Zastanawiasz się czy podjąć współpracę z agencją SEO? Może już korzystasz z jej usług? W obu przypadkach radzimy zapoznać się z etapami procesu pozycjonowania. Dzięki naszemu artykułowi dowiesz się, jakich działań podejmują się specjaliści ds. seo na twojej stronie. Znajomość procesu pozycjonowania pomoże ci w sprawnej komunikacji z agencją oraz w analizie jej działań na twojej witrynie.
Działania wstępne przed optymalizacją SEO
Przed rozpoczęciem konkretnych działań SEO na stronie, specjalista ds. pozycjonowania przygotowuje wstępną analizę.
Audyt SEO i korekta błędów
Pierwszym krokiem jest analiza wstępna strony, wykrycie błędów, które wpływają na pozycje strony w wyszukiwarkach. W tym celu specjalista ds. pozycjonowania przeprowadza audyt SEO. Jeśli strona korzystała już wcześniej z usług SEO, audyt pozwoli określić prowadzone działania, uzyskane efekty i jakie błędy popełniono.
W ramach audytu technicznego specjalista sprawdza różne aspekty strony pod względem:
- dostępności witryny pod różnymi adresami
- zaindeksowania strony
- widoczności na hasła brandowe
- weryfikacji naruszeń wytycznych Google
- ruchu organicznego
- stanu konwersji
- widoczności strony
- weryfikacji słów kluczowych
- dopasowania do urządzeń mobilnych
- szybkości strony
- obecności certyfikatu bezpieczeństwa SSL
- poprawności adresów URL
- stanu przekierowań
- wewnętrznej struktury strony
- wartości treści
- jakości i liczby linków przychodzących
- anchorów.
Są to podstawowe obszary poddawane analizie. Jednak przebieg audytu SEO może różnić się w zależności od danej witryny. Pozycjoner poza aspektem technicznym powinien przeanalizować funkcjonalność strony i poznać przyczyny obniżające współczynnik konwersji.
Strategia pozycjonowania
Zbudowanie strategii pozycjonowania pomaga specjalistom zachować spójny kierunek działania, a następnie analizować wyniki. W celu określenia strategii pozycjonerzy często dokonują analizy branży i konkurencji pod względem zawartości popularnych fraz.
Wnioski z analizy konkurencji wykorzystywane są w różnych obszarach strategii pozycjonowania. W przypadku doboru słów kluczowych wykorzystuje się frazy najczęściej pojawiające się na konkurencyjnych stronach. W przypadku konkurencji na zbyt wysokim poziomie, pozycjonerzy decydują się na wykorzystanie fraz long tail. Następnie zwraca się uwagę na rozbudowę treści strony, jakie zagęszczenie fraz i objętość tekstu spodobała się użytkownikom konkurencji. Na tej podstawie pozycjonerzy budują bogatszą treść, która jest bardziej atrakcyjna dla konsumentów. Ważnym elementem pozycjonowania jest linkbuilding, specjaliści analizują źródła linkowania konkurencji, a następnie sprawdzają, czy jest możliwość również z nich skorzystać.
Analityka i narzędzia
Najpopularniejszymi narzędziami do przeprowadzania analizy efektów SEO jest Google Analytics i Google Search Console.
Google Analytics pozwala specjaliście zbadać:
- źródła wizyt
- wzrost liczby na stronie
- wzrost konwersji na stronie
- dane demograficzne użytkowników
- najczęściej odwiedzane podstrony
W trakcie trwania procesu pozycjonowania, narzędzie zbiera dane, aby na koniec przedstawić kompleksowy raport z efektów.
Natomiast Google Search Console daje pozycjonerów i dostęp do monitorowania:
- aktualnego stanu zaindeksowania
- liczby kliknięć i wyświetleń
- średniej pozycji strony na daną fazę
- współczynnika CTR.
Dobór słów kluczowych
U podstaw skuteczności pozycjonowania stoi dobór fraz kluczowych. Główną intencją specjalistów jest znalezienie fraz które pokrywają się z tymi, którymi posługują się użytkownicy w wyszukiwarce. Jeśli zdecydują się na rzadko wykorzystywane frazy, zainteresowanie stroną nie wzrośnie, z drugiej strony zbyt konkurencyjne frazy utrudniają pojawienie się na pierwszej stronie wyszukiwarki.
Strategia słów kluczowych
Specjalista ds. seo przede wszystkim musi przemyśleć cel użytkownika wyszukującego informacji w Google. Dobierane słowa kluczowe powinny uwzględnić etap ścieżki klienta. Wyróżnia się użytkownika:
- szukającego rozwiązania,
- świadomego rozwiązania,
- szukającego opinii,
- konwertującego.
W ramach strategii słów kluczowych specjaliści analizują frazy wykorzystywane przez konkurencję. Wybierają spośród tych, którzy znajdują się najwyżej w rankingu wyszukiwarki. W ten sposób zyskują frazy o sprawdzonej skuteczności. Warto porównać z konkurencją także gotowe listy słów kluczowych, możliwe że pominięto jedną z istotniejszych pozycji.
Wskazane jest również uwzględnienie, czy pozycjonowana strona ma charakter lokalny. Jeśli tak, warto dodać nazwę miejscowości do frazy.
Pomocne narzędzia
Nieodłącznym elementem procesu doboru słów kluczowych są narzędzia, które pomagają je znaleźć. Większość narzędzi proponuje frazy jednocześnie pokazuje ich popularność:
- Google Keyword Planner – najpopularniejsze narzędzie, które wskaże nowe słowa kluczowe na podstawie adresu witryny/wyboru kategorii/słów powiązanych ze stroną, ponadto podaje prognozy i dane historyczne słów kluczowych oraz frazy long tail
- UberSuggest – zawiera szerszy zakres fraz niż Keyword Planner, przekazuje dane o trendach dla danego słowa kluczowego, trudnościach i szacowanej średniej wyszukań.
- KWFinder – to narzędzie jest nastawione przede wszystkim na frazy Z długim ogonem, które mają niewielką konkurencje i precyzyjnie określają intencje użytkownika.
- MOZ Keyword Explorer – przede wszystkim ocenia frazy pod względem trudności w pozycjonowaniu i częstotliwości wyszukań.
- SEMrush – na bieżąco monitoruje słowa kluczowe strony oraz jej konkurencji oraz przewiduje generowany przez nie ruch.
Powiązane frazy
Dodatkowym działaniem w ramach doboru słów kluczowych jest przygotowanie listy synonimów i słów tworzących kontekst tematyczny. Wzbogacą one treść strony. Przydatnymi narzędziami w tym zakresie jest SEMSTORM z funkcją “powiązane słowa kluczowe” lub Senuto z “słowa zależne”.
Optymalizacja techniczna
Celem optymalizacji technicznej jest ułatwienie robotom zaindeksowania zawartości witryny, a także poprawienie komfortu korzystania ze strony dla użytkowników. Poniżej omówimy poszczególne etapy optymalizacji technicznej.
Plik robots.txt
Plik robots.txt odpowiada za to, jak roboty wyszukiwarki postrzegają daną witrynę. Umożliwia specjalistom ds. pozycjonowanie, zasygnalizowanie, których podstron nie chcą indeksować wyszukiwarce, przyspieszając jednocześnie proces indeksowania kluczowych podstron. Skuteczność pliku robots.txt nie jest gwarantowana, roboty wyszukiwarek mogą go zignorować.
Dostosowanie do mobile
Smartfony to jeden z najpopularniejszych sposobów korzystania z sieci. Dla użytkowników strona zoptymalizowana pod kątem mobile jest już podstawą, a jej brak powoduje szybkie porzucenie serwisu. Dodatkowo Google wprowadził algorytm mobile-first index. Nie wdrożenie przez specjalistę responsywnej strony, może doprowadzić do spadku pozycji w wyszukiwarce, a w konsekwencji również do spadku przychodów.
Usuwanie niedziałających linków
Na ocenę strony przez Google wpływają niedziałające linki. Specjalista ds. seo powinien cyklicznie sprawdzać aktualny stan linków. Wspomagają go narzędzia takie jak:
- Screaming Frog
- Ahrefs
- SEMrush
- Google Webmaster
Do jego działań należy m.in. weryfikacja linków prowadzących do nieistniejących stron oraz kontrolowanie automatycznych przekierowań.
Certyfikat bezpieczeństwa SSL
Czołowym zaleceniem dla specjalistów seo jest wdrożenie bezpłatnego certyfikatu bezpieczeństwa SSL. Nawet jeśli nie ma rzetelnego potwierdzenia, że jest wynagradzany przez Google to warto go wprowadzić ze względu na klientów, zwłaszcza na stronach, które wymagają wielu danych osobistych. Bezpieczeństwo protokołu SSL jest budowane na dwóch filarach:
- szyfrowaniu – blokuje możliwość przejęcia przesyłanych danych,
- uwierzytelnianiu – potwierdza tożsamość obu stron komunikacji.
Szybkość strony
Zarówno protokół SSL i szybkość strony jest przede wszystkim ważny dla użytkownika. Chociaż nie wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie to podnoszą poziom zadowolenia użytkowników i zwiększają prawdopodobieństwo konwersji. W ramach poprawy szybkości strony specjaliści:
- optymalizują wielkość i jakość plików na stronie,
- analizują pracę serwera i dostosowują strukturę kodu strony.
Duplikacja treści
Dla algorytmu Google bardzo ważna jest unikalność treści strony. Jeśli pod różnymi adresem znajduje się taka sama lub bardzo podobna treść, nie będzie w stanie określić, która z nich jest ważniejsza i bardziej wartościowa dla użytkownika. Jednoznacznie maleje prawdopodobieństwo pojawienia się takich stron w top10 Google. Specjaliści ds. pozycjonowania zapobiegają duplikacji treści poprzez:
- zastosowanie linków kanonicznych – które wskazują robotom Google, która podstrona jest ważniejsza i powinna trafić do wyników wyszukiwarki, a która jest jej duplikatem,
- wprowadzenie przekierowania 301 – które odsyła użytkownika pod inny adres URL, na którym znajduje się docelowa treść.
Optymalizacja on-page
Kontynuując działania w obrębie witryny, specjaliści przechodzą z optymalizacji technicznej do działań on-page. W dalszym ciągu muszą trzymać się zasady dbania zarówno o komfort użytkownika oraz wytyczne algorytmów wyszukiwarek.
Title strony
Jedną z pozycji jest title, czyli tytuł strony widniejący w wynikach wyszukiwarki. Celem tytułu jest zwrócenie uwagi użytkownika i zachęcenie do kliknięcia oraz bycie użytecznym dla robotów Google. Główne wytyczne dotyczą:
- długości – aby uniknąć obcięcia części tytułu, powinien się on składać z maksymalnie 70-75 znaków,
- słów kluczowych – najważniejsze słowa kluczowe powinny się znaleźć na początku tytułu,
- zróżnicowania – powinien być skonstruowany adekwatnie do zawartości strony.
Adres URL
Ze względu na czytelność dla użytkownika i robotów wyszukiwarki, najlepiej, aby adres URL wskazywał na zawartość strony. Z tego powodu specjaliści ds. seo zazwyczaj kompresują tytuł strony do skróconej wersji adresu URL. Ważna jest cała struktura adresów na stronie. Może mieć charakter płaski (nazwa stron docelowej w adresie będzie od razu po nazwie witryny) lub przedstawiać ścieżkę dostępu (w adresie będą widoczne nazwy wszystkich stron nakierowujących).
Nagłówki
Elementem strony, który pozwala specjaliście ds. seo wpłynąć na pozycjonowanie strony są nagłówki. Na ich efektywność wpływa:
- hierarchia – skróty nagłówków (H1 – H6) wskazują na ich wartość, im niższa cyfra tym ważniejsza jest zawartość, przy ich stosowaniu warto zachować umiar
- powtórzenia – H1 jest traktowany jako tytuł strony i wykorzystywany pojedynczo, pozostałe nagłówki można powtarzać kilkakrotnie,
- słowa kluczowe – aby poprawić widoczność strony, warto je uwzględniać w nagłówkach.
Linkowanie wewnętrzne
Wewnętrzna sieć linków pozwala robotom Google docierać i przeglądać poszczególne podstrony począwszy od strony głównej.. Proces ten można usprawnić poprzez zadbanie o o menu z kategoriami i podkategoriami, jak również zastosowanie bread crumbs.
Linkowanie pomaga stworzyć strukturę strony i określić wagę danych podstron na tle reszty. Struktura strony przypomina piramidę, a najważniejszy jej element znajduje się na szczycie, najczęściej jest to strona główna.
Linki wspomagają również pozycjonowanie poprzez przekazywanie mocy pomiędzy stronami. Specjaliści ds. pozycjonowania mają za zadanie ustalić, do której podstrony należy linkować najczęściej. Zazwyczaj jest to strona główna lub strony ważne dla celów sprzedażowych, np. punkty ofertowe.
Optymalizacja plików
W ramach stanu szybkości strony wspominaliśmy o optymalizacji obrazów pod względem wielkości i jakości plików. Jeśli chodzi o pliki typu zdjęcia, grafiki, animacje, czy video, specjaliści ds. pozycjonowania zalecają użycie tagu alt, który pozwala opisać słownie zawartość. Roboty Google nie są w stanie odczytać materiałów nietekstowych.
Optymalizacja treści
Podczas optymalizacji SEO strony jednym z najistotniejszych elementów jest treść. Specjaliści ds. contentu muszą zwrócić uwagę na różne aspekty związane z jej wartością. Jednym z nich jest wspomniane wcześniej zawarcie słów kluczowych, które powinny pojawić się już pierwszych linijkach tekstu. Budując treść w języku polskim należy zawrzeć zarówno w formie nieodmienionej, jaki odmienionej i pasującej gramatycznie do zdania. Zawarcie słów kluczowych ma znaczenie przede wszystkim dla pozycji w wynikach wyszukiwarki.
Potrzeby użytkowników powinny być równie ważne dla specjalistów ds. seo. Dlatego muszą się oni postawić po drugiej stronie ekranu i zastanowić się, czy przekazują unikalne treści, które niosą wartość merytoryczną. W celu uatrakcyjnienia treści dla odbiorcy, a także ułatwienia jej odbioru stosuje się m.in.:
- nie za długie akapity,
- nagłówki,
- pogrubienia,
- wypunktowania,
- tabele,
- zestawienia,
- grafy.
Wzorowo zoptymalizowana treść na stronie niesie za sobą szereg korzyści:
- zwiększenie ruchu na stronie,
- budowanie wizerunku eksperta,
- pozyskiwanie linków zwrotnych o wysokiej jakości,
- zdobycie nowych użytkowników,
- zwiększenie konwersji,
- zwiększenie sprzedaży.
Optymalizacja off-site
W przeciwieństwie do optymalizacji technicznej i działań w ramach on-page, optymalizacja off-site dotyczy wszelkich czynności realizowanych poza witryną docelową. Działania off-site odpowiadają za pozyskiwanie wartościowych linków zwrotnych, zwiększenie świadomości marki oraz zadbanie o jej autorytet. Można spotkać się z pozycjonerami, którzy skupiają się przede wszystkim na treści i pomijają linkowanie zewnętrzne. Jednak czerpiąc z naszego doświadczenia wiemy, że takim stronom zdecydowanie trudniej trafić do rankingu wyszukiwarek. Poniżej zajmiemy się sposobami na linkbuilding.
Współpraca redakcyjna
Jednym z najpopularniejszych sposobów pozyskania linków jest współpraca redakcyjna. Od samego początku wymaga jednak dużego zaangażowania. Specjaliści ds. pozycjonowania powinni przygotować wstępną listę portali z którymi chcieliby zacząć współpracę. Strony powinny wyróżniać się wysokimi ocenami, zaufaniem i popularnością wśród użytkowników, korzystne jest również powiązanie tematyczne.
Specjaliści seo mogą występować różne modele współpracy.
- Wymiana – w ramach umowy, strony internetowe wzajemnie się linkują
- Publikacja artykułów sponsorowanych – specjaliści ds. contentu tworzą treść zawierającą linki, która następnie za opłatą jest publikowana na danym portalu,
- Proponowanie notek prasowych – funkcjonuje na podobnych zasadach jak publikacja artykułów sponsorowanych. Polega na rozesłaniu do różnych portali notek (np. na temat raportu/badań/wywiadu) w celu ich płatnych lub bezpłatnych publikacji.
- Sugerowanie swoich linków autorom prasówek i podsumowań.
Zapraszanie popularnych gości
Tworząc artykuły lub filmy warto zaprosić rozpoznawalne i wartościowe osobowości np. ekspertów, twórców branżowych, influencerów. Spośród licznych korzyści jak samo uatrakcyjnienie treści, można spodziewać się udostępnienia przez nich materiałów na stronie docelowej. Należy jednak podejść rozsądnie do takiej współpracy. W dobie mediów społecznościowych, twórcy zdecydowanie częściej publikują linki na swoich profilach zamiast na stronie. Z punktu widzenia specjalisty ds. seo nie jest to wartościowe dla linkbuilgu, ale korzystnie wpływa na rozpoznawalność strony i budowanie zasięgu.
Sposób linkowania
Zajmując się linkowaniem zewnętrznym specjaliści seo nie tylko mają na celu znalezienie źródeł. Muszą jednocześnie zaplanować ich treść, czy będą to linki w postaci adresu strony czy zoptymalizowanego anchoru. Drugi sposób pozwala podlinkować tekstu zawierającego słowo kluczowe. Zabieg ten skutecznie wpływa na zdobywanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwarki. Jednocześnie może wzbudzić podejrzenie algorytmów Google, które po wykryciu nienaturalnych profili linków, obniżają ich pozycje. Rolą specjalisty jest znalezienie złotego środka między naturalnym wyglądem, a wykorzystaniem efektywnych słów kluczowych.
Podsumowanie
Zawarte wyżej kroki procesu pozycjonowania są podstawowymi działaniami, które pozwolą Ci poznać bliżej sekrety pozycjonowania. Chociaż w teorii może brzmieć to przyjaźnie to praktyka wymaga jednak obszernej wiedzy, doświadczenia i poświęconego czasu. Sama rola specjalistów ds. seo wychodzi znacznie poza tą listę zadań. Dlatego warto się do nich zwrócić, jeśli zależy Ci na bezpiecznej poprawie pozycjonowania Twojej strony.
Blog – jak wpływa na pozycjonowanie strony?
Ile trwa pozycjonowanie strony?
Co wpływa na pozycjonowanie strony? Lista najważniejszych czynników rankingowych.
Jak samemu pozycjonować stronę internetową?