Co to jest audyt SEO? Sprawdź co musi zawierać!

Audyt SEO jest podstawowym etapem pozycjonowania, wykonywanym już na samym początku procesu. Pozwala wykryć błędy widniejące na stronie, które odpowiadają m.in. za obniżanie widoczność strony i niski poziom ruchu organicznego na stronie. Przeprowadzenie skutecznego audytu wymaga wiedzy, doświadczenia i kilku profesjonalnych narzędzi. Jeśli planujesz go przeprowadzić, warto skorzystać z usługi profesjonalisty. Z poniższego poradnika dowiesz się, co to jest audyt SEO i jakie obszary obejmuje.

 

Co to znaczy audyt SEO?

Audyt SEO polega na weryfikacji Twojej strony pod względem wymagań SEO oraz błędów które doprowadzają do ograniczenia skuteczności działań z zakresu pozycjonowania strony. Mają na celu przystosowanie witryny do standardów wyszukiwarki Google, aby poprawić widoczność, ruch organiczny strony i poziom konwersji. 

 

Kiedy i kto powinien przeprowadzić audyt strony?

Dopiero zaczynasz działać w internecie? A może Twoja strona www może cieszy się długoletnim stażem? Niezależnie jak odpowiesz, audyt SEO jest odpowiedni dla każdego typu strony. Warto zdecydować się na niego w trakcie procesu przeprojektowania lub pozycjonowania strony, aby zoptymalizować działania i uniknąć potencjalnych błędów. Zdecyduj się na audyt SEO również wtedy, gdy zauważasz na stronie nagły spadek widoczności lub ruchu. Im szybsza reakcja, tym mniejsze straty.

 

Zastanawiasz się czy lepiej zaoszczędzić pieniądze i wykonać audyt samodzielnie? Jeśli nie posiadasz doświadczenia w branży i wsparcia profesjonalnych narzędzi może jedynie sobie zaszkodzić. Jeśli chcesz zyskać na audycie SEO, precyzyjnie przeanalizować stronę, wykryć błędy i zaplanować konieczne zmiany, lepiej powierz to w ręce specjalisty SEO z wieloletnim doświadczeniem i dostępem do koniecznych narzędzi SEO. 

 

 

Audyt SEO - wykryj podstawowe błędy

Specjaliści ds. pozycjonowania na początku znajdują i eliminują duże błędy, odpowiedzialne za niski poziom widoczności strony w Google, a także utrudnienia w zaindeksowaniu strony. Jakie podstawowe błędy wykrywa audyt SEO?

 

Audyt zaindeksowania strony

Zanim Twoja strona stanie się widoczna dla użytkowników, musi być rozpoznana i zauważona przez roboty Google. Na czym polega proces indeksowania strony? Roboty wyszukiwarki przechodzą przez Twoją stronę, szukają nowych elementów i dodają je do swojej bazy, aby później wyświetlić je w wynikach wyszukiwania po wpisaniu przez użytkownika odpowiedniego hasła. W ramach audytu SEO, specjaliści weryfikują stopień zaindeksowania strony. Głównym narzędziem pomocniczym jest Google Search Console, przekazujący informacje na temat:

  • adresów URL wykluczonych z indeksowania,
  • pojawiających się utrudnieniach w indeksowaniu,
  • zaindeksowanych adresach URL, które otrzymały ostrzeżenie,
  • poprawnie zaindeksowanych adresach URL.

Najczęściej spotykane błędy dotyczą:

  • stron 404 zgłoszone w mapie witryny
  • stron zablokowanych w pliku robots.txt przed indeksowaniem
  • stron znajdujących się w mapie witryny z atrybutem noindex.

Audyt kanonicznej wersji witryny

Jednym z wyznaczników jakości strony jest poziom duplikacji zawartości. Każda strona powinna być dostępna tylko pod jednym adresem. Jest to o tyle trudne, iż dla robotów Google nawet wersja mobilna i desktopowa strony stanowią duplikację. Specjaliści SEO mają za zadanie wykryć i wyeliminować wszystkie powtórzenia. Wyznaczają jedną jeden, kanoniczny adres witryny, a dla pozostałych przypisują linki kanoniczne.

 

Audyt widoczności na frazy brandowe

Użytkownicy szukając w internecie Twojej marki, firmy lub produktu posługują się właśnie frazami brandowymi. Kiedy twoja strona potrzebuje audytu seo pod względem widoczności na hasła brandowe? Odpowiedź jest prosta, jeśli po wpisaniu ich, Twoja strona nie wyświetla nie na szczycie wyników. Najczęściej oznacza to, że nazwa nie jest zbyt unikalna oraz nie odpowiada założeniom użytkowników. Jest to odpowiedni moment na rozpoczęcie współpracy z specjalistą w celu pozycjonowania na frazy brandowe.

 

Audyt ręcznych kar Google.

Kary ręczne nakładane są przez Google w związku z naruszeniem wytycznych wyszukiwarki. Informacji na ich temat można szukać w Google Search Console w raporcie “Ręczne działania”. Jeśli strona została ukarana, warto skierować się do specjalisty, który w ramach audytu seo, wykryje i naprawi błąd, a następnie zgłosi do ponownej weryfikacji.

 

Audyt SEO - sprawdź efektywności działań

Audyt efektywności jest podstawowym i najbardziej wyczekiwanym przez firmy audytem seo. Pozwala określić czy dana strona działa i spełnia cele biznesowe. Wyróżnia się trzy podstawowe parametry: widoczność ruch z wyników organicznych, konwersje z wyników organicznych.

 

Audyt słów kluczowych

To dzięki słowom kluczowym twoja strona wyświetla się użytkownikom po wpisaniu interesującego ich hasła w wyszukiwarce. Dostosowanie ich do potrzeb i oczekiwań użytkowników, przełoży się na zwiększony ruch na stronę i poprawę poziomu konwersji, a więc również zysk dla Twoje firmy. Kiedy warto rozważyć audyt SEO pod względem słów kluczowych?

  • Jeśli liczba wyświetleń Twojej strony w wynikach wyszukiwarki jest niewielka.
  • Jeśli ruch na stronie i CTR jest niewielki i nie zauważasz nowych użytkowników.
  • Jeśli poziom konwersji jest niski.

Specjaliści przeprowadzając audyt SEO zwrócą uwagę na błędnie dobrane słowa kluczowe oraz te, na które twoja strona wyświetla się najczęściej i generują największy ruch. Dane te, będą podstawą strategii contentowej.

 

Audyt widoczności strony

Zastanawiasz się jak Twoja strona wypada w wynikach Google? Czy aktualne działania sprzyjają widoczności? Czy potrzebujesz zmian, które pomogą ci efektywnie dotrzeć do użytkowników? Jeśli tak, to jakich? Na te pytania odpowie Ci audyt widoczności SEO. Specjaliści ds. pozycjonowania, przy wykorzystaniu narzędzi takich jak Senuto czy Semstorm, przedstawią szczegółowe informacje na temat:

  • kluczowych fraz, odpowiedzialnych za największy ruch na danej stronie
  • wykres zmiany widoczności danej strony na pozycjach w top3, top10, top50
  • dane na temat liczby fraz kluczowych w  top3, top10, top50 organicznych wyników wyszukiwania
  • wykresy największych wzrostów i spadków pozycji w wybranym okresie.

Audyt ruchu organicznego

Ruch na stronie przykłada się na sprzedaż, a więc na zyski Twojej firmy. Zauważyłeś nagły spadek ruchu na Twojej witrynie? Najwyższy czas przeprowadzić audyt ruchu organicznego. Najczęstszym narzędziem wspomagających specjalistów SEO jest Google Analytics. Analizując raport z audytu zwróć uwagę na dane, takie jak:

  • liczba użytkowników,
  • liczba sesji,
  • liczba stron na sesję.

Jeśli inwestujesz w pozycjonowanie, powinny one stopniowo rosnąć.

 

Audyt poziomu konwersji

Czy Twoja strona jest rentowna? Odpowiedzią na to przede wszystkim jest stan konwersji. Konwersja najczęściej rozumiana jest jako sprzedaż, ale mogą to być również inne działania użytkowników na Twojej witrynie, np. 

  • kontakt telefoniczny
  • zapisanie się do newslettera
  • założenie konta na stronie
  • skorzystanie z formularza kontaktowego

Specjaliści SEO w ramach audytu zwrócą uwagę na aktualny poziom konwersji, przyczyny takiego stanu oraz statystyczne zachowanie użytkowników na Twojej stronie. Na tej podstawie, będziesz mógł wprowadzić ulepszenia dla użytkowników, które poprawią jednocześnie poziom konwersji.

 

Audyt SEO - zadbaj o techniczne elementy strony

Techniczny audyt SEO to analiza wszystkie działań w obrębie strony internetowej z wyjątkiem treści. Głównym celem optymalizacji technicznej jest ułatwienie robotom Google wykrycia i indeksowania zawartości witryny, a także poprawa komfortu użytkowników, którzy odwiedzą Twoją stronę. Techniczny audyt SEO składa się na niego wiele poszczególnych etapów, poniżej przedstawiliśmy kilka z nich.

Audyt adresów URL

Specjaliści ds. pozycjonowania weryfikują, czy adresy URL Twojej strony są: 

  • krótkie i zwarte,
  • dobrze zoptymalizowane i jasno komunikują użytkownikom, co znajdą na stronie,
  • nie zawierają niepokojących ciągów znaków i liczb.

Audyt Core Web Vitals

Jak już wspominaliśmy wcześniej, komfort użytkownika i jego doświadczenia są niezwykle ważne w tworzeniu i optymalizowaniu strony. Są również czynnikiem rankingowym, który w 2021 roku został poszerzony o nowy element - Core Web Vitals. Dotyczy przede wszystkim szybkości ładowania strony i stabilności wizualnej. Specjaliści zajmujący się audytem SEO sprawdzają poziom twojej strony zarówno w wersji desktopowej oraz mobilnej. Odnajdują elementy, które należy poprawić, aby adres strony oznaczony mianem dobrej jakości. 

 

Audyt wersji mobilnej

Obecnie optymalizacja strony pod wersję mobile jest niemalże obowiązkowa. Użytkownicy najczęściej przeglądają internet na smartfonach, a jakiekolwiek błędy na tym etapie szybko osłabiają pozycję strony. Specjaliści w trakcie audytu SEO najczęściej spotykają się z błędami takimi jak:

  • treść szersza od ekranu
  • zbyt mała odległość między elementami klikalnymi
  • zbyt mała czcionka
  • niedostosowanie elementów reklamowych   

Audyt protokołu https

Zadbanie o bezpieczeństwo strony internetowej i użytkowników powinno znajdować się na liście obowiązkowych działań. Zastanawiasz się, czy odpowiednio się o to zatroszczyłeś? Audyt SEO weryfikuje obecność certyfikatu SSL i jego ważności. Nie jest to czynnik rankingowy, ale pozwoli wyprzedzić konkurencję.

 

Audyt SEO - stwórz wartościową treść

Pozycjonowanie na stronie dotyczy elementów technicznych strony i treści. To właśnie dzięki treści, zaciekawisz użytkowników i zachęcisz do skorzystania z Twojej strony. Na jakie elementy zwraca uwagę audyt SEO?

 

Audyt title i description

Optymalizacja strony nie może pominąć title i description dla każdego adresu URL. Audyt SEO pozwoli ci zweryfikować:

  • unikalność
  • długość
  • obecność wezwania do działania i słów kluczowych

Specjalistów, podczas audytu title i description, wspierają profesjonalne narzędzia na przykład Screaming Frog lub Netpeak Spider.

 

Audyt SEO - duplikacja treści

Duplikacja treści prowadzi do nieprzyjemnych konsekwencji, niezależnie czy miała miejsce w obrębie twojej witryny, czy poza nią, na obcych stronach. Roboty Google nie wiedzą, która z nich jest pierwowzorem, w efekcie nie wiedzą również, którą wyświetlić w wynikach wyszukiwarki. Audyt SEO pozwoli wykryć duplikację i wskaże możliwe rozwiązania.

 

Audyt SEO - jakość treści

Optymalizacja jakości treść jest kluczem do skutecznych działań i wzrostu konwersji na stronie. Audyt SEO weryfikuje, czy strona spełnia poniższe wytyczne:

  • obszerna treść
  • obecność fraz kluczowych
  • występowanie boldów, wypunktowań, akapitów, nagłówków
  • zoptymalizowane nagłówki
  • treści przydatne dla użytkownika
  • treść prowadząca do konwersji
  • obrazy uzupełnione opisem alternatywnym

Audyt SEO - uzupełnij profil linków zewnętrznych

Optymalizacja linków zewnętrznych, jak wskazuje nazwa dotyczy działań poza stroną, nazwanych działaniami off-site. Jest to jeden z najważniejszych czynników rankingowych, dlatego koniecznie poznaj ich jakość i skuteczność, dzięki audytowi SEO.

 

Audyt liczby i jakości linków

Dobry profil linków zewnętrznych widocznie wpływa na widoczność i ruch na twojej stronie. Jednak drobny błąd lub działanie niezgodne z wytycznymi Google doprowadzą do nałożenia filtra na twoją stronę i drastycznie pogarszą pozycję w wynikach wyszukiwarki. Audyt linków pozwala sprawdzić:

  • wzrost liczby linków,
  • pochodzenie z tematycznie powiązanych stron,
  • liczbę linków z jednej domeny,
  • linki wyłączone z indeksowania Google,
  • uszkodzone linki,
  • zakupione linki.

Audyt SEO - anchory

Przeprowadzony audyt SEO zbada również różnorodność anchorów, czyli treść linków. Najbezpieczniejsze zawierają nazwę firmy, strony lub usługi. Specjaliści ds pozycjonowania zweryfikują bezpieczeństwo pozostały anchorów oraz sugerują ich zmianę lub usunięcie. 

 

Podsumowanie

Audyt SEO jest obszernym i skomplikowanym procesem. Przeprowadzony przez osoby bez odpowiednich kwalifikacji i narzędzi, okaże się nieskuteczny i jedynie obciąży Twój budżet. Jeśli zależy ci na poprawie skuteczności strony i zysku dla Twojej firmy, zdecyduj się na doświadczonych specjalistów ds audytu SEO.


Inni przeczytali także:

Jak poprawić widoczność strony? 6 skutecznych sposobów
Jak zwiększyć konwersję na stronie internetowej?
Co to są linki wychodzące? Sprawdź, jakie przynoszą korzyści