W dzisiejszych czasach, gdy technologia rozwija się w zawrotnym tempie, przedsiębiorcy i marketerzy poszukują coraz bardziej innowacyjnych i skutecznych sposobów dotarcia do swojej grupy docelowej. Jednym z najnowszych trendów w branży content marketingowej jest wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia treści i interakcji z klientami. Przykładem takiej technologii jest ChatGPT – potężny algorytm językowy stworzony przez OpenAI, który potrafi pisać na wiele różnych tematów na poziomie porównywalnym z ludzkim pisarzem. Z tego artykułu dowiesz się, jak ChatGPT wpływa na skuteczność działań content marketingowych.
Co to jest ChatGPT?
Na początku wyjaśnijmy, czym jest ChatGPT. To narzędzie do tworzenia treści wykorzystujące sztuczną inteligencję oparta na architekturze GPT (Generative Pre-trained Transformer) opracowana przez firmę OpenAI. ChatGPT jest w stanie generować naturalnie brzmiące odpowiedzi na zadane pytania lub tematy, dzięki czemu może być wykorzystywany w różnych aplikacjach, takich jak chatboty, asystenci wirtualni, czy też systemy automatycznego tłumaczenia. ChatGPT opiera swoje odpowiedzi na analizie ogromnej ilości danych tekstowych, co pozwala mu na dostarczanie coraz bardziej precyzyjnych i dopasowanych do kontekstu odpowiedzi. ChatGPT jest narzędziem, z którego chętnie korzystają specjaliści z dziedziny marketingu internetowego. Potrafi odpowiadać na pytania w ciągu kilku sekund.
Korzyści i wyzwania stosowania ChatGPT
Zastanawiasz się, jakie korzyści niesie ze sobą wykorzystanie ChatGPT w content marketingu? Narzędzie przede wszystkim generuje treści, co ułatwia pracę osób pracujących w tej branży. Jest to rewolucyjne narzędzie, jeśli chodzi o proces tworzenia treści na strony i sklepy internetowe. Czy ChatGPT jest w stanie zastąpić człowieka? Nie, ponieważ narzędzie ma swoje wady – zdarzają mu się błędy merytoryczne czy stylistyczne i do ich weryfikacji potrzebny jest człowiek. Ponadto ChatGPT analizuje treści napisane do końca 2021 roku – nie będzie więc przydatny do contentu opracowywanego na podstawie bieżących informacji. Narzędzie potrafi tworzyć unikalne teksty, dostosowane do potrzeb Twojej strony internetowej. Jest także ciągle udoskonalane, dzięki czemu będzie generować coraz lepsze treści.
ChatGPT z pewnością jednak przyspiesza oraz usprawnia pracę specjalistów do tworzenia contentu. Dobrze sprawdzi się do zadań, takich jak:
- stworzenie meta title i meta description,
- opracowanie planu tekstu,
- napisanie nagłówków,
- wygenerowanie unikalnego opisu produktu,
- dobór fraz.
Ponadto wsparcie sztucznej inteligencji pozwala zwiększyć wydajność treści i dostarcza nowych pomysłów na teksty. Do czego jeszcze można wykorzystać ChatGPT w content marketingu? Zobacz nasze propozycje.
Poszukiwanie pomysłów na nowe treści oraz rozbudowę za pomocą ChatGPT
Treści opublikowane na Twojej stronie www sprawiają, że użytkownicy mogą odnaleźć witrynę i zdecydować się na to, by ją odwiedzić. ChatGPT jest cennym narzędziem, które umożliwi znalezienie pomysłów i inspiracji na nowe teksty. Wpisz w pasek wyszukiwania „Znajdź X pomysłów na teksty na temat Y” – wówczas narzędzie wygeneruje tematy, które można użyć podczas pisania treści na stronę. Poniżej przedstawiamy przykład.
Za pomocą AI możesz również rozbudowywać treści już istniejące na stronie. Teksty opublikowane jakiś czas temu zwykle wymagają aktualizacji i rozbudowania poprzez dodanie nowych słów kluczowych. Do tego celu także możesz użyć ChatGPT. Warto poprosić narzędzie o opracowanie planu na dany temat. Wówczas sprawdzisz, czy zagadnienie, które wygenerował czat, warto wykorzystać w swoim tekście.
Badanie słów kluczowych w ChatGPT
Wcześniej frazy kluczowe szukało się zwykle za pomocą Google Keyword Plannera. Aktualnie także narzędzie ChatGPT można wykorzystać w celu doboru fraz. Jak to zrobić? Napisz polecenie np. Wygeneruj frazy kluczowe do artykułu: Co wybrać – SEO czy Google Ads? Wówczas narzędzie wyświetli Ci frazy, które warto zastosować. Pamiętaj jednak, by nie kopiować ich 1:1 – przeanalizuj, czy mają sens. Jeśli nie, odrzuć je. Weź także pod uwagę, że narzędzie nie jest w stanie podać parametrów słów kluczowych (np. miesięczna liczba wyszukiwań) dla aktualnego roku, dlatego też warto zweryfikować dane w Keyword Plannerze).
Opracowywanie planów treści w ChatGPT
Wielu copywriterów przed napisaniem tekstu przygotowuje konspekt. Obecnie wystarczy utworzyć właściwe polecenie w narzędziu ChatGPT, np. Napisz konspekt dla artykułu: Jaką tapetę wybrać do salonu? Do prośby możesz dopisać dodatkowe wskazówki. Chat GPT wygeneruje gotowy plan, z którego możesz korzystać przy przygotowywaniu tekstu.
Tworzenie tytułów artykułów oraz nagłówków
Chat może Ci pomóc także w tworzeniu tytułów artykułów. Chwytliwy tytuł będzie przyciągał uwagę czytelników. Wystarczy, że wprowadzisz komunikat np. „Wskaż tytuł artykułu o narzędziach ogrodniczych. Powinien być krótki oraz atrakcyjny dla odbiorcy.”
Narzędzie do automatyzacji treści można wykorzystać również do generowania nagłówków w tekście (H2, H3) – dobrze skonstruowane polecenie pozwoli utworzyć ciekawe nagłówki dostosowane do treści.
Generowanie treści w określonym stylu
ChatGPT posłuży nam do stworzenia tekstu w określonym stylu językowym. Za jego pomocą możesz na przykład wygenerować opis lewitującego łóżka w żartobliwym tonie. W tym celu użyj polecenia: Stwórz opis lewitującego łóżka w żartobliwym stylu.
Oto odpowiedź ChatGPT:
Możesz także poprosić narzędzie o styl oficjalny, potoczny, artystyczny. Wszystko zależy od wrażenia, jakie chcesz wywołać u odbiorców. Generowanie tekstu w wybranym stylu pomaga w opracowaniu treści dostosowanych do danej grupy docelowej oraz prowadzonej przez Ciebie strategii marki.
Optymalizacja treści w SEO za pomocą ChatGPT3/4
Narzędzie za pomocą AI pomaga również optymalizować treści pod kątem SEO. ChatGPT może pomóc:
- odszukać ważne słowa kluczowe i zawrzeć je w treściach, co wspiera pozycjonowanie stron;
- dostosować tekst do intencji odbiorcy, a także etapu ścieżki zakupowej, na którym aktualnie się znalazł;
- zmienić meta title oraz meta description w celu zwiększenia ruchu w witrynie;
- zedytować nagłówki.
Wówczas otrzymasz treści marketingowe nasycone frazami, jak również dopasowane do oczekiwań odbiorców.
Realizacja opisów produktów zoptymalizowanych pod kątem SEO
Przygotowywanie wysokiej jakości, oryginalnych opisów produktów zoptymalizowanych pod kątem SEO to zadanie, które wymaga wiele czasu i nie należy do najtańszych. Zdarza się, że opisywane produkty różnią się od siebie np. tylko kolorem. Z pomocą może przyjść sztuczna inteligencja. ChatGPT jest w stanie wygenerować różne wersje tego samego opisu produktu, które są unikalne – w ten sposób treść nie będzie zduplikowana. Nawet gdy teksty omawiać będą podobne aspekty, to słowa będą się od siebie różnić. Wówczas jesteśmy w stanie przyspieszyć proces pozycjonowania i osiągnąć zamierzone efekty.
Tworzenie tekstów na strony docelowe
W czym jeszcze będzie pomocny ChatGPT? Narzędzie generuje także teksty na strony docelowe. Otrzymasz wtedy treści informacyjne, których odbiorca potrzebuje, by podjąć decyzję zakupową, a także hasła czy wezwania do działania. Jesteś w stanie również wygenerować teksty sprzedażowe.
Generowanie title oraz description
Title i description pełnią ważną rolę w strategii pozycjonowania i mają wpływ na to, czy użytkownik wejdzie na daną stronę. Poza tym meta title wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce Google. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji możemy wygenerować title oraz description. Narzędzie jest w stanie stworzyć nawet kilkadziesiąt meta tagów i nie przestaje być kreatywne, podczas gdy specjalista ds. content marketingu może mieć z tym trudność.
Przykładowo możesz wpisać polecenie: Utwórz meta title na maksymalnie 70 znaków oraz meta description na maksymalnie 160 znaków dla artykułu „Czy ChatGPT to przyszłość content marketingu”
Należy jednak upewnić się, czy Chat spełnił wymagania co do długości. Zawsze można zmodyfikować tytuł oraz opis, tak by dostosować go do potrzeb.
Generowanie treści FAQ
Jak jeszcze możesz wykorzystać ChatGPT? Narzędzie posłużyć może również do generowania treści FAQ (najczęściej zadawanych pytań). Jak to zrobić? Wpisz w narzędzie swoją treść, a następnie poproś ChatGPT, by wskazał pytania, które można razem z odpowiedziami zamieścić w sekcji FAQ na Twojej stronie.
Dobór źródeł wspomagających tworzenie treści w ChatGPT
Tworząc teksty, szczególnie eksperckie, zwykle korzystamy z różnych źródeł. Najkorzystniej jest zamieścić je jako przypisy lub w bibliografii. Szukanie źródeł na własną rękę zabiera zwykle sporo czasu. Wspomagając się sztuczną inteligencją, mamy szansę ułatwić sobie to zadanie. Tutaj także wystarczy wpisać odpowiednio sformułowane polecenie, aby narzędzie przygotowało listę źródeł na wybrany temat. Nie zapominaj jednak, że ChatGPT nie wygeneruje najnowszych treści. Mimo to bazę do stworzenia tekstu otrzymasz bardzo szybko, szczególnie jeżeli temat, którym się zajmujesz, nie jest często aktualizowany.
Polecenie, które można wydać to: Opracuj listę artykułów wraz z autorami na temat pozycjonowania lokalnego. Wówczas narzędzie wygeneruje następującą odpowiedź:
Szukanie danych statystycznych do treści w ChatGPT3
ChatGPT to również doskonałe rozwiązanie, jeśli chcesz poszukać statystyk na wybrany temat. Jeżeli piszesz np. artykuł blogowy, w którym przydatne będą dane statystyczne, wykorzystaj ChatGPT. Utwórz polecenie: Znajdź dane statystyczne na temat firm, które korzystają z usług pozycjonowania w Polsce. Tak wygląda odpowiedź sztucznej inteligencji.
Sposoby wykorzystania ChatGPT w innych kanałach
Jakie jeszcze zastosowanie ma ChatGPT? Narzędzie wykorzystasz nie tylko w celu opracowywania tekstów na stronę www, ale również w innych kanałach, m.in. w:
- mediach społecznościowych,
- reklamie PPC,
- treściach do newslettera.
Co można realizować z pomocą ChatGPT w innych kanałach?
- tworzyć treści reklam w Google Ads oraz Facebook Ads;
- pisać konspekty dla potrzeb treści wideo oraz podcastów;
- generować pomysły oraz inspiracje na treści wideo i podcasty;
- szukać tematów do realizacji postów w social mediach;
- przygotowywać treści postów dla różnych kanałów w mediach.
Tworzenie treści z ChatGPT – trudności oraz wyzwania
Chociaż ChatGPT ułatwia tworzenie treści, korzystanie z niego może wiązać się również z różnego rodzaju problemami. Jakie trudności mogą pojawić się podczas stosowania ChatGPT?
- brak dostosowania stylu oraz języka do użytkowników;
- niedostosowanie stylu tekstu do tonu oraz wartości danej marki;
- człowiek musi zwykle ingerować w stworzone przez ChatGPT treści – w wygenerowanych tekstach mogą pojawiać się błędy merytoryczne bądź stylistyczne.
Czy ChatGPT to przyszłość content marketingu? Podsumowanie
ChatGPT może być nieocenionym narzędziem w content marketingu, umożliwiając firmom tworzenie spersonalizowanych, interaktywnych i atrakcyjnych treści dla swoich klientów. Użytkownicy mogą zadawać pytania i bardzo szybko otrzymywać odpowiedzi dotyczące nagłówków, meta opisów, konspektów tekstu, czy opisów produktów. Jednak, aby w pełni wykorzystać potencjał ChatGPT, ważne jest, aby firmy w pełni zrozumiały jego możliwości i ograniczenia oraz zastosowały go w sposób odpowiedzialny i etyczny.
Mimo że ChatGPT oferuje niespotykane dotąd możliwości, nie zastąpi on całkowicie człowieka. Teksty generowane przez czat nie są doskonałe, zdarza się, że zawierają błędy merytoryczne lub stylistyczne. Chociaż ChatGPT doskonale sprawdzi się jako narzędzie uzupełniające, pomagające w zwiększeniu zaangażowania i skuteczności działań marketingowych.
Podsumowując, ChatGPT to obiecujące narzędzie dla marketingu treści, nie wystarczy samo w sobie by osiągnąć sukces i wymaga wiedzy człowieka. Z pewnością jednak jest w stanie zwiększyć efektywność oraz ułatwić pracę pracowników content marketingu. Firmy powinny dokładnie rozważyć, jak mogą wykorzystać ChatGPT w swojej strategii marketingowej, a także zawsze dbać o potrzeby i oczekiwania swoich klientów.
Inni przeczytali także:
10 powodów dlaczego warto wykorzystać Chat GPT w biznesie i marketingu
102 prompty Chat GPT dla przedsiębiorcy
Czy AI zastąpi SEO?
Jak wykorzystać Chat GPT w marketingu