Prowadzisz swój biznes online, ale Twoja strona nie generuje ruchu i zysków? Jeśli szukasz rozwiązania tego problemu, świetnie trafiłeś! Podpowiemy Ci, jakie są najczęstsze błędy SEO i jak możesz ich uniknąć. Dzięki temu będziesz mógł poprawić widoczność strony oraz zwiększysz swoje szanse na sukces.
1. Nie poznałeś swoich klientów
Podstawową zasadą dobrego pozycjonowania stron jest analiza Twojej grupy docelowej. Dlatego jeśli chcesz wiedzieć, jakich błędów SEO unikać zacznij od sprawdzenia np. w Google Analytics 4 podstawowych wskaźników demograficznych (m.in. wieku, płci, lokalizacji). To pomoże Ci zrozumieć m.in.:
- kim są Twoi odbiorcy,
- czego szukają,
- jak możesz zainteresować ich swoją marką.
Im lepiej ich poznasz, tym łatwiej przygotujesz spersonalizowany komunikat, który może spełnić ich oczekiwania. Jeśli nie wiesz, czego szukają, nie będziesz mógł tworzyć wartościowych treści. Pominięcie tego etapu może zmarnować potencjał Twojej strony i utrudnić Ci osiągnięcie wysokich pozycji w Google.
2. Nie tworzysz wartościowych treści
Jeśli zastanawiasz się, jakich błędów SEO unikać, to sprawdź jakość swoich treści. Content powinien być m.in.:
- dopasowany do potrzeb klientów, czyli odpowiadać na ich aktualne potrzeby, problemy,
- angażujący i wartościowy – treść powinna od razu przyciągać uwagę odbiorcy i dostarczać wartościowych spostrzeżeń lub rozwiązań,
- unikalny, czyli oryginalny, niepowtarzalny i nieprzekopiowany z innych źródeł.
Wysokiej jakości treść naturalnie przyciąga ruch na stronę oraz może wzmocnić zaangażowanie klientów. Większa szansa na interakcję, np. dokonanie zakupów, zapisanie się do newslettera może przełożyć się na satysfakcjonujące zyski. Z kolei niskiej jakości lub nieoryginalna treść może skutkować wysokimi współczynnikami odrzuceń. To ma znaczenie dla Twojej pozycji w rankingu Google.
Dlatego jeśli chcesz wiedzieć, jak uniknąć błędów SEO, nie koncentruj się wyłącznie na optymalizacji. Zadbaj, aby treści były naturalne, niewymuszone i przydatne dla klienta. Dzięki temu zyskasz w oczach botów wyszukiwarek i wzmocnisz swoją pozycję w rankingu Google.
3. Używasz niewłaściwych słów kluczowych
Poświęciłeś czas na stworzenie treści, ale nie przyciągnęły oczekiwanego ruchu i nie zachęciły do konwersji? Być może użyłeś w nich niewłaściwych słów kluczowych? Z pozoru proste działanie, wymaga jednak doświadczenia i umiejętności. Frazy kluczowe powinny dokładnie pasować do Twojej oferty, profilu działalności, treści oraz intencji użytkowników. Przemyślane, dobrze dopasowane słowa kluczowe mogą wyraźnie poprawić widoczność Twojej strony w Google i przyciągnąć klientów bardziej skłonnych do konwersji. Oto klika tipów, jakich błędów SEO unikać podczas analizy fraz kluczowych:
- uwzględniaj kontekst i intencję wyszukiwania – oceń, czy użytkownik szuka informacji, chce dokonać zakupu, czy może poszukuje recenzji; to bardzo ważne, by tworzyć wartościowe i skuteczne treści,
- nie ignoruj fraz typu long tail, np. eleganckie bluzki damskie z długim rękawem – one są zwykle mniej konkurencyjne i pozwalają przyciągnąć bardziej wyspecjalizowany ruch na stronę; to lepsze rozwiązanie, niż kierować pozycjonowanie na frazy ogólne, np. bluzki damskie; zbyt ogólne frazy mogą nie przyciągnąć ruchu i nie zachęcić do interakcji, np. dokonania zakupów,
- nie pomijaj fraz wybieranych przez konkurentów – analiza ich stron pomaga określić skuteczne słowa kluczowe i luki w Twojej strategii konkurencji,
- aktualizuj słowa kluczowe – trendy wyszukiwania i potrzeby klientów systematycznie się zmieniają; dlatego jeśli chcesz zadbać o swoją wysoką pozycję w Google, obserwuj regularnie zmiany.
Do analizy fraz kluczowych warto wykorzystywać sprawdzone narzędzia SEO, np. Keyword Planner, SEMrush.
4. Nie wykorzystujesz lokalnych słów kluczowych
Świetnym sposobem na poprawę wyników w Google jest wykorzystywanie potencjału lokalnych słów kluczowych. To szczególnie ważne w strategii marketingowe firm, które działają w określonym miejscu i chcą zwiększyć swoje zasięgi. Dzięki nim możesz m.in.:
- poprawić widoczność w lokalnych wyszukiwaniach,
- dotrzeć do klientów z ważnej dla Ciebie lokalizacji, co zwiększa szanse na konwersje,
- wyróżnić się na tle konkurencji.
Jak unikać błędów SEO związanych z lokalnymi słowami kluczowymi?
- wybierz frazy, które są najczęściej używane przez lokalnych użytkowników, np. fryzjer Gdańsk, restauracja włoska w Krakowie,
- włącz lokalne słowa kluczowe do treści na swojej stronie, m.in. w tytułach, nagłówkach,
- upewnij się, że Twoja firma jest widoczna w profilu Google Moja Firma,
- zadbaj o lokalne recenzje.
5. Stosujesz keyword stuffing
Jakich błędów SEO powinieneś także unikać? Nadmiernego nasycenia tekstów słowami kluczowymi, czyli tzw. keyword stuffing’u. To jedna z najgorszych praktyk SEO, ponieważ:
- prowadzi do obniżenia jakości tekstu,
- może skutkować karami od Google.
Tego rodzaju działania sprawiają, że tekst staje się nienaturalny i trudny do czytania. To zniechęca użytkowników i negatywnie wpływa na ich doświadczenia. Aby uniknąć keyword stuffing’u, skup się na tworzeniu wartościowej i angażującej treści. Umieść słowa kluczowe w naturalny sposób w strategicznych miejscach (głównej treści, nagłówkach itp.). Zadbaj o utrzymanie kontekstu, tak by lepiej wpasować się w intencję wyszukiwania. Zachowaj płynność i naturalność języka. To pomaga w zdobyciu uwagi i ułatwia przyswojenie informacji.
6. Masz problem z kanibalizacją słów kluczowych
Jakie są jeszcze błędy SEO, które mogą obniżać skuteczność Twojej strategii? To kanibalizacja słów kluczowych. Występuje, gdy różne strony są kierunkowane na te same słowa kluczowe. Może spowodować obniżenie pozycji strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Kanibalizacja słów kluczowych może wynikać np. ze zduplikowanej treści lub z publikowania podobnych treści przez dłuższy czas. Jak m.in. jej uniknąć?
- używaj synonimów i znaczeniowo powiązanych terminów – dzięki temu wzbogacisz tekst oraz unikniesz powtarzania tych samych słów kluczowych; to poprawia czytelność przekazu,
- twórz zróżnicowane tematycznie treści, by na każdej stronie znalazły się unikalne słowa kluczowe, które odnoszą się do konkretnego tematu,
- strategicznie zaplanuj linkowanie wewnętrzne – m.in. tak, aby kierować ruch do najważniejszych stron dotyczących danej frazy kluczowej.
7. Zaniedbujesz linkowanie wewnętrzne
Linki wewnętrzne to hiperłącza prowadzące do innych stron w obrębie tej samej domeny. Mogą być umieszczane w różnych miejscach na stronie, ale umieszczanie ich w treści jest jednym z najskuteczniejszych sposobów wykorzystania ich potencjału. Dzięki nim możesz m.in.:
- pomóc użytkownikom poruszać się po stronie – jeśli dotrą do powiązanych tematycznie treści, możesz utrzymać ich uwagę na dłużej,
- wzmocnić doświadczenia klientów – gdy zapewnisz odpowiedni komfort, wzbudzisz ich zaufanie i zachęcisz do poznania marki,
- poprawić indeksowanie – algorytmy Google podążają za linkami, aby odkrywać nowe treści na Twojej stronie; dlatego odpowiednie linkowanie wewnętrzne może wzmocnić ten proces.
Jak m.in. uniknąć błędów SEO przy planowaniu linkowania wewnętrznego?
- zachowaj umiar – unikaj nadmiernego linkowania; skup się na jakości, a nie liczbie linków,
- zadbaj o strukturę linkowania – upewnij się, że linki są logicznie rozmieszczone, a struktura strony jest jasna i spójna,
- linkuj do najważniejszych stron, które mają dla Ciebie wartość biznesową, np. stron ofertowych; zrezygnuj z linkowania np. do strony głównej, bo to może nie przynieść Ci pożądanych konwersji,
- zastosuj przemyślane anchor text’y – powinny być opisowe, trafne i zawierać odpowiednie słowa kluczowe, które jasno wskazują, o czym jest strona, do której prowadzi link, np. Porady dotyczące optymalizacji SEO; zbyt ogólny anchor text, np. Kliknij tu, może nie zachęcić do interakcji,
- regularnie sprawdzaj jakość linków, by uniknąć pojawienia się stron z błędem 404; to może wywołać złość i niechęć użytkowników oraz negatywnie wpłynąć na Twoją pozycję w Google.
8. Nie zoptymalizowałeś szybkości ładowania strony
To jakich błędów SEO jeszcze warto unikać? Problemów z czasem ładowania strony! 83% odbiorców odczekuje, że strona załaduje się w ciągu 3 sekund lub nawet krócej (źródło:https://www.webfx.com/blog/seo/site-speed-statistics/). To pokazuje, że brak optymalizacji pod kątem szybkości ładowania strony może:
- negatywnie wpłynąć na doświadczenia użytkowników,
- zniechęcić do interakcji,
- obniżyć widoczność strony w Google.
Oto klika sposób, jak uniknąć błędów SEO związanych z czasem ładowania strony. Przeanalizuj stan strony, np. w Google PageSpeed Insights. Wykorzystaj sugestie, aby przyspieszyć ładowanie tej strony, m.in.:
- zoptymalizuj obrazy i pliki multimedialne – duże pliki mogą spowolnić Twoją stronę; rozważ użycie narzędzi do kompresji i odpowiednich formatów plików, aby zmniejszyć rozmiar bez utraty jakości,
- ogranicz liczbę reklam na stronie,
- skróć kod HTML, CSS.
9. Twoja strona nie jest mobile-friendly
Ruch mobilny nabiera coraz większego znaczenia. Dlatego nie pozwól, by brak optymalizacji stron pod kątem urządzeń mobilnych spowolnił Twój biznes! Jak możesz uniknąć błędów SEO w tym kontekście?
- sprawdź aktualny stan strony, np. w Google PageSpeed Insights,
- wykorzystaj responsywny projekt strony,
- usuń wtyczki, które nie są obsługiwane na urządzeniach mobilnych, np. Flash,
- skompresuj obrazy,
- zadbaj o odpowiednie rozmieszczenie przycisków, by użytkownik mógł wygodnie w nie kliknąć,
- upewnij się, że czcionka i przyciski są widoczne i czytelna na małych ekranach.
10. Zapomniałeś zadbać o bezpieczeństwo strony
Algorytmy Google promują bezpieczeństwo użytkowników. Dlatego doceniają strony, które wzbudzają zaufanie. Spośród stron zabezpieczonych i niezabezpieczonych, boty Google wybiorą pierwszą grupę i mogą wyświetlić je na wyższych pozycjach. Jakich błędów SEO unikać w kontekście bezpieczeństwa?
- zainstaluj certyfikat SSL,
- skonfiguruj przekierowania 301 z HTTP na HTTPS, aby użytkownicy i wyszukiwarki zawsze trafiali na bezpieczną wersję strony,
- regularnie aktualizuj oprogramowania, m.in. CMS, wtyczki,
- ustaw automatyczne aktualizacje, jeśli to możliwe, aby zapewnić, że oprogramowanie jest zawsze zabezpieczone,
- stosuj silne hasła,
- twórz regularnie kopie zapasowe,
- monitoruj stronę, np. Google Search Console, aby szybko wykrywać i reagować na problemy.
11. Tworzysz zbyt skomplikowane adresy URL
Jak możesz uniknąć błędów w SEO? Sprawdź i zoptymalizuj adresy URL. Dobrze, jeśli będą:
- krótkie,
- zwięzłe,
- unikalne,
- łatwe do zrozumienia.
Gdy adres URL będzie zbyt długi lub skomplikowany, może być trudny do odczytania, zarówno przez użytkowników, jak i boty wyszukiwarek. Umieść w nim m.in. główne słowo kluczowe. Zadbaj, by odpowiadał zawartości strony. Unikaj polskich znaków (ł, ą itp.), czy innych symboli (np. &,%). Rozdzielaj słowa myślnikami. To wpłynie pozytywnie na czytelność adresu i ułatwi botom Google proces indeksacji.
12. Nie stworzyłeś mapy strony
Dobrym trikiem, który pokaże Ci, jak uniknąć błędów SEO jest stworzenie mapy strony. Dlaczego to ważne?
- Ułatwia indeksowanie – pomaga botom wyszukiwarek zrozumieć strukturę Twojej strony i znaleźć wszystkie istotne strony. To szczególnie ważne dla nowych stron lub stron z dużą ilością treści.
- Określa ważność treści – możesz wskazać, które strony są najważniejsze. Dzięki temu algorytmy Google skupią się na istotnych treściach.
- Informuje o nowych lub zaktualizowanych treściach – to pomaga w ich szybszym indeksowaniu.
13. Pomijasz optymalizacje title i description
Title i description to elementy kody HTML, które są widoczne zarówno dla użytkowników (w bezpłatnych wynikach wyszukiwania), jak i dla algorytmów Google. Mogą zainteresować klientów, poprawić współczynnik klikalności (CTR) oraz poprawić Twoją widoczność. Dlatego jeśli szukasz pomysłu, jak uniknąć najczęstszych błędów SEO, warto:
- wykorzystać w nich główne słowa kluczowe,
- utrzymać odpowiednią długość (max. 70 zzs dla title i max. 160 zzs dla description),
- dbać o ich unikalność, aby zapobiec duplikacji treści,
- postawić na chwytliwe i opisowe title i description, które jasno opisują zawartość strony i zachęcają użytkowników do kliknięcia.
14. Zaniedbujesz profil linków przychodzących
Jeśli chcesz uniknąć błędów w SEO, to pamiętaj o budowaniu autorytetu swojej strony. Pomoże Ci w tym profil linków przychodzących, które prowadzą do Twojej strony. Jak go prawidłowo zbudować?
- pozyskuj wysokiej jakości linków ze stron, które cieszą się uznaniem w Twojej branży,
- regularne sprawdzaj profil linków przychodzących za pomocą np. Ahrefs, SEMrush,
- twórz wartościowe treści, np. raporty, które w naturalny sposób przyciągną odbiorców i zachęcą do linkowania,
- bądź aktywny w branży – możesz wziąć udział np. w forach branżowych, dyskusjach w social mediach, aby zwiększyć swoją widoczność i szanse na uzyskanie linków z innych stron.
15. Nie przeprowadzasz audytu SEO
Jak uniknąć najgorszych błędów SEO? Dowiesz się, jeśli będziesz regularnie przeprowadzał audyt SEO. Dlaczego są ważne?
- określają problemy, które mogą wpływać na indeksowanie i ranking Twojej strony, np. uszkodzone linki, błędy 404,
- pomagają ocenić skuteczność treści i ustalić zakres potrzebnych optymalizacji, np. potrzebę aktualizacji treści czy słów kluczowych,
- ułatwiają ocenę pozycji na rynku, zwłaszcza w kontekście działań konkurentów,
- pozwalają ocenić skuteczność SEO.
Częstotliwość audytu dostosuj m.in. do potrzeb swojego biznesu, specyfiki klientów. Pamiętaj o systematyczności! Jeśli nie będziesz sprawdzał stanu strony, możesz m.in. zmarnować swój czas i budżet, obniżyć pozycję rankingową oraz stracić zainteresowanie klientów.
Odkryj 15 błędów SEO, których powinieneś unikać! Podsumowanie
Pozycjonowanie stron to złożony proces. Jeśli ma być skuteczne, powinieneś wiedzieć, jakich błędów SEO unikać. Przedstawiliśmy Ci 15 najczęstszych problemów, które mogą obniżyć jakość Twoich działań i narazić Cię na straty. Przeanalizuj je i sprawdź, czy któryś nie wystąpił u Ciebie. Dzięki temu zadbasz o swoją pozycję w Google oraz zwiększysz szansę na wymarzone zyski.
Inni przeczytali także:
Jak zoptymalizować obrazy na stronie pod SEO?
Czy długość treści ma znaczenie dla SEO?
Jak pozycjonować swoją firmę lokalnie – czyli wszystko o lokalnym SEO.
Jak zbudować strukturę strony w SEO?