Jak samemu pozycjonować stronę internetową?

 
Chociaż samodzielne pozycjonowanie może wydawać się sporym wyzwaniem, jest też niesamowitą okazją do lepszego zrozumienia swojej strony internetowej oraz sposobu, w jaki działają wyszukiwarki. To podejście daje też kontrolę nad strategią działania, a także możliwość oszczędzenia na zewnętrznych usługach, które szczególnie na początku mogą być zredukowane do minimum. Prawda, że brzmi interesująco?

Jeśli więc posiadasz czas, chęć nauki i entuzjazm do eksperymentowania, śmiało podejmij z nami wyzwanie samodzielnej optymalizacji SEO, by jeszcze lepiej wypromować swoją stronę w sieci.

Nasze propozycje dobrych praktyk SEO nie wymagają zbyt technicznego podejścia, a jedynie wykonania pewnych czynności wg. konkretnych wytycznych. Oznacza to, że niemal każdy jest w stanie zoptymalizować swoją stronę własnoręcznie. Poniżej zebraliśmy dla Ciebie najważniejsze z nich, by przekonać Cię, że nie takie straszne SEO jak się słyszy.

 


Jak pozycjonować stronę samemu: integracja strony z narzędziami analitycznymi


Na samym początku połóżmy nacisk na zintegrowanie strony z różnymi narzędziami analitycznymi, takimi jak Google Analytics, Google Tag Manager czy Google Search Console. To krok często pomijany przez właścicieli stron, a jednak dane zbierane przez nie dają nam wgląd w to, czy w ogóle działania optymalizacyjne SEO przynoszą pożądane efekty. By to ocenić, należy mieć podgląd do jak najwcześniejszych danych ze strony, żeby móc je porównać na przestrzeni czasu. Niestety dane nie zbierają się wstecz, a od momentu skutecznego połączenia narzędzia ze stroną, więc im wcześniej zintegrujesz narzędzie, tym lepiej.

Może się przecież okazać, że strona jest niedostępna dla wyszukiwarek, wtedy nawet najlepsza optymalizacja nie wpłynie na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania, bo strona po prostu nie będzie widoczna. Tak, takie błędy również jesteś w stanie wyłapać dzięki Google Analytics, a to tylko jedna z wielu kwestii, które mogą wymagać optymalizacji.

 

narzędzia analityczne

 

 

Pozycjonowanie stron samemu dzięki Google Analytics 4

 

Narzędzie to pozwala na przyjrzenie się ruchowi na stronie niemal jak detektyw – pokazuje, kto, skąd i jak porusza się po Twojej stronie. Odkrywa, co działa, a co nie, i dlaczego. Ma to ogromne znaczenie dla poprawy doświadczenia użytkownika i osiągnięcia celów biznesowych. W celu samodzielnej instalacji zapoznaj się z instrukcją od Google.

 

Czytaj więcej: Co to jest Google Analytics.

 

 

Pozycjonowanie stron samemu dzięki Google Search Console


Mocną stroną Google Search Console jest zdolność do dostarczania dogłębnych informacji dotyczących widoczności strony w wyszukiwarce Google. Nawet braku jej widoczności i określeniu powodów takiej sytuacji, a nawet metod poprawienia błędu. GSC umożliwia także identyfikację i rozwiązanie problemów oraz śledzenie wyświetleń i kliknięć dla kluczowych fraz. Integracja może odbywać się przy użyciu rekordu DNS.

Więcej możesz poczytać w naszym artykule Jak korzystać z Google Search Console, aby lepiej promować stronę. Tam znajdziesz również instrukcję implementacji.

 

 

Pozycjonowanie stron samemu dzięki Google Tag Manager

 

Jeśli chcesz naprawdę efektywnie śledzić, organizować dane i zarządzać tagami na Twojej stronie, GTM będzie świetnym rozwiązaniem. Polecamy go przede wszystkim ze względu na
łatwe dodawanie, aktualizowanie i zarządzanie różnymi tagami. Dodatkowo wystarczy to jedno narzędzie zintegrowane z GA4 i GSC, by pobierać kompleksowo dane, nie obciążając strony kolejnymi linijkami kodu. Prawdziwy game changer w świecie marketingu internetowego! Zapoznaj się z instrukcją instalacji GTM przygotowaną przez Google, by samodzielnie uzyskać dostęp do potrzebnych danych.


Czytaj więcej: Co to jest Google Tag Manager

 


Jak pozycjonować stronę samemu: audyt SEO


Dane już się zbierają, a tymczasem sprawdźmy, w jakiej kondycji jest Twoja strona. W tym celu przeprowadzimy audyt techniczny strony, który wskaże nam istotne dla SEO obszary do poprawy. Zrobimy to tym razem przy pomocy Screaming Frog SEO Spider. To profesjonalne narzędzie do analizy witryn, które skrupulatnie przeszukuje strony, wykrywając błędy, pomagając w optymalizacji treści i linków oraz dostarczając informacji o widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Jest nieocenionym wsparciem dla specjalistów zajmujących się SEO, ale również dla osób, które same chcą zadbać o jakość swojej strony.

 

Czytaj więcej: Instalacja Screaming Frog SEO Spider

 

Błędy, które zobaczysz, mogą być liczne, ale nie zniechęcaj się. Możesz rozplanować prace na kolejne tygodnie, jednak ważne jest, by wyłonić spośród nich te najbardziej naglące, które albo możesz naprawić szybko, albo są krytyczne dla Twojego biznesu. Niektóre z problemów, na jakie możesz natrafić, to na przykład:

Blokada indeksowania: Może to spowodować utrudnienia w widoczności nowych treści dla wyszukiwarek, co ogranicza ich dostępność dla potencjalnych klientów. Rozwiązanie tego problemu ma istotne znaczenie dla rozwoju witryny.

Zbyt długie tagi tytułowe w adresach URL: Tytuły powinny być zwięzłe i klarowne, a gdy są zbyt długie, może to negatywnie wpłynąć na odbiór witryny przez wyszukiwarki oraz użytkowników.

Problemy dotyczące nagłówków: Narzędzie może wyłapywać braki w hierarchii nagłówków (H1, H2, H3 itd.) lub ich nadmierną ilość na stronie.

Problemy z linkowaniem: Screaming Frog wykrywa nieprawidłowości, takie jak linki bez anchor text, brak linków do istotnych stron czy nadmiarowe linkowanie.

Błąd 404 dla popularnego produktu: To krytyczny problem, który może prowadzić do utraty klientów i zaufania. Uszkodzone lub niedostępne linki do istotnych produktów mogą obniżyć wiarygodność i sprzedaż.

Zidentyfikowanie tych priorytetowych błędów i naprawienie ich w pierwszej kolejności może skutecznie poprawić funkcjonalność i reputację Twojej witryny.


Czytaj więcej: Jak zrobić audyt pozycjonowania strony

 

 

Jak pozycjonować stronę samemu: badanie słów kluczowych


Na tym etapie zajmiesz się badaniem słów kluczowych, by zrozumieć, jakie frazy są popularne w wyszukiwarkach i jakie mogą przyciągnąć ruch na Twoją stronę. Istnieje kilka narzędzi, które mogą pomóc w ich analizie, ale zanim je ujawnimy, poznaj dobre praktyki badania słów kluczowych, które pomogą Ci bardziej efektywnie je wykorzystać.

 

Dobre praktyki badania słów kluczowych

 

Analizuj konkurencję: Sprawdź, jakie słowa kluczowe wykorzystują Twoi główni konkurenci. To może podsunąć pomysły na słowa, które warto uwzględnić w Twojej strategii.


Czytaj więcej: Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji?


Badaj trendy: Korzystaj z narzędzi do analizy trendów, takich jak Google Trends, aby zidentyfikować trendy w wyszukiwaniach i dostosować słowa kluczowe do bieżących zainteresowań użytkowników.

Stosuj długie ogony (long-tail keywords): Skup się nie tylko na popularnych frazach, ale także na długich ogonach, czyli bardziej szczegółowych i mniej konkurencyjnych słowach kluczowych, które mogą przyciągnąć bardziej ukierunkowany ruch.


Czytaj więcej: Czym są frazy z długim ogonem i jak je wykorzystać w pozycjonowaniu?


Wykonaj analizę semantyczną: Zamiast tylko koncentrować się na pojedynczych słowach kluczowych, zrozumienie semantycznych związków między nimi może pomóc w optymalizacji treści i lepszym dopasowaniu do intencji wyszukiwania.

Zrozum intencje użytkownika: Zastanów się, jaka jest intencja osób wyszukujących dane frazy. Czy szukają informacji, chcą kupić produkt czy może szukają rozwiązania dla problemu? To zaprowadzi Cię do właściwie przygotowanego contentu.

Używaj narzędzi do słów kluczowych: Korzystaj z narzędzi takich jak Semrush, Ahrefs czy Moz Keyword Explorer, aby uzyskać dane dotyczące wyszukiwań, konkurencji i propozycji słów kluczowych.

 

narzędzia do badania słów kluczowych

 

Badaj lokalne słowa kluczowe: Jeśli Twoja firma działa lokalnie, zwróć uwagę na słowa kluczowe związane z Twoim obszarem geograficznym, takie jak nazwy miast czy regionów.

Stosuj słowa kluczowe w odpowiednich miejscach: Pomaga to wyszukiwarkom zrozumieć temat treści, poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania, a także ułatwia użytkownikom szybsze znalezienie informacji zgodnej z ich zapytaniem.

 


Gdzie znaleźć główne frazy kluczowe?

 

1. Oprócz narzędzi do badania słów kluczowych, o których wspomnieliśmy wcześniej, warto skorzystać z wiedzy i doświadczenia działu sprzedaży oraz obsługi klienta w swojej firmie. Te działy mają bezpośredni kontakt z klientami i często posiadają cenne informacje dotyczące terminologii, pytań czy fraz używanych przez klientów podczas rozmów, czy obsługi.

Dział sprzedaży może dostarczyć informacje o języku używanym przez potencjalnych klientów podczas procesu zakupowego, podczas gdy dział obsługi klienta może znać często powtarzające się pytania i terminologię, którą używają klienci w związku z produktem lub usługą.

2. Przeglądając strony konkurencji, również można zidentyfikować słowa kluczowe używane w ich treściach, tytułach, opisach, czy też tagach. Jednak nie może się to wiązać z kopiowaniem ich strategii. Potraktuj zebrane dane jako inspirację do zrozumienia, które słowa kluczowe lub zagadnienia są istotne w danym obszarze.

3. Możesz również wykorzystać wyszukiwarkę Google. Oferuje ona sugestie słów kluczowych, które są często wyszukiwane przez użytkowników na podstawie wpisywanych fraz. Po wpisaniu konkretnej frazy w Google, w sekcji „Uzupełnianie automatyczne” pojawiają się propozycje, co może dostarczyć Ci inspiracji i wskazówek.


Przykład:

Załóżmy, że Twoja firma sprzedaje kawę. Twój dział sprzedaży i obsługi klienta dostarczyły Ci cennych informacji na temat tego, jakie najczęściej pytania padają, jakie obawy, problemy rozwiązuje produkt. Jedną z takich informacji jest zwiększone zainteresowanie bardzo mocną kawą. Na tej podstawie możesz wyszukać skuteczne frazy. Bazową jest oczywiście „mocna kawa” albo „bardzo mocna kawa”, kolejne podpowie Ci wyszukiwarka.

 

wyszukiwanie fraz w Google

 

Sprawdź te, które są spójne z Twoją firmą. Jeśli nie sprzedajesz kawy rozpuszczalnej, po prostu nie bierz pod uwagę tej frazy. Zwróć również uwagę na to, jaka intencja kryje się pod tymi frazami. Klikając wybraną z nich, zobaczysz wyniki wyszukania, które wskażą, czy klient potrzebuje kupić taką kawę, czy może tylko szuka informacji.

 

Intencja zakupowa.

Intencja zakupowa.

 


Pierwszy wynik wyszukiwania wskazuje na sklep internetowy więc mamy do czynienia z intencją transakcyjną. Kolejne wyniki wskazują na intencję informacyjną.

 

Sekcja „Więcej pytań” wskazuje na intencję informacyjną.

Sekcja „Więcej pytań” wskazuje na intencję informacyjną.

 


Sekcja „Więcej pytań” również może być inspiracją do utworzenia docelowej frazy kluczowej.

Te wszystkie informacje pozwalają umieścić wybrane frazy w odpowiednich miejscach i w odpowiednich formatach treści.

 


Weryfikacja znalezionych fraz w narzędziach SEO


Zobaczmy teraz, które frazy faktycznie mają potencjał wybicia się w rankingu. Skorzystamy w tym celu z Planera Słów Kluczowych Google.

 

 planer słów kluczowych google - podgląd

 

Wyniki wskazują, że najbardziej podstawowe i oczywiste frazy są bardzo konkurencyjne, a więc bardzo trudno osiągalne. Optymalnym rozwiązaniem jest wykorzystanie mniej konkurencyjnych fraz lub wykorzystanie fraz bardzo konkurencyjnych jako bazy do stworzenia fraz długiego ogona.

 

Generator fraz długiego ogon: Google Long Tail Keyword Generator


Którakolwiek fraza długiego ogona będzie pasować do Twojej firmy, przeprowadź ponownie analizę poprzez wyszukiwarkę Google, a następnie Planer Słów Kluczowych.

Pamiętaj, aby ostatecznie mieć jedno podstawowe słowo / frazę kluczową i od 3 do 5 powiązanych słów kluczowych.

 


Jak pozycjonować stronę samemu: optymalizacja treści

 

Optymalizacja treści na stronie internetowej to kolejny element samodzielnego pozycjonowania witryny w wyszukiwarkach. Oto dwa kluczowe kroki, które warto wziąć pod uwagę:

 

1. Tworzenie treści zgodnych z wybranymi słowami kluczowymi

Już wiesz, jak wyszukiwać odpowiednie frazy kluczowe, teraz przyszedł czas na użycie ich w strategicznych miejscach na stronie, takich jak tytuły, nagłówki, treści, meta-opisy i adresy URL. Stosuj je jednak z umiarem. Nadmierne powtarzanie słów kluczowych (keyword stuffing) lub sztuczne umieszczanie w celu manipulacji algorytmami może być szkodliwe dla SEO i doświadczenia użytkownika.

 

sprawdź gdzie umieszczać słowa kluczowe 

 

2. Upewnienie się, że treści są wartościowe i zgodne z oczekiwaniami użytkowników

Twórz treści, które są przydatne, interesujące i angażujące. Unikalna treść ma większe szanse na wyróżnienie się w wynikach wyszukiwania. Gdy tylko zrozumiesz potrzeby i oczekiwania odwiedzających stronę, przyjdzie Ci to zupełnie naturalnie.

Zadbaj o różnorodność publikowanych materiałów. Stosuj na stronie zarówno treści jak i nagrania video, czy infografiki. Ta sama treść może być przedstawiona w różny sposób, zarówno dla słuchaczy jak i lubiących treści wizualne. Należy pamiętać, że nie tylko tekst wymaga optymalizacji SEO, podlegają mu także nagrania video, czy zdjęcia.

Proces optymalizacji treści polega również na regularnym aktualizowaniu i monitorowaniu wyników. Optymalizacja to proces ciągły – analizuj więc efekty, wprowadzaj zmiany i dostosowuj strategię w oparciu o uzyskane dane. W połączeniu z innymi praktykami SEO takimi jak optymalizacja techniczna i linkowanie, optymalizacja treści może znacząco wpłynąć na pozycję twojej strony w wynikach wyszukiwania.


Czytaj więcej:
Jak zoptymalizować obrazy na stronie pod SEO?
14 praktyk, które obniżają skuteczność treści

 

 

Jak pozycjonować stronę samemu: linkowanie wewnętrzne

 

Dobre linkowanie wewnętrzne stanowi pewnego rodzaju nawigację po stronie internetowej. Jeśli rozplanujesz ją właściwie, użytkownikom łatwiej będzie znaleźć powiązane treści, tym samym strona staje się bardziej użyteczna i czas spędzony na niej się wydłuży.

 

Dobre praktyki tworzenie spójnych linków wewnętrznych na stronie

 

Planuj logiczną strukturę: Zanim zaczniesz dodawać linki, zastanów się nad strukturą swojej strony. Linki powinny łączyć powiązane ze sobą treści, tworząc logiczną ścieżkę dla użytkowników.

Używaj sensownych kotwic: Tekst, który wybierasz na link, czyli tzw. anchor text, powinien być zrozumiały i opisywać zawartość, do której prowadzi link. Unikaj generowania linków oznaczonych słowami typu „kliknij tutaj".

Unikaj nadmiaru linków: Staraj się nie przesadzać z ilością linków na stronie. Nadmiar linków może być irytujący dla użytkowników i niekorzystny z punktu widzenia SEO. Zadbaj, by każdy adres URL zawierał od trzech do pięciu wewnętrznych linków.

Monitoruj i aktualizuj linki: Regularnie sprawdzaj działanie linków na stronie, szczególnie jeśli zmieniasz strukturę witryny lub usuwasz/aktualizujesz zawartość. Upewnij się, że linki wciąż prowadzą do odpowiednich miejsc.

Optymalizuj widok mobilny: Pamiętaj o tym, że coraz więcej osób przegląda internet na urządzeniach mobilnych. Upewnij się, że linki są łatwe do kliknięcia i widoczne również na mniejszych ekranach. Weryfikacji możesz dokonać z pomocą GSC lub Test optymalizacji mobilnej Google.

Stworzenie spójnych linków wewnętrznych na stronie internetowej to proces, który wymaga uwagi i staranności. Dobre linkowanie może przynieść wiele korzyści, w tym lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania


Jak sprawdzić stan linków wewnętrznych?

 

Screaming Frog SEO Spider narzędzie, o którym już pisaliśmy, jest bardzo przydatne również przy analizowaniu stanu linków wewnętrznych. Wystarczy przeprowadzić analizę strony, by dowiedzieć się, w jakim są stanie i dokonać ich optymalizacji jeśli to konieczne. Przejdź zatem do Screaming Frog SEO i wykonaj poniższe czynności:

Znajdź raport dotyczący linków wewnętrznych: Po zakończeniu scanu strony, przejdź do zakładki „Internal” w panelu po lewej stronie. Tutaj znajdziesz listę wszystkich linków wewnętrznych na swojej stronie.

Przeglądaj raport i analizuj wyniki: Screaming Frog pokaże Ci wiele szczegółowych informacji, takich jak adresy URL, statusy odpowiedzi, anchor text, czy też głębokość linkowania. Możesz użyć tych danych do zrozumienia, jak linki wewnętrzne są zbudowane na twojej stronie.

Filtruj i analizuj szczegółowo: Możesz użyć różnych filtrów, aby zawęzić wyniki do konkretnych kategorii lub sprawdzić, czy istnieją błędy, takie jak strony 404.

 

Panel Screaming Frog SEO Spider: Sprawdzanie, czy występują strony 404.

Panel Screaming Frog SEO Spider: Sprawdzanie, czy występują strony 404.

 

Dane możesz wyeksportować i filtrować wygodnie w Excel.


Czytaj więcej:
Czym są linki dofollow i nofollow? Poznaj różnice.

 


Jak pozycjonować stronę samemu: linkowanie zewnętrzne

 

Pozyskiwanie jakościowych linków zewnętrznych od stron o podobnej tematyce jest kolejnym elementem strategii budowania linków, zwłaszcza jeśli chodzi o poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania i zwiększenie widoczności w sieci. Niestety jest to bardzo długi proces a do tego nie łatwy, ponieważ wymaga przekonania innych, by linkowali Twoje treści.

Może Cię korcić, by przyśpieszyć ten proces i kupić linki, ale nie jest to dobra strategia. Google aktywnie zwalcza spamerskie praktyki za pomocą SpamBrain. Dlatego lepiej inwestować czas i wysiłek w zdobywanie naturalnych, organicznych linków, które wynikają z wartościowej treści i prawdziwej relacji z innymi stronami. To podejście nie tylko minimalizuje ryzyko kar od wyszukiwarek, ale także buduje trwały i autentyczny profil linkowy dla witryny.

Jeśli chcesz zgłębić ten temat dokładniej, zapraszamy do naszych artykułów, w których dokładnie dowiesz się jak pozyskiwać backlinki i z jakich narzędzi najlepiej korzystać.


Czytaj więcej:
Sprawdzone narzędzia do analizy profilu linków przychodzących.
Jak pozyskiwać wartościowe linki do strony?
Budowanie linków w lokalnym SEO. 7 skutecznych strategii.
Co to są linki wychodzące? Sprawdź, jakie przynoszą korzyści.

 

 

Jak pozycjonować stronę samemu: monitoring i analiza wyników


Pozycjonowanie stron samemu wymaga nie tylko przeprowadzenia wstępnej analizy i optymalizacji, ale również stałego monitorowania jej wydajności i efektów podjętych działań SEO. Od czego więc zacząć proces monitorowania i analizy wyników? Najlepiej wrócić do samego początku tego artykułu, ponieważ narzędzia, takie jak Google Analytics, czy GSC (o których pisaliśmy) pozwalają zrozumieć, które działania są skuteczne, a które wymagają poprawy.

Na przykład jeśli określone słowa kluczowe przynoszą mało ruchu, można skoncentrować się na innym zestawie słów kluczowych lub zoptymalizować treści pod kątem tych bardziej efektywnych. Jeśli określona strona generuje dużo ruchu, warto ją dalej optymalizować, aby jeszcze bardziej zwiększyć jej efektywność.

Pamiętaj przy tym, że monitorowanie i analiza danych powinny być wykonywane regularnie. Dzięki temu szybciej zorientujesz się w spadkach wydajności strony, ale również umożliwia Ci to śledzenie długoterminowego postępu strategii SEO.


Czytaj więcej:
Jak mierzyć efekty pozycjonowania?
Jak sprawdzić ruch na stronie? Skuteczne strategie i narzędzia.

 


Jak pozycjonować stronę samemu: wyzwania i ograniczenia

 

Brak specjalistycznej wiedzy


Brak specjalistycznej wiedzy technicznej może stanowić barierę w efektywnym przeprowadzaniu wszystkich aspektów optymalizacji SEO. Niektóre elementy mogą wymagać głębszego zrozumienia specyfiki funkcjonowania wyszukiwarek.

 

Zmiany w algorytmach wyszukiwarek


Ciągłe zmiany w algorytmach wyszukiwarek, jakie dokonują się regularnie, mogą wpływać na pozycje stron w wynikach wyszukiwania. Konieczność ciągłej aktualizacji strategii SEO, aby dostosować się do nowych wymagań algorytmów, stanowi wyzwanie dla osób prowadzących samodzielne działania SEO.

 

Konkurencja


Intensywna konkurencyjność na rynku online również sprawia, że osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania może być trudniejsze. Konieczność konkurowania z innymi stronami o podobnej tematyce lub produktach wymaga od właścicieli stron stałego doskonalenia strategii i treści, co może być wymagające.

 

 



Jak samemu pozycjonować stronę internetową? Podsumowanie.

 

Jeśli nadal jesteś z nami, to znaczy, że masz w sobie gotowość do wprowadzania zmian na swojej stronie. Działaj więc konsekwentne w zgodzie z zasadami SEO, regularnie analizuj, modyfikuj, a osiągniesz wyższą widoczność w wynikach wyszukiwania.

 

 

Katarzyna Kalbarczyk

Junior marketing specialist

 

 

Inni przeczytali także:

Dlaczego optymalizacja SEO się opłaca? Zainwestuj w rozwój firmy.

Jak pozyskać klientów w Google? O pozycjonowaniu i optymalizacji konwersji
Ile trwa pozycjonowanie strony?
Co wpływa na pozycjonowanie strony? Lista najważniejszych czynników rankingowych.