Pozycjonowanie stron składa się z wielu działań, a tylko wykonanie każdego z nich daje szansę na wymierne efekty w postaci wzrostu widoczność, ruchu oraz konwersji. Ważnym elementem SEO dla stron www jest optymalizacja techniczna witryny. Sprawdźmy, na czym polega techniczne SEO w pozycjonowaniu, w tym w pozycjonowaniu lokalnym, i jak przeprowadzić je krok po kroku.
Techniczne SEO (optymalizacja techniczna) – co to jest?
Pod pojęciem technicznego SEO rozumiemy szereg działań optymalizacyjnych oraz zmian na stronie, które obejmują wszystkie elementy poza treścią. Efektem tych zmian jest:
- ułatwienie robotom Google rozumienia treści na stronie,
- poprawienie komfortu użytkowników w procesie interakcji ze stroną.
W zakres technicznego SEO wchodzą następujące działania, które omówimy w dalszej części artykułu:
- wdrożenie mapy strony oraz pliku robots.txt,
- dodanie meta tagów oraz ich optymalizacja,
- optymalizacja struktury linków wewnętrznych,
- instalacja certyfikatu SSL,
- optymalizacja adresów URL,
- wdrożenie przekierowań,
- optymalizacja szybkości działania strony i czasu ładowania,
- optymalizacja mobilna,
- zapobieganie duplikacji treści,
- wdrożenie danych strukturalnych.
Optymalizacja techniczna strony krok po kroku
Sprawdź, jak zoptymalizować stronę internetową pod kątem technicznym krok po kroku. Poniżej znajdziesz wskazówki dotyczące poszczególnych obszarów technicznego SEO.
Mapa strony i plik robots.txt w technicznym SEO
Mapa strony oraz plik robots.txt to niezbędne elementy technicznego SEO ze względu na to, że ułatwiają robotom Google prawidłowe rozumienie i indeksowanie witryny. Za pomocą mapy strony:
- dostarczasz robotom Google informacje o częstotliwości aktualizacji strony, w tym ostatniej aktualizacji,
- możesz wskazać robotom Google strony, których nie chcesz indeksować (czyli nie chcesz budować ich widoczności w wyszukiwarce Google),
- eliminujesz problem stron sierot, do których nie prowadzą żadne linki w obrębie witryny – dzięki mapie roboty dotrą do wszystkich ważnych podstron,
- ułatwia robotom Google poruszanie się po stronie oraz zrozumienie ich struktury.
Pamiętaj, że mapę strony należy dodać w Google Search Console.
Podobne funkcja jak mapa strony pełni plik robots.txt. Można go utworzyć samodzielnie, opisując poszczególne podstrony jako allow i disallow, czyli jako przeznaczone do indeksowania i te nieprzeznaczone do indeksowania.
Meta tagi w optymalizacji technicznej
Meta tagi to fragmenty kodu źródłowego strony (dostępne w sekcji <head>), które przekazują informacje robotom Google. Są one widoczne bądź niewidoczne dla użytkowników. Ich optymalizacja jest ważnym krokiem w technicznym SEO. Optymalizacja meta tagów dotyczy:
- meta title, czyli tytułu strony,
- meta description, czyli opisu strony,
- opis alternatywny obrazu,
- meta robots, który przekazuje robotom Google informację o usunięciu danego adresu URL z indeksowania.
Optymalizacja linkowania wewnętrznego w technicznym SEO
Istotnym elementem technicznego SEO jest optymalizacja linkowania wewnętrznego. Polega ona m.in. na:
- łączeniu treści za pomocą linków wewnętrznych w klastry tematyczne,
- weryfikacji poprawności działania linków wewnętrznych,
- optymalizacji menu nawigacyjnego oraz linków w treści,
- wdrożeniu menu okruszkowego,
- dodaniu linków wewnętrznych w stopce oraz w logo (do strony głównej),
- linkowaniu z bloga do stron ofertowych,
- linkowaniu na blogu pomiędzy wpisami powiązanymi tematycznie.
Dobrze zoptymalizowane linki wewnętrzne ułatwiają robotom Google indeksowanie i przemieszczanie się pomiędzy poszczególnymi podstronami.
Instalacja certyfikatu SSL a techniczne SEO
Znaczenie certyfikatu SSL w pozycjonowanie stron systematycznie rośnie. Nie jest to kluczowy czynnik rankingowy, ale jednak może mieć znaczenie w przypadku, gdy dwie strony bezpośrednio rywalizują o pozycję w Google i tylko jedna z nich ma zainstalowany certyfikat SSL. Wówczas to ona znajdzie się na wyższej pozycji w wyszukiwarce. Brak certyfikatu SSL może ponadto wpłynąć na UX strony – często korzystanie z protokołu http uniemożliwia lub bardzo utrudnia odbiorcom wejście na stronę. By uniknąć takich sytuacji, warto zainstalować certyfikat SSL. W większości przypadków sprawdzi się darmowy certyfikat SSL, który będzie zapewniał bezpieczeństwo poufnych danych użytkowników.
Optymalizacja adresów URL w pozycjonowaniu
W optymalizacji technicznej strony warto pamiętać o dobrych praktykach w zakresie budowy i struktury adresów URL. Obejmują one:
- unikanie w treści adresów URL znaków interpunkcyjnych, takich jak znak zapytania, przecinek, wykrzyknik itp.,
- wdrożenie adresów URL, które informują użytkowników i roboty Google o zawartości danej podstrony (są to tzw. “mówiące” adresy URL), np. xyz.pl/foteliki-dzieciece
- stosowanie do oddzielania słów myślników, a nie podkreślników,
- wykorzystanie frazy głównej w adresie URL,
- unikanie polskich znaków,
- optymalizację długości adresu URL.
Wdrożenie przekierowań w technicznym SEO
Jeśli w Twojej witrynie istnieje konieczność przeniesienia konkretnej zawartości pod inny adres URL, skorzystaj z przekierowań. Umożliwiają one przeniesienie danej treści pod inny adres bez utraty efektów SEO, np. linków zewnętrznych i wewnętrznych prowadzących do podstrony. Przekierowania warto wdrożyć w następujących sytuacjach:
- w przypadku potencjalnej duplikacji treści (dla robotów Google strona lojalni.pl oraz www.lojalni.pl to dwie różne strony – za pomocą przekierowań wskażesz jeden adres,
- w przypadku zmiany domeny,
- w przypadku instalacji certyfikatu SSL.
Jak zoptymalizować czas ładowania strony w technicznym SEO?
Istotnym elementem optymalizacji technicznej, wpływającym zarówno na pozycjonowanie stron, jak i na doświadczenia użytkowników, jest poprawa czasu ładowania strony. Jak zoptymalizować szybkość witryny?
- Skorzystaj z narzędzi – PageSpeed Insights czy GTMetrix.
- Korzystaj z nowoczesnych formatów zdjęć i grafik – JPG i JPEG.
- Ogranicz długość kodów JavaScript, HTML i CSS.
- Ogranicz wykorzystanie elementów interaktywnych.
- Zmień serwer na taki, który zapewnia odpowiednią wydajność, dopasowaną do potrzeb.
- Popracuj nad wskaźnikami Core Web Vitals.
Optymalizacja mobilna
W technicznym SEO nie można zapomnieć o optymalizacji mobilnej. Umożliwia ona lepsze dostosowanie strony www do działania na urządzeniach o niewielkich ekranach, takich jak smartfony i tablety. Jak poprawić mobilność strony w optymalizacji technicznej?
- Skorzystaj z narzędzia Mobile Friendly Test.
- Zadbaj o wdrożenie witryny responsywnej.
- Sprawdź w Google Search Console, czy występują jakieś błędy związane z mobilnością witryny, np. zbyt małe odstępy między elementami klikalnymi czy zbyt mała czcionka.
- Samodzielnie korzystając z witryny na urządzeniu mobilnym – być może zauważysz inne problemy, np. związane z formularzami kontaktowymi, przyciskami itp.
Duplikacja treści strony w technicznym SEO
Sama faktyczna duplikacja treści, stanowiąca skopiowanie zawartości strony wewnątrz witryny lub spoza niej, stanowi zagrożenie dla efektów pozycjonowania. Równie niebezpieczna jest duplikacja techniczna, która zazwyczaj nie ma charakteru celowego i może pojawić się przez przypadek. Występuje wówczas, gdy ta sama treść znajduje się pod dwoma różnymi adresami URL. Często pojawia się w sklepach internetowych – wówczas gdy dany produkt jest przypisany do dwóch różnych kategorii produktowych i dostępny pod dwoma różnymi adresami URL. Efektem są problemy z widocznością obu podstron – roboty Google nie wiedzą, którą z nich powinny wyświetlić w odpowiedzi na zapytanie użytkownika, ostatecznie często nie wyświetlają żadnej z nich. Problem ten można rozwiązać za pomocą linków kanonicznych – za ich pomocą wskażesz robotom jeden adres spośród kilku, który te mają uwzględniać w procesie indeksowania Twojej witryny.
Wdrożenie danych strukturalnych a optymalizacja techniczna strony
Dane strukturalne nie stanowią czynnika rankingowego w pozycjonowaniu stron ani w pozycjonowaniu lokalnym, jednak mogą wpływać na lepsze rozumienie strony przez roboty Google i wyświetlanie dodatkowych informacji o witrynie w organicznych wynikach wyszukiwania. Mogą być to np. informacje o lokalizacji firmy czy o konkretnym produkcie. Dane strukturalne dotyczą np. filmów, książek, spektakli itp.
Optymalizacja techniczna strony w pozycjonowaniu. Podsumowanie
Prawidłowo przeprowadzona optymalizacja techniczna strony to ważne element strategii SEO zarówno w pozycjonowaniu stron, jak i pozycjonowaniu lokalnym. Sprawia ona, że witryna jest przyjazna dla robotów Google i użytkowników. Ułatwia i usprawnia indeksowania, eliminuje potencjalne błędy. Zazwyczaj dobrze przeprowadzona optymalizacja techniczna nie wymaga ponownych działań. Wyjątkiem są sytuacje, w których dokonujesz migracji witryny do nowej domeny.
Inni przeczytali także:
Działania, które przyspieszą prędkość ładowania Twojej strony internetowej
Jak sprawdzić widoczność mojej strony www w sieci?
Co to są dane strukturalne? Poznaj ich zalety na stronie internetowej
Strona mobilna czy responsywna, a może AMP? Sprawdź, co wybrać