Jak korzystać z Google Search Console, aby lepiej promować stronę


Chcesz poznać tajniki promowania swojej strony internetowej dzięki Google Search Console? W tym artykule poznasz liczne sposoby na zdobycie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Wszystko za sprawą narzędzia, które zrewolucjonizuje działanie Twojej strony.

 


Co to jest Google Search Console


Google Search Console (GSC) to darmowe narzędzie Google, które jest chętnie wykorzystywane przez właścicieli stron internetowych i webmasterów. Dzięki niemu można zdobyć wiele cennych informacji, np. na temat tego, w jaki sposób witryna jest indeksowana przez Google oraz jakie słowa kluczowe generują ruch na stronie. W dalszej części artykułu pokażemy jak skutecznie to robić.

 


Jakie znaczenie ma GSC dla właścicieli stron internetowych


Narzędzie to umożliwia śledzenie, analizowanie i optymalizowanie witryny internetowej pod kątem wyników wyszukiwania, co ułatwia pracę nad poprawą jej widoczność w Google. Jeśli dbasz o te aspekty swojego biznesu nie możesz przejść obok niego obojętnie.

 

Poznaj główne funkcje Google Search Console :

Monitorowanie ruchu organicznego: GSC dostarcza danych na temat liczby kliknięć, liczby wrażeń, średnich pozycji w wynikach wyszukiwania oraz wskaźnika klikalności (CTR) dla stron witryny.

Analiza słów kluczowych: Narzędzie umożliwia również śledzenie, które słowa kluczowe przynoszą najwięcej ruchu na stronie. Możesz dowiedzieć się, jakie frazy są popularne wśród użytkowników.

Zarządzanie sitemapą i robots.txt: GSC pozwala przesyłać plik sitemap.xml, który zawiera informacje o strukturze witryny, oraz konfigurować plik robots.txt, który wskazuje, które części witryny mają być indeksowane przez roboty Google.

Identyfikacja problemów indeksowania: Narzędzie wykrywa także błędy indeksowania, takie jak niedostępne strony, problemy z przekierowaniami czy zduplikowane treści, które mogą wpłynąć na pozycje w wynikach wyszukiwania.

Analiza linków: pokazuje, które witryny linkują do twojej strony, co może pomóc w ocenie jakości linków i zrozumieniu, jakie strony witryny są najbardziej popularne.

Raporty o skuteczności strony w wynikach wyszukiwania: Narzędzie dostarcza informacji o tym, które zapytania wyszukiwania generują kliknięcia na Twojej stronie, a także pokazuje średnią pozycję witryny w wynikach wyszukiwania, CTR, czy łączną liczbę wyświetleń. Do tych parametrach nawiążemy w dalszej części artykułu.

Usługi dodatkowe: GSC oferuje również dodatkowe funkcje, takie jak weryfikacja witryny w Google News.

 

 

Jak wygląda proces rejestracji i uwierzytelnienia w Google Search Console


Proces rejestracji konta w Google Search Console jest stosunkowo prosty, ale wymaga dostępu do konta Google, które będzie używane do zarządzania witryną. Przejdź poniższe kroki, aby prawidłowo zarejestrować konto w Google Search Console:


Krok 1: Zaloguj się na swoje konto Google
Jeśli nie masz jeszcze konta Google, musisz je utworzyć. Jeśli już masz, zaloguj się na nie.


Krok 2: Przejdź do strony Google Search Console
Otwórz przeglądarkę internetową i przejdź na stronę Google Search Console pod adresem: https://search.google.com/search-console/. Upewnij się, że jesteś zalogowany na właściwe konto Google.


Krok 3: Dodaj nową witrynę

Jeśli masz już podpiętą usługę GSC do innej witryny internetowej i chcesz dodać kolejną - po zalogowaniu się, w górnym lewym rogu znajdziesz przycisk "Dodaj usługę". Kliknij go, aby rozpocząć proces dodawania swojej witryny do GSC.

 

Dodawanie usługi w panelu Google Search Console

Dodawanie usługi w panelu GSC

 


Jeśli robisz to pierwszy raz, po zalogowaniu zobaczysz od razu poniższy widok. W obu przypadkach następne kroki są takie same.


Krok 4: Wybierz sposób uwierzytelnienia witryny

Wybierz odpowiedni sposób uwierzytelnienia w zależności od tego czy chcesz dodać całą domenę, czy konkretny adres URL. Jeśli jest to twoje pierwsze konto, wybierz uwierzytelnienie przy pomocy rekordu DNS.

 

Dwa sposoby uwierzytelnienia witryny

Dwa sposoby uwierzytelnienia witryny



1 METODA: Domena (uwierzytelnienie przy pomocy rekordu DNS). Jeśli wybierzesz tę opcję, Google poda Ci rekord DNS, który musisz dodać do ustawień DNS swojej domeny. Najlepiej skonsultować się w tym przypadku z dostawcą usług hostingowych i poproś o dodanie tego rekordu.

 

Weryfikowanie własności domeny - DNS

Weryfikowanie własności domeny za pomocą rekordu DNS

 


2 METODA: Prefiks adresu URL (uwierzytelnienie przy pomocy pliku HTML). W tym przypadku będzie trzeba pobrać plik HTML udostępniony przez GSC i przesłać go na swoją stronę internetową w określonym katalogu. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić proponujemy skontaktować się ze swoim webdeveloperem i poprosić o jego implementację.

 

Weryfikacja własności  - HTML

Weryfikacja własności przy pomocy pliku HTML

 


Krok 5: Uwierzytelnij witrynę

Po dodaniu pliku HTML lub rekordu DNS, wróć do Google Search Console i kliknij przycisk „Weryfikuj". Google przeprowadzi proces uwierzytelniania i sprawdzi, czy plik lub rekord DNS został poprawnie dodany. Czasami trwa to kilka godzin, więc uzbrój się w cierpliwość. W razie problemów zawsze możesz skontaktować się ze swoim hostingiem lub webdeveloperem.

 

Krok 6: Przejdź do panelu GSC

Po uwierzytelnieniu witryny kliknij “Przejdź do usługi”, aby wyświetlić panel Google Search Console.

 

Komunikat potwierdzający weryfikację

Komunikat potwierdzający weryfikację domeny

 

Teraz masz dostęp do różnych narzędzi i raportów, które pomogą Ci monitorować i optymalizować stronę internetową w wynikach wyszukiwania Google.

To właśnie cały proces rejestracji konta w Google Search Console. Teraz możesz korzystać w pełnym zakresie z jego zasobów.

 

 

Jak monitorować wydajność witryny w Google Search Console

 
Jakie dane warto sprawdzić w GSC - ruch organiczny

 

1. Liczba kliknięć to jeden z parametrów, które można zweryfikować w GSC. Określa, jak często użytkownicy kliknęli na wynik i zostali przekierowani na Twoją stronę internetową. Jest często używany do oceny skuteczności witryny w pozyskiwaniu ruchu organicznego z Google. Im większa liczba kliknięć, tym więcej użytkowników odwiedza Twoją stronę, co może wpływać na jej popularność w sieci.

2. Całkowita liczba wyświetleń. Ta metryka jest ważna, ponieważ pokazuje, jak często Twoja strona jest prezentowana w wynikach wyszukiwania, nawet jeśli użytkownicy nie klikają w nią. Może dostarczyć Ci cennych informacji o tym, jakie frazy kluczowe są powiązane z Twoją witryną i jakie frazy generują najwięcej wyświetleń, a więc wpływają na widoczność strony. Wynik może sugerować potrzebę optymalizacji.


3. Średni CTR to wskaźnik, który pokazuje procentowy stosunek liczby kliknięć w link do Twojej witryny w wynikach wyszukiwania do liczby wyświetleń tego linku. W skrócie, jest to miara efektywności wyświetlania Twojej witryny w wynikach wyszukiwania. Średni CTR pomaga zrozumieć, jakie wyniki wyszukiwania są najbardziej atrakcyjne dla użytkowników i jakie słowa kluczowe lub strony generują najwięcej ruchu na Twojej witrynie.


4. Średnia pozycja wskazuje, na jakiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google znajduje się Twoja strona internetowa dla określonych fraz. Im niższe wartości dla danej strony tym wyższa jest jej pozycja, np. jeśli średnia pozycja wynosi 3, to znaczy, że jest na trzeciej pozycji w wynikach wyszukiwania na daną frazę. To bardzo dobry wynik i z pewnością zwiększa on szanse na kliknięcia użytkowników. Natomiast wyższa wartość może sugerować, że Twoje strony potrzebują optymalizacji, ponieważ dalesze pozycje nie są tak dobrze widoczne a więc i rzadziej klikane przez użytkowników internetu.

 

Raport skuteczności GSC

Raport skuteczności - ruch organiczny

 

 

Jak optymalizować treść dzięki Google Search Console

 

Z pomocą Google Search Console możesz sprawnie sprawdzać słowa kluczowe, które przynoszą ruch na Twoją stronę i te, które nie generują ruchu. Czytaj dalej w jaki sposób to zrobić.

 


Jak znaleźć słowa kluczowe, które mają niską efektywność i jak ją poprawić

 

Jeśli Twoja strona internetowa nie zajmuje jednej z trzech pierwszych pozycji w wynikach wyszukiwania, warto sprawdzić dlaczego. Dobrym pomysłem jest zweryfikować na początku, jakie słowa kluczowe najlepiej rankują, a jakie najgorzej. Ich pozycja ma znaczenie jeśli chodzi o skuteczność strony. Im wyższa pozycja, tym więcej wejść na stronę. A więc aby namierzyć słowa kluczowe o niskiej skuteczności, należy przejść do panelu GSC do zakładki “Skuteczność” i włączyć dane CTR i średniej pozycji.

 

Zaznacz średnią pozycję i CTR

Zaznacz średnią pozycję i CTR


W dolnej tabelce w zakładce “Zapytania” ustaw filtr średniej pozycji na wartość poniżej 8,1, a następnie ustaw wyniki malejąco wg średniej pozycji.

 

Ustawienie filtrowania, by sprawdzić słowa kluczowe o niskiej skuteczności

Ustawienie filtrowania, by sprawdzić słowa kluczowe o niskiej skuteczności

 

Widać tutaj jasno, że strona jest wyświetlana na dane słowo kluczowe, ale nie generuje wielu kliknięć. Powodem jest niska pozycja, a ta z kolei wynika, m.in. z konkretnego słowa kluczowego. W takiej sytuacji warto je zmienić na bardziej konwertujące. O tym jak to zrobić przeczytasz w naszym artykule “Jak wybrać frazy do pozycjonowania strony?”.

 

Drugi przykład wskazuje na nieco lepsze dane, ale nadal klikalność jest na bardzo niskim poziomie w stosunku do wyświetleń.

 

Drugi przykład słów kluczowych o niskiej skuteczności

Drugi przykład słów kluczowych o niskiej skuteczności

 

Mamy więc już wyselekcjonowane słowa, które można poddać optymalizacji. Co jeszcze można zrobić, by poprawić SEO?

 

Możemy sprawdzić również strony, których dotyczą słowa kluczowe, bo przecież są one przypisane do nich. W tym celu wystarczy kliknąć interesujące nas słowo z listy i przejść na zakładkę “Strony”. Teraz już wiemy, którą stronę należy optymalizować, żeby poprawić wyniki wyszukiwania. Jeśli jest to główna strona, z której generowany jest przychód, tym bardziej trzeba przyłożyć się do pracy i przeanalizować ją w całości zaczynając od słów kluczowych, a kończąc na szybkości strony, czy analizie linków przychodzących.

Warto pamiętać, że najbardziej istotną wartością są jednak tutaj kliknięcia, ponieważ to one świadczą o realnym odwiedzeniu strony. Niemniej jednak potencjał optymalizacyjny jest ogromny.

 


Jak znaleźć słowa kluczowe o wysokiej efektywności, ale niskim wskaźniku CTR

 

Czasami jednak zdarza się, że strona jest na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, ale ma niskie CTR, czyli mimo pozycji stosunkowo mało generuje kliknięć. Jak zwiększyć ten wskaźnik a tym samym zwiększyć szansę na konwersje? W pierwszej kolejności należy znaleźć najwyżej notowane słowa kluczowe.

W tym celu ustaw filtr “pozycji” na wartość poniżej 3,1, aby pojawiły się najwyżej notowane strony, a następnie ustaw wyniki rosnąco wg. średniej pozycji.

 

Słowa kluczowe w pierwszej trójce

Słowa kluczowe w pierwszej trójce


Posortuj rosnąco CTR i przyjrzyj się dokładnie, czy wśród wyników masz słowa kluczowe, które mają dużo wyświetleń, ale CTR odbiega od średniej.

 

GSC - Posortuj rosnąco CTR

Posortuj rosnąco CTR


W kolejnym kroku można wprowadzić wybrane z listy słowo kluczowe do wyszukiwarki Google i sprawdzić wyniki na to słowo. To pomoże Ci ustalić, co może być powodem tak niskiej klikalności. Często zdarza się, że powodem są reklamy lub video, albo sekcja “Więcej pytań”, które znajdują się nad Twoją stroną i zabierają większość ruchu. Dlatego organiczne wyszukania tracą mimo dużej widoczności.

Jeśli wygrywają z Tobą reklamy, czy video rozważ ich wdrożenie, aby zyskać lepszą pozycję.

 


Jak sprawdzić jakie treści na stronie generują linki przychodzące i dlaczego

 

Linki przychodzące mają duży wpływ ruch organiczny, co oznacza, że użytkownicy odwiedzający Twoją witrynę dzięki linkom są zainteresowani jej treścią. Dlatego warto monitorować je w Google Search Console, a nawet postarać się o jeszcze większą ich ilość. Poniżej możesz sprawdzić, w jaki sposób sprawdzić jakie strony są najczęściej linkowane.

 

Panel GSC: Najczęściej linkowane strony stron zewnętrznych

Panel GSC: Najczęściej linkowane strony stron zewnętrznych

 


W wyświetlonym raporcie włącz filtrowanie malejące. W ten sposób zobaczysz jakie strony są chętnie linkowane przez użytkowników zewnętrznych. Dobrze jest wyciągnąć wnioski z podanych danych, np. jakie tematy, czy formaty cieszą się największym powodzeniem. Może są to raporty z bieżącymi danymi statystycznymi a może treści podróżnicze lub tutoriale. To pomoże w działaniach contentowych w przyszłości.

 

Panel GSC: Szczegółowy raport stron najczęściej linkowanych

Panel GSC: Szczegółowy raport stron najczęściej linkowanych

 


Jak sprawdzić jakie treści na stronie mają zbyt mało linków wewnętrznych i co warto z nimi zrobić

 

Dobre linkowanie wewnętrzne tworzy silne połączenia między różnymi stronami Twojej witryny. Strony powinny być połączone tematycznie, jedna strona powinna wynikać z drugiej, np. w przypadku naszego bloga, gdy mamy artykuł przekrojowy na temat SEO, powinien on zawierać linki do innych artykułów dotyczących: linkowania, contentu, czy optymalizacji technicznej.

Płyną z tego dwie korzyści: po pierwsze, przyspiesza proces indeksowania nowych stron przez wyszukiwarki, a po drugie, pozwala przenieść wartość głównej strony na nowe strony, co pomaga wybić się podlinkowanym stronom w wynikach wyszukiwania.

Jeśli masz dużo treści na swojej stronie warto jest sprawdzić, które z nich nie posiadają w ogóle takiego linkowania, albo posiadają ale niewielkie. GSC umożliwia podgląd takich stron.

Tak jak w poprzednim przykładzie, należy wejść w zakładkę “Linki” i wybrać “Najczęściej linkowane strony” z nagłówka “Linki wewnętrzne”. Kliknij “Więcej” a zawartość przefiltruj rosnąco.

 

Panel GSC: Generowanie raportu z najmniejszą ilością linków wewnętrznych

Panel GSC: Generowanie raportu z najmniejszą ilością linków wewnętrznych

 

Panel GSC: Strony z najmniejszą ilością linków wewnętrznych

Panel GSC: Strony z najmniejszą ilością linków wewnętrznych

 


Zwróć uwagę jakie są to treści, z jakiego roku, czy są aktualne i spójne z tym co teraz umieszczasz na stronie. Jeśli są aktualne i chcesz je zostawić, warto je bardziej zoptymalizować chociażby przez dodanie dodatkowego linkowania wewnętrznego.

 

Jeśli jednak treści się zdezaktualizowały i chcesz je usunąć należy pamiętać o trzech kwestiach:


1. należy zrobić przekierowanie do innej strony aby wchodząc na usuniętą stronę użytkownik nie trafił na informację, że taka strona nie istnieje


2. należy usunąć wszystkie inki z innych stron, które prowadziły do tej usuniętej strony, chyba, że zostało ustawione przekierowanie na inną powiązaną tematycznie stronę.


3. sprawdź faktyczny ruch organiczny usuwanych stron. Jeśli okaże się, że strona jednak generuje ruch, nie warto jej usuwać.

 


Jak ustalić, które strony linkują do strony usuniętej?

 Klikając w link do interesującej nas strony zobaczymy całą listę tych stron. Wystarczy je przejść po kolei i edytować w panelu administracyjnym swojej strony internetowej.

 

Panel GSC: Strony z linkowaniem wewnętrznym do analizowanej strony

Panel GSC: Strony z linkowaniem wewnętrznym do analizowanej strony

 

 

Jak sprawdzić, czy dana strona generuje ruch organiczny?

Wracamy do zakładki “Skuteczność - Wyniki wyszukiwania” i ustawiamy filtr na daną stronę.

 

Panel GSC: Filtrowanie strony pod kątem ruchu organicznego

Panel GSC: Filtrowanie strony pod kątem ruchu organicznego

 


Jak poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania dzięki GSC

 

Jak poprawić widoczność strony dzięki sitemap.xml

 

Dodanie mapy Twojej witryny internetowej XML do Google Search Console jest jedną z ciekawszych i prostszych rzeczy, jakie można zrobić, korzystając z tej platformy. Ale czym dokładnie jest mapa witryny i do czego służy? Otóż mapa witryny to bardzo prosty plik tekstowy, który zawiera informacje o wszystkich głównych stronach oraz podstronach Twojej strony internetowej. Dzięki tym danym, Google boty są w stanie lepiej ją indeksować, czyli efektywniej przeszukiwać i katalogować jej zawartość. Dzięki temu Twoją stronę będzie można szybciej wyszukać w wynikach organicznych. Staje się bardziej widoczna, co jest kluczowe dla strategii SEO.

Aby podejrzeć taką mapę swojej strony, należy w pole adresu wyszukiwania wpisać adres-twojej-strony.pl/sitemap.xml lub adres-twojej-strony.pl/sitemap_index.xml

 

Mapa strony internetowej

Mapa strony internetowej

 

 

Gdy już mamy adres mapy należy ją dodać do GSC. W tym celu wchodzimy w zakładkę “Mapa witryny”, dodajemy adres URL mapy i wysyłamy. Po chwili powinna pojawić się informacja o powodzeniu misji.

 

Panek GSC: Umieszczenie mapy witryny

Panek GSC: Umieszczenie mapy witryny

 


A co jeśli mapa nie została wygenerowana lub nie jest widoczna. Powodów może być wiele, chociażby taki, że tworzenie mapy to zadanie, które należy wykonać ręcznie lub za pomocą narzędzi do generowania map witryny. Jeśli nie została wygenerowana automatycznie można skorzystać z darmowego narzędzia do generowania mapy XML https://www.xml-sitemaps.com/

 


Jak poprawić widoczność strony dzięki robots.txt


Plik Robots.txt to pewnego rodzaju instrukcja dla robotów internetowych, takich jak Google boty. Głównym celem jest kontrola zawartości strony i jej bezpieczeństwo.

 

Tak wyglądają podstawowe ustawienia pliku Robots.txt wraz z sitemap.xml

Tak wyglądają podstawowe ustawienia pliku Robots.txt wraz z sitemap.xml

  

Ma więc istotny wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania, ponieważ można dzięki niemu:


1. kontrolować dostęp botów do różnych części witryny. Można np. zdefiniować, które części strony nie powinny być indeksowane przez Google boty. Wystarczy je wykluczyć z indeksacji. Jest to przydatne w sytuacji, gdy masz prywatne dane lub strony testowe, które nie powinny być udostępniane publicznie.

2. określić, które części witryny są priorytetowe, a które mniej istotne. Dzięki temu można skoncentrować się na indeksowaniu tych najważniejszych dla biznesu stron, zamiast marnować zasoby na mniej istotne elementy.

3. uniknąć problemów z powtarzającymi się lub słabymi treściami na stronie. Zbędnych treści nie są indeksowane, co wpływa na lepszą jakość indeksu strony.

4. zabezpieczyć przed zautomatyzowanymi skanerami lub botami, które mogą próbować przeszukać stronę w celu naruszenia jej bezpieczeństwa.

 

Ważne jest, aby dobrze zarządzać plikiem Robots.txt, ponieważ źle skonfigurowany może spowodować, że istotne strony nie zostaną zaindeksowane, co wpłynie negatywnie na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Dlatego zawsze należy dokładnie sprawdzić i przetestować plik Robots.txt, aby upewnić się, że działa zgodnie z zamierzeniem.

 

Do monitorowania działania tego pliku doskonale nadaje się Google Search Console, który wyłapuje wszelkie błędy, które mogą wpłynąć na sposób, w jaki Google boty indeksują witrynę. GSC pozwala również na weryfikację, czy określone strony są blokowane przez plik Robots.txt, co wpływa na optymalizację SEO. Dysponuje nawet tzw. testerem pliku robots.txt. Jeśli masz podejrzenie, że Twoja strona jest zablokowana, sprawdź to koniecznie w GSC.

 

Komunikat w GSC “Przesłany url jest zablokowany przez plik robots.txt”

Komunikat w GSC “Przesłany url jest zablokowany przez plik robots.txt”

 

Aby naprawić ten błąd, należy zweryfikować, co jest dokładnie powodem błędu, np. z pomocą testera, a następnie odpowiednio go zmodyfikować (usunąć błąd). Plik można wstępnie edytować z poziomu testera, a nawet pobrać wersję pliku na komputer, ale docelowo plik trzeba wgrać do katalogu głównego strony na serwerze.


Podsumowanie

 

Przytoczone powyżej możliwości wykorzystania Google Search Console to jedynie wierzchołek góry lodowej. Zastosowań jest wiele, a samo narzędzie nadal jest rozbudowywane i dostosowywane do wymagań rynku. Korzystając z dostarczonych przez nie danych, można zidentyfikować słabe punkty, a one z kolei wskażą kierunek działania. Z pewnością warto je wykorzystać w budowaniu strategii SEO, dlatego zachęcamy do korzystania z tego narzędzia, by podnieść swoją biznesową skuteczność.

 

 

Katarzyna Kalbarczyk

Junior marketing specialist

 

 

Inni przeczytali także:

Jak analizować wyniki swojej strony internetowej?
Jak sprawdzić ruch na stronie? Skuteczne strategie i narzędzia
Jak zrobić audyt pozycjonowania strony
Jak przenieść mój biznes bezboleśnie na GA4?