Czym są frazy z długim ogonem i jak je wykorzystać w pozycjonowaniu?

Odpowiednio prowadzona strategia słów kluczowych w SEO pomaga dotrzeć do odbiorców na różnych etapach ścieżki zakupowej. Frazy z długim ogonem pomogą Ci trafić do swojej grupy docelowej, ponieważ są szczegółowe i skierowane na konkretne zainteresowania lub potrzeby użytkowników. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej na temat fraz long tail. Sprawdź, jak skutecznie wykorzystać je w pozycjonowaniu, by zwiększyć widoczność swojej strony.

Czym są frazy long tail?

Frazy long tail to bardziej rozbudowane i szczegółowe frazy kluczowe, które są mniej popularne, ale bardziej precyzyjne, dzięki czemu dokładniej odzwierciedlają intencje użytkownika. Zazwyczaj składają się z minimum 3 słów, a często z jeszcze większej liczby, np. 5 czy 6. Jeśli treść jest zoptymalizowana pod kątem fraz z długim ogonem, na stronę będą w większości trafiać użytkownicy, którzy rzeczywiście poszukują danego produktu/usługi, a nie przypadkowe osoby. Dzięki temu masz szansę zbudować wartościowy ruch w swojej witrynie.

Poniżej podajemy kilka przykładów fraz long tail:

  • czarna koszulka z długim rękawem dla mężczyzn rozmiar XL;
  • jaki prezent dla 5-latki na urodziny;
  • jak zorganizować rajd rowerowy.

Użytkownicy, którzy wpisują rozbudowane frazy w wyszukiwarkę Google, są zazwyczaj zorientowani na zakup i bardziej skłonni do konwersji, ponieważ wiedzą, jakiego produktu lub usługi szukają.

Dlaczego warto stosować frazy z długim ogonem?

Istnieje kilka powodów, dla których warto stosować frazy long tail:

  • frazy long tail pomogą Ci znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania – ogólne słowa kluczowe są popularne i zwykle bardzo konkurencyjne, więc zdobycie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania za ich pomocą może zająć dużo czasu. Frazy z długim ogonem nie są tak konkurencyjne, dzięki czemu pozycjonowanie stron na takie słowa kluczowe jest łatwiejsze i może szybciej przynieść oczekiwane efekty;
  • frazy long tail zwiększają konwersję – frazy z długim ogonem są zazwyczaj bardzo precyzyjne, więc jeśli użytkownik wpisuje je w wyszukiwarkę, jest duża szansa, że będzie chciał zamówić produkt lub usługę związane z wpisaną frazą;
  • frazy long tail pozwolą Ci zaoszczędzić na płatnych reklamach za kliknięcie w Google Ads – jeśli prowadzisz kampanię Google Ads, dzięki frazom z długim ogonem możesz zapłacić mniej za płatną reklamę. Jak to się dzieje? Popularne frazy wyświetlane przez wielu użytkowników są konkurencyjne, więc generują duży koszt kliknięcia. Jak już wspomnieliśmy, takie słowa kluczowe niekoniecznie zwiększają konwersję – są bardzo ogólne i nie zawsze trafiają do docelowej grupy odbiorców. Kliknięcia w przypadku fraz long tail, dzięki mniejszej konkurencji są tańsze;
  • frazy long tail umożliwiają konkurowanie nawet z markami o ugruntowanej pozycji na rynku – dzięki niższej konkurencji fraz możesz docierać do odbiorców niezależnie od lat doświadczenia i obecności na rynku;
  • frazy z długim ogonem stanowią wiele zapytań w Google – sposób wyszukiwania przez użytkowników ulega ciągłym zmianom, a frazy są coraz bardziej rozbudowane.

Jak znaleźć frazy long tail? Sprawdzone narzędzia

Użytkownicy często wpisują w wyszukiwarkę bardzo szczegółowe pytania, ponieważ chcą poznać najbardziej podstawowe informacje z danej dziedziny. Jeżeli pracujesz w swojej branży wiele lat, frazy long tail wpisywane przez innych w wyszukiwarkę mogą wydawać Ci się banalne. Nic dziwnego – to, co dla Ciebie jest oczywiste, nie będzie takie dla osoby, która nie zna branży, w której działasz. Dlatego dobierając frazy, raczej nie warto polegać na własnej intuicji. Jak w takim razie dobrać odpowiednie frazy z długim ogonem? Zobacz nasze wskazówki.

Wykorzystaj funkcję autouzupełniania w Google

Wpisz w wyszukiwarkę ogólną frazę i sprawdź, jakie podpowiedzi się wyświetlają. Propozycje fraz z długim ogonem znajdziesz także w sekcji Podobne pytania, które wyświetlają się niżej w wyszukiwarce Google.

Jak znaleźć frazy long tail korzystając z sekcji Podobne pytania? 

Możesz także skorzystać z sekcji Podobne wyszukiwania.

Jak odszukać frazy long tail za pomocą sekcji Podobne wyszukiwania? 

Sprawdzając frazy z długim ogonem wpisywane w Google, zobaczysz, jakie inne frazy wykorzystują użytkownicy do poszukiwania Twoich usług lub produktów, co pomoże Ci dobrać najodpowiedniejsze frazy powiązane z Twoją ofertą.

Sprawdź historię wyszukiwania w swojej witrynie

Jeżeli masz w swojej witrynie wewnętrzną wyszukiwarkę, możesz zobaczyć, czego najczęściej szukają użytkownicy, i wziąć to pod uwagę podczas dopasowywania fraz long tail. Wpisywane hasła mogą dotyczyć konkretnych produktów, usług i być bardzo szczegółowe.

Przeczytaj także: Jak wybrać frazy do pozycjonowania strony? Skuteczne strategie + lista narzędzi.

Przeanalizuj konkurencję

Wyszukiwarka Google pomoże Ci przeanalizować frazy long tail konkurencji. Zobacz, które frazy najczęściej wyświetlają się na stronach, które są wysoko w rankingu wyszukiwania i postaraj się zoptymalizować pod nie treści. W celu analizy konkurencji możesz skorzystać także z narzędzi SEO, takich jak Surfer, SEMSTORM czy Ahrefs, które pokazują frazy, na które pozycjonuje się konkurencja oraz pozwalają sprawdzić, jakie witryny wyświetlają się w rankingu wyszukiwania na takie same frazy, co Twoja strona.

Chcesz zwiększyć zasięg swojej firmy na całą Polskę?

Użyj odpowiednich narzędzi do wyszukiwania fraz long tail

Wprawdzie wyszukiwarka Google pomoże Ci odszukać frazy najczęściej wpisywane przez użytkowników, jeśli jednak chcesz profesjonalnie zająć się tematem, skorzystaj ze sprawdzonych narzędzi SEO. W narzędziu warto wpisać możliwie najbardziej ogólną frazę w okienko wyszukiwania i sprawdzić wyniki ręcznie pod kątem dłuższych fraz o niskiej konkurencji i mniejszej liczbie wyszukiwań.


Darmowe narzędzia:

  • Google Keyword Planner – wejdź w zakładkę “Poznaj nowe słowa kluczowe”. Odszukaj frazy, wpisując słowa związane z Twoją działalnością
Przykłady fraz long tail w Google Keyword Planner 
  • KWfinder – w zakładce Search by Keyword wpisz słowa kluczowe
Przykłady fraz long tail w KWFinder 
  • Answer the Public,
  • Keywordtool.io,
  • Ubersuggest.

Narzędzia płatne:

  • Semstorm,
  • Senuto,
  • Surfer,
  • Ahrefs,
  • Long Tail Pro.
Pobierz bezpłatnie

Zestawienie 11 najlepszych narzędzi do wyszukiwania fraz kluczowych

W zestawieniu znajdziesz niezawodne narzędzia do optymalizacji treści i poprawy widoczności Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania.

Poszukaj miejsc, w których użytkownicy szukają porad

W sieci użytkownicy często szukają porad i rozwiązań swoich problemów. Obecnie wiele osób korzysta z grup na Facebooku, na których można dzielić się swoimi wątpliwościami i wzajemnie doradzać sobie w różnych kwestiach. Miejscem takich dyskusji mogą być także fora tematyczne lub komentarze pod artykułami blogowymi.

Warto zapoznać się z ich treścią i przeanalizować najczęściej zadawane pytania oraz poruszane tematy. Takie działania mogą okazać się pomocne przy doborze tematyki i fraz z długim ogonem. Takie frazy i tak warto jednak zweryfikować za pomocą narzędzi.

Posłuchaj swoich klientów

Podczas kontaktu z klientami zwróć uwagę na najczęściej zadawane przez nich pytania oraz wątpliwości dotyczące oferowanych przez Ciebie produktów/usług. Jeżeli jakiś temat często się powtarza, istnieje prawdopodobieństwo, że użytkownicy wpisują podobne zapytania w wyszukiwarkę.

Jak skutecznie używać fraz z długim ogonem, by znaleźć się wysoko w wyszukiwarce?

Wiesz, już jak dobrać frazy z długim ogonem pasujące do Twojej oferty. Jednak to nie wszystko – teraz pora na to, by wykorzystać je we właściwy sposób. Skorzystaj z naszych wskazówek, jeśli chcesz efektywnie stosować frazy long tail i poprawić wyniki SEO.

Uwzględnij intencje odbiorców

Tworzone przez Ciebie treści powinny odpowiadać zamiarom wyszukiwania użytkowników. Nie wystarczy tylko zamieścić frazy long tail w tekście. Jeżeli chcesz, by Twoja witryna wyświetlała się na wysokich pozycjach w Google, zadbaj o dostarczenie czytelnikom wartościowych i przydatnych treści, które rzeczywiście odpowiadają na ich zapytania wpisywane w wyszukiwarkę. Przykładowo – jeśli poszukują informacji, jak przygotować białe szparagi, opracuj zestaw wskazówek na ten temat, które będą dla nich pomocne.

Wyróżniamy następujące kategorie intencji wyszukiwania:

  • intencja informacyjna – użytkownicy poszukują informacji, np. “dlaczego magnez jest ważny”; “najniższa krajowa 2023 roku”. W tym przypadku odbiorcom potrzebne są konkretne odpowiedzi, a ich celem jest raczej zdobycie wiedzy, nie zakup;
  • intencja nawigacyjna – użytkownicy szukają konkretnej lokalizacji w sieci, wpisując np. “logowanie do konta Google” (chcą zostać przekierowani na stronę) lub usług świadczonych stacjonarnie, np. “McDonald’s Poznań Dworzec Zachodni” (oczekują wskazówek, jak dotrzeć do danego miejsca);
  • intencja komercyjna – użytkownicy wiedzą, czego poszukują, jednak zanim podejmą decyzję, chcą uzyskać szczegółowe informacje o ofercie. Przykłady takich zapytań to: “jaki laptop do programowania”, “najlepsza szkoła językowa w Poznaniu”;
  • intencja transakcyjna – użytkownik wpisuje wyrażenie w Google, by dokonać zakupu, czyli jest już zdecydowany na konkretny produkt, np. “kup teraz ładowarkę do padów PS5”,’ “sprzedam Huawei P30 Pro”. Jeśli dobrze rozpoznamy intencję użytkownika, łatwiej będzie nam stworzyć treści, które dostarczą mu odpowiedzi na pytanie.

Utwórz treści zoptymalizowane pod frazy long tail lub nasyć nimi już istniejące teksty

Stwórz tekst, który można zoptymalizować pod wybrane frazy long tail. Pamiętaj, że frazy powinny znajdować się w treści, a także w nagłówkach. Dobrze, by fraza była umieszczona na początku tekstu – najlepiej w pierwszym zdaniu. Frazy long tail jest czasem trudno wpleść w tekst, ponieważ są długie i zawierają różne określenia, np. czerwona bluzka damska z długim rękawem. Tutaj należy wykazać się kreatywnością. Zadbaj o to, by frazy brzmiały naturalnie, i staraj się nie przesycać nimi treści. Jednocześnie pamiętaj, że możesz je odmieniać, dzielić, zmieniać kolejność słów. I bardzo ważna kwestia – tekst nie może być podporządkowany frazom, ważniejsze jest, by był czytelny i przekazywał istotne informacje.

Przeczytaj także: 14 praktyk, które obniżają skuteczność treści

Możesz również odświeżyć swoje treści i dodać frazy long tail do opublikowanego już artykułu blogowego czy opisu produktu, uwzględniając opisane powyżej zasady SEO. Pamiętaj jednak, by nie robić tego na siłę. Frazy powinny pasować do tematu i być z nim powiązane, dzięki czemu w naturalny sposób umieścisz je w tekście.

Stwórz klastry tematyczne

Po tym, jak zoptymalizujesz strony pod kątem fraz long tail, stwórz klastry tematyczne, czyli powiązane ze sobą treści na stronie www. Klaster tematyczny składa się ze strony filarowej (tutaj znajduje się główny tekst obejmujący szeroki zakres tematyczny, z cluster content (artykułów, które szczegółowo opisujące zagadnienia opublikowane na stronie filarowej) oraz z hiperłączy (odnośników między tymi elementami).

Jak utworzyć klastry tematyczne? Najpierw zastanów się, jakie obszary tematyczne związane ze swoją działalnością, chcesz poruszyć w swojej witrynie. Wyobraź sobie, że prowadzisz firmę zajmującą się organizacją wesel. Przykładowe tematy (klastry tematyczne), które możesz zaprezentować, to wystrój sali, usługi gastronomiczne, oprawa muzyczna, usługi fotograficzne. Dla każdego klastra tematycznego należy stworzyć stronę filarową – to tam będzie znajdowała się treść poruszająca wybrany temat, np. usługi gastronomiczne. Taki tekst powinien być nasycony głównymi frazami.

Teraz czas na cluster content, czyli artykuły, które rozbudowują zagadnienia poruszone na stronie filarowej. Przykładowo, jeśli na stronie filarowej poruszono temat usług gastronomicznych, można dodać linkowanie wewnętrzne do artykułów na tematy, takie jak dania obiadowe na weselu, wybór alkoholi, dieta wegetariańska czy ciasta. Artykuły cluster content warto nasycić frazami z długiego ogona.

Planując w taki sposób treści, ułatwiasz czytelnikom nawigację po stronie. Dzięki temu mogą szybciej znaleźć potrzebne informacje, co może pomóc Twojej witrynie znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania. Jest również szansa, że wydłuży się ich czas pobytu na stronie, ponieważ z łatwością mogą przechodzić do kolejnych artykułów.

Czym są frazy z długim ogonem i jak je wykorzystać w SEO? Podsumowanie

Pozycjonowanie na frazy long tail umożliwia poszerzenie zasięgu witryny. Będą one docierały do użytkowników, którzy są bliscy realizacji zakupu, jak również do osób dopiero rozpoczynających szukanie produktu lub usługi. Ze względu na szczegółowość fraz long tail, znacznie łatwiej jest dotrzeć do osób, które rzeczywiście poszukują danego produktu/usługi. Przy ich doborze warto przeanalizować konkurencję i skorzystać z profesjonalnych narzędzi SEO. Kiedy masz już wybrane frazy, pamiętaj o ich odpowiedniej optymalizacji pod wyszukiwarkę oraz uwzględnij potrzeby użytkowników. Frazy z długim ogonem pozwalają na szybsze osiągnięcie efektów niż ogólne frazy. Najkorzystniej jednak połączyć oba rodzaje fraz podczas optymalizowania stron.

Inni przeczytali także:

14 praktyk, które obniżają skuteczność treści
Jak wybrać frazy do pozycjonowania strony? Skuteczne strategie + lista narzędzi.
Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji

Scroll to Top