Storytelling w marketingu. Jak opowiadać, żeby stworzyć skuteczne treści?

Storytelling pozwala opowiedzieć historię marki w ciekawy sposób. Stosując storytelling w kampanii reklamowej, mamy szansę stworzyć angażujący content, który dotrze do odbiorców. Przygotowaliśmy wskazówki, dzięki którym wykorzystasz storytelling w marketingu i zwiększysz skuteczność swoich tekstów.


Co to jest storytelling?

Storytelling to sztuka opowiadania historii. Polega na prowadzeniu narracji w sposób, który zaangażuje czytelnika - zbuduje napięcie, utrzyma uwagę, a także wywoła emocje.

Storytelling w marketingu wykorzystujemy po to, by przyciągnąć uwagę odbiorców, a w efekcie zbudować świadomość marki oraz relację z czytelnikami. Stosując storytelling, tworzysz content oparty na historii, emocjach oraz wartościach - w ten sposób dużo łatwiej trafić do odbiorcy. Wysokiej jakości treści są również lepiej postrzegane przez wyszukiwarkę i wspomagają pozycjonowanie stron.


Dlaczego warto stosować storytelling w marketingu?

Stosowanie storytellingu ma wiele korzyści w kontekście biznesu. Oto kilka głównych powodów, dla których warto wykorzystywać storytelling:

  • zbudujesz relację z czytelnikami - dobrze napisana historia angażuje i wywołuje emocje, co pomoże Ci stworzyć więź z odbiorcami;
  • przekażesz misję firmy - dzięki storytellingowi w przystępny sposób opiszesz wizję oraz wartości, jakimi kieruje się Twoja firma;
  • sprawisz, że odbiorcy lepiej zapamiętają Twoją markę - łatwiej zapamiętać ciekawą opowieść niż suche fakty.


Elementy dobrego storytellingu

Prezentujemy elementy dobrego storytellingu, które warto wykorzystać podczas tworzenia treści promujących Twoją markę.


Fabuła

Zadbaj o spójną fabułę i logiczną strukturę opowieści. Pamiętaj o wstępie, rozwinięciu i zakończeniu - dzięki temu opowieść będzie przystępna w odbiorze, a Tobie łatwiej będzie w niej zawrzeć swój przekaz.


Postacie

Postacie pełnią bardzo ważną funkcję w storytellingu, ponieważ nadają dynamikę opowiadaniu. Przed napisaniem tekstu, stwórz zarys każdego z bohaterów - opisz ich charakter i motywacje. Dobrze skonstruowane postacie sprawią, że czytelnicy będą się z nimi utożsamiać, a to oznacza, że historia zapadnie im w pamięć i będą mieć pozytywne skojarzenia z Twoją marką.


Konflikt

Konflikt w opowieści tworzy napięcie i wzbudza ciekawość odbiorcy. Możesz przedstawić go jako konflikt wewnętrzny bohatera lub konflikt między postaciami. Na końcu warto zaprezentować, w jaki sposób marka może pomóc rozwiązać problem.


Jakie znaczenie ma storytelling w marketingu internetowym?

Storytelling jest czymś zupełnie odwrotnym niż agresywna reklama. Korzystając z niego, możesz budować świadomość marki w subtelny sposób, mówiąc o jej wartościach. Wówczas klient marki decyduje się nie tylko na produkt, a wybiera opisywany styl życia, historię i rodzaj estetyki. Stosując efektywny storytelling, sprawisz, że czytelnik będzie czuł się bardziej związany z Twoją marką. Dzieje się tak, ponieważ odwołuje się do emocji. Storytelling wzmacnia zaufanie i nie jest pisany bezosobowo, jak np. treści o charakterze informacyjnym. Posługując się marketingiem narracyjnym, możesz zaznaczyć, jaka jest Twoja misja oraz wartości.


Jak zaplanować strategię storytellingową w marketingu internetowym?

Przygotowaliśmy wskazówki, które pomogą Ci stworzyć strategię storytellingową w marketingu internetowym i publikować angażujące treści, które trafią do odbiorców.


Zdefiniuj swoją grupę docelową

Określenie grupy docelowej ułatwi Ci napisanie tekstu, który uwzględnia potrzeby czytelników. W tym celu zgromadź informacje na temat osób należących do Twojej grupy docelowej, takie jak:

  • dane demograficzne,
  • wykształcenie,
  • wykonywany zawód,
  • potrzeby,
  • nawyki,
  • aspiracje,
  • wartości,
  • zainteresowania.

Mając te dane, możesz wybrać temat, który zainteresuje odbiorcę, a także dostosować styl pisania, który najlepiej trafi od czytelnika.


Wyznacz cel strategii storytellingowej

Cele tworzenia treści z wykorzystaniem storytellingu mogą być różne i warto je wyznaczyć, zanim zaczniemy pisać konkretny tekst. Prezentujemy przykładowe cele:

  • edukacja użytkowników;
  • podniesienie sprzedaży;
  • przybliżenie misji i wartości, jakimi kieruje się firma.


Jeśli wiesz, co chciałbyś osiągnąć za pomocą wybranego tekstu, łatwiej będzie Ci skierować go na właściwe tory i zawrzeć w treści odpowiedni przekaz.

 


Wybierz medium, za pomocą którego stworzysz treści

Zastanów się, jakie medium będzie najlepsze dla Ciebie. Wybierz takie, które będzie korzystne pod kątem zdobywania zasięgów i konwersji, ale uwzględnij także swoje zasoby - budżet oraz umiejętności.

Do wyboru masz:

  • treść pisaną, np. artykuły blogowe - to najtańsza opcja storytellingu w biznesie, jednak wymaga umiejętności tworzenia angażujących tekstów, poprawnych pod kątem stylistycznym i gramatycznym;
  • wystąpienia przed publicznością - sprawdzi się, jeśli potrafisz przemawiać publicznie i docierać do widzów na żywo;
  • nagrania audiowizualne, takie jak podcasty - tutaj także wymagane są umiejętności publicznych występów, jednak nie musisz występować na żywo i zawsze możesz poprawić nagranie;
  • animacje - to dobre rozwiązanie, jeśli umiesz posługiwać się programami do animacji i jesteś gotowy zainwestować w lepsze oprogramowanie i sprzęt.


Sposoby wykorzystania storytellingu w strategii marketingowej

Prezentujemy metody stosowania storytellingu, dzięki którym zbudujesz świadomość marki i relacje z odbiorcami. Techniki te pomogą Ci również zwiększyć sprzedaż i zrobić to w subtelny sposób, w przeciwieństwie do agresywnych reklam.


Skorzystaj z historii Twoich klientów

Okazuje się, że największe zaufanie wśród użytkowników, budzą opinie innych klientów. Postaraj się, by na różnych platformach klienci mogli umieszczać swoje historie dotyczące współpracy z Twoją firmą. Mowa tutaj o stronie www, social mediach, blogu, a także o portalach z opiniami. Takie treści pomogą zbudować wiarygodność Twojej firmy.

Dowiedz się więcej na temat pozyskiwania opinii z artykułu - Jak skutecznie pozyskiwać opinie w Google?

 

Stwórz historię, która zachęci użytkowników do skorzystania z oferty

Czytelnikowi łatwiej zapamiętać ciekawą historię niż suche informacje na temat produktów lub usług. Zamiast nachalnego reklamowania, wpleć w tekst krótką informację na temat Twojej oferty, na przykład przy zakończeniu, kiedy Twój produkt lub usługa rozwiążą problem, który był osią opowiadania. Pamiętaj, że tekst powinien być angażujący i przekonywać odbiorcę o wyjątkowości Twojej oferty.


Wykorzystaj empatię w storytellingu

Podczas tworzenia historii, spróbuj wczuć się w sytuację czytelnika. Odwołuj się do odczuć i emocji, by odbiorca poczuł się zrozumiany. Przykładowo, opisując poduszkę ortopedyczną, możesz napisać “Chciałbyś budzić się wyspany bez uczucia sztywniejącego karku?” W ten sposób budujesz zaufanie u odbiorcy.

Sprawdź również: Jak napisać skuteczny opis produktu?


Stosuj bezpośrednie zwroty do czytelnika

Zwracając się bezpośrednio do odbiorcy, skracasz dystans, a czytelnik ma poczucie, że mówisz o sprawach, które go dotyczą. To techniką, którą możesz wykorzystać podczas tworzenia artykułów blogowych, opisów produktów, wpisów na media społecznościowe oraz w e-mail marketingu. W newsletterach możesz również zwracać się do odbiorcy po imieniu.


Odwołuj się do emocji i wartości w storytellingu

Staraj się wywoływać u odbiorcy emocje, takie jak radość, napięcie, ulga, wzruszenie. Przykładowo, opisując samochód dostosowany do potrzeb rodziny, zwróć uwagę na chęć zapewnienia bezpieczeństwa i wygody członkom rodziny, wspólne chwile spędzane na wyjazdach wakacyjnych, poczucie bliskości oraz radości z bycia razem. Odwołując się do wartości rodzinnych, generujesz u czytelnika emocje, takie jak wzruszenie, radość. Tak skonstruowane teksty o wiele łatwiej zapamiętać. W ten sposób budujesz świadomość marki u odbiorców.

 

 


Wykorzystuj obrazy i metafory

Obrazy i metafory to elementy, dzięki którym sprawisz, że tekst będzie bardziej atrakcyjny i angażujący. Tworzysz opis sukni wieczorowej? Tekst możesz rozpocząć od zdania “Chcesz poczuć się jak księżniczka”? Następnie opisz suknię ze szczegółami, takim jak krój, materiał wykonania, kolor, wykończenie, długość, tak żeby czytelnik mógł sobie z łatwością ją wyobrazić. Zwróć uwagę na to, jak suknia układa się na ciele, opisz, jak pomoże Ci stać się pewną siebie podczas balu czy przyjęcia. Barwny, pełen detali opis, łatwiej zapada w pamięć.


Zbuduj napięcie

Trzymanie czytelnika w napięciu to doskonały sposób na zainteresowanie go naszą historią. Wówczas odbiorca chce wiedzieć, co będzie dalej i z niecierpliwością czyta kolejne akapity. Chcesz wykorzystać storytelling do reklamy butów wspinaczkowych? Stwórz historię, w której bohater wspina się po wymagających skałach i z pomocą profesjonalnych butów, osiąga wymarzony szczyt. Możesz opisać niebezpieczną sytuację, którą przezwyciężył dzięki swoim umiejętnościom oraz właściwemu przygotowaniu do wyprawy, w tym zaopatrzeniu się w oferowane przez Ciebie obuwie wspinaczkowe.


Kto może wykorzystać storytelling w marketingu internetowym?

Podajemy przykłady:

  • copywriter może stworzyć historię mówiącą o tym, jak dany produkt lub usługa pomogły kupującemu pokonać jakąś trudność, rozwiązać problem;
  • specjalista ds. content marketingu może zaprezentować historię na temat marki i przedstawić, jak inspiruje innych do działania, wspiera w osiąganiu celów i spełnia potrzeby klientów;
    autor podcastów może zastosować storytelling w celu objaśnienia kwestii, którą zamierza omówić w nagrywanym odcinku;
  • bloger może opowiedzieć osobistą historię, co ułatwi mu nawiązanie relacji z odbiorcą, pokazanie się z autentycznej strony oraz wzbudzenie zaufania wśród czytelników;
  • lider zespołu może zastosować technikę storytellingu w sytuacji, gdy chce opowiedzieć, jak radził sobie z różnego rodzaju trudnościami w swojej karierze zawodowej.


Cechy dobrej historii w storytellingu

Zwracamy uwagę na kilka kwestii, o których warto pamiętać, jeśli chcesz stworzyć dobrą historię w storytellingu:

  • uniwersalność - czytelnik jest w stanie utożsamić się z bohaterem i wczuć w jego rolę;
  • trwałość - historia jest aktualna bez względu na upływający czas;
  • odpowiednia konstrukcja - odbiorca może zrozumieć główny przekaz historii.


Storytelling w marketingu. Jak opowiadać, żeby stworzyć skuteczne treści? Podsumowanie

Storytelling w biznesie to niezwykle skuteczne narzędzie, które może przyczynić się do wzrostu sprzedaży i budowania trwałych relacji z klientami. Poprzez opowiadanie inspirujących historii, przedsiębiorcy mają możliwość wywołania emocji i zbudowania więzi z odbiorcami. Koncentrując się na wartościach i potrzebach swoich klientów, mogą tworzyć historie, które nie tylko przekonują, ale również angażują i budują zaufanie. Kiedy klienci czują się emocjonalnie związani z marką i mają pozytywne doświadczenia związane z jej historią, są bardziej skłonni do skorzystania z usług i polecania firmy innym.

 

 

Inni przeczytali także:

14 praktyk, które obniżają skuteczność treści.
Jak pisać angażujące teksty na blog?
Czy powinienem prowadzić blog na swojej stronie www?
Co to jest CTA? Dowiedz się, jak wprowadzić je na stronę.
6 sprawdzonych sposobów na skuteczny tekst na blogu.