Postanowiłeś zainwestować w pozycjonowanie firmy, ale nie wiesz gdzie szukać odpowiedniej agencji i na co zwrócić uwagę? Wybór agencji SEO powinien być przemyślaną decyzją. Pochopne działanie może Cię długoterminowo związać z agencją, z której efektów nie będziesz zadowolony. Czerpiąc z naszego doświadczenia oraz znajomości rynku marketingowego, przygotowaliśmy dla Ciebie poradnik o tym, jak wybrać agencję seo. Dowiedz się, jak podjąć korzystną decyzje i cieszyć się wynikami.
Porównaj swoje cele z ofertą agencji seo
Jeśli postanowiłeś rozpocząć współpracę z agencją, zapewne wyznaczyłeś już cele biznesowe firmy. Pamiętaj, aby twój cel były mierzalne, konkretne i określone w czasie, dzięki temu będziesz mógł ocenić, czy działania agencji zmierzają w dobrym kierunku. Jednocześnie usprawnisz etap raportowania SEO. Jednak, aby nie rozczarować się już na początku współpracy, sprawdź czy wybrana agencja seo pojmuje Twoje cele biznesowe w ten sam sposób. Niedopowiedzenia oraz brak sprawnej komunikacji wyeliminuj na samym początku. Jakie cele marketingowe możesz obrać w ramach współpracy z agencją seo?
Wysokie pozycje w wyszukiwarce
Osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwarki niesie ze sobą wiele korzyści. Twoja witryna staje się widoczna dla użytkowników, w konsekwencji zwiększa się ruch na stronie oraz sama sprzedaż. Pamiętaj jednak, żeby osiągnąć takie wyniki proces pozycjonowania musi być przygotowany rzetelnie i zgodnie ze standardami wyszukiwarki. Niektóre agencje seo chcąc szybko i łatwo zrealizować cele, decydują się na praktyki niezgodne z wytycznymi Google. Roboty wyszukiwarki szybko to redukują, a pozycja strony gwałtownie spada. Jeśli wybrane frazy nie będą miały potencjału sprzedażowego lub nie będą adekwatne do zawartości strony, to nawet przy wysokich wynikach nie doprowadzą do konwersji. Dlatego też rozliczanie się za efekty w postaci wysokich pozycji nie jest najkorzystniejszym wyborem.
Ruch na stronie
W przeciwieństwie do poprzedniego celu, agencja nie tylko musi uzyskać wysokie pozycje w wyszukiwarce, ale przede wszystkim musi pozyskać ruch na stronie. Ten cel pozwala zaistnieć Twojej stronie i pomaga pozyskać potencjalnych klientów. Radzimy jednak obrać inny cel, jeśli chcesz, aby działania agencji seo bezpośrednio wpływały na sprzedaż.
Wzrost konwersji
Głównym celem sklepów internetowych jest zwiększenie poziomu sprzedaży. Prowadzą do niego również cele pośrednie takie jak zwiększenie pozycji w wyszukiwarce czy ruchu na stronie. Proces ten wymaga jednak czasu, a klienci nie widząc od razu efektów obwiniają agencje seo. Zachowując cierpliwość, doczekasz się wyczekiwanego zysku. Pamiętaj, że pod pojęciem konwersji kryje się znacznie więcej niż sprzedaż, mogą to być inne działania użytkownika:
- skorzystanie z formularza kontaktowego
- założenie konta na stronie
- zapisanie się do newslettera
- dodanie produktu do koszyka
- zapis na wydarzenie
- pobranie e-booka
Jak znaleźć agencje seo, która skutecznie zwiększy sprzedaż twojego sklepu? Wyznacz cel podwyższenia współczynnika konwersji e-commerce.
Zanim znajdziesz agencje SEO, upewnij się, że jest ona w stanie zrealizować twoje cele. Jeśli nie jest nim zwiększenie pozycji, ruchu lub konwersji, zastanów się czy nie potrzebujesz usług innej agencji marketingowej. Może w Twoim przypadku lepiej sprawdzi się agencja z branży social mediów, PR-u lub content marketingu.
Poznaj zasady współpracy z agencją SEO
Każda agencja seo zanim przygotuje dla Ciebie plan działania, przeprowadzi dokładny wywiad Twojej firmy, strony, ale również konkurencji. Jak wybrać agencję SEO? Zrób dokładnie to samo i poznaj zasady danej agencji SEO i waszej współpracy.
Wartości agencji SEO
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś to najwyższy czas zajrzeć na zakładkę “o nas” na stronie agencji z którą chciałbyś współpracować. Znajdziesz tam zasady i wartości, którymi się kieruje. Dadzą Ci pogląd, na jakim fundamencie będą budowane wasze relacje.
Nazwa naszej firmy mówi sama za siebie. Jesteśmy lojalni wobec naszych klientów i wspólnie dążymy do realizacji celów. Komunikacja jest kluczem sukcesu, dlatego budujemy trwałe i partnerskie relacje z klientami. Pamiętamy czasy, kiedy sami byliśmy małą firmą, dlatego tak bliskie są dla nas współpracę z małymi i lokalnymi firmami.
Obsługa klienta w agencji seo
Współpracę z agencją seo planuje się na dłuższy okres, warto więc zadbać o przyjazne relacje. Już na samym początku dowiedz się, jak wyglądają zasady komunikacji w wybranej agencji SEO. W zależności od panujących zasad możesz mieć kontakt nawet z kilkoma osobami. Na co przede wszystkim zwrócić uwagę? Podstawowy model kontaktu z agencją seo odbywa się na linii klient-doradca. Powinny być to osoby o wysokich umiejętnościach komunikacyjnych, które sprawnie wprowadzą w proces SEO, tym bardziej jeśli jest to dla Ciebie zupełnie nowy temat. Dzięki nim unikniesz groźnie brzmiącego języka programistów.
Jeśli jednak masz już jakąś wiedzę w temacie SEO i potrzebujesz szybkiej odpowiedzi na konkretne pytania, możesz skontaktować się bezpośrednio ze specjalistą. Sprawdź czy jest to możliwe, zanim wybierzesz agencje SEO. Pamiętaj, że pozycjoner pracujący w zespole agencji przede wszystkim poświęca czas na optymalizację Twojej strony, a nie komunikację z klientem. Dlatego zastanów się czy na pewno konieczny jest kontakt ze specjalistą. Zwrócić uwagę czy agencja wyznacza opiekunów klientów, którzy odpowiadają za przeprowadzenie Cię przez proces pozycjonowania i rozwieją wszelkie wątpliwości.
Od sposobu komunikacji zależy również, czy proces pozycjonowanie przebiegnie sprawnie i rzetelnie. Dowiedz się, czy agencja SEO oddeleguje dla Ciebie konkretnego doradcę, który będzie Ci towarzyszył przez całą współpracę. Ciągła zmiana doradcy to przepis na chaotyczne działania, uciekanie od odpowiedzialności za podejmowane działania na Twojej stronie.
Oprócz wyboru przedstawicieli agencji, z którymi będziesz się kontaktował, musisz zdecydować się na rodzaj komunikacji. Pozycjonowanie to branża, która nie wymaga bezpośredniego kontaktu z klientem. Zastanawiasz się, jak wybrać agencję SEO? Pomyśl, czy interesują cię wspólne spotkania w biurze, a może wolisz kontakt online? Jeśli nie przeszkadzają ci maila i rozmowy telefoniczne, oferta agencji SEO się poszerza, możesz wybrać tą, która najlepiej pasuje Ci pod względem oferty i ceny.
Raportowanie w agencji seo
Wyznaczyłeś już cele biznesowe swojej firmy, czy wiesz jak je zmierzyć? Agencja SEO ma obowiązek przygotowywać raport z postępów działań i uzyskanych efektów. Dowiedz się jak często agencja sporządza raport i jakiej jest ona jakości. Jest on przygotowany dla Ciebie, powinien więc być dla Ciebie przejrzysty, zrozumiały i zawiera istotne dane.
Okres wypowiedzenia
Zazwyczaj firmy nie myślą o okresie wypowiedzenie, kiedy szukają agencji SEO. Temat ten pojawia się dopiero, gdy na horyzoncie pojawiają się problemy i niezadowolenie z efektów. Niestety wtedy już jest za późno, a współpraca jest już podpisana na co najmniej kilkanaście miesięcy. Zanim podpiszesz umowę, zwróć uwagę na długość okresu wypowiedzenia oraz zasady zerwania współpracy.
Co jeszcze zyskasz?
Jak już zdążyłeś zauważyć współpraca z agencją ds. pozycjonowania wymaga trochę wiedzy i obeznania w temacie. Jeśli zastanawiasz się, jak wybrać agencję seo, sprawdź, które z nich oferują szkolenia, warsztaty i publikacje materiałów z zakresu marketingu. Nie wszystkie agencje i specjaliści ds. pozycjonowania są chętni do dzielenia się swoją wiedzą, dzięki temu zarabiają. Jednak za sukcesem stoi również doświadczenie, umiejętność wykorzystania wiedzy w praktyce.
Ponadto zdobyta wiedza usprawni komunikację, planowanie działań, rozliczanie efektów, a nawet umożliwi przejęcie przez właściciela witryny części prostych zadań pozycjonera i tym samym przyspieszenie wyników.
Zastanawiasz się, jak wybrać agencję seo? Zadaj celne pytania:
- Z jakich celów rozlicza się agencja?
- Kto będzie się ze mną kontaktował?
- Czy za mój projekt odpowiada przede mną konkretna osoba?
- Czy zawsze mogę się z wami skontaktować? Jakim kanałem?
- Jaki jest czas oczekiwania na odpowiedź?
- Jak często przewidujecie spotkania podsumowujące działania?
- Czy mogę skontaktować się z pozycjonerem bezpośrednio?
- Jaki jest okres wypowiedzenia?
- Czy udostępniacie materiały szkoleniowe?
Jak znaleźć zaufaną agencję SEO?
Poznałeś już kilka wskazówek, jak wybrać agencję seo. Pozostaje pytanie, gdzie ich szukać? Ponadto, zależny nam zaufanych agencjach, najlepiej z grupą zadowolonych klientów. Również w tym przypadku przygotowaliśmy parę porad.
Poznaj opinie innych klientów
Zastanawiasz się, jaką agencję seo wybrać spośród wszystkich możliwości wyświetlających się w internecie? Poznaj opinie na ich temat innych klientów. W tym celu zdecyduj się na zaufane źródła. W przypadku opinii lub ocen w internecie, wybieraj tylko te, których agencje nie mogą moderować i usuwać negatywnych komentarzy. Należą do nich między innymi opinie Google. Warto przejrzeć również recenzje na Facebooku i fora tematyczne, nie bój się zadawać tam pytań. Znalazłeś interesująca agencję seo, ale nie posiada żadnej opinii? Spróbuj skontaktować się bezpośrednio z jej klientami. Zyskasz rzetelne informacje z pierwszej ręki.
Negatywne komentarze o agencji SEO
Trudno nie spotkać się, chociaż z jednym negatywnym komentarzem na temat wybranej agencji seo, nawet w moderowanych opiniach. Jak na nie reagować? Przyjrzyj się im dokładnie i przeanalizuj, czy zostały napisane pod wpływem chwili i nagłych emocji. Negatywne komentarze warte uwagi zawierają fakty i konkretne powody niezadowolenia ze współpracy z agencją. Bądź szczególnie wyczulony na wszelkie wzmianki o działaniach niezgodnych z prawem lub wytoczonych procesach sądowych. Nie sposób jednak uniknąć nieprzychylnych opinii, najważniejsze aby nie przeważały w ogólnej ocenie.
Jak wybrać agencję SEO? Podsumowanie
Zanim zaczniesz szukać agencji wyznacz dla swojej firmy konkretne cele biznesowe, w ten sposób zachowasz kontrolę nad procesem pozycjonowania i jego raportowaniem. Za sukcesem kampanii stoją ludzie i sprawna komunikacja. Jak wybrać agencję SEO? Poznaj swoich przyszłych partnerów. Poznaj ich kompetencje i doświadczenie. Przede wszystkim zdecyduj się na ludzi, których lubisz i ufasz, a długookresowa współpraca okaże się przyjemnością.
Inni przeczytali także:
Jak poprawić widoczność strony? 6 skutecznych sposobów
Jak efektywnie współpracować ze swoją agencją SEO?
Co to są linki wychodzące? Sprawdź, jakie przynoszą korzyści