Coraz więcej firm decyduje się na prowadzenie działań marketingowych online i wiele uwagi poświęca temu, jak zwiększyć widoczność strony w sieci. Od jakiegoś czasu specjaliści zajmujący się marketingiem internetowym dyskutują, czy długość treści jest czynnikiem rankingowym Google. W dzisiejszym artykule przeanalizujemy, jak liczba znaków wpływa na pozycjonowanie witryny.
Znaczenie treści w SEO
Opublikowane na stronie treści wpływają w dużym stopniu na pozycjonowanie. Z czego to wynika?
- treści pozwalają zamieścić na stronie istotne frazy, dzięki którym Twoja witryna znajdzie się wyżej w rankingu wyszukiwania Google;
- treści mogą pomóc poprawić nawigację na stronie poprzez umieszczenie w nich linków wewnętrznych;
- wysokiej jakości content buduje ruch na stronie;
- treści umożliwiają docieranie do potencjalnych klientów oraz tworzenie profilu linków przychodzących;
- treści mogą posłużyć odbiorcom do przekazywania informacji pomocnych podczas podejmowania decyzje o zakupie w sieci;
- angażujące treści mogą sprawić, że poprawi się zaangażowanie użytkownika na stronie, np. wydłuży się czas.
Długość treści na stronie a SEO
Długość treści a SEO – wiele osób zastanawia się, czy liczba znaków ma wpływ na pozycjonowanie. Jeszcze jakiś czas temu mówiło się, że artykuł blogowy powinien mieć co najmniej 2000 znaków ze spacjami, a im treść jest dłuższa, tym lepiej dla SEO. Aktualnie trendy w pozycjonowaniu wciąż ulegają zmianom, a roboty Google sprawiają, że na wysokich pozycjach znajdują się strony, których zawartość jest dla nich najbardziej wartościowa. Oznacza to, że długa treść zbyt mocno nasycona frazami niekoniecznie będzie najlepsza. Wyszukiwarka Google na pierwszym miejscu stawia bowiem spełnienie oczekiwań odbiorców.
Dlatego też dłuższe oraz krótsze treści są potrzebne w strategii content marketingu i mogą korzystnie wpływać na pozycjonowanie stron. Trudno jest w jednoznaczny sposób określić, jaką długość powinien mieć artykuł blogowy, opis produktu czy kategorii. Nie ma wytycznych mówiących o tym, że dany wpis na blogu powinien mieć wyznaczoną liczbę znaków.
Długość treści w optymalizacji SEO będzie zależała od wielu czynników, do których zaliczamy:
- tematykę – są zagadnienia, w których temat należy ująć szeroko;
- branżę – istnieją branże, w których zwykle tworzy się dłuższe treści dla użytkowników i pozycjonowania;
- konkurencję – jeżeli branża jest konkurencyjna, potrzebne będzie opracowywanie dłuższych treści.
Nie trzeba jednak tworzyć dłuższych treści wyłącznie w celu umieszczenia w nich większej liczby fraz. Nie można zapominać, że treści publikujemy przede wszystkim po to, by zaspokoić potrzeby odbiorców. Dbaj o to, by tekst brzmiał naturalnie i nie wprowadzaj na siłę słów kluczowych, staraj się również “nie lać wody”. Treść powinna zawierać informacje, które są przydatne dla czytelnika. Może zdarzyć się tak, że w relatywnie krótkim tekście uda się przekazać wszystkie ważne informacje – wówczas nie ma sensu wydłużać treści na siłę.
Czy długość tekstu ma znaczenie dla pozycjonowania?
Google nigdy nie udostępnił całej listy czynników wpływających na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Według specjalistów SEO jest ich ponad 200, jednak wynika to z ich praktyki – nie jest potwierdzone przez pracowników Google. Dlatego też toczy się wiele dyskusji na temat tego, czy dłuższa treść wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania.
Eksperci SEO zajmują w tej kwestii dwa różne stanowiska. Niektórzy z nich uważają, że długość tekstu wpływa na proces pozycjonowania. Uzasadniają to przykładowo tym, że do treści o większej liczbie znaków zazwyczaj prowadzi więcej linków zewnętrznych.
Przekonanie o tym, że długość treści wpływa na SEO, może być również spowodowane błędnym rozumieniem rezultatów badań nad treściami. Przeprowadzono badanie Backlinko, z którego wynika, że na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania Google średnia liczba słów to 1447. Wiele osób może zrozumieć to w ten sposób, że należy opublikować tekst na około 1500 słów, jeżeli chcemy, by nasza strona pojawiła się w top10 bezpłatnych wyników wyszukiwania, jednak to nie musi być nieprawda. Pokazuje to wyłącznie, że treści wyświetlające się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania mają średnio 1447 słów. Badanie obejmowało wszystkie treści publikowane w sieci, nie dotyczyło one konkretnej branży ani rodzaju treści. Nie wiemy, czy chodzi o wpisy na bloga, czy opisy kategorii.
Z wypowiedzi specjalistów SEO oraz pracowników Google wynika, że długość treści nie wpływa w bezpośredni sposób na pozycję strony w wyszukiwarce. Najważniejsza jest treść dostosowana do potrzeb czytelników. Może się zdarzyć, że jedno zdanie ma większą szansę na wyświetlenie się na samym szczycie wyników organicznych (np. gdy użytkownik wpisał pytanie wymagające zwięzłej odpowiedzi) niż wpis blogowy. Użytkownicy bowiem mogą poszukiwać konkretnej odpowiedzi, bo nie mają czasu czytać artykułu blogowego. W tym przypadku widać, że Google dąży do tego, by maksymalnie dużo informacji wyświetlić w wynikach organicznych, tak by użytkownik nie musiał wchodzić na konkretną stronę.
W jaki sposób zaplanować długość tekstu na stronie?
Jak już wiemy, długość treści nie wpływa bezpośrednio na pozycję witryny w wyszukiwarce, jednak nie możemy stwierdzić, że w ogóle nie ma znaczenia w SEO. Tutaj wiele zależy od branży, tematu oraz rodzaju publikowanych treści. Jak w takim razie najlepiej rozplanować długość tekstów, by spełnić oczekiwania odbiorców oraz wyszukiwarki Google? Prezentujemy najważniejsze wskazówki, które Wam w tym pomogą.
Długość treści a SEO
Treści w content marketingu zwykle dzieli się na krótkie oraz długie. Krótkie mają zazwyczaj maksymalnie 1000-1200 słów i nie zawierają szczegółowych informacji. Zaliczyć do nich możemy:
- artykuły z wiadomościami,
- infografiki,
- posty w social mediach,
- newslettery.
Są to treści, których napisanie autorowi i przeczytanie odbiorcy nie zajmuje wiele czasu.
Do długich treści zaliczamy teksty zawierające więcej niż 1000 lub 1200 słów. Zazwyczaj dokładnie analizują wybrane zagadnienie i zawierają sporo konkretnych informacji. Wśród nich znajdują się:
- różnego rodzaju poradniki, przewodniki,
- case studies,
- wywiady, raporty,
- e-booki,
- webinary,
- różnego typu wydarzenia online.
Długie treści są często angażujące, ponieważ dokładnie analizują konkretne zagadnienie. Znajdziesz w nich szczegółowe informacje, które będą przydatne dla osób początkujących, jak również zaawansowanych w danym temacie. Zwykle mają też charakter edukacyjny.
Miej na uwadze jednak, że pisanie dłuższych tekstów w SEO wiąże się z większym zaangażowaniem oraz nakładem pracy i będzie pochłaniać więcej czasu oraz kosztów. Na dłuższą metę jednak takie rozwiązanie jest opłacalne – bowiem kompleksowe treści mają dużą szansę na to, by znaleźć się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, zwiększać ruch na stronie oraz zaangażowanie odbiorców. Ponadto obecnie w tworzeniu treści może pomóc nam ChatGPT. Korzystając ze sztucznej inteligencji, możemy zaoszczędzić czas i zmniejszyć koszty.
Jaka treść w takim razie najlepiej sprawdzi się na stronach internetowych – długa czy krótka? Przede wszystkim należy dostosować ją do oczekiwań użytkowników sieci. Warto w tym przypadku przeanalizować konkurencję i sprawdzić, jakie typy treści o jakiej długości przygotowuje na dane słowo kluczowe.
Przykładowo na frazę buty adidas damskie do biegania model + rozmiar będą treści produktowe – sprawdzamy, jaką mają długość i możemy zaplanować podobną, trochę dłuższą. Z kolei na frazę najlepsze narzędzia SEO będą prawdopodobnie artykuły zestawieniowe – sprawdzamy, ile narzędzi omawia konkurencja i jakie długie są teksty i na podstawie tych danych tworzymy własne treści.
Poznaj znaczenie długości treści w SEO
Nie jest prawdą, że długość treści zupełnie nie ma znaczenia w pozycjonowaniu. Dobrze napisany i długi tekst może wspierać optymalizację SEO i sprawić, że witryna znajdzie się na wyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Sama długość tekstu nie jest wprawdzie czynnikiem rankingowym, jednak pośrednio może pomagać w pozycjonowaniu. W jaki sposób?
- teksty o większej objętości są zwykle efektywniejsze w pozycjonowaniu, ponieważ mogą pozyskać więcej linków przychodzących;
- dłuższa treść pozwala zamieścić więcej istotnych słów kluczowych w naturalny sposób;
- długie, wyczerpujące treści na dany temat są zwykle w stanie przekazać wiele praktycznych dla czytelnika informacji i zwiększają jego zaangażowanie, a to może być dla robotów Google sygnał, że strona jest wartościowa.
Określ cel treści, by lepiej zaplanować długość tekstu
Jeśli zależy Ci na napisaniu odpowiednio długiego tekstu, zastanów się, jaki cel ma on realizować. Chcesz edukować odbiorcę? Opracuj długi oraz angażujący artykuł na bloga. Celem tekstu jest zwięzła odpowiedź na pytanie? Postaraj się, by treść była krótka, tak aby czytelnik nie musiał poszukiwać w tekście potrzebnych mu informacji. W przypadku, gdy chcesz, by potencjalni klienci dowiedzieli się o nowym produkcie, wyślij krótki e-mail poprzez newsletter.
Poznaj intencje odbiorców
Aby napisać tekst o odpowiedniej długości, należy również określić intencje użytkowników. Pomyśl o tym, czego poszukuje użytkownik, wpisując wybraną frazę, zastanów się, dlaczego odwiedza Twoją witrynę. Chce odnaleźć tam rozrywkę, a może poszukuje rzetelnej wiedzy? Jeśli chcesz dostarczyć odbiorcy rozrywki, teksty opublikowane na stronie powinny być krótsze, a w przypadku, gdy celem tekstu jest edukacja użytkownika, postaw na dłuższe treści.
Określ rodzaj treści
Przed rozpoczęciem pisania treści oraz ustalania jej długości warto rozważyć, jaki rodzaj tekstu zamierzasz opracowywać. Przykładowo teksty o charakterze informacyjnym są zwykle krótsze niż artykuły blogowe. Warto przeanalizować także inne witryny i sprawdzić, jakie rodzaje treści zawierają.
Zweryfikuj konkurencyjne strony
Długość treści nie jest zaliczana do czynników rankingowych, jednak nie pozostaje ona bez znaczenia w SEO. Pamiętajmy tym, by liczbę słów dostosować do zapytania oraz intencji użytkownika. Dobrym rozwiązaniem jest dokładne przeanalizowanie konkurencji w SEO w celu zweryfikowania, jak długie treści opracowują. Warto posłużyć się analizą SERP oferowaną przez narzędzie Surfer. Wówczas w wyszukiwarkę wpisujemy konkretną frazę, po czym narzędzie generuje podsumowanie top 10 bezpłatnych wyników, w którym znajdziemy m.in.:
- popularne frazy;
- średnią długość głównego tekstu;
- średnią długość nagłówków oraz akapitów.
Miej na uwadze, że analiza SERP to tylko wskazówki. Warto wziąć je pod uwagę podczas opracowywania tekstu, jednak nawet jeżeli tekst będzie miał inną długość, niż sugeruje Surfer, Twoja witryna nadal ma szansę wyświetlić się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania.
Poznaj grupę swoich odbiorców
Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twoją witrynę odwiedzają użytkownicy mający swoje upodobania, jeśli chodzi o długość treści. Dobrze się z nimi zapoznać przed napisaniem kolejnego tekstu. Warto w tym celu:
- dokonać analizy ruchu w witrynie – czy ruch zwiększają krótkie, czy długie treści?
- zweryfikować, które ze stron generują konwersje, i określić, czy to strony, na których znajduje się dużo, czy mało tekstu;
- sprawdzić, jak długo odbiorcy przebywają na stronach z różnymi rodzajami treści – w teorii im dłuższy tekst, tym czas, który poświęcają użytkownicy na przeczytanie tekstu, powinien być dłuższy;
- zobaczyć, które rodzaje treści wyróżnia najwyższy współczynnik zaangażowania oraz najniższy współczynnik odrzuceń;
- sprawdzić, które rodzaje treści są najbardziej popularne w social mediach.
Poznaj ścieżkę zakupową swoich odbiorców
Pamiętajmy również o tym, by treść oraz jej długość dopasować do etapu ścieżki zakupowej klienta. Klient, który rozważa różne rozwiązania, prawdopodobnie będzie potrzebował dłuższych i bardziej wyczerpujących treści. Z kolei na klienta, który jeszcze nie wie, że potrzebuje jakiś produkt, może podziałać nawet krótka treść w postaci postu w social mediach.
Czy długość treści ma znaczenie dla SEO? Podsumowanie
Tworząc content w marketingu internetowym, należy pamiętać, że to, co jest skuteczne w jednej witrynie i branży, nie musi działać w przypadku innej firmy. Bardzo ważne, by do długości tekstów mieć zawsze indywidualne podejście.
W ustaleniu odpowiedniej objętości treści pomoże nam określenie celu, który chcemy osiągnąć, analiza rynku oraz weryfikacja konkurencyjnych witryn. Warto również scharakteryzować preferencje i przyzwyczajenia swojej grupy docelowej. Dzięki temu mamy szansę opracować tekst, który spełni oczekiwania użytkowników I Google w zakresie zawartości i długości.
Inni przeczytali także:
Jak pozyskiwać wartościowe linki do strony?
15 najgorszych błędów SEO, które obniżą ranking strony internetowej
Jak pozycjonować swoją firmę lokalnie – czyli wszystko o lokalnym SEO
Jak zrobić landing page w lokalnym SEO?