Prowadzisz lokalny biznes, oferujesz swoje usługi tylko w jednym mieście lub województwie? Poznaj pozycjonowanie lokalne, które jest znakomitą formą marketingu internetowego dla regionalnych firm. Jak możesz je wykorzystać i co zrobić, by osiągnąć sukces w lokalnym SEO oraz zwiększyć swoje dochody? Przeczytaj nasz poradnik i poznaj tajniki lokalnego pozycjonowania stron w Google.
Pozycjonowanie lokalne – co to jest?
Czym jest pozycjonowanie lokalne i na czym się skupia? Jest to szereg działań na stronie internetowej, których celem jest osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania na lokalne frazy, czyli takie, które są powiązane z lokalizacją, w której prowadzisz działalność. Jeśli otworzyłeś właśnie gabinet kosmetyczny w Poznanie, pozycjonowanie szerokie (ogólnopolskie) nie jest dla Ciebie, ponieważ chcesz przyciągnąć do siebie klientów z Poznania, a nie z całej Polski. Dzięki lokalnemu SEO będziesz mógł również reklamować swoją restaurację wśród turystów, którzy nie znają miasta, ale znajdują się w Twojej bezpośredniej okolicy, na przykład kilkaset metrów od Twojego lokalu. Taka możliwość jest dostępna w Google od 2014 roku, w którym Google wdrożyło aktualizację Gołąb. Dzięki niej wyniki wyszukiwania są powiązane z lokalizacją użytkownika, nawet jeśli ten nie doda do frazy elementu lokalizacji (np. nazwy miasta czy dzielnicy).
Pozycjonowanie lokalne obejmuje:
- lokalne wyniki w mapach Google,
- organiczne wyniki wyszukiwania.
Pozycjonowanie lokalne w mapach Google
Właściciele lokalnych firm mogą pozycjonować swoją stronę na frazy lokalne, ale także zadbać o to, by pojawiać się w lokalnych wynikach wyszukiwania na mapach Google. Jest to tzw. Local pack, czyli zestaw trzech najbardziej dopasowanych wyników wyszukiwania w stosunku do zapytania użytkownika. Wyniki Local pack wyglądają następująco:
Wyświetlają się one wówczas, gdy użytkownik, znajdujący się blisko Twojej firmy, wpisze w wyszukiwarkę zapytanie powiązane z Twoją ofertą. Co zrobić, by osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania na mapach Google? Załóż wizytówkę Google Moja Firma, która jest jednym z filarów pozycjonowania lokalnego firmy w Google.
Wizytówka Google Moja Firma w lokalnym pozycjonowaniu
Jeśli chcesz zadbać o pozycjonowanie lokalne swojej firmy, powinieneś założyć (i zoptymalizować) jej profil w Google Moja Firma. Jest to zestaw informacji o Twojej firmie, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania po wpisaniu jej nazwy. Zawiera kluczowe informacje o Twojej firmie, m.in.
- lokalizację,
- dane kontaktowe,
- godziny otwarcia,
- opinie klientów,
- zdjęcia (jeśli je dodasz),
- opis (jeśli go dodasz).
Dlaczego warto mieć wizytówkę Google Moja Firma? Chociaż nie ma ona bezpośredniego wpływu na pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania, to jednak dzięki niej możesz wygenerować ruch w witrynie i zachęcić klientów do odwiedzin w siedzibie swojej firmy. Wielu użytkowników, szukając usług na lokalnym rynku, najpierw sprawdza ich wizerunek i ofertę w internecie. Tworząc wizytówkę GMF, przekażesz im informacje, których szukają. By ją mieć, powinieneś najpierw założyć firmowe konto Google, a następnie przejść do usługi Google Moja Firma i postępować zgodnie ze wskazówkami. Usługa jest w pełni darmowa. Powinieneś uzbroić się jednak w cierpliwość – proces weryfikacji Twojej firmy zazwyczaj polega na przesłaniu pocztówki z kodem weryfikacyjnym na adres Twojej siedziby i może potrwać nawet kilka tygodni.
Efektem utworzenia wizytówki GMF w lokalnym SEO jest możliwość wyświetlania się Twojej firmy na mapach Google. Pamiętaj, że dane teleadresowe Twojej firmy zamieszczone w wizytówce GMF i w innych lokalizacjach w internecie (Twoja strona internetowa, media społecznościowe) powinny być spójne.
Po pomyślnej weryfikacji zoptymalizuj swój profil firmy w Google. Uzupełnij go o:
- nazwę, adres , telefon,
- godziny otwarcia,
- zdjęcia,
- dokładne wskazówki dojazdu.
Co ważne, w razie zmian możesz aktualizować dane, na przykład o godzinach otwarcia czy też tymczasowym zamknięciu firmy.
Dlaczego warto wybrać pozycjonowanie lokalne?
Lokalne SEO w wyszukiwarce Google oferuje szereg korzyści dla właścicieli firm, którzy się na nie zdecydują. Wśród nich warto wyróżnić:
- mniejszą konkurencyjność – na lokalnym rynku mniej firm rywalizuje o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania,
- szybsze efekty – ze względu na mniejszą konkurencję pozycjonowanie lokalne przynosi efekty szybciej niż pozycjonowanie szerokie – pierwsze wyniki możesz zauważyć nawet po kilku miesiącach prac,
- niższe koszty – mniejsza konkurencja sprawia, że pozycjonowanie lokalne jest tańsze od SEO ogólnopolskiego,
- możliwość rozbudowania witryny o podstrony lokalne,
- przyciąganie użytkowników, którzy są realnie zainteresowani Twoją ofertą i mogą z niej skorzystać,
- możliwość zwiększenia ruchu w Twoim stacjonarnym punkcie sprzedaży,
- budowa wizerunku i rozpoznawalności marki na rynku lokalnym,
- wzrost sprzedaży i dochodów.
Pozycjonowanie lokalne przeznaczone jest nie tylko dla firm o regionalnym zasięgu. Z sukcesem inwestują w nie firmy mające oddziały w różnych miastach (np. wypożyczalnie samochodów). Na ich stronach internetowych można znaleźć odrębne podstrony dotyczące różnych lokalizacji.
Przykład menu firmy o zasięgu ogólnopolskim mającej oddział w różnych miastach Polski. Dla każdego miasta została stworzona odrębna podstrona oferta skierowana na lokalizację. To przykład skutecznej strategii pozycjonowania lokalnego nie tylko dla firm oferujących usługi lokalne.
Dla kogo jest pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne firmy w Google przeznaczone jest przede wszystkim dla tych przedsiębiorców, którzy:
- prowadzą działalność na ograniczonym obszarze, na przykład w mieście, dzielnicy lub województwie,
- chcą przyciągnąć klientów z okolicy do swojej stacjonarnej siedziby,
- mają oddział w wielu miastach w różnych lokalizacjach.
Z pozycjonowania lokalnego skorzystają m.in.:
- restauracje, kawiarnie i lodziarnie,
- kina i teatry,
- salony urody, fryzjerskie i kosmetyczne,
- hotele i pensjonaty,
- galerie handlowe,
- parkingi,
- wypożyczalnie samochodów,
- muzea, sklepy, apteki itp.
Lokalne SEO – jak przebiega proces pozycjonowania firmy o zasięgu lokalnym?
Lokalne SEO dla Twojej firmy obejmuje szereg działań, które stosowane są również w pozycjonowaniu szerokim. Prace skupiają się jednak na frazach z lokalizacją, a także na osiągnięciu pozycji lidera na regionalnym, rynku. W zakres działań lokalnego pozycjonowania wchodzą:
- optymalizacja techniczna strony,
- wybór słów kluczowych, uwzględniających konkretną lokalizację,
- tworzenie treści zawierających frazy lokalne,
- pozyskiwanie linków zewnętrznych o charakterze lokalnym, na przykład z portali z miejskimi informacjami,
- budowa popularności i wizerunku na lokalnym rynku.
Znaczenie opinii dla lokalnego pozycjonowania
Duże znaczenie w pozycjonowaniu lokalnym odgrywają opinie użytkowników w wizytówce Google Moja Firma. Są one rzetelną informacją na temat Twojej działalności i jakości obsługi klientów, ponieważ opinii tych nie można samodzielnie moderować. Co więcej, możesz je wykorzystać do pozyskania klientów na lokalnym rynku, ponieważ większość konsumentów, zanim skorzysta z oferty konkretnej firmy, zapoznaje się z recenzjami na jej temat w internecie.
Jak zadbać o liczbę i jakość opinii Twojej firmy na lokalnym rynku w wizytówce Google Moja Firma? Pamiętaj o:
- zatrudnieniu profesjonalnych i sympatycznych specjalistów ds. obsługi klienta,
- zachęcaniu klientów do kontaktu w razie wątpliwości lub problemów,
- zachęcaniu klientów do wyrażenia opinii – klienci często dzielą się negatywnymi doświadczeniami, ale rzadko sami z siebie pochwalą firmę, z którą współpracują – poproś ich o opinię.
By zadbać o opinie, tak ważne w lokalnym SEO w Google, warto także odpowiadać na negatywne opinie – zachęć niezadowolonego klienta do kontaktu i wyjaśnienia problemu, a nawet zaproponuje rekompensatę. W ten sposób poinformujesz swoich klientów, że zależy Ci na ich satysfakcji i zadowoleniu z oferty.
Pozycjonowanie lokalne – Twój sposób na regionalną promocję
Pozycjonowanie lokalne, skupione na ograniczonym obszarze, to skuteczny sposób na promocję Twoich usług online i zwiększenie ruchu nie tylko na stronie internetowej, ale także w stacjonarnej siedzibie. Dzięki lokalnemu SEO możesz reklamować się nie tylko w wynikach organicznych (bezpłatnych), ale także w mapach Google. W ten sposób możesz zbudować widoczność swojej strony, zbudować ruch i sprzedaż, a także przyciągnąć użytkowników znajdujących się w okolicy. Pozycjonowanie lokalne to świetny sposób na marketing internetowy z niskim budżetem – efekty SEO regionalnego są szybsze i tańsze, ze względu na mniejszą konkurencję. Co więcej, część działań, takich jak stworzenie wizytówki Google Moja Firma, możesz wykonać samodzielnie i zupełnie za darmo.
Inni przeczytali także:
Pozycjonowanie lokalne – na czym polega?
Pozycjonowanie biznesu lokalnego. Czy jest mi potrzebne?
Budowanie linków w lokalnym SEO. 7 skutecznych strategii
Dlaczego pozycjonowanie lokalne się opłaca? 12 korzyści z lokalnego SEO
Jak pozycjonować wizytówkę Google Moja Firma?