support.google.com/business/answer/3038177?hl=pl).


Jak zoptymalizować profil firmy w Google?

Chcąc zoptymalizować profil firmy w Google, należy wprowadzić istotne dane:

  • nazwę, adres, numer telefonu,
  • godziny otwarcia (pamiętaj, by zamieścić informacje o zamknięciu firmy w dni wolne od pracy i święta),
  • zdjęcia,
  • precyzyjne wskazówki dotyczące dojazdu.

Istotną kwestią jest również, by odpowiadać na opinie użytkowników Google. W ten sposób pokazujesz, że każdy klient jest dla Ciebie ważny. Dzięki temu będziesz wśród użytkowników postrzegany jako profesjonalista.


Opinie klientów w pozycjonowaniu lokalnym

Wstawiane przez klientów opinie mają wpływ na to, które z firm wyświetlają się w wynikach wyszukiwania, określane po angielsku jako local pack. Z tego powodu powinniśmy zatroszczyć się o liczbę opinii, jak również ich jakość oraz o dobrą komunikację z klientami. Z pewnością pomoże w tym zatrudnienie odpowiednio wykwalifikowanych pracowników, którzy wyróżniają się wysoką kulturą osobistą. Zespół obsługi klienta powinien także regularnie uczestniczyć w szkoleniach podnoszących ich kwalifikacje oraz umiejętności miękkie (negocjacje, rozwiązywanie problemów itp.). Członkowie zespołu powinni wiedzieć, jak reagować w trudnych sytuacjach, przykładowo, gdy klient składa reklamację albo chce zwrócić towar. Jeżeli nie chcemy otrzymać negatywnej opinii, należy udzielić mu odpowiedniego wsparcia. W ten sposób pokazujemy się klientom jako wiarygodna firma, której można zaufać.
Dobrze jest również zachęcać klientów do kontaktowania się, gdy mają jakieś uwagi lub pytania dotyczące zamówienia, warto także umieścić na stronie formularz reklamacyjny. Korzystnym rozwiązaniem jest zwrócenie się do klienta z prośbą o dodanie komentarza w sieci na temat współpracy z naszą firmą.


Co zrobić, aby uniknąć negatywnych komentarzy?

Czy jest szansa na to, by uniknąć negatywnych opinii? Nie mamy oczywiście do końca na to wpływu. Z drugiej strony jednak niekorzystne komentarze mogą być dla nas przydatne. Dzięki nim dowiemy się, co w naszej firmie nie działa tak, jak powinno. Wówczas możemy wprowadzić zmiany i tym samym poprawić jakość naszych usług. Negatywne opinie wskazują nam, co konkretnie nie odpowiadało klientowi - mogła to być niska jakość usługi lub produktu, długi czas oczekiwania na zamówiony towar, niekompetentna obsługa.
Ponadto warto uczestniczyć w dyskusjach z niezadowolonymi klientami, ponieważ mamy szansę poprawić nasz wizerunek w oczach klientów. Wtedy użytkownicy będą postrzegali nas jako wiarygodnych specjalistów, którzy nie obawiają się krytyki. Dobrym rozwiązaniem jest zachęcenie do ponownego kontaktu, by wyjaśnić sytuację albo zaoferowanie rekompensaty. Pamiętajmy jednak o tym, że zamieszczanie fałszywych opinii nie jest dobrym pomysłem. Wystrzegajmy się płacenia za recenzje czy też pisania fikcyjnych komentarzy. Opinie muszą pochodzić z realnych kont klientów.

 

Znaczenie treści w pozycjonowaniu lokalnym

Znaczenie treści w pozycjonowaniu lokalnym jest kluczowe, ponieważ wyszukiwarki kładą coraz większy nacisk na jakość i wartość treści dla użytkowników. Należy pamiętać, że treść powinna być przyjazna dla odbiorców, łatwa do zrozumienia i czytelna, a jednocześnie zawierać słowa kluczowe. Staraj się zawrzeć w tekście przydatne informacje na temat oferty, a przy tym twórz opisy, które zaciekawią czytelnika. Jeśli możesz, zwracaj się do odbiorcy bezpośrednio. Stosuj atrakcyjne nagłówki, boldy, oraz wypunktowania - na odbiór tekstu poza treścią wpływa także jego układ. Jeśli jest czytelny, odbiorca chętniej będzie kontynuował lekturę. Unikaj stosowania strony biernej, która kojarzy się z pismami urzędowymi.
Optymalizacja pod kątem SEO to także dopasowanie treści do potrzeb odbiorcy. Wyszukiwarka Google dokonuje oceny jakości strony pod kątem użytkownika, a zwłaszcza użytkownika korzystającego z urządzeń mobilnych. Aspekty, takie jak odpowiednie wyświetlanie się treści oraz funkcjonalność strony na smartfonie są dziś niezwykle ważne.


Określenie grupy docelowej

Zanim przystąpisz do tworzenia treści, dobrze jest zastanowić się, kim jest docelowy odbiorca - jakiej jest płci, w jakim przedziale wiekowym się mieści, czym się interesuje, jakie jest jego wykształcenie i poziom dochodów. Dzięki temu lepiej zrozumiesz preferencje swojej grupy docelowej, a znając potrzeby i oczekiwania potencjalnych klientów, łatwiej będzie Ci napisać tekst, który zachęci do skorzystania z Twojej oferty.


Odpowiedni język

Posługuj się językiem korzyści, za pomocą którego przedstawisz czytelnikowi najważniejsze zalety produktu/usługi. Styl pisania powinien być dostosowany do odbiorcy, ale także do tego, co oferujesz. Opisując koszulki z zabawnymi nadrukami, możesz stosować język mniej formalny, przy tworzeniu tekstu dotyczącego usług prawnych należy zachować bardziej oficjalny ton.


Frazy kluczowe

Pamiętaj, by nasycić tekst najważniejszymi frazami kluczowymi, które dotyczą Twoich produktów/usług oraz uwzględniają konkretną lokalizację. Słowa kluczowe muszą znaleźć się w treści oraz w nagłówkach. Frazy powinny być wplecione w tekst w sposób naturalny.

 


Optymalizacja techniczna w lokalnym SEO

Techniczna optymalizacja strony polega na poprawieniu błędów na stronie, jak również na ulepszeniu istotnych elementów. Należy zadbać o aspekty, takie jak:

  • wdrożenie pliku robots.txt i mapy strony, by usprawnić indeksowanie,
  • optymalizacja meta danych;
  • optymalizacja adresów URL;
  • wdrożenie przekierowań;
  • likwidacja duplikacji treści;
  • optymalizacja linków wewnętrznych;
  • właściwa struktura i nawigacja strony;
  • zoptymalizowanie strony pod względem szybkości ładowania;
  • optymalizacja mobilna strony.

 

Optymalizacja strony pomaga Twojej witrynie znaleźć się na wysokich pozycjach w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Zalicza się do niej zmiany na stronie, które widzi użytkownik, a także zmiany dotyczące optymalizacji kodu, widoczne wyłącznie dla robotów Google. Chcąc wdrożyć efektywną optymalizację strony, powinieneś mieć wiedzę z obszaru bieżących wymagań Google oraz trendów w SEO. Należy również dysponować umiejętnościami technicznymi umożliwiającymi wprowadzenie optymalizacji w witrynie.


Linki zewnętrzne w pozycjonowaniu lokalnym

Specjaliści zajmujący się pozycjonowaniem oraz SEO zaznaczają, że pozycja strony w wyszukiwarce zależy od działań wprowadzanych w witrynie, jak również poza nią. Z tego powodu trzeba skoncentrować się na utworzeniu profilu linków przychodzących. Jeżeli chodzi o lokalne SEO, to przydatne będą linki, które pochodzą ze stron o lokalnym zasięgu, oraz są powiązane z oferowanym przez nas produktem bądź usługą.
Właściciel SEOinc Garry Grant uważa, że linki zewnętrzne są najistotniejszym czynnikiem rankingowym w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Prowadzisz salon SPA albo restaurację w Poznaniu? Zadbaj o to, by link do Twojej strony zamieszczono na lokalnych portalach informacyjnych przeznaczonych dla mieszkańców.


Szybkie efekty i niewielkie koszty pozycjonowania lokalnego

Jakie jeszcze są korzyści związane z wdrożeniem strategii pozycjonowania lokalnego? Mniejsze koszty oraz szybciej zauważalne efekty. Dzieje się tak, ponieważ o wiele łatwiej wypracować wysoką pozycję, kiedy naszą konkurencją jest zaledwie kilka lub kilkanaście firm na lokalnym rynku. Nie zapominajmy jednak, że inni właściciele przedsiębiorstw także decydują się na inwestycję w działania marketingu internetowego. Poza tym pozycjonowanie jest działaniem długotrwałym i podczas jego realizacji trzeba na bieżąco analizować pozycję stron w wyszukiwarkach. Wymaga także wprowadzania nowych strategii umożliwiających zachowanie efektów, które wypracowano.


Pozycjonowanie lokalne - na czym polega? Podsumowanie

W artykule omówiono strategię marketingową, której celem jest zwiększenie widoczności strony w sieci dla użytkowników poszukujących produktów lub usług w określonym regionie. Pozycjonowanie lokalne jest szczególnie istotne dla małych i średnich przedsiębiorstw, które zamierzają dotrzeć do klientów w swojej okolicy.
Omówiliśmy kilka ważnych czynników wpływających na pozycjonowanie lokalne, w tym optymalizację treści na stronie internetowej, kwestie techniczne SEO, korzystanie z katalogów firm i serwisów mapowych oraz zdobywanie pozytywnych opinii i ocen od klientów. Duże znaczenie mają również wskazówki geolokalizacyjne, takie jak nazwy ulic i miast w adresach stron internetowych oraz wykorzystanie odpowiednich słów kluczowych związanych z danym regionem w treści strony. Pozycjonowanie lokalne jest atrakcyjną opcją dla firm, które chcą osiągnąć szybkie efekty i zwiększyć swoją widoczność wśród użytkowników poszukujących produktów lub usług w danym regionie, przy minimalnych kosztach.

 

 

Inni przeczytali także:

Pozycjonowanie biznesu lokalnego. Czy jest mi potrzebne?
Budowanie linków w lokalnym SEO. 7 skutecznych strategii
Jak wypromować lokalną firmę w internecie?
Jak pozycjonować wizytówkę Google Moja Firma?