Pozycjonowanie czy Google Ads – co wybrać? To pytanie, które zadaje sobie wielu przedsiębiorców. Obie opcje są popularnymi oraz skutecznymi sposobami na wypromowanie firmy w sieci. Jeśli ciągle nie wiesz, na którą z nich się zdecydować, zachęcamy do lektury artykułu.
Pozycjonowanie stron i Google Ads – czym się charakteryzują?
Pozycjonowanie stron polega na podejmowaniu działań, mających na celu uzyskanie możliwie wysokiej pozycji w bezpłatnych wynikach Google na najważniejsze frazy związane z ofertą firmy. Choć samo kliknięcie w organiczny link w Google jest bezpłatne, to aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania, należy uzbroić się w cierpliwość, ponieważ wymaga to wiele czasu i rzetelnej pracy nad stroną. Jeśli chcesz, by oferta Twojej firmy dotarła do klientów z okolicy, warto wybrać pozycjonowanie lokalne.
Google Ads to płatne kampanie promocyjne w Google. Tutaj widoczność można osiągnąć znacznie szybciej, ale za każde kliknięcie w link Google Ads trzeba zapłacić. Jeśli chodzi o reklamę PPC to istnieje również możliwość promocji swojej firmy w ekosystemie Google obejmującego wyszukiwarkę, jak również inne strony i aplikacje, w tym YouTube, Gmail i inne witryny dostępne w sieci partnerskiej Google.
Google Ads czy SEO w przypadku nowej strony internetowej
Google Ads vs. SEO – na co się zdecydować, jeśli Twoja firma dopiero rozpoczęła działalność? Najkorzystniejsze będzie połączenie obu metod. Co za tym przemawia? Strategia pozycjonowania ma działanie długofalowe i z czasem dzięki niej pozyskamy więcej klientów w takim samym budżecie, jednak na efekty będzie trzeba poczekać. Google Ads umożliwia szybkie budowanie widoczności oraz ruchu na stronie również w przypadku nowych firm. Odpowiednie prowadzenie kampanii pod względem wyniku jakości pozwala na rywalizację także z cenionymi markami i umożliwia dotarcie do docelowej grupy odbiorców. Połączenie strategii SEO z reklamą Google Ads sprawi, że w krótkim czasie stworzysz widoczność i zaczniesz budować podstawową znajomość marki wśród użytkujących, a równocześnie zainwestujesz w strategię, dzięki które łatwiej będzie zbudować stabilne wyniki sprzedażowe. Początkowo wydatki będą większe, jednak zwrócą się w krótkim czasie.
Pozycjonowanie vs. reklama Google Ads. Czy możesz zaczekać na efekty?
Zadając sobie pytanie, czy lepiej wybrać SEO, czy Google Ads, zastanów się, czy możesz pozwolić sobie na to, by poczekać na efekty. W sytuacji, gdy zależy Ci na jak najszybszym zbudowaniu widoczności, ruchu i sprzedaży, lepiej zdecydować się na reklamę PPC w ekosystemie Google. Strategię pozycjonowania należy planować ze sporym wyprzedzeniem. Przykładowo, gdy okres szczytu sprzedażowego przypada za pół roku, już dziś warto zainwestować w pozycjonowanie stron. Profesjonalna agencja SEO opracuje plan działania i dopasuje je do specyfiki wybranej branży. Na początku przygotuje najważniejsze treści. W przypadku letnich sukienek zacznie pozycjonowanie zimą, dzięki czemu w czasie największej sprzedaży Twoja strona znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania na kluczowe frazy.
Kampania Google Ads czy strategia SEO a specyfika Twojej branży
W przypadku niektórych branż strategia Google Ads może być mniej opłacalna z powodu dużych kosztów kliknięcia. Zaliczamy do nich branże, takie jak ubezpieczenia, finanse, bankowość, pośrednictwo nieruchomości. Ważne, by wyważyć koszty oraz potencjalne zyski i rozważyć, czy warto zainwestować w Google Ads. Wysokie koszty kliknięć mogą być rekompensowane dzięki dużym dochodom ze zdobycia pojedynczego partnera biznesowego. Zwykle jednak w branżach, gdzie CPC jest wysokie, korzystniejszym rozwiązaniem będzie strategia SEO. Są również branże, których nie można reklamować w Google Ads. Wśród nich znajduje się sprzedaż produktów CBD, działalność prawnicza, czy leczenie osób uzależnionych. W takich sytuacjach warto zdecydować się na pozycjonowanie stron realizowane przez profesjonalną agencję.
Pozycjonowanie czy Google Ads – synchronizacja działań
Dobrym pomysłem jest połączenie strategii Google Ads oraz działań SEO w celu wypromowania strony internetowej lub sklepu. Do wyboru są dwie strategie:
Realizacja strategii SEO i Google Ads w tym samym czasie
Można równocześnie prowadzić pozycjonowanie oraz kampanię Google Ads. To skuteczny sposób, jeśli do dyspozycji mamy duży budżet na działania reklamowe. Dzięki temu jesteśmy w stanie zbudować widoczność w organicznych oraz płatnych wynikach. Jeśli chodzi o sklepy internetowe, to połączenie strategii pozycjonowania i Google Ads spowoduje, że strona ma szansę pojawić się w trzech miejscach w wynikach Google.
Kampania Google Ads jako uzupełnienie
Kolejną efektywną strategią jest realizacja strategii pozycjonowania oraz uzupełnianie jej o Google Ads wyłącznie w niektórych okresach roku. Okresy te to zwykle szczyt sprzedaży, ale również czas krótko go poprzedzający. Dzięki temu zwiększysz ruch w czasie, gdy najbardziej zależy Ci, by dotrzeć do potencjalnych klientów. Okresy takie należy dopasować indywidualnie do danej branży. W przypadku branży ślubnej będzie to czas od maja do września, podobnie, jeśli chodzi o firmy fotowoltaiczne.
Pozycjonowanie czy Google Ads – najważniejsze kwestie
Google Ads czy pozycjonowanie – która za strategii będzie dla Ciebie korzystniejsza? Sprawdź najważniejsze aspekty oraz informacje, które pomogą Ci podjąć decyzję.
Czas oczekiwania
Odpowiednio przeprowadzona kampania Google Ads sprawi, że efekty możesz uzyskać niemal natychmiastowo, maksymalnie po 2-3 miesiącach. Jeżeli chodzi o pozycjonowanie, to oczekiwanie będzie trwało znacznie dłużej. Zwiększenie widoczności będzie zauważalne po 3-6 miesiącach, jednak na poprawienie wyników sprzedaży trzeba zwykle pracować nawet około roku. Pomimo tego, jest to bardzo opłacalna inwestycja. Rozważając, czy wybrać SEO, czy Google Ads, zastanów się wnikliwie nad potrzebami swojej firmy oraz nad tym, czy jesteś w stanie poczekać na efekty.
Koszty
Koszty poniesione za pozycjonowanie i Google Ads znacznie się różnią. W przypadku SEO koszt zdobycia klienta maleje razem z upływającym czasem, a w Google Ads może stale się zwiększać. To efekt tego, że Google chce mieć coraz większe zyski. Są branże, których koszt kliknięcia jest bardzo duży i wówczas stała realizacja kampanii jest nieopłacalna albo nawet zakazana. Z kampanii Google Ads nie mogą korzystać kancelarie prawne – w takiej sytuacji można zdecydować się jedynie na strategię SEO.
Google Ads czy pozycjonowanie? Ile czasu należy prowadzić strategię?
Jeżeli chcesz budować ruch na stronie, musisz cały czas realizować działania Google Ads. W sytuacji, gdy wstrzymasz kampanię, ruch od razu zmaleje, a użytkownicy nie będą trafiali na Twoją witrynę. W przypadku strategii SEO duży ruch może utrzymywać się nawet przez dłuższy czas po zakończeniu działań, ale z czasem także się zmniejszy. W rzeczywistości działania SEO i Google Ads należy prowadzić przez cały czas. Jeżeli zależy Ci na zredukowaniu kosztów, wybierz działania związane z pozycjonowaniem i dodatkowo uruchom kampanię Google Ads tuż przed szczytem sprzedażowym i wyłącz ją po jego zakończeniu.
SEO czy Google Ads – w jaki sposób monitorować działania?
W pozycjonowaniu oraz kampaniach Google Ads istnieją wskaźniki efektywności, umożliwiające sprawdzenie skuteczności prowadzonej strategii. W strategii SEO należy monitorować widoczność, ruch, współczynnik konwersji z wyników organicznych, jak również efektywność treści (współczynnik CTR, wyświetlenia, kliknięcia).
W kampaniach Google Ads ważne są liczba, średnia wartość i współczynnik konwersji, koszt kliknięcia, ROAS, liczba wyświetleń i kliknięć, a także współczynnik CTR.
Słowa kluczowe
Słowa kluczowe są ważną częścią SEO oraz kampanii Google Ads. Wyjaśniamy, w jaki sposób dobierać frazy w każdej strategii.
Słowa kluczowe w kampanii Google Ads
Liczba słów w kampaniach Google Ads może być nieograniczona, jednak większa liczba słów wiąże się z większymi kosztami. Istotny dla fraz w Google Ads jest również wybór rodzajów dopasowań. To ustawienie kampanii decydujące o tym, czy reklama weźmie udział w aukcji, czy nie. Najlepszym rozwiązaniem jest wybór różnych rodzajów dopasowań i stworzenie dla każdego osobnej grupy reklam. Działania w Google Ads należy zaczynać od fraz, które są najbardziej konkretne. Poszerz je o bardziej ogólne, dopiero kiedy ta strategia okaże się mało efektywna.
Słowa kluczowe w SEO
Prowadząc działania SEO, można promować witrynę lub sklep na nieograniczoną liczbę fraz. W dużym stopniu liczba słów kluczowych jest zależna od budowy strony. Jeśli strona jest bardziej rozbudowana, w strategii należy wziąć pod uwagę większą liczbę słów kluczowych, a wśród nich:
- frazy produktowe oraz opisujące kategorie produktowe bądź usługi,
- frazy lokalne, w sytuacji prowadzenia działań na ograniczonym rynku,
- frazy long tail dobrze oddające intencje klientów oraz zwiększające szansę na konwersje,
- frazy brandowe, które zawierają nazwę marki, a także niebrandowe, które jej nie zawierają.
Dobrze jest rozpocząć od bardziej szczegółowych fraz long tail umożliwiających względnie szybkie otrzymanie efektów oraz poszerzać bazę o bardziej ogólne słowa.
SEO czy Google Ads a działanie algorytmów
Działania SEO są zależne od często zmieniającego się algorytmu. Może mieć on spory wpływ na pozycje Twojej witryny w wynikach wyszukiwania. Praca pozycjonerów w dużym stopniu polega na podążaniu, a często nawet wyprzedzaniu aktualizacji algorytmu. W Google Ads wpływ algorytmów na efekty reklamy jest nieduży.
Podsumowanie
Strategia SEO oraz Google Ads nie mają na siebie bezpośredniego wpływu, ale doskonale ze sobą współpracują. Jeżeli dysponujesz dużym budżetem marketingowym, korzystnym rozwiązaniem jest ich połączenie. W ten sposób zmaksymalizujesz ruch oraz sprzedaż. W przypadku, gdy Twój budżet jest niewielki, wybierz pozycjonowanie, a w Google Ads inwestuj w czasie wzmożonego ruchu. Jednak nie rezygnuj z SEO – jeśli uzbroisz się w cierpliwość, strategia ta przyniesie efekty.
Inni przeczytali także:
Rodzaje kampanii Google Ads, które warto znać
8 kroków, które należy wykonać przed pierwszą kampanią Google Ads
SEO czy Google Ads. W co zainwestować środki w 2023?
Czym różni się pozycjonowanie od Ads? SEO, SEM, PPC – poznaj różnice.