16 sposobów jak zwiększyć sprzedaż online


W tym artykule podpowiemy, jak zwiększyć sprzedaż online i osiągnąć lepsze wyniki. Dowiesz się, jak wykorzystać nowoczesne strategie marketingowe, aby przyciągnąć większą liczbę klientów i konwertować ich na lojalnych nabywców. Poznasz również skuteczne techniki optymalizacji sklepu internetowego i jak wzmocnić swoją obecność w sieci. Jeśli jesteś właścicielem sklepu e-commerce i chcesz zwiększyć swój udział w e-sprzedaży, ten artykuł jest dla Ciebie.

Postawienie sklepu e-commerce to dopiero wstęp do satysfakcjonującej sprzedaży. Istnieje wiele kluczowych czynników, które trzeba wziąć pod uwagę, aby skutecznie konkurować na rynku. Oto kilka z nich, które warto rozważyć:

 

 

Jak zwiększyć sprzedaż dzięki SEO

 

Będziemy wracać do aspektu pozycjonowania, ponieważ rozbija się ono na wiele składowych, a odpowiednia optymalizacja strony internetowej i jej treści może znacząco poprawić Twoją widoczność w sieci. Przy dobrze poprowadzonej optymalizacji jest duża szansa, że zaczniesz pojawiać się na pierwszych stronach wyszukiwania. Ta zwiększona ekspozycja z kolei prowadzi do wzrostu sprzedaży i przychodów firmy. I o to chodzi!

Aby zdobyć te najwyższe pozycje nie trzeba w ogóle nakładów na reklamy, można je osiągnąć zupełnie bez ponoszenia kosztów, własnymi siłami, posiadając niezbędną wiedzę i czas na wdrożenie lub z pomocą kompetentnej agencji marketingowej, która zajmie się tym kompleksowo.

Warto zauważyć, że spośród wszystkich kanałów marketingowych to właśnie wyszukiwanie organiczne daje najwyższy zwrot z inwestycji. Tak twierdzi aż 49% respondentów.

Jednym z kluczowych czynników, choć nie jedynym, mających wpływ na zwiększenie sprzedaży online, jest optymalizacja treści poprzez odpowiednie użycie słów kluczowych. Im lepiej dopasujesz frazy kluczowe do preferencji wyszukiwarki i potrzeb potencjalnych klientów, tym większy ruch przyciągniesz na swoją stronę.

 

Czytaj więcej:
Jak pozycjonować swoją firmę lokalnie - czyli wszystko o lokalnym SEO
Optymalizacja treści w pozycjonowaniu - jak pisać teksty SEO i dlaczego warto?

 

 

Jak zwiększyć sprzedaż dzięki CTA

 

CTA, czyli Call to Action to świetny pomysł na zwrócenie uwagi potencjalnego klienta i skłonienia go do podjęcia decyzji zakupowej, czy zapisu do newslettera. Odpowiednio zaprojektowane zwiększa sprzedaż, kierując ruch w odpowiednie miejsca na stronie, np. do sklepu, czy konkretnej kategorii produktu. Warto wykorzystać to narzędzie, by skrócić ścieżkę zakupową i doprowadzić do szybszej konwersji, ale trzeba to zrobić umiejętnie. Nie każdy komunikat w CTA potrafi być przekonujący. Dodatkowo działa tutaj nie tylko sama treść, która ma motywować, zachęcać do działania, ale również otoczka wizualna.

Upewnij się, że Twoje CTA jest wyraziste i łatwe do zauważenia na stronie. Wykorzystaj kontrastujące kolory, ale zachowaj spójność z całością.

Nie używaj ogólnych fraz, takich jak "Kliknij tutaj". Używaj bardziej konkretnych i perswazyjnych zwrotów, np. "Kup teraz", "Zdobądź swój rabat", "Dołącz do nas już dziś".

Podkreśl korzyści, jakie klient uzyska, klikając w CTA. To może być dostęp do ekskluzywnych ofert, szybsza dostawa, kod rabatowy.

Pamiętaj jednak, że skuteczność CTA może się różnić w zależności od branży i segmentu docelowego, więc regularne testowanie i dostosowywanie jest kluczem do sukcesu.

 

Przykładowe CTA

Przykładowe CTA


Używaj CTA nie tylko na stronie internetowej, ale również w wiadomościach mailowych, np. w treści newslettera. Okazuje się, że ich klikalność wzrasta wówczas o 37% a sprzedaż o 16%.

 

 

Jak zwiększyć sprzedaż dzięki krótszej ścieżce zakupowej

 

Ponad 70% koszyków w sklepach online zostaje porzuconych. 18% z nich spowodowane jest zbyt długim procesem zakupowym, zbyt obszernym formularzem lub koniecznością założenia konta. Rozumienie tego problemu i skrócenie procesu zakupowego może znacząco poprawić wskaźniki konwersji.

Jak to zrobić? Dobrze jest zacząć od ograniczenia liczby kliknięć potrzebnych do dokonania zakupu. Umożliwiając zakup w jednym kroku, bez konieczności wielokrotnego wypełniania formularza, może prowadzić do realnego wzrostu sprzedaży.

Innym przykładem jest danie klientom możliwości dokonania zakupu jako goście, bez konieczności zakładania konta. To podejście eliminuje potrzebę wprowadzania dodatkowych informacji i hasła, co może być kuszące dla klientów, którzy chcą zakończyć zakupy szybko i bez zbędnego kłopotu.

 


Jak zwiększyć sprzedaż dzięki automatyzacji

 

Żyjemy w czasach, w których oczekujemy natychmiastowej informacji zwrotnej, natychmiastowego efektu. Nie mamy czasu na czekanie, a jeśli musimy czekać, szybko się irytujemy i odpuszczamy. To samo dzieje się z klientami, którzy oczekują błyskawicznych odpowiedzi, dostępności usług przez całą dobę i personalizowanej obsługi.

Każda firma stara się sprostać tym oczekiwaniom, a automatyzacja rozwiązuje ten problem przy jednoczesnym zminimalizowaniu ryzyka popełnienia błędów. Przykładem takiej automatyzacji może być cała seria emaili wysłanych po dokonaniu zakupu online, łącznie z FV i zakupionym produktem elektronicznym (jeśli taki był zakupiony). Automatyzacji podlega również cały email marketing, czy wysyłka kurierem.

Dzięki automatyzacji można z większym spokojem skupić się na rozwijaniu firmy, zwiększaniu sprzedaży i budowaniu trwałych relacji z klientami, podczas gdy wiele rutynowych zadań jest wykonywanych automatycznie.

 

 

Jak zwiększyć sprzedaż dzięki elastycznemu podejściu

 

Potrzeby klientów są różne, dlatego warto dać im wybór, który zadowoli każdego z nich na różnych etapach procesu zakupowego. Mówimy tutaj w szczególności o implementacji różnych metod płatności, np. Blik, płatność kartą kredytową, czy Pay Pal, ale również różne metody dostawy. Nie ograniczaj się do wysyłki, tylko pocztą polską i płatności PayPal. 11% kupujących porzuca koszyk zakupowy z powodu zbyt małej liczby metod płatności. Badaj oczekiwania klientów i wdrażaj rozwiązania, które ułatwią im podjęcie decyzji zakupowej.

 

 

przelewy24.pl

Źródło: przelewy24.pl

 

Co jeszcze możesz uelastycznić? Daj klientowi wybór, by dokonać zakupu z rejestracją konta i bez rejestracji. Okazuje się, że brak możliwości zakupu bez konta naraża sklep na niepotrzebne straty, którym w prosty sposób można zapobiedz.

 


Jak zwiększyć sprzedaż dzięki rabatom i promocjom

 

Oferuj atrakcyjne rabaty i promocje, które przyciągną klientów i zachęcą ich do zakupu. Bardzo dobrym pomysłem jest również wprowadzenie darmowej dostawy, ponieważ tego właśnie klienci oczekują. 47% osób rezygnuje z procesu zakupowego z powodu wysokich kosztów dostawy. To duży współczynnik dlatego warto postarać się o atrakcyjne rozwiązanie, które go obniży.

Na polskim rynku jest wielu przewoźników, z którymi można podpisać umowy współpracy, negocjując odpowiednie stawki za przesyłki. Innym rozwiązaniem może być wprowadzenie zwolnienia z opłaty przy zakupie powyżej xyz pln.

 

 

Jak zwiększyć sprzedaż dzięki certyfikatom bezpieczeństwa


W ostatnich latach zauważalny jest wzrost liczby oszustw internetowych i włamań, dlatego klienci stają się coraz bardziej ostrożni w udostępnianiu swoich danych osobowych. Nie tak chętnie je podają, szczególnie gdy strona w ogóle wygląda na podejrzaną. Szanse na konwersje spadają jeszcze bardziej gdy na stronie widoczny jest komunikat, że jest niebezpieczna lub niezabezpieczona.

Dzieje się tak, gdy nie zaimplementowano na niej certyfikatu SSL, który szyfruje dane przesyłane między serwerem a przeglądarką internetową. Dzięki temu przesyłane informacje są ukryte przed niepowołanymi osobami trzecimi. Sprawdź już teraz, czy Twoja strona jest zabezpieczona. Jeśli w pasku adresu jest widoczna zamknięta kłódka wraz z protokołem “https” to znaczy, że na stronie jest SSL i możesz spać spokojnie. W innej sytuacji zobaczysz komunikat “strona niebezpieczna”.

Gdy klienci mogą zaufać Twojej marce, sprzedaż wzrasta. W ten sposób pokazujesz także, że poważnie traktujesz ich prywatność.

 

SSL na stronie Lojalni.pl

Certyfikat SSL na stronie Lojalni.pl

 

Warto też pokazać, że korzystasz z zaufanych i bezpiecznych metod płatności. Polecamy także zawrzeć w polityce prywatności wszelkie informacje o formach zabezpieczeń, które gwarantują bezpieczeństwo transakcji.

 

 

Jak zwiększyć sprzedaż dzięki transparentności najwyższej jakości

 

Oferta oparta na transparentności i najwyższej jakości pozwala nie tylko pozyskać klientów, ale również zachęca ich do pozostania z Tobą na dłużej. Potwierdzają to również wyniki badania przeprowadzonego przez Label Insights, które pokazują, że aż 94% nabywców wykazuje lojalność wobec firm, które prowadzą swoją działalność w sposób transparentny. Co więcej, są oni gotowi zapłacić wyższą cenę za produkty i usługi, co może znacząco wpłynąć na wzrost rentowności Twojego biznesu.

Co jeszcze idzie za transparentnością i wysoką jakością? Rozwija się tzw. marketing szeptany. Twoi zadowoleni klienci stają się ambasadorami Twojej marki, dzieląc się swoimi pozytywnymi doświadczeniami z innymi. W ten sposób informacje o Twojej marce mogą dotrzeć do znacznie większej liczby osób niż w przypadku tradycyjnych kampanii marketingowych.

 


Jak zwiększyć sprzedaż dzięki opiniom i referencjom

 

Pozytywne opinie, czy referencje budują pozytywny wizerunek marki, co sprawia, że Twoja firma jest bardziej atrakcyjna dla potencjalnych klientów. Opinie są też źródłem wiarygodnych informacji na temat produktów lub usług, co pomaga innym klientom w dokonaniu właściwej decyzji zakupowej, a nawet ją przyśpieszyć.

Warto umieścić je na swojej głównej stronie internetowej, a także otworzyć sekcję komentarzy pod sprzedawanymi produktami. Można również umieścić opinie w mediach społecznościowych. Istnieje jednak jedno kluczowe kryterium - opinie muszą być pozytywne, aby efektywnie wpływać na reputację marki i przyciągać klientów. Z pewnością nie należy bagatelizować potęgi opinii, ponieważ w aż 95% wpływają one na decyzje zakupowe.

 


Jak zwiększyć sprzedaż dzięki obsłudze klienta

 

Obsługa klienta ma również znaczący wpływ na zwiększenie sprzedaży, ponieważ zadowoleni klienci częściej wracają i polecają firmę innym. Co można zrobić, by wzmocnić ją jeszcze bardziej? Postaraj się, by Twoja firma była łatwo dostępna dla klientów i szybko reagowała na ich pytania, prośby o pomoc czy reklamacje. Zapewnij wsparcie na różnych platformach, takich jak e-mail, telefon, czat na żywo i media społecznościowe. To daje klientom możliwość wyboru preferowanego sposobu kontaktu i poczucia, że można Ci zaufać.

Warto również zadbać o pewną formę zindywidualizowanego podejścia do klienta. Jest to wymagający proces, dlatego warto wprowadzić rozwiązania oparte na automatyzacji, które pozwolą, np. na zapamiętanie preferencji, czy historii zakupów. Dzięki temu możesz dostosowywać ofertę i komunikację do potrzeb swoich klientów, zwiększając szanse na dodatkowe zakupy.

 

 

Jak zwiększyć sprzedaż dzięki chatbotom

 

Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji, w tym chatbotów. Dzięki nim można nie tylko udoskonalić swoją obsługę klienta, ale też efektywnie zarządzać procesem sprzedaży. Jak to działa? Chatbot to oprogramowanie, które służy do komunikowania się z klientami głosowo lub z pomocą tekstu w czasie rzeczywistym. Niektóre z nich można wykorzystać do angażowania klienta w proces zakupowy, proponując, np. rabaty, sprawdzając stan magazynowy, a nawet mogą rozwiązywać skargi klientów.

Zastosowań jest wiele zarówno dla dużych jak i dla małych firm, dlatego warto już dziś wdrożyć i przetestować takie rozwiązanie w swojej firmie, tym bardziej że wersja próbna jest za darmo.

 

 

Jak zwiększyć sprzedaż dzięki różnym kanałom dystrybucji

 

Kolejnym sposobem na zwiększenie sprzedaży online jest wprowadzenie różnorodnych kanałów dystrybucji do swojej strategii, tzw. omnichannel. Dajesz w ten sposób klientom możliwości zakupu tych samych produktów w różnych miejscach takich jak: Amazon, Allegro, Facebook, Instagram, eBay. To z pewnością zwiększy Twój zasięg i możliwości.

Wielokanałowa dystrybucja jest uzasadniona, ponieważ potencjalny klient, szukając produktu, odwiedza więcej niż jedno miejsce, a więc warto być w różnych miejscach w sieci.

Jest to dość zaawansowany proces, ale na szczęście istnieją narzędzia, które pozwalają zarządzać z jednego miejsca wielokanałową sprzedażą. To wiele ułatwia. Warto przyjrzeć się, chociażby najbardziej znanemu BaseLinker.

 

 

Jak zwiększyć sprzedaż dzięki zdjęciom i video

 

Użytkownicy stron internetowych, mediów społecznościowych, czy platform streamingowych angażują się najbardziej w treści video. Taki trend utrzymuje się już od co najmniej 4 lat i nadal będzie rósł, ponieważ to właśnie napędza biznes. Jest to łatwa i przyjemna forma nie wymagająca dużego zaangażowania. Co więcej, oszczędza czas użytkownika, jest bardziej atrakcyjna wizualnie i skuteczniej przekonuje do zakupu.

Oznacza to, że nie można zignorować tego medium. Warto inwestować w nie, by przyciągać nowych klientów i konwertować na stałych i lojalnych. Jednak aby uzyskać znaczny zwrot z inwestycji wideo, należy przede wszystkim określić cel takich nagrań i zastanowić się nad ich umiejscowieniem. Krótkie filmiki lepiej sprawdzają się na TikTok, czy Instagramie, natomiast dłuższe np. na You Tube. Nie jest to jednak regułą i jak zwykle w marketingu należy testować różne rozwiązania. Wszystko zależy od specyfiki produktu / usługi.

 

 

Wykres dotyczący formatów multimediów 2023

Dane z raportu HubSpot - Marketing Trends in 2023, from AI to Z

 

 

Kolejnym medium na powyższym wykresie, które plasuje się w top 6, są zdjęcia. One również mają ogromne znaczenie sprzedażowe. Jesteśmy z natury wzrokowcami i doceniamy walory estetyczne, szczególnie jeśli chodzi o proces zakupowy, gdzie nie jesteśmy w stanie zobaczyć realnie produktu, czy go dotknąć. Nikt nie zainteresuje się przecież produktem jeśli zdjęcie okaże się niskiej jakości. To świadczy o braku dbałości o klienta, ale również nie pokazuje prawdy o samym produkcie. Może też prowadzić do irytacji i szybkiego wyjścia ze strony. Aby tego uniknąć, warto zadbać o wysoką jakość zdjęcia. Sugerujemy nawet, by zdjęcia produktowe przedstawiać z każdej strony a najlepiej w wizualizacji 360st.

 


Jak zwiększyć sprzedaż dzięki wartościom firmy

 

Klienci, zwłaszcza młodsze pokolenia, coraz bardziej zwraca uwagę na wartości, którymi kierują się firmy, od których kupują produkty. Chcą nawiązywać relacje z firmami, które podzielają ich przekonania i kierują się wartościami zgodnymi z ich własnymi. Firma musi być autentyczna i konsekwentna w wyrażaniu swoich wartości oraz w działaniach podejmowanych na rzecz społeczeństwa i środowiska.

Według raportu HubSpot z 2023 roku, który bada obecne trendy marketingowe, istnieje istotny związek między tymi wartościami a skutecznością sprzedaży. Firmy, które angażują się w kwestie społeczne, takie jak wsparcie organizacji charytatywnych, promowanie różnorodności czy podejmowanie działań prospołecznych oraz ekologicznych, mogą uzyskać znaczący wzrost sprzedaży swoich produktów i usług.

 

 

Jak zwiększyć sprzedaż dzięki oznaczeniu produktów w sklepie

 

Sklepy e-commerce mają wiele możliwości zwiększenia sprzedaży. Jednym z nich jest oznaczenie produktu specjalną etykietą sprzedażową, np. “wyprzedaż”, “top 5”, “nowość”. Możesz wykazać się kreatywnością w jej tworzeniu, ale pamiętaj, by treść była przede wszystkim zrozumiała dla klienta. Ma być prosta i angażująca. Istotna jest tutaj zarówno kolorystyka jak i użyty font. Celem jest ułatwienie klientowi wyboru, a także ukierunkowanie sprzedaży na preferowane przez Ciebie produkty.

Jeśli Twój sklep postawiony jest na CMS-ie takim jak WordPress, zapoznaj się z jego ustawieniami dotyczącymi sklepu internetowego. Z pewnością będzie tam możliwość odpowiedniej konfiguracji etykiety, by została zauważona przez kupującego.

Zwiększ sprzedaż w e-commerce, wybierz swoje najpopularniejsze produkty i wyeksponuj je przed potencjalnymi nabywcami. To może znacząco zwiększyć wskaźnik konwersji.

 

Zdjęcie kadencewp.com

Zdjęcie z szablonu kadencewp.com

 


Jak zwiększyć sprzedaż w mediach społecznościowych

 

Jeśli Twoją grupą docelową jest pokolenie Z lub Milenialsi, najbardziej skutecznym kanałem sprzedażowym mogą okazać się social media. Ponad 30% użytkowników dokonuje zakupów właśnie tym kanałem. Idzie za tym potrzeba wdrożenia chatów w SM do bezpośredniej obsługi klienta, które zapewniłyby kompleksowe wsparcie na każdym etapie. Jest to dość nowe rozwiązanie, ale już wzrasta jego znaczenie. Póki co, stosowane są chaty prywatne i proaktywne przepływy pracy, które również spełniają swoją funkcję.

 

 

Platformy z najlepszym ROI

Dane z raportu HubSpot - Marketing Trends in 2023, from AI to Z

 

 

Za sprawą tych 16 sposobów będziesz w stanie zwiększyć swoje online'owe sprzedaże i osiągnąć sukces w biznesie. Nie czekaj, zacznij już teraz!

 

 

Katarzyna Kalbarczyk

Junior marketing specialist