10 powodów dlaczego warto wykorzystać Chat GPT w biznesie i marketingu

W tym wpisie blogowym dokładnie wyjaśnimy, czym dokładnie jest Chat GPT (Generative Pre-trained Transformer) oraz jak działa ta technologia. Dowiesz się, jakie korzyści i zagrożenia niesie ze sobą, dlaczego stała się ona kluczowym elementem biznesów, a także jak możesz zastosować Chat GPT w biznesie, zwiększając m.in. efektywność komunikacji online i obsługi klienta.  

 

Co to jest Chat GPT i jak działa

 

Chat GPT to rodzaj zaawansowanej sztucznej inteligencji, która zagościła w naszym życiu na stałe 30 listopada 2022 r. Był to tylko prototyp, ale w bardzo szybkim czasie rozwinął on swoje umiejętności i obecnie mamy już do dyspozycji wersję GPT-4.

Bez wątpienia, nagły wzrost zainteresowania tą technologią był zauważalny, ponieważ w niesamowicie krótkim czasie, bo tylko 5 dni po premierze, Chat GPT przyciągnął ponad milionów użytkowników, a po dwóch miesiącach liczba wzrosła do 100 mln.

Taki szybki rozwój chata GPT jest możliwy dzięki tzw. uczeniu maszynowemu i odpowiednim algorytmom generującym tekst. Czym jest uczenie maszynowe? To umiejętność analizy danych, rozpoznawania wzorców, podejmowania decyzji i wykonywania zadań na podstawie zdobytej wiedzy. Przewiduje kolejne słowa lub fragmenty tekstu w oparciu o kontekst. Brzmi znajomo? Tak, przypomina to bliźniaczo myślenie ludzkie. To właśnie jest rewolucyjne, ponieważ dotąd wszystkie dostępne narzędzia wchodzące w interakcje z użytkownikiem miały problem z trzymaniem się kontekstu rozmowy i wyciąganiem wniosków. Teraz ta bariera została przełamana.

 

Jakie korzyści daje Chat GPT

 

Korzystanie z Chat GPT, daje wyjątkową szansę na usprawnienie wielu obszarów biznesowych, takich jak: sprzedaż, marketing, IT, prawo, czy nauka. Przykładowe korzyści jakie może przynieść, a właściwie już przynosi, to przede wszystkim:

 

  • zwiększenie produktywności pracowników
  • skrócenie czasu wykonania zadania
  • szybsze stawianie hipotez
  • pomoc w analizowaniu i interpretowaniu informacji
  • wzmocnienie umiejętności pracowników
  • zautomatyzowanie obsługi klienta
  • spersonalizowany charakter
  • doskonale radzi sobie też z tłumaczeniem tekstów
  • i wiele wiele innych 

 

10 zastosowań Chat GPT w biznesie i marketingu 

 

1.    Jak Chat GPT może pomóc w obsłudze klienta

Chat GPT może pomóc w obsłudze klienta. Pełniąc rolę zaawansowanego chatbota, automatyzuje komunikację online, czyli obsługuje pytania klientów udzielając precyzyjnych odpowiedzi na pytania. Działa 24/7, co oznacza, że użytkownicy otrzymują natychmiastową pomoc online. Dzięki temu interakcje są szybsze i bardziej efektywne, a to podnosi jakość obsługi i zadowolenie klientów. 

 

 

2.     Jak Chat GPT może pomóc w generowaniu treści


Chat GPT stanowi cenne wsparcie nie tylko dla copywriterów, czy content marketingu, ale dla każdej osoby poszukującej rozbudowania swoich treści. Z pomocą Chat GPT możesz generować treści związane z Twoim biznesem. Może potrzebujesz popracować nad kampanią marketingową, a może nad nowym artykułem na bloga? Chat GPT dostarcza inspirujących treści, by przygotować ogłoszenia, opisy produktów, czy treści na strony internetowe. Z jego pomocą możesz również tworzyć angażujące Twoją społeczność posty na social media. Może także okazać się szczególnie przydatny w e-mail marketingu, generując spersonalizowane, atrakcyjne i przekonujące wiadomości. Jeśli do tej pory Twoje materiały nie przykuwały uwagi potencjalnych klientów, Chat GPT może to zmienić. 

 

 

3.     Jak Chat GPT może pomóc w researchu 

Chat GPT jest wszechstronnym narzędziem, które pomoże również w researchu. Proces badania danego tematu wymaga od każdego czasu i zaangażowania, by stworzyć wartościowy materiał. Chat GPT może znacząco wspomóc taki proces poprzez: generowanie pytań pomocniczych, analizę literatury, generowanie treści badawczych, analizę danych, interpretację wyników oraz wizualizację danych. Dodatkowo dostarcza informacji od razu podlinkowanych do źródła. Ułatwia również porównywanie wyników badań z innymi badaniami i trendami na rynku i to niemal natychmiast. 

 

 

4. Jak Chat GPT może pomóc w optymalizacji SEO

Tak, Chat GPT to również Twój partner w optymalizacji SEO. Pisząc tekst, podpowiada najbardziej rokujące frazy kluczowe, które powinny być zastosowane. Optymalizuje również meta-opisy, tytuły i nagłówki dla każdej strony lub artykułu na Twojej stronie internetowej. Te elementy są bardzo istotne, ponieważ wpływają na klikalność wyników wyszukiwania, dlatego jego sugestie są bezcenne.
Warto pamiętać, że pozycjonowanie strony to proces długotrwały i wymagający ciągłego dostosowywania się do zmieniających się algorytmów wyszukiwarek. Chat GPT może jedynie znacząco ułatwić ten proces, ale nadal jest to zadanie, które wymaga uwagi i zaangażowania człowieka. 

 

 

5. Jak Chat GPT może pomóc w podejmowaniu lepszych decyzji

Okazuje się, że Chat GPT chętnie podejmuje się doradztwa w zakresie zarządzania firmą, służąc analizami, przedstawieniem różnych perspektyw, rozwiązań, oczywiście po uprzednim dostarczeniu mu odpowiednich danych, które będzie mógł przetworzyć.

 


Czy jego pomoc faktycznie rozwiązuje problemy? Jak wynika z poniższej odpowiedzi, są to tylko pomocne sugestie, które warto wziąć pod uwagę. Oznacza to ni mniej ni więcej, że jest to tylko niesamowite narzędzie pracy. Odpowiedzialność zawsze pozostaje po stronie użytkownika.

 


6. Jak Chat GPT może pomóc w badaniu konkurencji

Badanie konkurencji to kluczowy element strategii biznesowej, a wykorzystanie Chat GPT może znacznie ułatwić ten proces. Ułatwienie tego procesu polega na analizowaniu dostępnych danych o konkurencji. Należy je wcześniej przygotować, np. w formie pytań i odpowiedzi. Chat GPT dzięki algorytmom, jest w stanie wyodrębnić z odpowiedzi kluczowe informacje, a także identyfikować powtarzające się wzorce i tendencje. W dalszych krokach może pomóc w zrozumieniu celów konkurencji, takich jak: zwiększenie udziału w rynku, wprowadzenie nowych produktów, a także identyfikować problemy, z którymi się zmierza konkurencja. 

Bardzo częstą praktyką firm jest przeprowadzenie tzw. analizy SWOT, która pomaga określić własną konkurencyjność na tle innych firm. Badane są  cztery obszary: mocne strony, słabe strony, możliwości i zagrożenia. Chat GPT nie tylko przeprowadza taką analizę, ale zapewnia głębsze zrozumienie, w jaki sposób konkurencja prosperuje oraz wskazuje miejsca, gdzie istnieją potencjalne możliwości wzrostu i doskonalenia. Jest to z pewnością sposób na zdobycie przewagi konkurencyjnej. 

 

 

7. Jak Chat GPT może pomóc w rozwiązywaniu problemów IT

Pracownicy IT, programiści oraz web developerzy często napotykają w swojej pracy na różne wyzwania natury technicznej, które wymagają czasu i zaawansowanej wiedzy, by je rozwiązać. Czasami są to błędy systemowe, błędy w kodzie strony, alerty, a czasami pojawia się potrzeba poszukiwania nowych rozwiązań, funkcjonalności, które można wdrożyć, np. na stronę sklepu internetowego. Chat GPT jest w stanie napisać całą stronę w HTML, wyłapać błędy, które uniemożliwiają funkcjonowanie aplikacji. Zastosowań jest mnóstwo, dlatego warto mieć swojego prawoskrzydłowego asystenta, który wskaże palcem co nie działa i jak to naprawić. Choć nie jest on w stanie zastąpić programisty, może istotnie przyspieszyć proces tworzenia prostych fragmentów kodu. 

 

 

8.    Jak Chat GPT może pomóc w rozwijaniu nowych produktów

ChatGPT może analizować ogromne ilości danych, m.in. z mediów społecznościowych, recenzje produktów czy artykuły prasowe. W ten sposób identyfikuje aktualne trendy i preferencje konsumentów. 

Można go wykorzystać również do przeprowadzenia analizy opinii klientów o danym produkcie. Wnioski jakie dostaniemy mogą wskazać bezpośrednio, co jest do poprawy, ale i co jest popularne i pożądane na rynku. 

 

 

9.       Jak Chat GPT może pomóc w tłumaczeniach i komunikacji

Oczywiście! Jest to jedno z bardziej precyzyjnych zastosowań Chat GPT w biznesie. W porównaniu ze standardowymi tłumaczami takimi jak Google Translate. Chat GPT bardzo dokładnie tłumaczy teksty biorąc pod uwagę intencję i kontekst zdania, czy całej treści. Przekłada się to na skuteczniejszą komunikację między ludźmi innych języków, a to z kolei wpływa na działania biznesowe i ich zasięg międzynarodowy.  

 

 

10.      Jak Chat GPT może pomóc w edukacji i szkoleniach

Ostatnim zastosowaniem Chat GPT w biznesie, jaki przedstawimy w tym artykule jest możliwość zdobywania wiedzy i nauki nowych umiejętności. Z jego pomocą można tworzyć interaktywne materiały edukacyjne oraz udzielać wsparcia w procesie szkolenia pracowników. Dobrym przykładem jest poniżej opisana platforma do nauki języków obcych Duolingo. 

 

 

4 przykłady zastosowania Chat GPT w biznesie


Duolingo bardzo pomysłowo wykorzystuje GPT-4 od OpenAI. Z sukcesem wdrożyli dwie funkcje, które sprawiają, że nauka języków jest bardziej skuteczna i przyjemna:
możliwość przeprowadzenia konwersacji z AI, która pozwala uczniom na praktykowanie umiejętności rozmów w czasie rzeczywistym i bez presji
możliwość sprawdzenia od razu odpowiedzi i wyjaśnia zasady, gdy uczeń popełni błąd

 

Aplikacja Duolingo do przeprowadzania konwersacji
Źródło zdjęcia: https://blog.duolingo.com/duolingo-max/ 

 

Be My Eyes stworzyło Wirtualnego Wolontariusza w swojej aplikacji, który pomaga osobom niewidomym lub niedowidzącym w codziennych zadaniach. Aplikacja potrafi nie tylko rozpoznawać obrazy i teksty, ale także analizować i wyjaśniać kontekst i znaczenie tego, co widzi.


Stripe, ceniona na całym świecie platforma płatnicza, jest przykładem firmy, która doskonale wykorzystała potencjał Chat GPT-4. Jej sukces oparty jest, m.in. na indywidualnym wsparciu klienta i to w wielu językach, a także szybkim i precyzyjnym reagowaniu na pytania techniczne. To zdecydowanie przyspiesza proces rozwiązywania problemów i ułatwia użytkownikom korzystanie z platformy.

Co ciekawe Chat GPT wykorzystywany jest również przez Stripe do wykrywania potencjalnych oszustw. To dzięki zaawansowanym algorytmom może skutecznie monitorować transakcje i sygnalizować podejrzane działania.


Zapier, z kolei postawił na automatyzację powtarzających się zadań wykonywanych każdego dnia. Dzięki integracji z Chat GPT proponuje tworzenie skrótów do zadań tzw. Zaps. Pozwala to na, np. automatyczne udostępnienie artykułu pracownikom, zapisywanie adresu URL i wiele innych. Wystarczy tylko zaimplementować rozszerzenie Zapier Chrome.

 


Jakie ograniczenia ma Chat GPT


Czy ChatGPT jest pozbawiony wad? Czy warto polegać na informacjach, które dostarcza w odpowiedzi na nasze zapytania? Niestety, sztuczna inteligencja ma swoje ograniczenia, które sprawiają, że nie zawsze możemy całkowicie polegać na jej wynikach. Jednym z dobrze znanych problemów jest tzw. “halucynowanie”. Polega on na generowaniu treści, które nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości. Wynika to przede wszystkim z braku danych w jego bazie wiedzy. Nie zapomnijmy, że odpowiedzi, które otrzymujemy od Chat GPT bazują na informacjach, które zostały mu wcześniej udostępnione (w bazie wiedzy). Przy braku informacji może próbować generować odpowiedzi na podstawie podobnych informacji, które posiada, co może prowadzić do błędów. Pocieszające jest to, że GPT-4 mniej halucynuje niż GPT-3,5.

 

Źródło: GPT-4 (openai.com)
Dokładność Chat GPT

 


GPT-3,5 nie dysponuje informacjami na temat wydarzeń, które miały miejsce po wrześniu 2021 r.


Kolejnymi problemami występującym dość często jest gubienie wątku, kontekstu rozmowy, błędne interpretacje zapytania. Chat dość szybko gubi się jeśli zadamy pytanie zbyt mało precyzyjne. Żeby temu zapobiec stosowane są tzw. prompty, czyli odpowiednie polecenia lub pytania, które generują właściwą odpowiedź. Aby wynik był jak najbardziej precyzyjny, powstały bazy promptów.


Ze względu na to, że Chat GPT uczy się od nas ludzi, może uczyć się również naszych złych wzorców myślowych. Mowa jest tutaj o uprzedzeniach rasowych, czy dyskryminacji ze względu na płeć. Open AI potwierdza, że “system dziedziczy różne uprzedzenia z danych treningowych, a jego wyniki czasami wzmacniają stereotypy społeczne”. Jednak, co widać na poniższym wykresie zagrożenie to zostało zredukowane wraz z nowszą wersją o 82% w porównaniu z GPT-3.5.

 

Źródło: GPT-4 (openai.com)
Wskaźnik nieprawidłowego zachowania Chat GPT

 

 

Jakie zagrożenia Chat GPT

 

Każda nowa technologia, może stwarzać ryzyko naruszenia prywatności i bezpieczeństwa. W przypadku Chat GPT istnieje pewne ryzyko, że może być wykorzystywany do działań nieetycznych, takich jak oszustwa internetowe, czy próby uzyskania poufnych informacji od użytkowników.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Chat z łatwością generuje teksty ale tworząc je opiera się na materiałach innych autorów, co może w konsekwencji doprowadzić do naruszenia praw autorskich. W związku z tym zalecamy ostrożność w korzystaniu z Chat GPT. 


Kolejne zagrożenie to możliwość szerzenia dezinformacji, poprzez generowanie treści łudząco podobnych do tych tworzonych przez człowieka, ale przy tym wprowadzających w błąd. Stosuje się je w celu wywierania wpływu, na kształtowanie konkretnych opinii, chociażby na opinię publiczną. 


Z pewnością wszyscy widzimy tutaj dużą potrzebę regulacji prawnych, które pozwoliłyby kontrolować sztuczną inteligencję. 

Open AI badając i przyglądając się istniejącym i pojawiającym się ryzykom, zauważyło pewną prawidłowość - dodatkowe możliwości GPT to kolejne pokłady zagrożeń, które przerastają naszą wyobraźnię. Dlatego badaniami nad tym aspektem GPT zajmują się specjaliści wielu sektorów, w tym cyberbezpieczeństwa.  Bądźmy więc czujni i zachowajmy zasadę ograniczonego zaufania, nie tylko na drodze jadąc samochodem.

 

 

Jaka jest przyszłość Chat GPT

 

Przyszłość Chat GPT i innych podobnych technologii, pomimo pojawiających się zagrożeń, jest częściowo ujawniona, ponieważ rozwijają się one bardzo dynamicznie i nieustannie wprowadza się do nich ulepszenia. OpenAI często prezentuje nowe wersje i możliwości swoich modeli w formie beta, co pozwala na testowanie ich przez użytkowników i zbieranie opinii oraz danych, które pomagają dalej je udoskonalać. 


AI będzie z pewnością jeszcze bardziej zaawansowana, intuicyjna i bardziej dostosowana do indywidualnych potrzeb użytkowników. Wygląda to naprawdę obiecująco.

 


10 powodów dlaczego warto wykorzystać Chat GPT w biznesie i marketingu. Podsumowanie


Z treści wpisu wyłania się jasny wniosek: Chat GPT to niezwykłe narzędzie, które otwiera przed nami wiele możliwości. Jego zdolność do generowania inteligentnych odpowiedzi i umiejętność dostosowania przekazu do indywidualnych potrzeb czynią go kluczowym elementem w dzisiejszym biznesie. Dzięki niemu możemy zwiększyć produktywność pracowników, skrócić czas wykonywania zadań i wzmocnić umiejętności zespołu – to marzenie każdego managera!


Zachęcamy Cię do eksperymentowania z wykorzystaniem Chat GPT w swojej działalności. To narzędzie może odmienić sposób, w jaki prowadzisz obsługę klienta, tworzysz treści czy analizujesz konkurencję. Pozwól tej technologii stać się Twoim sojusznikiem w dążeniu do sukcesu biznesowego, ale nie zapomnij też o odpowiedzialności, która nadal pozostaje po Twojej stronie.


Jeśli masz ochotę podzielić się swoimi doświadczeniami z Chat GPT, serdecznie zapraszamy do zadawania pytań i dzielenia się swoimi przemyśleniami w komentarzach do tego wpisu. Razem możemy jeszcze bardziej zgłębić tajniki tej fascynującej technologii.

 

Katarzyna Kalbarczyk

Junior marketing specialist

 

 

Inni przeczytali także:

Czy ChatGPT to przyszłość content marketingu?
102 prompty Chat GPT dla przedsiębiorcy
Czy AI zastąpi SEO?
Jak wykorzystać Chat GPT w marketingu