Jak samodzielnie założyć i zoptymalizować mapkę Google?

Mapy Google to jedno z najważniejszych narzędzi marketingowych dla lokalnych firm. Dzięki niemu firmy mogą zwiększyć swoją widoczność w internecie i przyciągnąć potencjalnych klientów w swojej okolicy. Jednak nie wszystkie firmy korzystają z pełnego potencjału map Google, ponieważ nie wiedzą, jak założyć i zoptymalizować swoją mapkę. W tym artykule przedstawimy kroki i strategie, które podpowiedzą, jak założyć konto w Profilu Firmy Google.


Czym jest mapka w Profilu Firmy Google?

Google Moja Firma jest darmowym narzędziem Google służącym do prezentowania najważniejszych danych działalności. To profil firmy przeznaczony dla przedsiębiorstw mających swoją siedzibę - weryfikacja profilu jest dokonywana przez Google poprzez wysłanie kodu weryfikacyjnego.


Dlaczego warto założyć i zoptymalizować mapkę Google?

Oto kilka powodów, dla których warto utworzyć profil firmy w Google Maps:

  • zwiększenie widoczności w sieci: profil firmy w Google Maps pozwala Twojej firmie wyświetlać się na mapie, kiedy użytkownicy szukają usług lub produktów blisko Twojej lokalizacji;
  • darmowe narzędzie marketingowe: dodanie profilu firmy w Google Maps jest bezpłatne i pozwala na prezentowanie podstawowych informacji o Twojej firmie, takich jak adres, godziny otwarcia, numer telefonu i link do strony internetowej;
  • zwiększenie zaufania klientów: klienci zwykle poszukują firm w sieci, zanim dokonają zakupów lub skorzystają z usług;
  • dodatkowe informacje o firmie: profil firmy w Google Maps sprawia, że możesz wprowadzić dodatkowe informacje o Twojej firmie, takie jak zdjęcia, recenzje i oceny. Dzięki temu klienci mogą poznać Twoją firmę lepiej i zdecydować, czy chcą z nią współpracować lub skorzystać z jej usług;
  • łatwość udostępniania profilu firmy w Google Maps na innych platformach: mowa o stronie internetowej firmy, mediach społecznościowych i katalogach firm. Dzięki temu można zwiększyć zasięg informacji o Twojej firmie.

 

Jak założyć Google Maps?

Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak dodać firmę na mapie Google, przeprowadzimy Cię przez ten proces krok po kroku. Na początku logujemy się na koncie Google i otwieramy stronę https://business.google.com/. Poniżej prezentujemy kolejne etapy.


Wpisz nazwę firmy i wybierz branżę

Podajemy nazwę swojej firmy - nie trzeba wpisywać nazwy, którą podaliśmy w urzędzie. Możemy wprowadzić nazwę znaną przez klientów, np. "U Jacka" zamiast Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe, Jacek Witkowski.

Następnie dokonujemy wyboru branży - w tym miejscu wybieramy branżę, która najbardziej pasuje do naszej działalności. Niestety możesz dodać branżę wyłącznie z rozwijanej listy, więc jeśli nie ma tam Twojej branży, trzeba znaleźć coś pokrewnego.


Podaj adres firmy i określ dokładną lokalizację za pomocą pinezki

Wpisujemy adres działalności i określamy, czy jest to jedyna siedziba naszej firmy. Jest to istotne, przykładowo dla osób dojeżdżających do klientów. Wówczas można określić maksymalną odległość świadczenia usług.
Kolejnym krokiem jest określenie lokalizacji przy pomocy pinezki. To przydatna funkcja, zwłaszcza jeśli siedziba firmy znajduje się w miejscu, do którego trudno dotrzeć.


Wybierz sposób kontaktu i zweryfikuj profil działalności

Podaj dane kontaktowe - numer telefonu, adres e-mail, możesz także podpiąć czat. Ważne, by użytkownicy bez problemu mogli skontaktować się z Tobą. Pamiętaj także o podaniu adresu strony www. Ostatni etap to weryfikacja firmy. Można wprawdzie ukończyć ją później, ale lepiej zrobić to od razu, by móc korzystać z różnych funkcji Profilu Firmy w Google.


Mapa Google - o co zadbać podczas optymalizacji?

Uzupełnij profil Google Moja Firma jak najdokładniej. Przedstawiamy przykładowe rodzaje działalności oraz informacje, jakie można dodać na ich temat.


Firma usługowa w profilu działalności Google Moja Firma

Oferując usługi, można przyjmować klientów w siedzibie firmy albo telefonicznie. Istotne są tutaj godziny otwarcia zamieszczone w profilu w Google Moja Firma. Ważne dane poza adresem lokalizacji, to również numer telefonu i adres strony www.

Profil firmy w Google buduje wizerunek działalności, dlatego pamiętajmy o kwestiach, takich jak:

  • aktualne oraz estetycznie wykonane zdjęcia siedziby firmy;
  • pozytywne opinie klientów;
  • przemyślane odpowiedzi na pytania użytkowników;
  • linki do interesujących newsów (przykładowo do artykułów na blogu).


Lokalny sklep

Poszukując sklepu, zwykle sprawdzamy w profilu firmy godziny otwarcia. Przydatną informacją z profilu działalności jest także średni czas spędzany przez użytkowników w sklepie oraz to, jak są rozłożone wizyty w ciągu dnia. Dzięki temu można zaplanować zakupy w zgodzie ze swoimi preferencjami, ponieważ jesteśmy w stanie przewidzieć, ile czasu spędzimy w sklepie i ile osób będzie w nim przebywać w tym samym czasie.


Restauracja lub kawiarnia

Na pozycjonowanie restauracji i kawiarni duży wpływ mają opinie. To branża, w której często zdarzają się emocjonalne oraz skrajne recenzje. Jeśli prowadzisz firmę, pamiętaj że ważne jest odpowiadanie na bieżąco na wszystkie pytania i skargi użytkowników. Pamiętajmy, że opinii Google nie możemy usuwać. Jest to możliwe tylko, jeżeli udowodnimy administracji Google, że łamią regulamin.

W profilu firmy, takiej jak restauracja lub kawiarnia można dodać informacje o dostawie jedzenia z linkiem do pośrednika, u którego składamy zamówienie.


Firmy prowadzące blogi lub aktualności

Jeśli właściciel firmy prowadzi w swojej witrynie kącik z poradami, blog lub aktualności, może promować wpisy poprzez posty w profilu firmy. Jak wygląda taki post? Ma postać zdjęcia z krótkim opisem oraz linkiem do artykułu. Można go dodać poprzez panel do zarządzania profilem firmy. Można wybrać kilka rodzajów postów - sprawdzą się również do komunikowania nowości, promocji, jak również informacji, np. o przerwie w działaniu.


Pozycjonowanie działalności w Google Maps

Aby znaleźć firmę, wykorzystujemy wyszukiwarkę Google albo korzystamy z aplikacji Google Maps. Co wpływa na widoczność firmy w wynikach wyszukiwania?


Popularność firmy na rynku

Wyniki wyszukiwania w Google Maps powinny odzwierciedlać popularność firm. Modna restauracja będzie na wyższej pozycji niż dopiero otwarty lokal, który zna niewiele osób.


Opinie klientów

Według Google recenzje użytkowników w dużym stopniu wpływają na pozycję firmy w Google Maps. Pamiętajmy, że poza liczbą opinii Google uwzględnia także ich jakość - czy to wyłącznie przyznanie gwiazdek, czy opinia tekstowa, a także jak bardzo jest rozbudowana i czy znajdują się w niej frazy kluczowe.


Jak zoptymalizować mapkę Google, wykorzystując swoją stronę?

W jaki sposób wykorzystać swoją stronę, by znaleźć się na wyższej pozycji w Mapach Google? Podpowiadamy:


Sprawdź, czy strona jest responsywna

Upewnij się, że Twoja strona jest responsywna — należy sprawdzić, czy witryna dopasowuje się do okna wyszukiwarki i jest czytelna zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych. Profil firmy w Google Maps zawiera link do Twojej strony, a większość wyszukiwań realizowana jest na urządzeniach mobilnych. Jeżeli strona będzie się ładowała zbyt długo, wpłynie to niekorzystnie na pozycję w Mapach Google.

 

Dodaj lokalne słowa kluczowe do swojej witryny

Innym sposobem na podniesienie pozycji strony w rankingu w Mapach Google jest nakierowanie jej na lokalne wyszukiwanie. Należy wykorzystać słowa kluczowe związane z lokalizacją na głównych stronach witryny (stronie głównej, zakładce o nas, stronie produktów/usług) - nie chodzi tutaj wyłącznie o tytuły stron, ale również nagłówki, treść tekstu, adresy URL).


Zamieść mapę Google na swojej stronie

Warto również zamieścić mapę Google w swojej witrynie - u większości firm znajduje się na stronie kontaktowej. Umieszczając mapę, informujesz Google, że Twoja działalność znajduje się w miejscu podanym we wpisie.


Zachęć klientów, by wystawili opinię w Google Moja Firma

W jaki sposób pozyskiwać opinie od klientów w Google? Warto wyjść z inicjatywą i zachęcić osoby, które z nami współpracują do napisania recenzji. Najczęściej to niezadowoleni klienci wystawiają opinie. Dlatego dobrze jest zadowolonym osobom zasugerować, w jaki sposób mogą podziękować za profesjonalną obsługę. Na stronie Google Moja Firma możesz wygenerować link kierujący na stronę z opiniami - przesłanie go ułatwi klientom podzielenie się swoimi odczuciami.


Lokalizacja

Wyniki wyszukiwania sortuje się także pod względem odległości. W sytuacji, gdy siedziba firmy mieści się na uboczu, trudniej będzie ją wypozycjonować na wyższe pozycje w Google Maps dla osób znajdujących się w centrum. Może się jednak zdarzyć, że użytkownicy będący na obrzeżach znajdą właśnie Twoją firmę w Google. Jest to czynnik, na który nie mamy wpływu.


Profil firmy w Google a pozycjonowanie

Profil działalności wpływa nie tylko na pozycjonowanie w Google Maps, ale także na pozycjonowanie lokalne. Pozycjonowanie w Google Maps ma na celu wyświetlanie się w wynikach wyszukiwania Google Maps (tzw. local pack).

Z kolei pozycjonowanie lokalne pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów, którzy szukają firmy w konkretnym obszarze. Wówczas witryna firmy będzie pokazywała się w organicznych wynikach wyszukiwania albo użytkownikom poszukującym usług w pobliżu lub wpisujących lokalizację, choć nie są jeszcze w tym miejscu. We właściwie uzupełnionym profilu w Google Moja Firma znajdują się takie same dane kontaktowe, które wyświetlają się w witrynie firmy oraz katalogach branżowych. Tym sposobem Google dostaje informację na temat wyników wyszukiwania.


Jak samodzielnie założyć i zoptymalizować mapkę Google? Podsumowanie

W artykule omówiliśmy kroki niezbędne do samodzielnego założenia i zoptymalizowania mapki Google dla Twojej firmy. Podpowiedziliśmy również, jak poprawić pozycjonowanie swojej firmy na mapie Google. Pamiętaj, że mapa Google to nie tylko narzędzie do nawigacji dla użytkowników, ale także ważny element Twojej strategii marketingowej. Poprawna i zoptymalizowana mapa Google może przyciągać nowych klientów i zwiększać zasięg Twojej firmy.
Dlatego nie wahaj się, aby zainwestować czas w zoptymalizowanie swojej mapki Google. Dzięki temu Twoja firma będzie łatwiej odnajdywana przez klientów, a Ty zyskasz przewagę nad konkurencją.

 

 

Inni przeczytali także:

Jak skutecznie pozyskiwać opinie w Google?
Skutecznie zarządzaj opiniami klientów - kompletny przewodnik po GMF
Jak pozycjonować wizytówkę Google Moja Firma?
Jak być widocznym w Google? Poznaj sprawdzone taktyki.