Jak stworzyć mapę strony? Sprawdź, co musisz wiedzieć o sitemap

Nie ma skutecznego pozycjonowania strony bez wcześniejszej indeksacji, czyli dodania jej do wyszukiwarki Google. Jak można pomóc robotom odczytywać i prawidłowo indeksować stronę? Tworząc i publikując mapę strony, czyli tzw. Sitemap. Co to jest i dlaczego warto o nią zadbać w procesie pozycjonowania?

Co to jest Sitemap?

Mapa strony to plik, który zgodnie z nazwą można porównać do mapy. Zawiera informacje o istniejących podstronach Twojej strony lub sklepu oraz o powiązaniach między nimi. Mapa strony umożliwia również wskazanie, które podstrony są najważniejsze. Dzięki temu pomaga robotom nawigować pomiędzy podstronami. Warto wiedzieć, że brak mapy strony nie jest błędem. Dobrze zaplanowane i wdrożone linkowanie pomiędzy wszystkimi podstronami jest wystarczające do prawidłowego procesu crawlingu i indeksowania. Rzeczywistość bywa daleka od ideału i nie każda strona może poszczycić się idealnym linkowaniem wewnętrznym – może to wynikać z nieuwagi, braku czasu, błędów technicznych lub z niewiedzy. Dobrą praktyką jest więc zabezpieczenie się przed skutkami takich niedociągnięć poprzez stworzenie, publikację i aktualizację mapy strony. Szczególnie, że nie jest to wcale takie trudne.

Mapa strony może obejmować także informacje o innych typach treści:

  • szczegóły filmów umieszczonych na stronie – czas trwania, gatunek, przeznaczenie dla grupy wiekowej
  • informacje o obrazach umieszczonych na stronie – tematyce, typie i licencji
  • szczegóły Wiadomości Google – tytuły, daty publikacji

Rozróżniamy dwa typy sitemap – w wersji HTML i XML. Mapa strony XML jest tworzona z myślą o robotach. Natomiast wersja HTML ma na celu poprawę doświadczenia użytkowników na stronie, a przy okazji ułatwia zarządzanie treściami na większych serwisach i w sklepach internetowych.

Dlaczego warto wdrożyć mapę strony?

Podstawową korzyści z wdrożenia sitemapy jest dostarczanie przejrzystych informacji o stronie robotom wyszukiwarek. To wiąże się z takimi korzyściami jak:

  • Zebranie w jednym pliku wszystkich adresów URL strony – również tych, które nie były widoczne przez wyszukiwarkę z powodu braku linkowania wewnętrznego
  • Wyznaczenie robotom priorytetów w zakresie odwiedzania i indeksowania strony, co z kolei pozwala optymalnie zarządzać tzw. crawl budżetem (każda strona ma swój crawl budżet, który ogranicza częstotliwość i liczbę odwiedzin robota na stronie). Unikamy dzięki temu marnowania odwiedzin robota na podstrony, na których nam wcale nie zależy.
  • Dostarczanie robotom dodatkowych informacji o podstronach za pomocą odpowiednich tagów: “lastmod” – z informacją o dacie ostatniej modyfikacji podstrony i “changefreq” z informacją o tym, jak często mogą być wprowadzane aktualizacje na danej podstronie.
  • Pozwala na śledzenie postępów indeksowania i umożliwia monitorowanie aktywności Googlebota.

W kontekście pozycjonowania najważniejszą korzyścią jest właśnie przyspieszenie indeksowania. Warto podkreślić, że wygenerowanie i dodanie mapy strony niczego nie gwarantuje. Jednak specjaliści, również z naszego zespołu, widzą efektywność map w przypadku wcześniejszych problemów z indeksowaniem, szczególnie jeśli wynikały z trudności z odnalezieniem strony przez robota.

Dla kogo sitemapa jest szczególnie wskazana?

Chociaż zdaniem Google małe strony nie potrzebują sitemapy, specjaliści SEO zgodnie twierdzą, że sitemapa to istotny element pozycjonowania, a każdy mały serwis w pewnym momencie się rozrasta. Dlatego twierdzenie, że małe strony nie potrzebują mapy, warto traktować z dystansem. Dla kogo więc sitemapa jest wskazana?

Google wyróżnia kilka sytuacji, które powinny nas skłonić do stworzenia mapy strony:

  • Duży serwis, z dużą liczbą nowych podstron –  jeśli dodamy do tego, że podstron regularnie będzie przybywać, nietrudno o problemy z indeksowaniem. Robot może nie dotrzeć do wszystkich nowych podstron, tym samym one nie mają szans na dotarcie do użytkowników Google. 
  • Duża liczba podstron i wysokie prawdopodobieństwo braku linkowania – jeśli od dawna rozbudowujemy stronę i mamy duże archiwum podstron, prawdopodobieństwo, że gdzieś brakuje linkowania, jest wysokie, dlatego lepiej zabezpieczyć się mapą strony.
  • Nowy serwis, bez linków przychodzących – Googlebot odnajduje nowe strony dzięki temu, że prowadzą do nich linki z zaindeksowanych stron zewnętrznych. Jednak nowe strony niestety rzadko mają dobre linkowanie przychodzące. Sitemapa pozwala więc robotom w ogóle odnaleźć nową stronę, a bez tego nie ma mowy o indeksowaniu.
  • Na stronie znajduje się dużo filmów i innych treści multimedialnych – w takiej sytuacji Google również rekomenduje stworzenie mapy strony, aby móc wyświetlać materiały bezpośrednio w wyszukiwarce, np. Twój film ze strony, pasujący do zapytania będzie widoczny u góry wyników wyszukiwania. 

Jak stworzyć mapę strony?

Jak wygląda tworzenie sitemapy?

  • Użytkownicy wielu CMS-ów i platform e-commerce skorzystają z funkcji automatycznego generowania mapy, taki przywilej mają m.in. właściciele stron stworzonych na WordPressie, Wix.com itp., sklepów Shoper, PrestaShop, Sky-shop i wielu innych. Właściciele stron na takich cmsach prawdopodobnie nawet nie są świadomi, że mają mapę strony i że dawno dodana jest do Google. 
  • Ręczne tworzenie mapy strony – to raczej praca dla konesera i przebiega dokładnie tak jak pisanie każdego skryptu – sięgamy po notatnik i tworzymy od podstaw treść mapy. To rozwiązanie nie sprawdzi się, jeśli masz więcej niż kilkanaście podstron, ponieważ będzie zbyt czasochłonne.
  • Korzystanie z generatorów map witryn – można skorzystać ze specjalnych narzędzi, które ułatwiają tworzenie map strony. Na koniec należy wyeksportować taką sitemapę do wybranego formatu, a następnie dodać do Google za pomocą Google Search Console.

Jak poprawnie przygotować mapę strony?

Google przygotowało jasne wytyczne techniczne względem plików sitemap. Są to takie kwestie jak:

  • Stosowanie odpowiedniego formatu adresu URL, czyli https://lojalni.pl/blog/ – adres zawiera zarówno protokół https, jak i prefiks www. Adres każdej podstrony zapisywany jest w pełni, a nie w formie względnego adresu URL, czyli treści po „/”.
  • Pomijanie identyfikatorów sesji – jeśli je uwzględnimy, dana podstrona może być indeksowana wiele razy, co nie jest potrzebne, ani korzystne
  • Publikacja mapy strony w katalogu głównym – mapa ma wpływ na strony z podrzędnych katalogów, tym samym, mimo, że można mapę dodać do dowolnego katalogu, Google jasno wskazuje, że najlepiej, aby był to katalog główny
  • Dodanie adnotacji hreflang – dzięki temu Google wie, że dana podstrona ma alternatywne wersje językowe
  • Kodowanie mapy w standardzie UTF-8 i dodawanie do adresów URL kodów zmiany znaczenia.
  • Dzielenie mapy na mniejsze pliki, jeśli jest taka potrzebna. Jeden plik sitemapy nie może zawierać więcej niż 50 tys. adresów URL i przekraczać wielkości 50 MB po kompresji. Mniejsze pliki można przesłać w postaci jednego pliku indeksu map witryny.
  • Uwzględnianie wyłącznie kanonicznych adresów URL
  • Uwzględnieni tylko jednej wersji adresów URL, jeśli stosujemy różne na wersję mobilną i desktop
  • Dodawanie rozszerzeń map witryn dla multimediów
  • Stosowanie atrybutu hreflang w przypadku różnych wersji językowych lub różnych wersji strony kierowanych na regiony
  • Stosowanie wyłącznie znaków ASCII – jeśli stosujemy znaki inne niż alfanumeryczne i łacińskie, należy stosować kody zmiany znaczenia.

Jak dodać mapę w Google Search Console?

Po dodaniu sitemapy na serwerze kolejnym krokiem jest dodanie jej do Google Search Console. Robimy to poprzez wybranie w menu po lewej stronie pozycji „Mapy witryn” i następnie wpisanie adresu, pod jakim mapę opublikowaliśmy. Jeżeli publikujemy mapę w katalogu głównym, będzie to adres strony głównej z dopisaną po „/” nazwą pliku mapy, np. „sitemap.xml”. Pod daniu mapy możemy w tym samym miejscu w Google Search Console śledzić postępy indeksowania zawartych w niej adresów URL oraz dowiedzieć się, czy mapa została z powodzeniem przesłana.

Podsumowanie

Mapa strony może znacznie ułatwić zarządzanie stroną, przyspieszyć indeksowanie i wpłynąć na poprawne odczytywanie strony przez roboty. W procesie pozycjonowania wdrażanie mapy strony jest dobrą praktyką. Szczególnie zaleca się mapę dużym serwisom i nowym stronom, które nie mają wielu linków przychodzących. Sitemapę można stworzyć ręcznie, automatycznie z poziomu cms lub z wykorzystaniem narzędzi do tworzenia map. Poprawność przesłania mapy oraz postępy indeksowania sprawdzimy w Google Search Console.

Inni przeczytali także:


Działania, które przyspieszą prędkość ładowania Twojej strony internetowej.
Sprawdzone narzędzia do analizy profilu linków przychodzących
Jak sprawdzić widoczność mojej strony www w sieci?
9 technicznych problemów, których naprawa poprawi wyniki strony www
Optymalizacja techniczna strony krok po kroku

Scroll to Top