9 technicznych problemów, których naprawa poprawi wyniki strony www

Prowadzenie strony internetowej stało się nie tylko standardem, ale także koniecznością dla wielu firm. Jednak, aby witryna odniosła sukces, musi być odpowiednio zoptymalizowana pod kątem technicznym. W artykule omówimy dziewięć technicznych problemów, które mogą negatywnie wpłynąć na wyniki witryny. Przedstawimy również sposoby ich naprawy.


Dlaczego optymalizacja techniczna stron www jest ważna?

Optymalizacja techniczna stron www jest kluczowa dla sukcesu witryny w internecie. Przede wszystkim, poprawa techniczna strony pozwala na jej lepsze zaindeksowanie przez wyszukiwarki, co zwiększa szanse na uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu strona jest lepiej widoczna dla użytkowników, a co za tym idzie, ruch organiczny w witrynie wzrasta.

Ponadto optymalizacja techniczna strony wpływa na jej wydajność i szybkość ładowania, co ma istotne znaczenie dla doświadczenia użytkowników. Witryny, które ładują się szybciej, przyciągają więcej użytkowników i zachęcają ich do pozostawania na stronie oraz przeglądania kolejnych podstron.

Optymalizacja techniczna strony www ma również wpływ na jej bezpieczeństwo, co jest szczególnie ważne w przypadku stron internetowych zawierających poufne dane lub przetwarzających płatności online. Dzięki zastosowaniu odpowiednich narzędzi i rozwiązań technicznych możliwe jest zapewnienie bezpieczeństwa danych użytkowników i zabezpieczenie strony przed atakami z zewnątrz.


Problemy techniczne, których naprawa poprawi SEO strony

Wyróżniliśmy dziewięć najczęściej spotykanych problemów technicznych, które zdarzają się na stronach www. Zaprezentujemy także działania optymalizacyjne, które poprawią pozycjonowanie stron.


Problemy w zakresie indeksowania witryny

Witryny, których nie można zaindeksować, nie będą pojawiały się w wynikach wyszukiwania, nie mogą również generować ruchu powiązanego z wyszukiwaniem.

Jakie wymagania powinny być spełnione, aby strona www mogła być indeksowana?

  • witryna musi pozwalać na indeksowanie - nie można blokować Googlebotowi dostępu do robots.txt;
  • strona nie może mieć tagu noindex;
  • jeżeli do witryny kieruje kilka adresów, należy zastosować jeden URL kanoniczny w celu naprowadzenia wyszukiwarki na link, który ma być zaindeksowany.

W sytuacji problemów z kanonizacją należy zastąpić nieprawidłowe adresy URL w tagu link rel="canonical" poprawnymi adresami.
Strony pokazujące się jako noindex, to strony, które w kodzie mają umieszczony metatag "noindex". Istnieje szansa, że przeważająca liczba stron, które wyświetlą się w raporcie, będzie mogła pozostać niezmieniona. Jednakże w przypadku, gdy zobaczysz adresy URL, które nie powinny się tam znajdować, usuń tag. Zanim to zrobisz, upewnij się, że stron nie blokuje plik robots.txt.


Problemy z mapą strony

Mapa witryny powinna zawierać wyłącznie strony, które mogą być zaindeksowane przez wyszukiwarki. W przypadku, gdy mapa strony nie jest systematycznie aktualizowana albo do jej powstania wykorzystano nieprofesjonalny generator, może wyświetlać strony uszkodzone, strony usunięte z kanonizacji albo zablokowane w pliku robots.txt. Może się także zdarzyć, że w mapie strony nie zostaną uwzględnione wszystkie strony dostępne w obrębie danej witryny.

Zależnie od tego, jaki jest problem, należy:

  • usunąć strony z mapy witryny;
  • usunąć tag noindex ze stron (w sytuacji, gdy chcesz je zachować w mapie witryny);
  • podać właściwy adres URL zgłaszanej strony,
  • dodać stronę do mapy.


Zduplikowana treść

Co jeszcze jest istotne, jeśli chcesz zadbać o odpowiednią optymalizację techniczną SEO? Sprawdź, czy treści na stronie nie są zduplikowane.

Dlaczego to takie ważne? Zduplikowany content przyczynia się do:

  • trudności z pozycjonowaniem strony;
  • potencjalnego ograniczenia widoczności witryny w wyszukiwarce Google;
  • zmniejszenia wiarygodności Twojej strony w oczach robotów Google oraz użytkowników.

Aby sprawdzić, czy treści nie są powielone, warto skorzystać z narzędzi Netpeak Spider oraz Siteliner. Pamiętaj, że duplikacja może dotyczyć zarówno treści, takich jak opisy produktów, jak i elementów technicznych. Dzieje się tak na przykład wówczas, gdy jeden produkt jest dostępny w sklepie internetowym pod dwoma różnymi adresami URL (np. ten błąd techniczny pojawia się często w sytuacji, gdy jeden produkt znajduje się w dwóch kategoriach produktowych).


Techniczna optymalizacja a czas ładowania strony

Szybkość ładowania strony to ważna kwestia, która wpływa na pozycję strony w przeglądarce. O odpowiedni czas ładowania witryny warto zadbać również ze względu na komfort poruszania się po stronie użytkowników. Strona, na której wyświetlenie trzeba czekać zbyt długo, często powoduje, że użytkownik rezygnuje z jej dalszego przeglądania.

Jeżeli chcesz sprawdzić szybkość strony, warto skorzystać z bezpłatnego narzędzia Page Speed Insights.
W Google PageSpeed Insight w panelu wyszukiwania należy wprowadzić adres swojej witryny - narzędzie zgromadzi dane w kilka sekund. Wówczas zauważysz, że w raporcie pojawiają się trzy kolory - zielony oznaczający bardzo dobrą ocenę witryny, pomarańczowy - średnią, a czerwony to znak, że musisz jak najszybciej wprowadzić zmiany na stronie.


Podstawowy raport ocenia sześć aspektów:

  • Largest Contentful Paint (LCP) - to czas ładowania się największego bloku tekstu albo grafiki w witrynie w porównaniu do pierwszej chwili załadowania strony.
  • First Input Delay (FID) - pokazuje czas od pierwszej interakcji użytkownika z witryną do momentu, w którym przeglądarka rzeczywiście jest w stanie zacząć przetwarzać zdarzenia.
  • Cumulative Layout Shift (CLS) - pokazuje, z jaką częstotliwością użytkownicy doświadczają niespodziewanych zmian w układzie strony.
  • First Contentful Paint (FCP) - mierzy czas od momentu, gdy strona zaczyna się ładować do wyrenderowania dowolnej części zawartości witryny.
  • Interaction to Next Paint (INP) - prezentuje responsywność witryny.
  • Time to First Byte (TTFB) - realizuje pomiar czasu pomiędzy żądaniem a początkiem nadejścia pierwszego bajtu odpowiedzi.

 

Optymalizacja stron 404

Strony 404 nie są indeksowane przez wyszukiwarkę Google, więc nie będą budować ruchu. Ponadto, jeśli na stronach znajdują się linki zwrotne, to ich możliwości nie mogą być wykorzystane. Strony 404 to również strata pieniędzy na indeksowanie, które jest istotne w przypadku dużych witryn. Strony z błędem 404 mogą zmniejszać wiarygodność w oczach użytkowników.

Poniżej przedstawiamy pomysły, które pomogą Ci zoptymalizować strony 404:

  • możesz wykorzystać stronę do pozycjonowania produktów oraz stron ofertowych poprzez dodanie linków do najistotniejszych podstron ofertowych oraz produktów razem z grafikami;
  • na stronie 404 zamieść opinie użytkowników na temat Twojej firmy;
  • zdobywaj nowych klientów poprzez stronę 404, umieszczając na niej formularz kontaktowy;
  • wstaw na stronę 404 zabawną grafikę albo video;
  • zamieść na stronie z błędem przekierowanie na inne podstrony;
    opracuj indywidualny komunikat, dzięki któremu odbiorca będzie miał wrażenie, że ma do czynienia z człowiekiem, a nie robotem;
  • na stronie 404 dołącz formularz rejestrujący użytkowników do newslettera;
  • umieść wewnętrzną wyszukiwarkę na stronie 404;
  • dodaj komunikat zawierający najistotniejsze frazy oraz link kierujący do Twojej oferty.

Przykładowa strona 404 w Zalando

Naprawa niedziałających linków

Optymalizacja techniczna SEO polega również na sprawdzeniu niedziałających linków. W jaki sposób niedziałające linki wpływają na wyniki Twojej strony internetowej?

  • osłabiają efekty prowadzonej strategii pozycjonowania, co niekorzystnie wpływa na widoczność witryny w wyszukiwarce;
  • mają negatywny wpływ na doświadczenia użytkowników i zniechęcają ich do ponownego odwiedzenia strony.

Z tego powodu należy systematycznie analizować witrynę pod względem niedziałających linków. Do tego celu można wykorzystać Google Search Console czy Ahrefs. Z tego powodu należy systematycznie analizować witrynę pod względem niedziałających linków. Do tego celu można wykorzystać Google Search Console czy Ahrefs. Wykorzystując je, możesz znaleźć uszkodzone linki, ale należy również sprawdzić, jaka jest przyczyna ich niewłaściwego działania. Można czasem zaobserwować, że niektóre z linków prowadzą do stron, które są częściej odwiedzane od innych. Zdarza się, że jest to spowodowane nieprawidłowym wpisaniem adresu URL i wtedy nie trzeba dokonywać naprawy. Z pewnością jednak trzeba zająć się uszkodzonymi linkami, które użytkownicy odwiedzają często.


Niedostosowanie witryny do urządzeń mobilnych

Wśród błędów technicznych strony wymienić należy także niedostosowanie jej do urządzeń mobilnych, ponieważ obecnie wielu użytkowników korzysta ze smartfonów oraz tabletów.

W jaki sposób wpływa to na SEO? Wyszukiwarka wykorzystuje przeważnie zawartość stron mobilnych do indeksowania oraz pozycjonowania. Jeżeli chcesz sprawdzić, czy Twoja strona jest dostosowana do mobilnych urządzeń, skorzystaj z narzędzia Mobile Friendly.

 

Jakie błędy są widoczne, gdy strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych?

  • mała czcionka;
  • zbyt małe odległości między elementami klikalnymi;
    grafiki niedostosowane do wymiaru urządzenia.


Negatywne doświadczenia użytkownika

Google stworzyło zestaw wskaźników, dzięki którym można wykonać pomiary doświadczenia użytkownika. Core Web Vitals umożliwia właścicielom stron obserwację tego, jak Google postrzega ich stronę pod kątem UX. Negatywne doświadczenia użytkownika sprawią, że niechętnie odwiedzi naszą stronę ponownie.

Co może niekorzystnie wpływać na UX?

  • długo ładująca się strona;
  • nieciekawe treści, brak grafik;
  • brak linkowania wewnętrznego;
  • mało czytelna nawigacja;
  • niedostosowanie witryny do urządzeń mobilnych.

Odpowiednio zaplanowane User Experience poprawiają komunikację między użytkownikiem i stroną. To aspekt, o który należy zatroszczyć się już w momencie projektowania witryny. Jeżeli nie będzie przyjazna dla odwiedzających, trudniej będzie nam przyciągnąć potencjalnych klientów. Warto zadbać o każdy z wymienionych elementów, by użytkownicy mieli pozytywne wrażenia po odwiedzeniu naszej strony.

Jakie działania warto podjąć w celu poprawy UX na stronie?

  • utwórz osobne strony docelowe dla każdej oferty;
  • zaprojektuj przejrzysty układ witryny;
  • weź pod uwagę istotne elementy strony, takie jak nagłówek, zwięzły opis oferty, obraz, wezwanie do działania, formularz służący do gromadzenia na temat użytkowników;
  • zaprezentuj korzyści oferty;
  • stwórz projekt strony zgodnie z układem litery F;
  • zamieść wezwanie do działania;
  • opracuj responsywny projekt witryny i sprawdź, czy działa prawidłowo.


Niewłaściwa struktura strony w pozycjonowaniu

Dlaczego nieodpowiednio zaprojektowana architektura strony negatywnie wpływa na wyniki pozycjonowania?

  • może utrudniać użytkownikom poruszanie się po stronie;
  • architektura witryny zaplanowana w mało logiczny sposób sprawia, że użytkownicy i roboty Google mają trudność w dotarciu do konkretnych adresów URL na stronie;
  • nieprawidłowa struktura strony utrudnia użytkownikom i robotom Google odnalezienie szukanych treści na stronie;
  • nielogiczna struktura witryny może frustrować użytkownika i zniechęcić go do ponownej wizyty.

Na co warto zwrócić uwagę, jeśli chodzi o strukturę strony?

  • dobierz słowa kluczowe opisujące ofertę, określające frazy produktowe, produkty lub usługi, jak również frazy poradnikowe i edukacyjne, które będą przydatne w przypadku bloga;
  • określ klastry tematyczne i adres URL będący filarem każdego klastra;
  • dodaj w menu nawigacyjnym ważne podstrony, zadbaj również o rozwinięcie menu po najechaniu myszką na wybraną kategorię;
  • pamiętaj, by nazwy podstron w menu odzwierciedlały ich zawartość;
    zadbaj o płaską strukturę strony - dotarcie do adresu URL ze strony głównej powinno obejmować maksymalnie trzy kliknięcia;
  • przeanalizuj strony internetowe konkurencyjnych firm.


Brak meta title i meta description

Meta title oraz meta description są elementami kodu strony. Pojawiają się w wynikach wyszukiwania i mają wpływ na efekty pozycjonowania i współczynnik CTR. Z tego powodu utworzenie oraz optymalizacja meta title i meta description są bardzo istotne.

Title ma wpływ na widoczność witryny w Google, ponadto może zadecydować o tym, czy użytkownik zdecyduje się wejść na stronę, dlatego warto stworzyć chwytliwy meta title. Pamiętajmy, że większy ruch na stronie pozwala uzyskać lepsze efekty SEO.
Według Google description nie ma bezpośredniego wpływu na widoczność strony, może jednak wpływać na nią w sposób pośredni. Interesujący opis z pewnością pomoże Ci wzbudzić zainteresowanie użytkowników sieci, co również poprawi ruch na stronie.

Title i description powinny:

  • być unikalne dla każdej z podstron;
  • zawierać słowa kluczowe;
  • być zwięzłe i zawierać konkretne informacje;
  • zawierać wezwanie do działania.

 

9 technicznych problemów, których naprawa poprawi wyniki strony www. Podsumowanie

Mając na uwadze znaczenie technicznej jakości strony internetowej dla jej sukcesu, warto zwrócić uwagę na 9 problemów, które mogą wpływać na wyniki twojej witryny. Jest ich wprawdzie więcej, ale omówiliśmy te, które pojawiają się najczęściej. W artykule przedstawiliśmy sposoby, jak można je rozwiązać, aby poprawić jakość swojej strony i zwiększyć jej pozycje w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, że techniczne ulepszanie swojej strony to nie tylko poprawa pozycjonowania, ale także pozytywny wpływ na doświadczenie użytkowników.

 

 

Inni przeczytali także:

Działania, które przyspieszą prędkość ładowania Twojej strony internetowej
Optymalizacja techniczna strony krok po kroku
Strona mobilna czy responsywna, a może AMP? Sprawdź, co wybrać
Jak zwiększyć szybkość strony? 8 elementów, na które musisz uważać