Jak zrobić landing page w lokalnym SEO?

landing page

W przypadku, gdy Twoja firma świadczy usługi wyłącznie na jednym obszarze, działania związane z pozycjonowaniem są dość proste. Należy utworzyć stronę główną oraz strony z ofertami, zrealizować treści, zadbać o techniczną optymalizację strony, a także linki przychodzące oraz stworzyć wizytówkę Google. A co jeśli firma proponuje usługi w wielu miejscowościach w Polsce? Wówczas warto zdecydować się na rozbudowane pozycjonowanie lokalne na miasta. Zobaczmy, w jaki sposób oraz w jakim celu pozycjonować miejskie landing page’e w SEO lokalnym.

Czym jest miejski landing page?

Miejskie landing page’e są specjalnymi stronami docelowymi, na których opisano wybrany produkt bądź usługę, co ma przyciągnąć odbiorców z wybranej lokalizacji dzięki działaniom lokalnego SEO. Lokalna strona docelowa polepsza trafność strony w stosunku do pytań użytkowników wpisywanych w wyszukiwarkę. Ułatwia to dotarcie do osób, które rzeczywiście chcą skorzystać z oferowanych przez Ciebie produktów lub usług. W celu zwiększenia ruchu oraz trafności warto stworzyć osobne strony docelowe dla pobliskich miejscowości, do których także kierujesz ofertę.

Dla kogo przeznaczone jest pozycjonowanie lokalnych landing page’y?

Działania SEO lokalnego związanego z pozycjonowaniem landing page’y na miasta to doskonałe rozwiązanie dla firm mających swoją siedzibę w danym miejscu. Przykładowo może być to wypożyczalnia aut, której oddziały znajdują się w różnych miastach. Z pozycjonowania landing page’y na miasta korzystać mogą również inne firmy – taka strategia będzie także korzystna dla przedsiębiorstw, które nie mają siedziby w wybranej lokalizacji, ale realizują usługi na danym obszarze. Wśród nich mogą się znaleźć:

  • firmy fotowoltaiczne docierające do klientów w różnych lokalizacjach; 
  • agencje marketingowe świadczące usługi online z różnych obszarów Polski.

Jak zrealizować landing page dla miasta?

Skuteczny landing page powinien być zoptymalizowany na konkretny obszar. Nie musi być to miasto – można utworzyć lokalne strony docelowe przeznaczone dla osób lub firm z wybranej dzielnicy, ale tylko jeśli oni rzeczywiście poszukują tam oferowanych przez Ciebie usług. Zobacz, jak po kolei stworzyć dobry landing page na konkretną lokalizację.

Krok 1 – zorientuj się, gdzie znajdziesz swoich potencjalnych klientów

Zanim stworzysz landing page’e sprawdź, gdzie znajduje się grupa potencjalnych klientów. Przemyśl także, do jakich odbiorców chcesz dotrzeć. W jaki sposób zweryfikować lokalizację docelowych odbiorców? Użyj Google Analytics 4. W raporcie Użytkownik > Dane demograficzne dostępne są informacje na temat miast, w których mieszkają Twoi potencjalni klienci. W przypadku, gdy miasta pokrywają się z obszarami, w których świadczysz usługi, warto utworzyć dla nich osobne strony docelowe.

Zweryfikuj również, czy użytkownicy poszukują oferowanych przez Ciebie usług w miastach, w których nie masz odbiorców. Skorzystaj z Google Keyword Plannera i wprowadź w wyszukiwarkę nazwę realizowanej przez Ciebie usługi oraz miasto, na które zamierzasz kierować landing page, np. fotowoltaika Wrocław – zobacz średnią liczbę wyszukiwań w miesiącu i wielkość konkurencji na wybraną frazę kluczową. W przypadku, gdy wyszukiwań jest sporo, dobrze jest utworzyć landing page na konkretny obszar.

Krok 2 – zrealizuj strategię słów kluczowych

Jeśli chcesz opracować odpowiednią strategię słów kluczowych, wykorzystaj do tego celu wyszukiwarkę Google, narzędzia Google Keyword Planner oraz Surfer. W Google zobacz sekcję “podobne wyszukiwania” i frazy, pojawiające się w ramach autouzupełniania.

W Google Keyword Plannerze wprowadź hasło związane z Twoją ofertą oraz lokalizacją, by móc zobaczyć, jakie frazy są wpisywane w wyszukiwarkę. Wybieraj frazy o małej konkurencji i dużej liczbie wyszukiwań, jak również frazy z długim ogonem. Choć nie są one bardzo popularne, to dobrze pokazują oczekiwania klientów. Warto użyć ich w tekstach.

W Surferze wprowadź kluczową frazę w zakładce Serp Analyzer – w ten sposób zobaczysz analizę konkurencji w top10 w wyszukiwarce Google. Sprawdź, jakie słowa i frazy są użyte na innych stronach i wykorzystaj je przy realizacji treści.

Krok 3 – stwórz użyteczne treści

Wartościowy content jest bardzo ważny, jeśli chcesz zdobyć nowych klientów i zwiększyć sprzedaż. Na każdą stronę docelową należy przygotować wysokiej jakości treść. Nie zapomnij o:

  • optymalizacji nagłówków, szczególnie nagłówka H1 – tutaj musi znajdować się nazwa usługi i lokalizacja;
  • zastosowaniu słów kluczowych i wplataniu ich w tekst w naturalny sposób – nie przesadzaj z liczbą fraz w tekście, wykorzystuj słowa kluczowe w formie odmienionej oraz nieodmienionej;
  • unikaniu duplikowania tekstów – treści muszą być unikalne;
  • tworzeniu użytecznych i ciekawych treści ofertowych w wybranej lokalizacji (mieście lub dzielnicy);
  • stosowaniu  języka korzyści;
  • pisaniu w sposób przystępny oraz czytelny – korzystaj z wypunktowań, bolduj treści na istotnych fragmentach, stosuj nagłówki, rozdziel tekst na akapity;
  • zastosowanie atrakcyjnych elementów wizualnych – np. grafik, infografik, screenów.

Krok 4 –  zastosuj optymalizację techniczną SEO

Prezentujemy ważne elementy optymalizacji technicznej:

  • optymalizacja adresu URL – powinna być w nim umieszczona nazwa usługi i nazwa miasta, np. panele-fotowoltaiczne-poznan;
  • optymalizacja title i description (tytułu oraz opisu strony) – należy w nich zamieścić nazwę miasta, ponieważ dzięki temu wskazujesz robotom wyszukiwarek i użytkowników, że strona docelowa jest kierowana na wybrany obszar;
  • optymalizacja struktury linków wewnętrznych tak, by na landing page’u umieścić linki związane z treścią.

Krok 5 – nie zapomnij o optymalizacji mobilnej

Landing page powinien być dostosowany do każdego urządzenia, niezależnie od tego, jak duży jest ekran. Pamiętaj, by strona lokalna działała również na urządzeniach mobilnych. Warto wprowadzić wersję rensponsywną strony, dopasowującą swój wygląd do wielkości ekranu. Pamiętaj również o tym, aby:

  • sprawdzić wygląd strony docelowej miasta i to czy sprawnie działa na urządzeniach mobilnych;
  • dostosować czcionkę do wielkości urządzenia;
  • zadbać o właściwe odstępy między przyciskami.

Wymienione wyżej elementy landing page’a można sprawdzić w Google Search Console w raporcie “Obsługa na urządzeniach mobilnych”.

Krok 6 – popraw szybkość strony docelowej

Użytkownicy w sieci są niecierpliwi. dlatego tak ważne jest, by otrzymali potrzebne informacje w możliwie najszybszym czasie. Postaraj się, by czas ładowania strony docelowej był jak najkrótszy. Warto użyć do tego celu narzędzia PageSpeed Insights, który udostępnia informacje o szybkości strony i  wskazuje, co można ulepszyć. Zmiany na stronie wpływające na czas ładowania to:

  • skrócenie kodów HTML oraz JavaScript;
  • ograniczenie stosowania elementów interaktywnych;
  • korzystanie z nowoczesnych formatów fotografii – JPG albo JPEG;
  • używanie sieci rozproszonych serwerów CDN;
  • stosowanie renderowania po stronie serwera;
  • używanie pamięci podręcznej do ładowania strony;
  • optymalizowanie strony pod kątem Core Web Vitals.

Krok 7 – zastosuj dane strukturalne Schema.org

Dane strukturalne Schema.org są dodatkowymi informacjami, które można zamieścić w kodzie HTML landing page’u. Pozwalają na wyświetlanie w Google dodatkowych informacji dotyczących Twojej strony. Jeżeli chodzi o miejskie strony docelowe, to bardzo ważne jest, aby dodać dane strukturalne dotyczące kontaktu i lokalizacji, a także ocen. Strukturalne dane mogą mieć wpływ na liczbę kliknięć w link oraz na ruch na stronie, co powinno przekładać się na wyższą pozycję w rankingu wyszukiwania. 

Krok 8 – przygotuj dowody zaufania na stronie

Dobrze, by miejska strona docelowa zachęcała do skorzystania z oferty skierowanej do osób z wybranego obszaru. Jeśli chcesz, by liczba zapytań była większa, dodaj na landing page’u dowody zaufania, takie jak:

  • korzystne opinie od klientów na temat Waszych produktów/usług;
  • informacje na temat otrzymanych certyfikatów;
  • informacje dotyczące uczestnictwa w konferencjach branżowych;
  • informacje o publikacjach w branżowych artykułach;
  • informacje na temat zastosowanych technologii zapewniających bezpieczeństwo danych.

Krok 9 – pamiętaj o optymalizacji konwersji oraz UX

To działania zwiększające wygodę korzystania ze strony docelowej. Wśród nich znajduje się:

  • mobilna optymalizacja;
  • optymalizacja poprawiająca szybkość strony;
  • polepszenie czytelności na stronie;
  • utworzenie na stronie CTA;
  • umieszczenie danych kontaktowych;
  • udostępnienie mapy z oznaczeniem lokalizacji siedziby firmy;
  • prosty design oraz funkcjonalny układ strony;
  • zamieszczenie formularza kontaktowego,
  • dodawanie najistotniejszych treści w miejscach, gdzie użytkownicy koncentrują wzrok i wykonują ruchy myszką (wykorzystaj mapy cieplne, by znaleźć tego typu obszary na stronie),
  • zamieszczenie swojego logo na landing page’u.

Najczęstsze błędy podczas tworzenia miejskich stron docelowych

Często zdarza się, że właściciele stron docelowych podczas ich tworzenia, popełniają błędy, przez które spada ich pozycja w Google, co skutkować może utratą klientów. Zaliczamy do nich:

  • tworzenie landing page’ów pozbawionych treści;
  • umieszczanie na stronach docelowych list z miastami i kodami pocztowymi oraz ze słowami kluczowymi;
  • ukrycie lokalnych stron głęboko w strukturze witryny.

Ważne, by na stronie podawać zawsze właściwy adres siedziby. Nie zamieszczaj informacji, że masz swoje biuro w jakiejś lokalizacji, jeżeli w rzeczywistości świadczysz usługi w innej miejscowości.

Podsumowanie

Lokalny landing page w pozycjonowaniu stron to świetne rozwiązanie, jeśli chcesz, by Twoja oferta dotarła do potencjalnych klientów. Pamiętaj, że skuteczna strona docelowa powinna być zoptymalizowana pod względem oczekiwań użytkowników, a także algorytmów Google. Dlatego tak ważne jest, by stworzyć wartościowy content, zastosować odpowiednie słowa kluczowe, jak również zadbać o konwersję oraz UX.

Inni przeczytali także:

Jak zoptymalizować obrazy na stronie pod SEO?
Czy długość treści ma znaczenie dla SEO?
Jak pozyskiwać wartościowe linki do strony?
Jak zbudować strukturę strony w SEO?

Scroll to Top