Masz stronę internetową lub sklep online? Wykorzystaj ich potencjał! Sam fakt stworzenia i posiadania własnej witryny nie spowoduje, że zdobędziesz nowych klientów i zwiększy sprzedaż oraz przychody. Dowiedz się, jak pozyskać klientów w internecie, dzięki wyszukiwarce Google, i jak pozwolić im się znaleźć i ułatwić finalizację transakcji lub skorzystanie z oferty.
Pozycjonowanie – najskuteczniejszy sposób pozyskiwania klientów online?
Twoim celem jest pozyskanie klienta i zwiększenie sprzedaży w swoim sklepie. Pamiętaj jednak, że Twoi potencjalni klienci również Cię szukają – przede wszystkim w wyszukiwarce Google. Dlatego powinieneś zrobić wszystko, by mogli Cię znaleźć. Jednym ze skutecznych sposobów na pozyskiwanie klientów w internecie jest pozycjonowanie (SEO). Czym ono jest i jakie działania obejmuje? SEO (Search Engine Optimization) to optymalizacja witryny (strony lub sklepu internetowego) pod kątem wymagań algorytmów Google oraz wymagań użytkowników. W zakres pozycjonowania wchodzi szereg działań, których celem jest osiągnięcie przez Twoją witrynę wysokich pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Jeśli znajdziesz się w Top3 Google, zwiększasz szansę na to, że użytkownik nie tylko zobaczy Twoją stronę w wynikach wyszukiwania, ale także ją odwiedzi, a być może stanie się Twoim nowym klientem. Celem pozycjonowania jest bowiem nie tylko budowa widoczności (wypracowanie wysokich pozycji w internecie), ale także budowa ruchu i pozyskanie klienta, czyli budowa sprzedaży produktów i usług.
Jakie prace wchodzą w zakres pozycjonowania? Są to:
- optymalizacja techniczna witryny w taki sposób, by była ona przyjazna dla użytkowników i algorytmów (np. poprzez optymalizację nazw produktów i kategorii produktowych, optymalizację adresów URL, poprawę szybkości działania strony i czasu jej ładowania)
- wybór słów kluczowych, na które Twoja strona ma być widoczna w wynikach wyszukiwania Google oraz przygotowanie dla nich długoterminowej strategii SEO
- pozyskiwanie wartościowych linków prowadzących do Twojej witryny i budowanie pozycji domeny,
- budowanie wizerunku eksperta,
- tworzenie przyjaznej dla użytkownika struktury strony lub sklepu,
- tworzenie treści zawierających kluczowe frazy, które są przydatne dla użytkownika
- stała weryfikacja skuteczności strategii oraz, w razie potrzeby, optymalizacja strategii i wprowadzanie zmian.
Dlaczego warto pozyskiwać klientów poprzez pozycjonowanie? Ponieważ:
- przynosi długofalowe efekty w postaci wzrostu widoczności, ruchu oraz konwersji,
- wraz z upływającym czasem koszty pozyskania pojedynczego klienta jest coraz niższym,
- stanowią skuteczną strategię marketingu internetowego nawet przy ograniczonym budżecie.
Pamiętaj jednak, że pozycjonowanie nie przynosi efektów natychmiast – pierwszych wyników kampanii SEO możesz spodziewać się po 3-6 miesiącach. Czasem na wzrost sprzedaży musisz poczekać nawet 12-18 miesięcy, jednak mimo to jest to opłacalna inwestycja, ponieważ wypracowuje stabilne efekty, które pozwolą Ci zwiększyć wolumen sprzedaży w sklepie lub firmie usługowej.
Prowadzenie bloga sposobem na zdobycie klientów online
Content marketing to jeden z elementów kampanii pozycjonowania, jednak może on stanowić odrębny sposób na zdobywanie klientów w internecie. Jeśli chcesz pozyskać nowych użytkowników na Twojej stronie lub w sklepie, postaw na stworzenie bloga i regularne publikacje wartościowych treści. W ten sposób zwiększ widoczność swojej witryny na różnorodne frazy, ale także zbudujesz wizerunek eksperta w swojej branży. W jaki sposób powinieneś poszukiwać tematów blogowych interesujących użytkowników? W tym celu możesz skorzystać z darmowych narzędzi do poszukiwania fraz kluczowych, na przykład Google Keyword Plannera oraz Answer the Public. Dzięki nim znajdziesz informację o tym, czego szukają użytkownicy, jakie mają pytania i wątpliwości. Poprzez bloga zbudujesz także lepszą strukturę linków wewnętrznych, wypromujesz istotne produkty w sklepie i wesprzesz pozycjonowanie całej witryny.
Narzędzie Google Keyword Planner podpowie Ci, o czym pisać na swoim blogu, by pozyskać nowych klientów z Google i zdobyć ich zainteresowanie.
Pozycjonowanie lokalne – pozyskuj nowych klientów na lokalnym rynku
Jak pozyskiwać klientów na lokalnym rynku? Jeśli prowadzisz działalność usługową na ograniczonym obszarze (np. montujesz panele fotowoltaiczne w określonym województwie, prowadzisz gabinet lekarski w konkretnym mieście) i chcesz pozyskać nowych klientów, postaw na pozycjonowanie lokalne. Są to działania SEO dla Twojej strony internetowej skierowane na określony obszar, na którym prowadzisz działalność i z którego chcesz pozyskać nowych klientów. Dzięki skutecznej strategii SEO dla lokalnych firm możesz szybko zwiększyć grono użytkowników zainteresowanych Twoją ofertą. Dlaczego warto pozyskiwać klientów w Google poprzez pozycjonowanie lokalne? Ponieważ:
- na rynku lokalnym masz mniejszą konkurencję,
- SEO dla lokalnych firm zazwyczaj szybciej przynosi oczekiwane efekty (w postaci wzrostu widoczności, ruchu i sprzedaży),
- jest tańsze od pozycjonowania kierowanego na rynek ogólnopolski.
Stwórz wizytówkę Google Moja Firma i pozyskuj klientów w mapach Google.
Jeśli chcesz pozyskiwać nowych klientów w internecie, i to takich, którzy znajdują się blisko Twojego stacjonarnego punktu sprzedaży, utwórz wizytówkę Google Moja Firma. Dzięki niej będziesz mógł wyświetlać się w wynikach Local pack. Jest to zestawienie trzech wyników wyszukiwania, które pojawiają się w odpowiedzi na zapytania użytkowników, którzy znajdują się w pobliżu Twojej stacjonarnej siedziby. Przedstawione informacje (np. godziny otwarcia, lokalizacja na mapie) nie pochodzą z Twojej strony, ale z profilu Google Moja Firma.
Dlaczego warto utworzyć wizytówkę Google Moja Firma? Ponieważ dzięki niej:
- możesz pozyskać większy ruch w witrynie oraz stacjonarnym punkcie sprzedaży,
- zwiększasz świadomość swojej marki wśród potencjalnych klientów,
- możesz pozyskiwać opinie klientów, które stają się dla innych użytkowników cenną wskazówką, czy warto skorzystać z Twoich usług i zostać Twoim nowym klientem.
Jak założyć profil w Google Moja Firma? Najpierw utwórz konto Google, a następnie przejdź do narzędzia GMF i podaj kluczowe informacje o Twojej firmie (takie jak adres, telefon, adres witryny internetowej itp.). Po wpisaniu wszystkich danych musisz poczekać na pocztówkę z kodem weryfikacyjnym, którą otrzymasz pocztą na wskazany adres firmy.
Optymalizacja konwersji – sposób na pozyskanie i utrzymanie klienta w internecie
Zainwestowałeś w pozycjonowanie, ale oprócz wzrostu widoczności Twojej witryny w wynikach wyszukiwania oraz wzrostu ruchu nie wygenerował większej sprzedaży? By zwiększyć skuteczność pozyskiwania klientów w internecie, powinieneś uzupełnić pozycjonowania o optymalizację konwersji. Czym ona jest? To zestaw działań, których celem jest zachęcenie użytkownika do wykonania pożądanego działania, obejmującego na przykład:
- dodanie produktu do koszyka,
- sfinalizowanie transakcji,
- zapis do newslettera,
- pobranie darmowego e-booka,
- zapis na szkolenie lub wydarzenie.
W jaki sposób powinieneś optymalizować konwersję w sklepie i na stronie, żeby pozyskać więcej klientów z Google? Polecamy następujące działania:
- skrócenie procesu zakupowego do maksymalnie trzech kroków,
- umożliwienie dokonania zakupu bez rejestracji,
- wdrożenie wyszukiwarki i filtrowania produktów w sklepie online,
- umieszczenie w sklepie informacji o kosztach i czasie dostawy oraz formach płatności (w widocznym miejscu),
- wyświetlanie produktów powiązanych/podobnych w sklepie online,
- umieszczenie na stronie przycisków wzywających do działania (Call to Action), np. skontaktuj się z nami, dodaj do koszyka itp.,
- wdrożenie formularza kontaktowego bezpośrednio na stronie,
- stosowanie prostego języka, zrozumiałego dla klienta,
- zadbanie o szybkość działania strony (możesz ją sprawdzić i poprawić dzięki narzędziu PageSpeed Insights).
Dzięki tym działaniom możesz przekształcić użytkownika w Twojego realnego klienta.
Pozyskuj klientów dzięki pozycjonowaniu i optymalizacji konwersji
Połączenie skutecznie strategii pozycjonowania (szerokiego lub lokalnego) oraz optymalizacji konwersji daje Ci szansę nie tylko na zbudowanie widoczności i ruchu na stronie, ale także na wzrost liczby klientów oraz przychodów. Samo pozycjonowanie bez optymalizacji współczynnika konwersji niekoniecznie przyniesie lepszą sprzedaż, a sama optymalizacja konwersji nie wystarczy, ponieważ klient nie znajdzie Cię w wyszukiwarce i trafi do Twojej dobrze zoptymalizowanej witryny. Dlatego, jeśli szukasz agencji SEO, na wstępnym etapie dowiedz się, czy w cenie usługi pozycjonowania oferuje również optymalizację konwersji.
Inni przeczytali także:
Blog – jak wpływa na pozycjonowanie strony?
Ile trwa pozycjonowanie strony?
Co wpływa na pozycjonowanie strony? Lista najważniejszych czynników rankingowych.
Jak samemu pozycjonować stronę internetową?