Budowanie linków w lokalnym SEO. 7 skutecznych strategii

Znaczenie lokalnych firm rośnie z roku na rok. Coraz więcej konsumentów chce wspierać polskie, lokalne przedsiębiorstwa działające na małą skalę i polską gospodarkę. Potwierdzają to także dane – badania Google wskazują, że w 2021 roku aż 81% użytkowników korzystało z wyszukiwarki w celu znalezienia informacji o lokalnych firmach. To stawia jednak przed ich właścicielami wyzwanie – jak dostać się na pierwszą stronę Google? Odpowiedzią jest m.in. wzmocnienie profilu linkowego lokalnej firmy. W tym artykule poznasz 7 prostych i skutecznych strategii link buildingu dla lokalnych firm.

Link building w lokalnym SEO – co to jest?

Budowanie linków (inaczej: link building) to proces pozyskiwania linków z zewnętrznych witryn, które prowadzą do jakiegoś miejsca w Twojej firmowej witrynie. Linki te określane są często jako linki zwrotne lub linki przychodzące i mogą zwiększać ruch w Twojej witrynie oraz wpływać na widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. 

Budowanie linków w pozycjonowaniu lokalnym to proces pozyskiwania linków zwrotnych od odpowiednich lokalnych stron. Celem budowania linków lokalnych jest zwiększenie widoczności w organicznych, lokalnych wynikach wyszukiwania i przyciągnięcie większego ruchu od lokalnych klientów, którzy są bardziej skłonni do skorzystania z usługi – aktywnie szukają Twoich usług i mają możliwość skorzystania z nich ze względu na to, że znajdują się w okolicy.

Dlaczego budowanie linków w lokalnym SEO jest ważne?

Istnieją co najmniej 3 powody, dla których powinieneś prowadzić link building dla swojej lokalnej strony internetowej.

Po pierwsze Google bierze pod uwagę liczbę linków zwrotnych, określając pozycję Twojej strony. Im więcej wysokiej jakości linków zwrotnych prowadzi do Twojej witryny, tym większe szanse na osiągnięcie pozycji w top10 rankingu Google. Pamiętaj, że ponad 67,6 procent kliknięć trafia do pierwszych pięciu organicznych wyników wyszukiwania – to dlatego ważne jest, by Twoja strona znalazła się jak najwyżej.

Po drugie budowanie linków w lokalnym SEO pomaga pozyskiwać określony, wysoce ukierunkowany ruch z wyszukiwarek do Twojej witryny. Kierując odpowiedni ruch, z większym prawdopodobieństwem przyciągniesz osoby, które faktycznie są zorientowane na zakup czy skorzystanie z usługi.

Po trzecie budowanie linków w lokalnym SEO to świetny sposób na budowanie świadomości Twojej marki w internecie. Im częściej Twoja strona będzie pojawiać się w organicznych wynikach wyszukiwania, tym większa szansa, że potencjalny klient zapamięta Twoją firmę i ostatecznie zdecyduje się na wybór Twojej oferty.

Jak budować profil linków w strategii lokalnego SEO? 7 skutecznych taktyk

Jak budować linki przychodzące dla lokalnych firm? Zobacz nasze strategie.

1. Uzyskaj linki zwrotne z lokalnych portali turystycznych i portali z opiniami

Według badań aż 98% konsumentów zapoznaje się z recenzjami online o usługach lokalnych firm. To oznacza, że potrzebujesz recenzji na zewnętrznych portalach, by pozyskać wartościowy ruch. Recenzje możesz pozyskiwać m.in. na portalach:

  • TripAdvisor,
  • w profilu firmy w Google,
  • na portalach typu pyszne.pl, booking.com i innych związanych z Twoją branżą,

Jak pozyskiwać więcej opinii?

  • aktywnie zachęcaj klientów do pozostawiania recenzji,
  • zaoferuj rabat w zamian za podzielenie się opinią,
  • maksymalnie ułatwiaj użytkownikom dodanie opinii w profilu firmy w Google (prześlij indywidualny link do sekcji Twojego profilu , w którym użytkownik może dodać opinię),
  • wyróżnij recenzje klientów na swoich kontach w portalach społecznościowych,

2. Bierz udział w branżowych wydarzeniach

Świetną okazją do pozyskania linków przychodzących do Twojej strony jest aktywnie zaangażowanie w wydarzenia branżowe. Możesz nie tylko uczestniczyć w wydarzeniach organizowanych przez innych, ale także pomyśleć o własnym wydarzeniu. W ten sposób nie tylko pozyskasz linki PRowe, ale także zbudujesz świadomość swojej marki i zaprezentujesz się w roli eksperta. Możesz także zaangażować się w lokalne inicjatywy, na przykład:

  • jeśli prowadzisz sklep sportowy, wspieraj lokalną drużyn sportową poprzez dostarczanie sprzętu do treningów,
  • jeśli prowadzisz sklep z artykułami dla zwierząt, zorganizuj zbiórkę na cele charytatywne dla najbliższego schroniska czy fundacji,
  • zorganizuj konkurs,
  • jeśli oferujesz usługi marketingowe, poprowadź warsztaty, w których będziesz dzielić się swoją wiedzą o reklamie i promocji marki,

Możesz też oferować promocje, takie jak bezpłatne demo produktu lub rabaty sezonowe. Pamiętaj, jednak by takie inicjatywy dopasować do swojego modelu biznesowego. Weź także pod uwagę metody promocji wydarzenia wśród lokalnej społeczności – możesz wykorzystać media społecznościowe, lokalną prasę, ulotki, opracuj krótki komunikat prasowy na potrzeby zewnętrznych portalu informacyjnych.

3. Skorzystaj z lokalnych katalogach firm do zdobywania linków

Jak pozyskiwać linki w lokalnym SEO? Nie ignoruj potencjału katalogów firm. Poszukaj lokalnych katalogów oraz portali branżowych i umieść na nich link do swojej firmy wraz z podstawowymi informacjami, takimi jak zakres usług, opis, dane kontaktowe, zdjęcia. Warto stworzyć dla swojej firmy:

  • profil firmy w Google (dawniej: Wizytówka Google Moja Firma).
  • firmową stronę na Facebooku,
  • booking.com dla właścicieli hoteli, pensjonatów itp.
  • pyszne.pl dla właścicieli restauracji,
  • ceneo.pl i opineo.pl dla sklepów internetowych, które oferują jednocześnie zakupy stacjonarne,
  • Polski Katalogi Firm, dostępny pod adresem: pkf.org.pl

4. Twórz treści na blog uwzględniające elementy lokalne

Masz już firmowy blog? Nie? To najwyższy czas, by go stworzyć i podejmować na nim lokalne tematy. W ten sposób możesz skutecznie zwiększyć liczbę linków przychodzących do twojej witryny. Jakie tematy warto poruszyć? 

  • Twórz case studies uwzględniające historie sukcesu lokalnych klientów.
  • Twórz zestawienia z uwzględnieniem lokalnych firm, np. 10 najlepszych restauracji w Poznaniu, Gdzie kupisz najlepsze pączki w Krakowie?

Dlaczego warto prowadzić blog w pozycjonowaniu lokalnym?

  • Treści blogowe pozwalają Ci zaprezentować swoją wiedzę i doświadczenie, co zwiększa zaufanie konsumentów i ostatecznie zachęca ich do wyboru Twojej marki spośród konkurencji.
  • Treść bloga można łatwo udostępniać w mediach społecznościowych. W dłuższej perspektywie oznacza to większą widoczność Twojej marki, co przyciąga większy ruch.
  • Za pomocą treści blogowych możesz dotrzeć do użytkowników znajdujących się na różnych etapach ścieżki zakupowej.

Co możesz zrobić, by pozyskiwać więcej wartościowych linków za pomocą bloga?

  • Podstawą sukcesu w pozyskiwaniu linków przychodzących z bloga jest wysokiej jakości treść. Poświęć czas na sprawdzenie, czego oczekują i czego szukają Twoi odbiorcy, i twórz artykuły, które zaspokoją ich potrzeby. Jeśli czytelnicy uznają Twoje treści za przydatne, z pewnością liczba linków przychodzących wzrośnie.
  • Wyróżnij swoje posty w mediach społecznościowych. Im więcej osób udostępni Twoje treści, tym większe prawdopodobieństwo, że dotrzesz do osób szukających treści, które znajdują się na Twojej stronie.
  • Bądź aktywny na platformach takich jak Twitter, LinkedIn i Facebook. Buduj relacje biznesowe, stań się lokalnym ekspertem, a w naturalny sposób zdobędziesz linki zwrotne.

5. Przeprowadź analizę konkurencji w zakresie profilu linków

Analiza konkurencji w zakresie budowania linków pozwala sprawdzić, z jakich stron inne firmy z Twojej branży, działające na lokalnym rynku, pozyskują linki przychodzące. W efekcie możesz znaleźć inspirację do własnych działań link buildingu. Do analizy możesz wykorzystać narzędzie Ahrefs. W tym celu: 

  • najpierw skorzystaj z wyszukiwarki Google i sprawdź, jakie firmy z Twojej branży mają najwyższe pozycje organiczne,
  • następnie wprowadź adres URL witryny do wyszukiwarki w narzędziu Ahrefs (w sekcji Site Explorer),
  • przejdź do sekcji Profil linków i przejrzyj dane w raportach “Linki zwrotne” oraz “Odsyłające domeny” dla danej witryny.

6. Znajdź wzmianki o swojej marce i poproś o linki

Może zdarzyć się tak, że inna strona internetowa zawiera wzmiankę o Twojej marce, ale bez linku prowadzącego do Twojej witryny. Taka sytuacja stwarza znakomitą okazję do tego, by link przychodzący pozyskać, i to ze stron o wysokim autorytecie. Możesz mailowo poprosić o umieszczenie linku na nazwie marki. Działanie takie powinno przynieść skutek, ponieważ prośbę kierujesz do firmy, która już Cię zna i z jakiegoś powodu uznała, że warto wspomnieć o Twojej marce na swojej stronie. Pamiętaj jednak, że o link warto poprosić tylko takie strony, które mają wysoką pozycję w Google i wysoki ruch organiczny. Zrezygnuj z kontaktu ze stronami, które mają niski ruch i znajdują się na niskich pozycjach w wyszukiwarce. Jak przeprowadzić cały proces?

  • Znajdź wzmianki o swojej marce, np. za pomocą narzędzia Band Mentions czy Brand24.
  • Zidentyfikuj osobę, z którą warto się skontaktować – może być to właściciel lub manager ds. marketingu. Dane znajdziesz na stronie www lub w mediach społecznościowych, np. na LinkedIn.
  • Wyślij spersonalizowaną wiadomość – podziękuj za wspomnienie o Twojej marce – pokaż, dlaczego dodanie linku przyniesie korzyść linkującej firmie i zaproponuj dodanie linku zwrotnego także na swojej stronie. 

7. Uzyskaj linki z lokalnych publikacji prasowych i blogowych

Jak pozyskiwać linki dla lokalnej strony? Zadbaj, by Twoja firma została zauważona przez lokalne portale i blogerów. Nie możesz dopuścić do tego, by każda wzmianka o twojej marce była związana z wydarzeniem. Skup się zatem na budowaniu prawdziwych, dobrych relacji z lokalnymi blogerami i portalami informacyjnymi. Możesz poprosić o dodanie Twojej witryny do lokalnych zestawień biznesowych, które już znajdują się na blogach, ale dawno nie były aktualizowane. 

Podsumowanie

Lokalny link building to świetny sposób na poprawę wyników SEO, zwiększenie widoczności w wyszukiwarkach i przyciągnięcie odpowiedniego ruchu do Twojej witryny. Nie zobaczysz wyników z dnia na dzień, ale mimo to powinieneś rozważyć budowanie linków jako kluczową część swojej długoterminowej strategii marketingowej. Nie musisz wypróbowywać wszystkich sposobów, zacznij od strategii, najlepiej dopasowane do Twojej firmy, a w międzyczasie skup się na regularnym tworzeniu wysokiej jakości treści na blogu, aby budować wiarygodność Twojej marki.

Inni przeczytali także:

Pozycjonowanie lokalne – na czym polega?
Pozycjonowanie biznesu lokalnego. Czy jest mi potrzebne?
Jak pozycjonować wizytówkę Google Moja Firma?
Pozycjonowanie‌ ‌lokalne‌ ‌-‌ ‌co‌ ‌to‌ ‌jest‌ ‌i‌ ‌ dlaczego‌ ‌warto‌ ‌w‌ ‌nie‌ ‌zainwestować?

Scroll to Top