Google Ads to platforma reklamowa oferowana przez Google. Jest to jedno z najpotężniejszych narzędzi marketingowych dostępnych dla firm, które chcą dotrzeć do swojej docelowej grupy odbiorców w efektywny sposób. Kampanie Google Ads umożliwiają przedsiębiorcom promowanie produktów i usług w wyszukiwarce Google, na stronach internetowych partnerów Google oraz w aplikacjach mobilnych. Poznaj najważniejsze rodzaje kampanii Google Ads i dowiedz się, jak wykorzystać je do zwiększenia zasięgu swojej firmy i skuteczności reklam online.
Czym jest reklama Google Ads?
Reklama Google Ads (wcześniej znana jako Google AdWords) to forma promocji, która umożliwia dotarcie do użytkowników korzystających z sieci, m.in. wówczas, gdy ci wpisują zapytania. Reklamy Google Ads są wyświetlane w formie tekstowej, graficznej, interaktywnej lub wideo, zależnie od wybranego formatu.
Kluczowym elementem reklam Google Ads jest system aukcyjny, który decyduje o wyświetlaniu reklam w odpowiednich miejscach. Prowadząc kampanię Google Ads, masz możliwość docierania do docelowej grupy odbiorców, ponieważ kierujesz reklamy na odpowiednich odbiorców na podstawie danych zbieranych o użytkownikach m.in. za pomocą plików cookies.
Dlaczego warto zdecydować się na kampanię Google Ads?
Oto kilka powodów, dla których warto rozważyć wykorzystanie tej platformy reklamowej.
Duży zasięg reklam Google Ads
Google jest najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie, a reklamy Google Ads codziennie docierają do ogromnej liczby użytkowników. Twoje reklamy mogą być widoczne dla milionów odbiorców, którzy codziennie szukają czegoś w sieci. Przykładowo YouTube jest jedną z najczęściej odwiedzanych stron internetowych, gdzie reklamy mogą być wyświetlane przed filmami, w trakcie odtwarzania oraz po skończeniu odtwarzania.
Precyzyjne targetowanie
Google Ads oferuje dokładne targetowanie, co pozwoli Ci dostosować reklamy do konkretnej grupy odbiorców. Możesz wybrać lokalizację, słowa kluczowe, miejsca docelowe (strony w sieci odwiedzane przez Twoich klientów).
Kontrola budżetu
Prowadząc kampanię Google Ads, masz pełną kontrolę nad wydatkami na reklamy. Możesz ustalić dzienny budżet reklamowy i zdecydować, ile jesteś skłonny zapłacić za kliknięcie lub wyświetlenie reklamy. To pozwoli Ci na optymalne zarządzanie kosztami reklamowymi.
Pomiar wyników
Google Ads oferuje zaawansowane narzędzia analityczne, które pozwalają na śledzenie skuteczności reklam, mierzenie konwersji i analizowanie danych. Masz również możliwość na bieżąco kontrolować wydatki, ponieważ wiesz, ile kosztuje kliknięcie, pozyskanie konwersji i dotarcie do odbiorcy. To umożliwi Ci dokładne monitorowanie zwrotu z inwestycji oraz optymalizację kampanii w oparciu o wyniki.
Sprawdź również: 8 kroków, które należy wykonać przed pierwszą kampanią Google Ads.
Rodzaje kampanii Google Ads
Zastanawiasz się nad inwestycją w Google Ads, ale nie jesteś pewien, który rodzaj kampanii będzie dla Ciebie najlepszy? Zobacz, czym charakteryzują się poszczególne kampanie i wybierz najkorzystniejszą dla siebie opcję.
Reklama Google Ads w sieci wyszukiwania
Kampanie w sieci wyszukiwania pozwalają umieszczać reklamy w wynikach wyszukiwania Google. Dzięki temu reklamy będą pokazywały się użytkownikom, poszukującym produktów/usług, które masz w ofercie.
Największą zaletą reklamy w wynikach wyszukiwania jest docieranie do odbiorców, którzy są realnie zainteresowani konkretnym produktem lub usługą i aktywnie poszukują informacji o nich w internecie.
Miejsca, w których wyświetlają się reklamy w sieci wyszukiwania
- reklamy wyświetlają się powyżej lub poniżej wyników wyszukiwania w wyszukiwarce Google, a także obok, powyżej lub poniżej wyników wyszukiwania w Google Play, na karcie „Zakupy”, w Grafice Google, Mapach Google oraz aplikacji Mapy Google;
- mogą także pojawiać w wynikach wyszukiwania na stronach partnerów w sieci wyszukiwania Google, za tymi wynikami lub w podobnych wyszukiwaniach.
Prezentujemy rodzaje reklam, które mogą pojawić się w sieci wyszukiwania:
- reklamy tekstowe – składają się z adresu URL oraz 3 nagłówków, oddzielonych pionowymi kreskami. Nagłówki mogą zawierać do 30 znaków, a każdy tekst pod nagłówkiem może mieć maksymalnie 90 znaków
- reklamy produktowe – składają się ze zdjęcia produktu i najważniejszych informacji o nim, takich jak cena, dostępność, nazwa
- reklamy remarketingowe w sieci wyszukiwania – wyświetlają się, gdy użytkownik po tym, jak opuści Twoją stronę, ponownie szuka informacji na temat Twojej oferty
- dynamiczne reklamy w sieci wyszukiwania – Dynamic Search Ads – to rodzaj reklamy Google Ads, w której reklama wyświetla się nie na podstawie słów kluczowych, ale na podstawie treści dostępnej na Twojej stronie docelowej. Systemy Google analizują content dostepny na stronie Twojej firmy i na jego podstawie wyświetla reklamy, które są tworzone dynamicznie. Oznacza to, że system samodzielnie, na podstawie treści strony docelowej, tworzy nagłówek i tekst reklamy oraz dopasowuje do zapytania stronę docelową z Twojej witryny. Ten rodzaj kampanii z sukcesem uzupełnia ewentualne braki w kampaniach w sieci wyszukiwania budowanych na słowach kluczowych i jest wprost stworzony dla dużych i rozbudowanych witryn, które mają w swojej ofercie tysiące produktów;
- reklamy elastyczne w sieci wyszukiwania – jako reklamodawca musisz jedynie przygotować nagłówki i teksty reklam, a system samodzielnie połączy je w taki sposób, by stworzyć najskuteczniejsze kombinacje reklam. Reklamy te dopasowują się także do ekranu urządzenia, na którym są wyświetlane, a dynamiczne tworzenie nagłówków i treści reklam pozwala zwiększyć satysfakcję użytkowników, co może przełożyć się na większą skuteczność kampanii;
- reklamy generujące połączenia – pomagają zwiększyć liczbę osób kontaktujących się telefonicznie z Twoją firmą i pozwalają zachęcić użytkowników do wykonania telefonu do Twojej firmy przez kliknięcie reklamy. Reklamy generujące połączenia pokazują się tylko na urządzeniach mobilnych, z których mamy możliwość dzwonienia. Warto wybrać wyświetlanie reklam w godzinach pracy firmy, co pozwoli na kontakt z dzwoniącymi, gdy pracownicy będą dostępni do kontaktu – poza godzinami możesz wyświetlić reklamę z formularzem kontaktowym.
Reklama w sieci reklamowej Google
Reklamy wyświetlane w sieci reklamowej przyciągną uwagę użytkowników podczas używania witryn, aplikacji oraz usług Google.
Dlaczego warto z nich skorzystać?
- trafiają do odbiorców z całego świata poprzez witryny, aplikacje, YouTube, Gmail
- pomagają w budowaniu świadomości marki dzięki dużym zasięgom, mogą skutecznie wspierać kampanię w sieci wyszukiwania
- są relatywnie tanie, ale niski koszt kliknięcia wiąże się także z niewielkim wpływem na wyniki sprzedażowe
Jakie reklamy mogą pojawiać się w kampaniach w sieci reklamowej?
Elastyczne reklamy displayowe
Tworzenie elastycznych reklam displayowych jest po części zautomatyzowane. Jeśli prześlesz obrazy, nagłówki, logo, filmy i teksty reklamy, system Google samodzielnie połączy je w różne konfiguracje i utworzy z nich reklamę, która może pojawić się w sieci reklamowej – witrynach, aplikacjach, na YouTube i Gmailu. Elastyczne reklamy displayowe dopasowują format, wygląd i rozmiar do różnych przestrzeni w sieci reklamowej.
Kampanie inteligentne w sieci reklamowej Google
Kampanie inteligentne automatycznie kierują reklamy, określają stawki i tworzą reklamy – wszystko dzięki sztucznej inteligencji. Zadania te wykonuje system, co pozwoli Ci zaoszczędzić czas. Jeśli dostarczysz nagłówki, teksty reklam, obrazy, logo, system stworzy reklamę automatycznie.
Miejsca gdzie będą się pokazywać tego typu reklamy:
- w wyszukiwarce Google
- w Mapach Google
- na Youtube
- na Gmailu
- w witrynach partnerskich Google
W kampaniach inteligentnych mogą pojawiać się:
- reklamy tekstowe, które składają się od 3 do 15 nagłówków po 30 znaków oraz od 2 do 4 tekstów reklamy po 90 znaków;
- reklamy wideo wyświetlane w YouTube i witrynach partnerskich, za które płaci się dopiero, gdy ktoś obejrzy albo kliknie Twoją reklamę.
Najważniejsze zalety kampanii inteligentnych:
- reklamy są częściowo zautomatyzowane, więc nie musisz ręcznie ustalać stawek, kierowania i tworzyć reklamy, dzięki czemu zaoszczędzisz czas
- możesz zweryfikować efektywność reklam, korzystając z panelu informacyjnego
Reklamy Discovery
Są to reklamy, które wyświetlają się użytkownikom na podstawie przeglądanych przez nich treści. Jeśli odbiorca ogląda na YouTube filmy o danej tematyce lub zapoznaje się z artykułami na dany temat na różnych stronach, system wyświetli mu reklamy powiązane tematycznie z tymi materiałami. Reklamy mogą wyświetlać się w sieci reklamowej, np. na YouTube (na stronie głównej, na stronie kanału) czy w sekcji Discover na stronie głównej Google. Do dopasowania reklam algorytmy używają sztucznej inteligencji, dzięki czemu użytkownik widzi reklamy, które faktycznie mogą go zainteresować.
Reklama produktowa
Kampania produktowa to kampania wyłącznie dla sklepów internetowych, która umożliwia promowanie konkretnych produktów bezpośrednio w wynikach Google, bez konieczności przechodzenia przez użytkownika do witryny sklepu. Kampania opiera się nie na słowach kluczowych, ale na właściwej optymalizacji pliku produktowego. Plik produktowy uzupełnij o wszelkie informacje o produktach (nazwa produktu, marka / producent, zdjęcie, ocena, cena itp.), a następnie dodaj do Google Merchant Center w formacie np. CSV. W efekcie, jeśli dobrze uzupełniłeś plik produktowy, Twoje produkty będą się wyświetlać w odpowiedzi na dopasowane zapytania użytkownika.
Zachęcamy do lektury artykułu – Jak napisać skuteczny opis produktu?
Zalety kampanii produktowych:
- stanowią dla użytkownika formę porównywarki cenowej – może on bezpośrednio w Google zobaczyć dostępne opcje i porównać je np. pod względem ceny;
- docieranie do zainteresowanych użytkowników – kampania produktowa dociera do osób, które aktywnie szukają produktów z Twojej oferty, co pozwala dobrze wykorzystać posiadany budżet;
- relatywnie niskie koszty – dobrze zoptymalizowana kampania produktowa z kompleksowo uzupełnionym plikiem produktowym może generować relatywnie duży zysk przy optymalnych kosztach i niskim koszcie kliknięcia;
skrócenie drogi do zakupu – dzięki temu, że użytkownik widzi w wyszukiwarce konkretny produkt i po kliknięciu zostaje przeniesiony na jego stronę w Twojej witrynie, droga do zakupu jest łatwiejsza i krótsza, co może przełożyć się na wzrost liczby konwersji.
W kampaniach produktowych można wykorzystać remarketing dynamiczny, dzięki któremu reklamy zostaną dopasowane poprzez uwzględnienie miejsca w witrynie, które przeglądał użytkownik. Użytkownik zobaczy także reklamę produktu, który wcześniej oglądał w twoim sklepie.
Przeczytaj artykuł: Jak reklamować nowo powstały sklep?
Reklama mobilna
Reklamy mobilne mogą pojawiać się na stronach www, w wyszukiwarkach, aplikacjach dostosowanych na urządzeniach mobilnych. Możemy je zobaczyć podczas korzystania ze smartfona czy tabletu.
Wyróżniamy następujące typy reklam mobilnych:
- tekstowe
- graficzne
- reklamy promujące aplikację mobilną
- reklamy typu „tylko połączenie”
Gdzie będą się pojawiały reklamy?
- w wyszukiwarce
- w Google Play
- na Youtube
- w sieci reklamowej;
- na kartach Discover w Google
- na stronach partnerów w sieci wyszukiwania
Reklama promująca aplikację
Szczególnym typem w reklamach mobilnych jest reklama promująca aplikację, która pozwala wypromować aplikację w wyszukiwarce, Google Play, na YouTube, na kartach Discover w wyszukiwarce i w sieci reklamowej. Dzięki takiej reklamie możesz zwiększyć liczbę pobrań aplikacji i zaangażować odbiorców.
Kampanie wideo
Kampanie wideo to doskonały sposób, by trafić do użytkowników na YouTube oraz w sieci partnerów wideo Google. Podczas takiej kampanii możesz wybrać różne cele, podtypy kampanii, a także formaty reklam.
Masz możliwość wyboru jednego celu kampanii spośród przedstawionych poniżej:
- sprzedaż
- potencjalni klienci
- ruch w witrynie
- rozważenie zakupu produktu danej marki albo świadomość i zasięg marki
Typy kampanii wideo:
- reklamy In-Stream, które można pominąć – pokazują się przed filmem, w trakcie albo po nim
- reklamy In-Stream, których nie można pominąć – trwają maksymalnie 15 sekund
- bumpery reklamowe – krótkie reklamy wideo trwające do 6 sekund, których nie można pominąć
- reklamy In-Feed – pokazują się w wynikach wyszukiwania w YouTube, na karcie “Warte obejrzenia” oraz na stronie głównej aplikacji YouTube – kiedy wejdziesz w interakcję z miniaturą reklamy, zacznie się ona odtwarzać
- reklamy Out-Stream – zobaczysz je w witrynach i aplikacjach należących do sieci partnerów wideo Google wyłącznie na urządzeniach mobilnych i tabletach. Film odtworzysz za pomocą kliknięcia
Sprawdź również: Pozycjonowanie biznesu lokalnego. Czy jest mi potrzebne?
Performance Max
Performance Max pozwala optymalizować reklamy w ramach jednej kampanii w różnych kanałach. Taka kampania pomoże Ci zrealizować określone cele dotyczące konwersji, takie jak wzrost sprzedaży, przyciągnięcie potencjalnych klientów, wzrost ruchu na stronie czy zbudowanie świadomości marki. Kampanie Performance Max pomagają także zwiększyć skuteczność poprzez wykorzystanie różnych kanałów wyświetlania reklam.
Performance Max uzupełniają kampanie w sieci wyszukiwania, które są kierowane na najważniejsze frazy i ułatwiają docieranie do większej liczby użytkowników w kanałach Google, takich jak:
- sieci wyszukiwania i reklamowe
- YouTube
- Gmail
- Mapy Google
- karty Discover
Dlaczego warto skorzystać z kampanii Performance Max?
- dotrzesz do nowych użytkowników
- zwiększysz konwersję
- zwiększysz efektywność podczas realizacji celów
- będziesz mieć dostęp do przejrzystych statystyk
Kampanie Performance Max to bardzo dobre rozwiązanie dla firm, które:
- mają określone cele reklamowe i cele dotyczące konwersji;
- chcą uzyskać wysoką efektywność kampanii poprzez używanie różnych kanałów wyświetlania reklam.
Warto zaznaczyć, że większość kampanii inteligentnych produktowych oraz lokalnych od 2022 roku przekształcono w kampanie Performance Max.
Rodzaje kampanii Google Ads. Podsumowanie
Kampanie Google Ads stanowią istotny element strategii marketingowej, pomagając przedsiębiorcom dotrzeć do docelowej grupy odbiorców i generować większy ruch na swoich stronach internetowych. Duży zasięg, możliwość docierania do odbiorców poszukujących konkretnych usług lub produktów, duże możliwości kierowania oraz dostępność wielu formatów sprawia, że każdy przedsiębiorca znajdzie reklamę dopasowaną do swoich potrzeb i oczekiwań
Inni przeczytali także:
8 kroków, które należy wykonać przed pierwszą kampanią Google Ads
SEO czy Google Ads. W co zainwestować środki w 2023?
Pozycjonowanie czy Google Ads – co wybrać?
Czym różni się pozycjonowanie od Ads? SEO, SEM, PPC – poznaj różnice.