Jak zbudować strukturę strony w SEO?

Odpowiednio zaplanowana architektura informacji na stronie jest ważnym elementem w SEO. Witryna internetowa powinna być uporządkowana i łatwa w nawigacji. Przypadkowo dobrane treści i posty wprowadzają niepotrzebny chaos. Jak w takim razie zbudować strukturę strony tak, by korzystnie wpływała na SEO? Dowiecie się o tym, czytając nasz przewodnik.

 

Czym jest struktura strony internetowej?

Struktura strony www jest metodą uporządkowania zawartości, wliczając w to treści na stronie. Ważne jest, w jaki sposób treści są powiązane, a także zaprezentowane użytkownikom oraz robotom wyszukiwarki internetowej. Przygotowując strukturę strony, należy zastanowić się nad poszczególnymi elementami, takimi jak:

  • adresy URL,
  • menu nawigacyjne,
  • struktura kategorii produktów,
  • breadcrumbs,
  • linki wewnętrzne.

 

Standardowa struktura strony www jest wyglądem zbliżona do drzewa - strona główna to korzenie, podstrony - gałęzie, a odchodzące od nich inne podstrony stanowią jeszcze mniejsze gałęzie.

 

Jak architektura informacji wpływa na SEO?

Struktura strony w dużym stopniu wpływa na SEO. Przyczynia się przede wszystkim do budowania widoczności, zwiększania ruchu oraz sprzedaży w organicznych wynikach Google. Zobaczmy, w jaki sposób architektura wpływa na pozycjonowanie stron:

  • Właściwie zaplanowana struktura strony sprawia, że roboty łatwiej indeksują strony, lepiej zrozumieć im zawartość witryny i prościej im poruszać się między wybranymi adresami URL.
  • Logicznie zorganizowana struktura strony zwiększa satysfakcję użytkujących podczas jej przeglądania i przyczynia się do większego zaangażowania.
  • Odpowiednio przemyślana architektura witryny umożliwia przeglądającym oraz robotom Google dotarcie do adresów URL znajdujących się na stronie.
  • Prawidłowo stworzona architektura pokazuje użytkującym oraz robotom najistotniejsze treści.
  • Dobrze zaplanowana architektura strony sprawia, że jesteśmy w stanie uniknąć duplikacji treści oraz duplikacji technicznej.
  • Właściwa struktura strony www gwarantuje dostępność treści na różnego rodzaju urządzeniach.
  • Prawidłowa architektura witryny sprawia, że odbiorcy mogą szybko odnaleźć szukane informacje.
  • Odpowiednia struktura strony www ułatwia nawigację, co zwiększa szansę na to, że użytkujący przejdzie do kolejnego etapu w lejku sprzedażowym.
  • Rzetelnie zaplanowana struktura strony porządkuje treści, umożliwiając dotarcie ich do wybranego adresu URL przy jak najmniejszej liczbie kliknięć.
  • Dobrze zaplanowana struktura strony zapewnia lepszy przepływ page rank, a także autorytetu między adresami URL.
  • Właściwa struktura strony sprawia, że łatwiej jest uniknąć kanibalizacji słów kluczowych.

Architektura strony www - klastry tematyczne

Ustaliliśmy już, że prawidłowo zaplanowana architektura strony www powinna:

  • porządkować treści, które są powiązane tematycznie;
  • wyróżniać najistotniejsze strony;
  • zagwarantować łatwą nawigację oraz poukładaną w logiczny sposób zawartość.

Treść powinna być uporządkowana według logicznej hierarchii i pozwalać na dalsze poszerzanie zawartości. Architektura jest oparta o klastry tematyczne, czyli grupy treści skoncentrowane na jednym temacie, umożliwiające linkowanie między nimi. W klastrze znajduje się zwykle jeden filar oraz powiązane z nim treści. Każdy z adresów URL niższego rzędu powinien linkować do treści-filaru, a w treści-filarze znajdują się linki do treści niższego rzędu.

 

Jak zbudować strukturę strony w SEO?

Jak zbudować architekturę informacji na stronie na potrzeby SEO? Prezentujemy schemat działania:

 

1. Przeprowadzenie badania słów kluczowych

Dopasowanie słów kluczowych to jeden z najważniejszych etapów pozycjonowania. Wpływa na skuteczność strategii SEO oraz na architekturę witryny. 

Ma on wpływ nie tylko na efektywność strategii SEO, ale także na architekturę witryny. Jak to zrobić? Wskazówki znajdziecie poniżej:

 

  • Wybierz temat, który dotyczy Twojej strony internetowej.
  • Wykorzystaj narzędzia przeznaczone do wyszukiwania fraz, takie jak Google Keyword Planner, Surfera lub Senuto.
  • Znajdź słowa kluczowe związane z ofertą określające różne zagadnienia - frazy produktowe, frazy określające grupy produktów albo usług, frazy poradnikowe, edukacyjne lub w formie zapytań.
  • Bazując na słowach kluczowych, zacznij planować rozbudowę struktury strony.
  • Uporządkuj słowa kluczowe i podstrony w klastry tematyczne.

 

2. Zaplanowanie struktury oraz hierarchii witryny

Budując strukturę strony internetowej, należy określić klastry tematyczne i adres URL będący filarem wszystkich klastrów, a później rozwinąć je, planując stworzenie treści pomocniczych. Filary klastrów muszą stanowić strony wyższego poziomu, dotyczące szerszego tematu. W jaki sposób stworzyć strony niższego rzędy związane z filarową treścią? Warto pomyśleć o nich jak o stronach odpowiadających na szczegółowe pytania związane z konkretną tematyką.

 

3. Menu nawigacyjne w strukturze strony

Menu nawigacyjne ma wesprzeć użytkowników w szukaniu treści. Można je zastosować także w celu wskazania najistotniejszych podstron znajdujących się w witrynie. Dobrze jest także rozważyć zamieszczenie w menu ważnych podstron i rozwinięcie menu po najechaniu myszką na daną kategorię. Dzięki temu nie zaburzysz UX strony, ale pokażesz użytkującym również niżej zagłębione podstrony. Zatroszcz się o prostotę nawigacyjnego menu i nie zamieszczaj w menu najwyższego poziomu zbyt dużej liczby linków. Ważne, by nazwy w menu były odzwierciedleniem zawartości linkowanej strony www. Pamiętaj, że trudna w nawigacji strona będzie zniechęcała użytkowników do korzystania z niej.

 

4.Stworzenie płaskiej architektury strony w pozycjonowaniu

Budowanie strony www powinno wiązać się z zaplanowaniem płaskiej struktury. Znaczy to, że dotarcie do któregoś z adresu URL znajdującego się na stronie głównej nie powinno obejmować powyżej trzech kliknięć. Struktura tego rodzaju sprawia, że łatwo odnaleźć adres URL użytkującym, a także Googlebotom, które indeksują zawartość strony, aby zamieścić ją w organicznych wynikach wyszukiwania. Stosując menu nawigacyjne oraz wewnętrzne linkowanie, a także wizualizację struktury strony na graficznym schemacie, łatwiej jest utrzymać planowanie treści na trzech poziomach. Dzięki temu unikniemy tzw. stron osieroconych (czyli tych, do których żaden link nie prowadzi). Chcąc sprawdzić, czy w witrynie nie ma tego rodzaju adresów URL, użyj narzędzi do technicznego SEO (np. Netpeak Spider czy Screaming Frog bądź DeepCrawl).

 

5. Znalezienie oraz  naprawa problemów z kanibalizacją słów kluczowych

Kanibalizacja słów kluczowych zachodzi, gdy kilka podstron z jednej witryny walczy o pozycję na takie samo słowo kluczowe w organicznych wynikach wyszukiwania. Skutkować może to tym, że podstrony nie będą wyświetlać się w wyszukiwarce. Dzieje się tak dlatego, że roboty Google nie mogą ocenić, który adres URL powinny wyświetlić.

 

6. Spójna struktura linków wewnętrznych na stronie

Linki wewnętrzne są linkami, które prowadzą z jednego adresu URL do kolejnego w obrębie jednej domeny. Są niezwykle ważne podczas planowania skutecznej struktury witryny. Jedną z najistotniejszych korzyści linkowania wewnętrznego jest fakt, że wspiera wyszukiwarki w zrozumieniu struktury witryny, przekazuje page rank i pomaga użytkującym w nawigowaniu między stronami. 

 

Struktura linków wewnętrznych w witrynie może zostać stworzona przez:

  • linki nawigacyjne znajdujące się w menu,
  • wprowadzenie menu okruszkowego,
  • linki wewnętrzne umieszczone w treści,
  • automatyczne boksy linków, w tym kierujące do powiązanych produktów lub wpisów na blogu.

 

7. Utworzenie mapy witryny

Budując strukturę strony internetowej, musimy również stworzyć mapy witryn w formacie HTML/XML. To mapy witryn, które widzą roboty Google, mające wszystkie adresy URL w witrynie. Tego rodzaju mapę powinniśmy utworzyć w darmowym narzędziu, a później dodać na serwer i w Google Search Console. Odpowiednia mapa strony umożliwia uniknięcie stron osieroconych i przyspiesza proces indeksowania witryny, a także odnajdywania nowych adresów URL w strukturze strony.

 

8. Zadbanie o adresy URL w strukturze strony

Użytkownicy nie chcą czytać skomplikowanych adresów URL składających się wyłącznie ze znaków interpunkcyjnych lub niezrozumiałych zwrotów po angielsku. Z tego powodu należy zatroszczyć się o to, aby adresy URL były przyjazne użytkownikom. Dobrze, by informowały wprost o tym, co zawiera podstrona.

 

9. Inspiracja konkurencją

W jaki sposób planować strukturę strony? Korzystnym rozwiązaniem jest inspiracja działaniami konkurencji. W sytuacji, gdy prowadzisz sklep online z ubraniami, sprawdź, jak strukturę kategorii budują właściciele innych popularnych sklepów odzieżowych. Dokonaj również analizy konkurencji, dzięki czemu zobaczysz, jaka architektura witryny sprawdzi się najlepiej pośród użytkowników interesujących się wybraną branżą.

 

10. Zastosowanie menu okruszkowego

Jak można poprawić strukturę strony i sprawić, by nawigacja była łatwiejsza? Warto wdrożyć w witrynie menu okruszkowe. Informuje ono odbiorcę, w którym miejscu się znajduje i pokazuje nadrzędne strony w stosunku do tego, gdzie jest użytkownik.

 

Strona www w pozycjonowaniu. Podsumowanie

Właściwie zorganizowana architektura witryny jest bardzo istotna i nie należy jej pomijać, ponieważ ma spory wpływ na efektywność działań SEO, w tym na pozycjonowanie lokalne. Należy poświęcić czas na zaplanowanie struktury polepszającej wrażenia użytkowników oraz wyszukiwarek, uporządkować strony zgodnie z klastrami tematycznymi, a także zadbać o intuicyjne menu i stworzyć skuteczną strukturę linków wewnętrznych.