Użytkownicy za pomocą wyszukiwarki internetowej chcą znaleźć nie tylko produkty, ale również specjalistyczne usługi, w tym usługi prawne. To najlepszy dowód na to, że warto zainwestować w reklamę kancelarii prawnych i polepszyć widoczność w Google. Często pojawiają się pytania, czy reklamowanie usług prawnych jest zgodne z prawem, a także jak długo będziemy musieli czekać na efekty pozycjonowania strony oraz jaką strategię przyjąć. Zachęcamy do lektury artykułu, w którym wyjaśniamy te kwestie.
Reklama kancelarii w sieci, a etyka zawodowa
Reklamowanie usług prawniczych jest wbrew zasadom etyki zawodowej adwokatów oraz radców prawnych. W przypadku marketingu internetowego zakaz obejmuje wyłącznie reklamy Google Ads i Facebook Ads – strona www kancelarii oraz optymalizacja SEO są zgodne z prawem.
Reklamowanie kancelarii prawnej – wyzwania
Promowanie kancelarii w sieci jest wymagającym zadaniem. Osoby zajmujące się pozycjonowaniem stron prawniczych powinny mieć odpowiednie umiejętności oraz duże doświadczenie, by dotrzeć do potencjalnych klientów. Wśród najczęstszych problemów pojawiają się:
- specjalistyczna branża, w której stosuje się profesjonalny język;
- zmieniające się przepisy;
- pisanie tekstów zawierających frazy pasujących do branży prawniczej;
- merytoryczna opieka prawników nad realizacją treści oraz ich weryfikacji;
- brak możliwości używania niektórych kanałów reklamowych, np. Facebook Ads i Google Ads.
Reklama kancelarii prawnych – efekty pozycjonowania
Reklamowanie kancelarii prawnych za pomocą optymalizacji SEO ma na celu:
- poprawę widoczności;
- większy ruch na stronie;
- zwiększenie liczby zapytań i konwersji, co wiąże się z pozyskiwaniem nowych klientów.
Pamiętajmy, że na efekty pozycjonowania trzeba poczekać. Zwykle wzrost widoczności można zaobserwować po 3-6 miesiącach, a większy ruch i sprzedaż jeszcze później. Warto jednak uzbroić się w cierpliwość i poczekać na wymierne efekty pozycjonowania.
Jak reklamować kancelarię prawną na rynku lokalnym?
Wiele kancelarii korzysta z pozycjonowania lokalnego, co pozwala na promowanie usług w wybranym mieście oraz okolicy. Z czego może wynikać czas oczekiwania na efekty w optymalizacji SEO?
- ze sporej konkurencji na rynku;
- z nowej strony www;
- wcześniejszy proces pozycjonowania był niezgodny z wytycznymi Google.
Kancelaria prawna, której zależy na wypracowaniu efektów SEO, powinna współpracować z pozycjonerem, informatykiem oraz copywriterem. Dobrze, by pamiętała o tym, aby:
- możliwie szybko wysłać dane dostępowe do strony;
- wprowadzić zalecenia dotyczące optymalizacji;
- pozostawać w stałym kontakcie ze specjalistami;
- akceptować stworzone treści i sprawdzać je pod kątem merytorycznym.
Optymalizacja SEO bloga prawniczego
Jeśli chodzi o pozycjonowanie blogów, dobrze zastosować frazy edukacyjne oraz poradnikowe, zapytania użytkowników, a szczególnie frazy long tail.
Strategia pozycjonowania dla kancelarii prawnej
Strategię pozycjonowania strony należy rozpocząć od zapoznania się z ofertą klienta, jego oczekiwaniami oraz z dziedziną, w której się specjalizuje. Wówczas specjaliści:
- przeprowadzają analizę konkurencji;
- wybierają frazy kluczowe do optymalizacji SEO strony www kancelarii;
- planują strategię realizacji treści, a także rozbudowy struktury strony (np. przez utworzenie nowych stron ofertowych lub bloga).
Audyt strony www
Początek współpracy to również przeprowadzenie audytu SEO, podczas którego:
- sprawdza się widoczność strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania, wielkość ruchu, a także konwersji;
- poszukuje się ewentualnych błędów na stronie, takich jak podstrony wyłączone z indeksowania, nieodpowiednie przekierowania;
- weryfikuje się obecność oraz jakość tekstów znajdujących się na stronie,
- sprawdza się budowę oraz strukturę strony i elementy techniczne.
Dobór słów kluczowych w SEO lokalnym
Opracowując strategię pozycjonowania strony kancelarii, należy przygotować listę słów kluczowych. Istotne jest tutaj doświadczenie specjalistów, a także narzędzia, np. Google Keyword Planner, Senuto czy Surfer. Warto rozpocząć od lokalnych słów kluczowych umożliwiających szybsze wypracowanie efektów oraz dotarcie do klientów znajdujących się na obszarze, na którym kancelaria świadczy swoje usługi. Zazwyczaj stosuje się frazy zawierające nazwy miast, a także dzielnic, np.
„prawnik Warszawa Mokotów”
„prawnik rozwód Łódź”
„prawnik nieruchomości Gdańsk”
Rozbudowa struktury strony w pozycjonowaniu kancelarii adwokackich i radcowskich
Nasza agencja zwykle proponuje również rozbudowanie struktury stron www kancelarii. Cel tego działania to stworzenie oddzielnej podstrony dla każdej usługi w sposób pasujący do pytań użytkowników. Wówczas można pozycjonować stronę na różne frazy w tym samym czasie. Warto również:
- przygotować bloga eksperckiego;
- zamieścić na stronie www informacje dotyczące publikacji oraz branżowych wystąpień.
Rozbudowa struktury strony jest ważna zwłaszcza w kancelariach znajdujących się w dużych miastach.
Wizytówka Google Moja Firma
Wizytówkę w Google powinna mieć każda kancelaria prawna. Przygotowujemy oraz optymalizujemy wizytówki Google Moja Firma. Tym sposobem wizytówka GMF jest uzupełniona o:
- zdjęcia,
- najważniejsze dane teleadresowe (numer telefonu, adres),
- godziny pracy kancelarii,
- sekcję FAQ,
- najnowsze artykuły blogowe.
W procesie pozycjonowania lokalnego ważne są opinie użytkowników, ponieważ są czynnikiem rankingowym. Z tego powodu sugerujemy klientom, by w aktywny sposób pozyskiwali opinie od swoich klientów i zapraszali ich do podzielenia się wrażeniami na stronie www oraz w wizytówce.
Dzięki wizytówce Google Moja Firma strona będzie widoczna na mapach Google, a także w tzw. Local pack w sytuacji, gdy użytkownik będzie blisko i będzie poszukiwał kancelarii prawniczych w wyszukiwarce.
Realizacja treści w reklamie kancelarii
Ważnym elementem reklamy kancelarii jest tworzenie odpowiednich treści. Bazując na nowej strukturze strony, pozycjoner planuje treści, które pisze specjalista ds. content marketingu. Zalicza się do nich teksty ofertowe oraz artykuły blogowe. Realizacja contentu powinna przebiegać we współpracy z klientem, gdyż przepisy prawne mogą się zmieniać. Bardzo ważne jest, by klient sprawdzał teksty pod kątem merytorycznym, zanim zostaną opublikowane.
Optymalizacja off-site
Jak pozyskiwać linki dla kancelarii prawniczych? Najlepszym sposobem jest dzielenie się wiedzą. Jak zatem warto działać?
- prowadzić bloga poradnikowego – poszczególne artykuły mogą być udostępniane na innych stronach lub w social mediach;
- uczestniczyć w konferencjach oraz pozyskiwać linki ze stron internetowych wydarzeń;
- publikować teksty w branżowych pismach i z nich pozyskiwać linki do strony.
Dobrą metodą jest również zamieszczenie wizytówki na portalach ogłoszeniowych, szczególnie tych mających lokalny zasięg. Wtedy podczas współpracy z klientami przygotowujemy strategię pozyskiwania linków w naturalny sposób, a jeżeli jest taka potrzeba, oczyszczamy profil linków.
Tworzenie wizerunku eksperta w branży prawniczej
Blog firmowy to miejsce, w którym można dzielić się wiedzą, informować o branżowych nowinkach, analizować zmiany pojawiające się w przepisach. Dzięki temu jest szansa, by zaprezentować się jako specjalista, któremu zależy na edukacji osób przeglądających stronę. Wówczas można nawiązać interesujące współprace, takie jak udzielenie wywiadu albo omówienie case studies. Działania te korzystnie wpływają na wizerunek kancelarii w sieci. Nasza agencja wspiera klientów w tworzeniu treści na bloga, zgodnymi z zasadami SEO.
Optymalizacja techniczna
W celu optymalizacji strony kancelarii pod kątem technicznym wykonujemy następujące działania:
- realizujemy unikalne title i description dla każdej z podstron;
- wprowadzamy przekierowania;
- zajmujemy się budową struktury linków wewnętrznych;
- dokonujemy optymalizacji adresów URL;
- poprawiamy szybkość działania strony;
- w razie potrzeby proponujemy wprowadzenie responsywnej / mobilnej wersji strony;
- jeżeli jest taka potrzeba, wdrażamy kanoniczne wersje adresów URL.
Podsumowanie
Kancelarii prawnej nie wystarczy wyłącznie stworzenie strony www. Bez względu na to, czy kancelaria dopiero rozpoczyna swoją działalność, czy ma za sobą lata doświadczenia, korzystnym rozwiązaniem jest inwestycja w usługę pozycjonowania. W ten sposób mamy szansę na zbudowanie widoczności strony, zwiększenie ruchu oraz zdobycie nowych klientów.
Inni przeczytali także:
Jak wypromować firmę w internecie?
7 sposobów jak reklamować firmę w internecie.
Gdzie reklamować firmę? Poznaj 6 skutecznych platform reklamowych.
Ile kosztuje reklama firmy w internecie.