Jak stworzyć mapę strony? Sprawdź, co musisz wiedzieć o sitemap

Nie ma skutecznego pozycjonowania strony bez wcześniejszej indeksacji, czyli dodania jej do wyszukiwarki Google. Jak można pomóc robotom odczytywać i prawidłowo indeksować stronę? Tworząc i publikując mapę strony, czyli tzw. Sitemap. Co to jest i dlaczego warto o nią zadbać w procesie pozycjonowania?

 

Co to jest Sitemap?

Mapa strony to plik, który zgodnie z nazwą można porównać do mapy. Zawiera informacje o istniejących podstronach Twojej strony lub sklepu oraz o powiązaniach między nimi. Mapa strony umożliwia również wskazanie, które podstrony są najważniejsze. Dzięki temu pomaga robotom nawigować pomiędzy podstronami. Warto wiedzieć, że brak mapy strony nie jest błędem. Dobrze zaplanowane i wdrożone linkowanie pomiędzy wszystkimi podstronami jest wystarczające do prawidłowego procesu crawlingu i indeksowania. Rzeczywistość bywa daleka od ideału i nie każda strona może poszczycić się idealnym linkowaniem wewnętrznym - może to wynikać z nieuwagi, braku czasu, błędów technicznych lub z niewiedzy. Dobrą praktyką jest więc zabezpieczenie się przed skutkami takich niedociągnięć poprzez stworzenie, publikację i aktualizację mapy strony. Szczególnie, że nie jest to wcale takie trudne.

 

Mapa strony może obejmować także informacje o innych typach treści:

  • szczegóły filmów umieszczonych na stronie - czas trwania, gatunek, przeznaczenie dla grupy wiekowej
  • informacje o obrazach umieszczonych na stronie - tematyce, typie i licencji
  • szczegóły Wiadomości Google - tytuły, daty publikacji

Rozróżniamy dwa typy sitemap - w wersji HTML i XML. Mapa strony XML jest tworzona z myślą o robotach. Natomiast wersja HTML ma na celu poprawę doświadczenia użytkowników na stronie, a przy okazji ułatwia zarządzanie treściami na większych serwisach i w sklepach internetowych.

 

Dlaczego warto wdrożyć mapę strony?

Podstawową korzyści z wdrożenia sitemapy jest dostarczanie przejrzystych informacji o stronie robotom wyszukiwarek. To wiąże się z takimi korzyściami jak:

  • Zebranie w jednym pliku wszystkich adresów URL strony - również tych, które nie były widoczne przez wyszukiwarkę z powodu braku linkowania wewnętrznego
  • Wyznaczenie robotom priorytetów w zakresie odwiedzania i indeksowania strony, co z kolei pozwala optymalnie zarządzać tzw. crawl budżetem (każda strona ma swój crawl budżet, który ogranicza częstotliwość i liczbę odwiedzin robota na stronie). Unikamy dzięki temu marnowania odwiedzin robota na podstrony, na których nam wcale nie zależy.
  • Dostarczanie robotom dodatkowych informacji o podstronach za pomocą odpowiednich tagów: “lastmod” - z informacją o dacie ostatniej modyfikacji podstrony i “changefreq” z informacją o tym, jak często mogą być wprowadzane aktualizacje na danej podstronie.
  • Pozwala na śledzenie postępów indeksowania i umożliwia monitorowanie aktywności Googlebota.

W kontekście pozycjonowania najważniejszą korzyścią jest właśnie przyspieszenie indeksowania. Warto podkreślić, że wygenerowanie i dodanie mapy strony niczego nie gwarantuje. Jednak specjaliści, również z naszego zespołu, widzą efektywność map w przypadku wcześniejszych problemów z indeksowaniem, szczególnie jeśli wynikały z trudności z odnalezieniem strony przez robota.

 

Dla kogo sitemapa jest szczególnie wskazana?

Chociaż zdaniem Google małe strony nie potrzebują sitemapy, specjaliści SEO zgodnie twierdzą, że sitemapa to istotny element pozycjonowania, a każdy mały serwis w pewnym momencie się rozrasta. Dlatego twierdzenie, że małe strony nie potrzebują mapy, warto traktować z dystansem. Dla kogo więc sitemapa jest wskazana?

 

Google wyróżnia kilka sytuacji, które powinny nas skłonić do stworzenia mapy strony:

  • Duży serwis, z dużą liczbą nowych podstron -  jeśli dodamy do tego, że podstron regularnie będzie przybywać, nie trudno o problemy z indeksowaniem. Robot może nie dotrzeć do wszystkich nowych podstron, tym samym one nie mają szans na dotarcie do użytkowników Google. 
  • Duża liczba podstron i wysokie prawdopodobieństwo braku linkowania - jeśli od dawna rozbudowujemy stronę i mamy duże archiwum podstron, prawdopodobieństwo, że gdzieś brakuje linkowania jest wysokie, dlatego lepiej zabezpieczyć się mapą strony.
  • Nowy serwis, bez linków przychodzących - Googlebot odnajduje nowe strony dzięki temu, że prowadzą do nich linki z zaindeksowanych stron zewnętrznych. Jednak nowe strony niestety rzadko mają dobre linkowanie przychodzące. Sitemapa pozwala więc robotom w ogóle odnaleźć nową stronę, a bez tego nie ma mowy o indeksowaniu.
  • Na stronie znajduje się dużo filmów i innych treści multimedialnych - w takiej sytuacji Google również rekomenduje stworzenie mapy strony, aby móc wyświetlać materiały bezpośrednio w wyszukiwarce, np. Twój film ze strony, pasujący do zapytania będzie widoczny u góry wyników wyszukiwania. 

 

Jak stworzyć mapę strony?

Jak wygląda tworzenie sitemapy?

  • Użytkownicy wielu CMS-ów i platform e-commerce skorzystają z funkcji automatycznego generowania mapy, taki przywilej mają m.in. właściciele stron stworzonych na WordPressie, Wix.com itp., sklepów Shoper, PrestaShop, Sky-shop i wielu innych. Właściciel stron na takich cmsach prawdopodobnie nawet nie są świadomi, że mają mapę strony i że dawno dodana jest do Google. 
  • Ręczne tworzenie mapy strony - to raczej praca dla konesera i przebiega dokładnie tak jak pisanie każdego skryptu - sięgamy po notatnik i tworzymy od podstaw treść mapy. To rozwiązanie nie sprawdzi się, jeśli masz więcej niż kilkanaście podstron, ponieważ będzie zbyt czasochłonne.
  • Korzystanie z generatorów map witryn - można skorzystać ze specjalnych narzędzi, które ułatwiają tworzenie map strony. Na koniec należy wyeksportować taką sitemapę do wybranego formatu, a następnie dodać do Google za pomocą Google Search Console.

Jak stworzyć mapę strony

 

Jak poprawnie przygotować mapę strony?

Google przygotowało jasne wytyczne techniczne względem plików sitemap. Są to takie kwestie jak:

  • Stosowanie odpowiedniego formatu adresu URL, czyli https://lojalni.pl/blog/ - adres zawiera zarówno protokół https, jak i prefiks www. Adres każdej podstrony zapisywany jest w pełni, a nie w formie względnego adresu URL, czyli treści po “/”.
  • Pomijanie identyfikatorów sesji - jeśli je uwzględnimy, dana podstrona może być indeksowana wiele razy, co nie jest potrzebne, ani korzystne
  • Publikacja mapy strony w katalogu głównym - mapa ma wpływ na strony z podrzędnych katalogów, tym samym mimo że można mapę dodać do dowolnego katalogu, Google jasno wskazuje, że najlepiej, aby był to katalog główny
  • Dodanie adnotacji hreflang - dzięki temu Google wie, że dana podstrona ma alternatywne wersje językowe
  • Kodowanie mapy w standardzie UTF-8 i dodawanie do adresów URL kodów zmiany znaczenia.
  • Dzielenie mapy na mniejsze pliki, jeśli jest taka potrzebna. Jeden plik sitemapy nie może zawierać więcej niż 50 tys. adresów URL i przekraczać wielkości 50 MB po kompresji. Mniejsze pliki można przesłać w postaci jednego pliku indeksu map witryny.
  • Uwzględnianie wyłącznie kanonicznych adresów URL
  • Uwzględnieni tylko jednej wersji adresów URL, jeśli stosujemy różne na wersję mobilną i desktop
  • Dodawanie rozszerzeń map witryn dla multimediów
  • Stosowanie atrybutu hreflang w przypadku różnych wersji językowych lub różnych wersji strony kierowanych na regiony
  • Stosowanie wyłącznie znaków ASCII - jeśli stosujemy znaki inne niż alfanumeryczne i łacińskie, należy stosować kody zmiany znaczenia.

 

Jak dodać mapę w Google Search Console?

Po dodaniu sitemapy na serwerze, kolejnym krokiem jest dodanie jej do Google Search Console. Robimy to poprzez wybranie w menu po lewej stronie pozycji “Mapy witryn” i następnie wpisanie adresu, pod jakim mapę opublikowaliśmy. Jeżeli publikujemy mapę w katalogu głównym będzie to adres strony głównej z dopisaną po “/” nazwą pliku mapy, np. “sitemap.xml”. Pod daniu mapy możemy w tym samym miejscu w Google Search Console śledzić postępy indeksowania zawartych w niej adresów URL oraz dowiedzieć się, czy mapa została z powodzeniem przesłana.

 

Podsumowanie

Mapa strony może znacznie ułatwić zarządzanie stroną, przyspieszyć indeksowanie i wpłynąć na poprawne odczytywanie strony przez roboty. W procesie pozycjonowania wdrażanie mapy strony jest dobrą praktyką. Szczególnie zaleca się mapę dużym serwisom i nowym stronom, które nie mają wielu linków przychodzących. Sitemapę można stworzyć ręcznie, automatycznie z poziomu cms lub z wykorzystaniem narzędzi do tworzenia map. Poprawność przesłania mapy oraz postępy indeksowania sprawdzimy w Google Search Console.



Inni przeczytali także:


Działania, które przyspieszą prędkość ładowania Twojej strony internetowej.
Sprawdzone narzędzia do analizy profilu linków przychodzących
Jak sprawdzić widoczność mojej strony www w sieci?
9 technicznych problemów, których naprawa poprawi wyniki strony www
Optymalizacja techniczna strony krok po kroku