Treści na stronie internetowej spełniają wiele istotnych funkcji od budowy wizerunku, poprzez wsparcie działań marketingu internetowego, aż po motywowanie klientów do zakupu. Twoja strona aż ugina się od opisów oferty, artykułów blogowych i innych treści, ale mimo to nie widzisz w tym wartości? Sprawdź naszą listę 14 najgorszych praktyk przy tworzeniu treści i upewnij się, czy nie popełniasz błędów, które obniżają skuteczność Twoich treść i oddalają Cię od realizacji celów.
Dlaczego warto pisać wysokiej jakości treści na stronę?
Tworzenie wysokiej jakości treści do sieci jest niezwykle ważne. Dlaczego? Poniżej przedstawiamy najważniejsze argumenty.
Zbudujesz wiarygodność i zaufanie wśród odbiorców
Tworząc wartościowy content, masz szansę zaprezentować się z pozycji eksperta w swojej dziedzinie. Jak to zrobić? Poruszaj ciekawe dla użytkowników tematy, które rozwiązują ich problemy i dostarczają im wartość. Aby mieć pewność, że Twoje teksty będą przydatne dla użytkowników, sprawdź, jakie frazy najczęściej wpisują w wyszukiwarkę. Zadbaj także o przystępny język tekstu, tak by treść była zrozumiała dla odbiorcy. Trudno zbudować zaufanie, jeśli czytelnik nie rozumie Twoich treści. W tekście specjalistycznym warto odwołać się do konkretnych badań lub przytoczyć wypowiedzi ekspertów, a trudne pojęcia koniecznie wyjaśniać. Jeśli treści są interesujące, wartościowe i przydatne, czytelnicy nabierają większego zaufania do Twojej marki. Wówczas wzrasta szansa na to, że zdecydują się skorzystać z Twoich usług lub produktów.
Zwiększysz zasięgi i widoczność
Jak zwiększyć widoczność i zasięgi w sieci za pomocą treści? Tworząc teksty, nasycaj je odpowiednimi słowami kluczowymi, wyszukiwanymi przez użytkowników. Dodaj linkowanie wewnętrzne, które pomaga lepiej indeksować strony przez wyszukiwarki i łatwiej nawigować użytkownikom po stronie. Uwzględnij też linkowanie zewnętrzne, które jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych Google.
Na widoczność w sieci wpływa również jakość tekstu, zadbaj więc o to, aby Twoja treść była unikalna, wyczerpująca i lepsza niż u konkurencji. Dzięki właściwej optymalizacji SEO, Twoja strona ma szansę znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania i dotrzeć do większego grona odbiorców.
Stworzysz markę osobistą lub biznesową
Jeśli dzięki Twoim tekstom, czytelnicy mogą rozwiązać swoje problemy, pokazujesz się jako ekspert i budujesz wiarygodność. Systematycznie publikuj angażujące artykuły blogowe związane z Twoją branżą.
Zadbaj o to, by w tekście znalazły się sprawdzone informacje, użyteczne dla odbiorców. Dzięki temu będziesz postrzegany jako specjalista, któremu można zaufać, a Twoja opinia będzie dla innych wartościowa.
Wyżej wymienione aspekty korzystnie wpływają na wizerunek marki i pomagają zbudować lojalność wśród czytelników. W ten sposób wzrasta szansa na to, że użytkownik skorzysta z Twojej oferty.
Wpłyniesz na decyzje zakupowe użytkowników
Poprzez wartościowe treści możemy rozbudzić w odbiorcy poczucie potrzeby oraz motywację do zakupu. Jak to zrobić? Umieść w tekście ważne informacje o produktach lub usługach. Treści można stworzyć w formie recenzji, porównania lub poradnika. Stosuj język korzyści, by podkreślić zalety oferowanych produktów/usług. Opisz, w jaki sposób oferta wpłynie na klienta, co zmieni w jego życiu, czy rozwiąże jakiś problem. Staraj się odwoływać do emocji oraz wartości. Dzięki temu jest większa szansa, że klient zdecyduje się skorzystać z Twoich usług lub produktów.
Zbudujesz społeczność i nawiążesz interakcję z użytkownikami
Publikacja wartościowych treści pomoże Ci zbudować społeczność wokół Twojej marki. Mamy na myśli osoby utożsamiające się z marką, które chętnie dzielą się opinią oraz doświadczeniem dotyczącym Twoich produktów/usług.
Jak stworzyć taką społeczność? Poszukaj tematu, który wzbudza emocje i zachęci odbiorców do zadawania pytań, dyskusji oraz dzielenia się opiniami. Ich zaangażowanie sprawi, że nawiążesz relacje oraz zbudujesz lojalność czytelników. Jakie korzyści dla swojego biznesu możesz dzięki temu osiągnąć? Klienci polecą Twoje produkty innym klientom, staną się ambasadorami marki, zaangażują się w treści poprzez komentowanie, a tym samym będą generować ruch na stronie tzw. user generated content, który również stanowi wartość dodaną – ufamy bardziej innym ludziom niż marce.
Najczęściej popełniane błędy przy pisaniu treści na stronę
Przedstawiamy najczęstsze błędy w content marketingu, które niekorzystnie wpływają na wizerunek firmy, zaufanie klientów oraz na pozycjonowanie stron.
1. Nieznajomość swojej grupy docelowej przed pisaniem tekstu na stronę
Określ swoją grupę docelową, dzięki czemu łatwo dostosujesz przekaz i treści do jej potrzeb, preferencji i oczekiwań.
Jakie czynniki warto wziąć pod uwagę?
- dane demograficzne,
- wykształcenie,
- wykonywany zawód,
- potrzeby i problemy,
- cele i aspiracje,
- wyznawane wartości,
- zainteresowania.
Na podstawie takich danych łatwiej będzie Ci zrozumieć swojego odbiorcę i przygotować przystępne treści. Szczególnie wiedza o potrzebach i problemach ułatwi Ci generowanie wartości za pomocą tekstów. Znajomość celów odbiorcy przyda się szczególnie przy tworzeniu bloga z poradami, w procesie wyboru tematów na blog. Wiedza o odbiorcach wpływa też na język, który musi być zrozumiały i dostosowany do możliwości odbiorcy. Bez znajomości grupy docelowej ryzykujesz tworzenie kolejnych nudnych tekstów, których nikt nie przeczyta, nie zrozumie i nie zechce do nich wracać.
2. Kopiowanie cudzych treści
Jeżeli opublikujesz treści skopiowane z innej strony bez informacji o autorze, dla Google będzie to równoznaczne z kradzieżą treści. W takiej sytuacji Google może nałożyć na Ciebie karę, a nawet usunąć całą witrynę. Ponadto osoba, od której skopiowałeś tekst, może pozwać Cię o naruszenie praw autorskich. Jeśli nie chcesz, by taka sytuacja miała miejsce, zadbaj o unikalność swoich tekstów. Poświęcenie czasu oraz uwagi na stworzenie oryginalnego contentu, dostosowanego do wymogów SEO, pomoże Ci znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania.
3. Brak jasno określonego planu podczas pisania tekstów na stronę
W sytuacji, gdy nie działasz w oparciu o jasno wyznaczone cele, Twoje teksty będą mało skuteczne. Inaczej tworzy się treści, które skierowane są do klientów, inaczej do potencjalnych kandydatów do pracy, a jeszcze inaczej – treści które dopiero budują świadomość marki. Bez świadomości celu możesz wpaść w pułapkę tworzenia treści, które nie będą przydatne dla Twojego biznesu. Opracuj odpowiednią strategię, zanim zaczniesz tworzyć treści. Przeprowadź wnikliwy research, określ grupę docelową i zastanów się, który rodzaj treści sprawdzi się najlepiej oraz jak często publikować teksty. Dzięki temu łatwiej dostosujesz się do potrzeb użytkowników. Brak przejrzyście opracowanego planu spowoduje, że Twoje działania będą przypadkowe i chaotyczne, a więc trudno będzie Ci osiągnąć założone cele.
4. Nieaktualne treści na stronie
Zanim opublikujesz tekst, upewnij się, że jego treść jest aktualna i będzie interesująca dla odbiorców w danym momencie. Uwzględniaj zawsze bieżące trendy, nowości oraz sezonowość – przykładowo, publikacja artykułu, w którym doradzamy, jakie narty wybrać, nie powinna mieć miejsca latem.
Jak zatem znaleźć aktualne tematy, które mogą zainteresować odbiorców? Pomoże Ci w tym Google Trends, który wyświetli statystyki dotyczące trendów wyszukiwań słów kluczowych. Dowiedz się, jakie frazy w ostatnim czasie są najczęściej wpisywane przez użytkowników i na podstawie tego stwórz artykuł o popularnej tematyce.
5. Brak optymalizacji treści na stronie pod kątem SEO
Teksty, które nie są zoptymalizowane pod kątem SEO, mają małe szanse na to, by znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Prezentujemy wskazówki, które pomogą Ci poprawić pozycjonowanie stron:
- dobieraj odpowiednie frazy z wykorzystaniem takich narzędzi jak Keyword Planner czy też inne do wyszukiwania fraz i zamieszczaj je w tekście w taki sposób, by brzmiały naturalnie;
- optymalizuj nagłówki h1, h2, h3, aby zawierały frazę;
- podziel tekst na akapity, stosuje pogrubienia, wypunktowania, tabele i grafiki;
- stosuj linkowanie wewnętrzne w tekstach;
- wykorzystaj możliwości Schema – dodaj FAQ, ocenę artykułu, cenę produktu, dostępność czy też inne elementy, które zwiększą wartość strony w Google
- pisz treści, które są angażujące i przydatne dla odbiorcy;
- korzystaj z różnego typu treści, takich jak opisy produktów i kategorii, artykuły blogowe, infografiki, nagrania video.
6. Brak systematyczności w publikowaniu tekstów na stronie
Założenie bloga to nie wszystko – staraj się systematycznie publikować na nim wartościowe treści. Opracuj harmonogram dodawania artykułów i działaj zgodnie z nim – brak regularnej publikacji niekorzystnie wpłynie na Twoją pozycję w wyszukiwarce.
Tworzone na bieżąco wpisy pomagają również zbudować świadomość marki w sieci. Łatwiej nam zaufać firmie, która działa regularnie i zawsze ma aktualne i nowe wpisy na stronie. Utwierdza nas to w przekonaniu, że firma prężnie działa, jest na bieżąco z tematami ze swojej branży i stale się rozwija. Chętniej przeczytamy porady na blogu z dużą liczbą artykułów, niż na blogu, na którym ostatni tekst pojawił się rok temu.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat prowadzenia bloga? Przeczytaj nasze artykuły:
Czy powinienem prowadzić blog na swojej stronie www?
Blog – jak wpływa na pozycjonowanie strony?
Czy powinienem prowadzić blog na swojej stronie www?
7. Pomijanie korekty tekstów na stronie
Przed opublikowaniem tekstu, upewnij się, że jest poprawnie napisany pod kątem gramatycznym i stylistycznym. W sprawdzeniu tego pomogą Ci narzędzia, takie jak Language Tool albo Ortograf. Pamiętaj, że teksty z błędami nie wyglądają profesjonalnie, dlatego zwróć na nie szczególną uwagę.
8. Rezygnacja z promocji treści w mediach społecznościowych
Pomijasz promocję swoich treści w social mediach? To błąd! Brak aktywności w mediach społecznościowych utrudnia budowę świadomości marki. Obecnie z Facebooka, Instagrama czy LinkedIna korzysta wiele osób w różnym wieku i robią to bardzo często w ciągu dnia. Dlatego też jest to świetne miejsce, by pozyskać nowych odbiorców oraz potencjalnych klientów. Regularne zamieszczanie postów oraz linków do artykułów blogowych w social mediach sprawi, że czytelnicy będą na bieżąco z publikowanymi przez Ciebie treściami i łatwiej będzie im zapamiętać Twoją markę.
9. Koncentrowanie się na ilości zamiast na jakości treści
Pisanie wyłącznie na ilość i pomijanie jakości tekstu to duży błąd. Takie treści nie będą wartościowe ani dla wyszukiwarek, ani dla użytkowników. Zanim stworzysz tekst, pomyśl o tym, jakie informacje chcesz w nim przekazać. Warto przygotować plan, w którym w punktach wymienisz, jakie aspekty zamierzasz poruszyć w tekście. Podczas pisania zastanów się, czy poszczególne akapity wnoszą wartość do tekstu i czy są użyteczne dla czytelnika.
Pamiętaj, że dbanie wyłącznie o dużą liczbę znaków w tekście nie przyniesie oczekiwanych efektów. Z kolei wysokiej jakości treści dobrze zoptymalizowane pod kątem SEO, będą cieszyć się popularnością wśród odbiorców i pomogą Ci znaleźć się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania.
10. Niedostosowanie treści do urządzeń mobilnych
Obecnie ze smartfonów korzystamy bardzo często i jest duże prawdopodobieństwo, że użytkownik będzie czytał tekst na ekranie smartfona. Jeżeli tekst w Twojej witrynie będzie za mały, będzie wychodził poza ekran, a przyciski nie będą dobrze widoczne, czytelnik może poczuć się sfrustrowany i szybko opuści stronę. Użytkownik zniecierpliwi się również, gdy witryna będzie ładować się zbyt długo. Jeśli chcesz sprawdzić, czy strona jest dopasowana do urządzeń mobilnych, użyj narzędzia Mobile Friendly Test w Google Search Console.
11. Tworzenie treści bez analizy i weryfikacji wcześniejszych tekstów na stronie
Regularnie monitoruj efektywność treści pod względem SEO, zachowań użytkowników oraz konwersji. Dzięki temu możesz wyciągać odpowiednie wnioski i w razie potrzeby wprowadzać zmiany w prowadzonej przez siebie strategii. Bądź elastyczny – jeżeli publikowane treści nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, zastanów się nad tym, co można zmienić. Skuteczność treści możesz monitorować za pomocą Google Analytics i Google Search Console. Sprawdzaj przede wszystkim, czy treści poprawnie się indeksują, czy mają odwiedziny, a jeśli tak, to czy użytkownicy są skłonni przejść na inne podstrony i dokonać konwersji. Warto również monitorować zainteresowanie konkretnymi produktami, usługami czy też tematami na blogu, aby dzięki temu zaplanować dalszą rozbudowę strony dopasowaną do potrzeb odbiorców.
12. Pomijanie promocji treści
Często zapominamy, że elementem content marketingu, jest właśnie marketing, a nie samo tworzenie i publikowanie treści na stronie. Jak zatem dotrzeć do większego grona użytkowników i prowadzić skuteczny marketing treści? Po publikacji nowego tekstu, poinformuj o tym w mediach społecznościowych lub poprzez newsletter. Zachęć użytkowników do zapoznania się z artykułem, podkreśl, że po jego przeczytaniu zyskają nową, przydatną wiedzę na jakiś temat. Warto zastosować tutaj wezwanie do działania, np. “Chcesz dowiedzieć się więcej na temat nowych przepisów drogowych? Przeczytaj nasz artykuł!” Wykorzystaj także ciekawe grafiki, które uatrakcyjnią wpis w mediach społecznościowych lub newsletter.
Zoptymalizuj tekst pod SEO, aby promować go w wynikach wyszukiwania. Zaproś do współpracy osoby z zewnątrz, które przyłączą się do promowania artykułu, dając Ci swoje zasięgi. Informuj na bieżąco klientów i partnerów, że na Twoim blogu są nowe, ciekawe treści. Możesz także zainwestować w płatną promocję, np. na Facebooku.
13. Pisanie treści, które nie uwzględniają oczekiwań klientów
Częstym błędem jest także pomijanie potrzeb i oczekiwań klientów. Dlatego tak ważne jest określenie grupy docelowej, o czym wspominaliśmy wcześniej. Jeżeli znasz potrzeby, problemy, wartości oraz aspiracje potencjalnych klientów, łatwiej będzie Ci stworzyć artykuł z poradami, które odbiorcy wykorzystają w realnym życiu. Dostosujesz również styl pisania do swojej grupy docelowej, co sprawi, że skuteczniej do nich dotrzesz. Jeśli nie weźmiesz pod uwagę potrzeb swoich odbiorców, bardzo trudno będzie Ci do nich trafić.
14. Brak optymalizacji tekstu na stronie pod kątem konwersji
Brak optymalizacji pod kątem konwersji obniża szanse na to, że pozyskamy sprzedaż z ruchu na stronie.
Co pomoże Ci zwiększyć konwersję?
- stosowanie CTA w różnej formie, np. na blogu powinny być odnośniki do oferty;
- umieszczanie w widocznym miejscu różnych sposobów kontaktu, przez formularz, numer telefonu czy też e-mail;
- dostarczanie wysokiej jakości treści;
- budowanie silnych relacji za pomocą treści;
- poprawność techniczna strony, w tym szybkie i poprawne ładowanie się treści.
14 praktyk, które obniżają skuteczność treści. Podsumowanie
Aby treści na Twojej stronie internetowej były skuteczne, wystrzegaj się najczęstszych błędów. Warto pamiętać o generowaniu wartości za pomocą tekstów, przygotowania odpowiedniej strategii i optymalizacji tekstu pod SEO. Nie mniej ważne jest aktywne promowanie treści i podejmowanie działań, które pozwolą dotrzeć do potencjalnych klientów. Stałe ulepszanie treści i wnikliwa analityka pozwolą Ci uzyskać teksty, które budują relacje i sprzedaż.
Inni przeczytali także:
Optymalizacja treści w pozycjonowaniu – jak pisać teksty SEO i dlaczego warto?
Storytelling w marketingu. Jak opowiadać, żeby stworzyć skuteczne treści?
Jak pisać angażujące teksty na blog?
Czy powinienem prowadzić blog na swojej stronie www?