UX w SEO - najlepsze praktyki

Z dnia na dzień konkurencja jest coraz większa, dlatego ważne jest nie tylko osiągnięcie jak najlepsze wypozycjonowanie strony, ale również również zapewnienie doskonałego doświadczenia użytkownika (UX) na stronie internetowej. Optymalizacja SEO (Search Engine Optimization) nie może już polegać wyłącznie na manipulacji algorytmami, ale powinna koncentrować się na zaspokajaniu potrzeb i oczekiwań użytkowników. W dzisiejszym artykule zaprezentujemy 7 najlepszych praktyk UX w SEO.


Czym jest UX w kontekście SEO?

Co to jest UX? User Experience to doświadczenia użytkowników, które wywołuje interakcja z konkretną witryną. Celem UX jest przede wszystkim poprawa komunikacji między użytkownikiem a stroną internetową. O doświadczenia użytkowników dobrze jest zatroszczyć się już podczas realizacji projektu strony i zwrócić uwagę na działania z obszaru SXO.

Witryna zaprojektowana zgodnie z UX jest atrakcyjna, użyteczna i tworzy pozytywne wrażenia. Wszystko to sprawia, że użytkownik chętnie odwiedzi ją ponownie, może też polecić ją innym. Chodzi o to, by korzystanie ze strony było bardziej intuicyjne i komfortowe. Odpowiednio wdrożony User Experience oraz strategia SXO umożliwiają przekształcenie użytkowników w klientów.


Jak zaplanować proces UX?

Jak odpowiednio zaplanować proces User Experience? Przemyśl następujące kwestie:

  • jaki cel ma osiągnąć strona?
  • kim są użytkownicy odwiedzający witrynę?
  • jakie są potrzeby Twoich odbiorców?
  • czego użytkownicy poszukują w witrynie?

Pamiętajmy jednak, że zaplanowany proces SXO powinniśmy cały czas monitorować oraz sprawdzać jego efektywność. Miejmy na uwadze, że preferencje odbiorców mogą ulec zmianie - wówczas będziemy musieli zmienić strategię.

Wprowadzenie UX oraz reguł SXO powinno przede wszystkim zwiększyć efektywność witryny oraz zagwarantować wartościowe doświadczenia. Aby to osiągnąć, dobrze jest prześledzić ruch, a także zachowania użytkowników na stronie www.


Jaki wpływ mają na siebie SEO i UX?

Eksperci ds. pozycjonowania przyzwyczaili się do działania według określonych wytycznych, które bazują na czynnikach rankingowych. Natomiast UX jest niezwykle dynamicznym obszarem, stale się rozwijającym wraz ze zmieniającymi się oczekiwaniami użytkowników.

Pomimo tego SEO oraz UX mają wiele różnych elementów, które na siebie oddziałują. Podczas gdy pozycjonowanie stron pozwala witrynie znaleźć się na wyższej pozycji w wyszukiwarce, UX zadba o wrażenia odwiedzających stronę.

Nawet największy ruch na stronie bez konwersji, nie będzie miał wartości. User Experience pozwala zachęcić użytkowników do większego zaangażowania w witrynie. Dlatego też SXO (łączenie optymalizacji SEO z optymalizacją UX) jest tak popularne.

Jednak nie zawsze to, co będzie dobre dla SEO jest również dobre dla User Experience. Przykładem są treści publikowane na stronie. Jeżeli chodzi o artykuły, które są bardzo długie, korzystnym rozwiązaniem zgodnym z zasadami SEO jest paginacja, czyli rozłożenie artykułu, tak by znajdował się na kilku podstronach. Badania pokazują, że dla czytelników, wygodniejsze w odbiorze są teksty, których akapity ładują się na bieżąco i nie ma potrzeby klikania w kolejne strony. Dlatego jeśli chodzi o SXO, najlepiej znaleźć złoty środek pomiędzy funkcjonalnością a dopasowaniem pod wyszukiwarki.


Najlepsze praktyki UX w SEO

Przedstawiamy najlepsze praktyki User Experience w SEO, dzięki którym zoptymalizujesz stronę pod kątem UX oraz pozycjonowania.


Formatowanie treści - UX i SEO

Elementem User Experience, na który warto zwrócić uwagę w optymalizacji SEO jest formatowanie treści. Najistotniejsze jest, by zagwarantować czytelność tekstu. Dobrze zrealizowane formatowanie ułatwia odbiorcom rozróżnienie podstawowej i drugorzędnej treści.

Jakie elementy powinny znajdować się w treści w celu poprawy SEO i UX?

  • nagłówki - zawierają informacje na temat tego, co można znaleźć w konkretnym fragmencie tekstu, dzięki nim łatwiej poruszać się po długich tekstach, umożliwiają także sprawne odnalezienie najważniejszych informacji w treściach;
  • listy wypunktowane - dzięki nim łatwiej podzielić treść na niewielkie fragmenty podkreślające najważniejsze punkty, odbiorcy łatwiej zapamiętać przeczytane informacje;
  • blokowe cytaty - wyznaczają nieduże partie tekstu w celu podkreślenia istotnych faktów, dodania dowodu społecznego, czy odwołania się do uczuć odbiorców;
  • boldy, podkreślenia, kursywa - wyróżniają ważne informacje.


W jaki sposób optymalizować obrazy zgodnie z SEO i UX?

Obrazy znajdujące się w witrynie z pewnością poprawiają i urozmaicają doświadczenia użytkowników. Mają także wpływ na wydajność oraz szybkość ładowania strony. W jaki sposób najlepiej zoptymalizować obrazy, aby poprawiły SEO i UX?

  • skorzystaj z nowoczesnych formatów zdjęć - JPG i JPEG mających niewielkie rozmiary plików. Zastanów się nad wykorzystaniem formatów graficznych nowej generacji, np. WebP;
  • skompresuj obrazy, zanim dodasz je na serwer;
  • nie zapominaj, by zoptymalizować tekst alternatywny w celu ułatwienia algorytmom wyszukiwarki zrozumienia zawartości;
  • przestrzegaj praw autorskich oraz staraj się unikać używania zdjęć ze Stocka.

Obrazy z Twojej strony mogą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania grafik - w sytuacji, gdy oznaczysz strony według wytycznych Google związanych z dodawaniem danych strukturalnych, niektóre z obrazów mogą pojawiać się w rozszerzonych fragmentach w wynikach SERP.


Treści above the fold a UX i SEO

Jak jeszcze UX wpływa na widoczność strony w wynikach wyszukiwania? Istotny element optymalizacji UX i SEO to above the fold, czyli treść w witrynie, widoczny dla odbiorcy po załadowaniu bez potrzeby przewijania. W tym miejscu powinny wyświetlać się istotne informacje, pomagające czytelnikowi zdecydować, czy ma zamiar wchodzić w dalszą interakcję z witryną.

Przeważająca liczba stron biznesów w miejscu nazywanym above the fold ma:

  • nazwę oraz logo działalności;
  • nagłówek opisujący, co znajduje się na wybranej podstronie;
  • wezwanie do działania, które przyciąga uwagę czytelników gotowych na konwersję;
    menu główne, które zawiera odnośniki do najistotniejszych stron w serwisie.

Ważną kwestią jest zawartość witryny, jak również to, jak szybko odbiorca ma szansę się z nią zapoznać oraz wejść w interakcję. Szybkość działania strony i Core Web Vitals (podstawowe wskaźniki internetowe) są czynnikami rankingowymi.


Zoptymalizowanie nagłówka i stopki

Innym elementem User Experience, który warto zastosować również w optymalizacji SEO, są nagłówek oraz stopka.

W nagłówku zwykle znajdziemy:

  • logo i nazwę firmy;
  • menu nawigacyjne;
  • panel logowania do konta klienta;
  • pasek wyszukiwania.

Sporo witryn używa tzw. sticky menu widoczne dla użytkownika w trakcie przewijania strony. Wcześniej nagłówki zazwyczaj były dość obszerne, jednak zmieniło się to w chwili wprowadzenia stron responsywnych oraz mobilnych.

Na mobilnych urządzeniach nagłówki powinny być minimalistyczne, tak by mogły zmieścić się na niewielkim ekranie. Inaczej wygląda sprawa, jeśli chodzi o treść stopki. Właściciele firm stosują je biorąc pod uwagę User Experience. Z tego powodu w stopce często znajdują się linki kierujące do ważnych podstron, dane kontaktowe, wezwanie do działania, czy też formularze pozwalające zapisać się do newslettera albo linki do profili firmowych w social mediach. Jakiego rodzaju treści dobrze jest zamieścić w stopce? Najlepiej podążać za oczekiwaniami swojej grupy docelowej oraz trendami w branży.


Nawigacja witryny

Co jeszcze jest ważne, jeśli chodzi o UX w SEO? Zwróć uwagę na nawigację na stronie. Menu główne nie może zawierać zbyt wielu elementów, optymalna ich liczba wynosi 5 do 8. Powinno także mieć linki kierujące do podstron, które są istotne, jeżeli chodzi o biznesowy punkt widzenia, jak również przyciski rejestracji oraz logowania i link do bloga.

Większe sklepy online zazwyczaj używają rozszerzonego menu, powiększającego się, gdy najeżdżamy kursorem myszy na wybraną kategorię.
Ważna jest również optymalizacja menu na mobilnych urządzeniach. Najlepiej jest przekształcić poziome menu w rozwijaną albo wysuwaną listę, a następnie ukryć je pod ikoną menu hamburgera znajdującego się w nagłówku.

Dobrze jest zadbać o menu pod kątem optymalizacji SEO, ponieważ odpowiednio zaplanowana struktura zachęca użytkownika do dłuższej wizyty na stronie. Im dłuższy czas przeglądania witryny, tym bardziej wartościowa będzie strona dla algorytmów wyszukiwarki Google.

Ponadto, jeżeli zależy Ci na wzmocnieniu SEO konkretnej podstrony, warto dodać ją do menu głównego. Tym sposobem budujemy liczbę linków kierujących do podstrony, a duża liczba linków oznacza, że witryna jest dla Ciebie istotna z punktu widzenia optymalizacji SEO.


Optymalizacja przycisków wezwań do działania

Wprawdzie najistotniejszym celem przycisków CTA w witrynie jest polepszenie wyników finansowych, jednak mogą one także korzystnie wpływać na proces optymalizacji SEO. CTA sprawiają, że użytkownik jest bardziej zaangażowany, co może przyczynić się do lepszej widoczności witryny w sieci. Dzieje się tak, ponieważ wysoka liczba sesji z konwersjami jest dla robotów wyszukiwarki Google sygnałem, że strona internetowa jest wartościowa.


Breadcrumbs w SEO i UX

Jeżeli chodzi o wpływ interfejsu użytkownika na pozycję strony w rankingu wyszukiwarki, to ważne jest tutaj menu okruszkowe (breadcrumbs). To menu nawigacyjne informujące użytkownika, w jakim miejscu na stronie się znajduje. Obejmuje adres URL, na którym jest użytkownik oraz wyższe w hierarchii podstrony prowadzące do niego.

Biorąc pod uwagę User Experience optymalizacja breadcrumbs powinna prezentować się w następujący sposób:

  • każdy z wyższych elementów ścieżki nawigacji musi być klikalny (poza podstroną, na której użytkownik przebywa);
  • widoczne nazwy powinny dobrze opisywać nazwy stron;
  • środkowe elementy okruszkowej nawigacji powinny być schowane w celu zagwarantowania czytelności menu, w sytuacji, gdy ścieżka nawigacji jest długa.


Dzięki temu, kiedy użytkownik znajdzie się w Twojej witrynie, dzięki menu nawigacyjnemu od razu widzi, skąd pochodzi bieżąca strona, a także, w jakich kategoriach się znajduje.
Breadcrumbs jest istotne w pozycjonowaniu, ponieważ przy jego pomocy roboty są w stanie zrozumieć zawartość oraz strukturę witryny i pokazywać breadcrumbs w czytelny sposób w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.


Nawigacja fasetowa w User Experience i SEO

Nawigacja fasetowa to filtrowanie wyników wyszukiwania według różnego rodzaju kategorii oraz atrybutów, takich jak cena, kategoria, rozmiar czy kolor.

Jej wpływ na optymalizację SEO to:

  • poprawa indeksowalności witryny, co pozwala wyszukiwarkom lepiej zrozumieć jej zawartość oraz łatwiej odnaleźć ją w bezpłatnych wynikach wyszukiwania;
  • pomaga zbudować ruch w witrynie, co spowodowane jest tym, że użytkownicy sprawniej odnajdą produkty, które ich interesują.

Wpływ nawigacji fasetowej na UX:

  • użytkownicy są w stanie sprawniej wyszukać interesujące ich produkty bądź treści, dzięki filtrowaniu wyników według kategorii oraz atrybutów;
  • użytkownik ma większą satysfakcję podczas przebywania w witrynie, dlatego, że łatwiej jest mu znaleźć to, co go interesuje.

Jak wdrożyć nawigację fasetową? Możemy zastosować kod JavaScript w celu dynamicznej zmiany listy produktów i nie przeładowywać witryny. Wówczas użytkownicy mogą wyświetlać przefiltrowane albo posortowane listy pod takim samym adresem URL. Alternatywnie nawigacja fasetowa będzie przeładowywać wszystkie przefiltrowane lub posortowane listy elementów pod oddzielnym adresem URL. Wówczas dodaje do strony nieskończoną liczbę adresów URL, przez co może dojść do duplikowania treści. Może to niekorzystnie wpłynąć na SEO, ponieważ żaden adres URL nie jest tak silny, by mógł wyświetlić się w wynikach wyszukiwania lub strony te konkurują pomiędzy sobą pomimo, że pochodzą z tej samej witryny. Tę trudność jesteśmy w stanie rozwiązać stosując tag canonical - jak adres kanoniczny wprowadź ten, na którym użytkownicy realizują sortowanie. Tym sposobem roboty Google uznają go za nadrzędny i wyłącznie tę podstronę będą pokazywać w wynikach wyszukiwania z pominięciem duplikatów.

Zdarzają się jednak sytuacje, w których dobrze jest zastosować wyniki wewnętrznego wyszukiwania w SEO, co spowodowane jest tym, że poszukiwane hasło to także fraza long tail, przykładowo niebieskie trampki męskie. Wtedy warto wprowadzić osobny adres URL dla tego typu produktów i pozycjonować go.


Komentarze oraz recenzje w pozycjonowaniu i UX

Publikowane opinie użytkowników na temat Twojej strony mogą wpływać na to, w jaki sposób witryna jest widoczna w sieci oraz jak postrzegają ją odwiedzający. W przypadku optymalizacji SEO, komentarze oraz recenzje dodają wartościowe treści do Twojej strony, co zwraca uwagę wyszukiwarek i poprawia widoczność.


UX w SEO - najlepsze praktyki. Podsumowanie

Zintegrowanie UX (User Experience) z SEO (Search Engine Optimization) to kluczowy element skutecznej strategii internetowej. Zrozumienie potrzeb i oczekiwań użytkowników oraz dostarczenie im wartościowej i satysfakcjonującej interakcji na stronie internetowej ma ogromne znaczenie dla pozycjonowania w wynikach wyszukiwania.

 

 

Inni przeczytali także:

Czym są linki dofollow i nofollow? Poznaj różnice
Jak zaprojektować ścieżkę klienta na swojej stronie internetowej z uwzględnieniem SEO?
Jak responsywność strony wpływa na SEO?