Pozycjonowanie Google Maps – poznaj top przewodnik dla małych firm!

Czy wiesz, że Twoja mała firma może zyskać ogromną przewagę nad konkurencją dzięki pozycjonowaniu w Google Maps? Jeśli prowadzisz lokalny biznes, klienci szukają Cię właśnie tam! W naszym przewodniku odkryjesz tajniki tej strategii, które pomogą Ci wyróżnić się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania i przyciągnąć więcej klientów. Dowiesz się, jak na czym polega pozycjonowanie w Mapach Google i jak możesz zwiększyć Twoje szanse na sukces!

Znaczenie pozycjonowania Google Maps

Czy pozycjonowanie Google Maps jest ważnym elementem strategii marketingowej małych firm? Oczywiście! Potwierdzają to statystyki. Aż 97% użytkowników dowiaduje się o lokalnych firmach online, a większość z nich za pośrednictwem Profilu Firmy Google (źródło: https://www.themediacaptain.com/25-google-business-profile-stats/). Marketing za pomocą Google Maps jest ważny szczególnie dzięki funkcji tzw. local packu, (wyświetlania firmy w top3 Google z widoczną mapą).

Dlatego jeśli wiesz, na czym polega umiejętne pozycjonowanie w Mapach Google, możesz przyciągnąć uwagę klientów aktywnie poszukujących towarów czy usług (skłonnych do konwersji, np. dokonania zakupów). Sekret tkwi w odpowiednim opracowaniu strategii. Powinieneś stworzyć profil biznesowy, który jest atrakcyjny i wartościowy dla klientów. W ten sposób zbudujesz wiarygodność i zaufanie w oczach odbiorców.

Równie ważna jest systematyczna aktualizacja danych firmy. Dzięki będziesz mógł dbać o utrzymanie ruchu oraz swoją pozycję w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Zoptymalizuj swoją wizytówkę Google i przyciągnij więcej klientów!

Pozycjonowanie Google Maps – 9 sprawdzonych taktyk

Na czym polega pozycjonowanie w Mapach Google? To kompleksowa strategia, która obejmuje proces optymalizacji wizytówki Google, by zwiększyć jej widoczność w wynikach wyszukiwania lokalnego. Powinna być przemyślana, dlatego przygotowaliśmy zestawienie sprawdzonych trików. Zobacz, o czym powinieneś pamiętać!

1. Stwórz Profil Firmy Google

Profil Firmy Google (Google Business Profile), wcześniej znany jako Google Moja Firma, to darmowe narzędzie do zarządzania wizytówką Twojej firmy w Google. Dzięki niemu możesz efektywnie promować swój biznes i zachęcić klientów do poznania Twojej oferty. Co powinieneś zrobić?

  • Załóż konto Google My Business – wejdź na stronę Google My Business (GMB) i zaloguj się na swoje konto Google. Jeśli jeszcze nie masz konta, możesz je łatwo założyć. Kliknij „Rozpocznij teraz”.
  • Zweryfikuj firmę – Google musi upewnić się, że Twoja firma istnieje i jesteś jej właścicielem. Otrzymasz np. SMS lub e-mail i postępuj zgodnie z instrukcjami.
  • Wprowadź dane firmy – m.in. nazwę, adres siedziby, godziny otwarcia, telefon, kategorie działalności.
  • Przygotuj opis firmy – wskaż m.in. zakres swojej działalności, podkreśl unikalne cechy i wyróżniki, które zachęcają do odwiedzenia, np. doświadczenie, certyfikaty. Dopasuj styl do marki i potrzeby klientów. To pomoże w nawiązaniu z nimi kontaktu.

Pamiętaj, że kompleksowe i szczegółowe wizytówki są lepiej oceniane przez algorytmy Google. Mogą lepiej zrozumieć profil firmy i dopasować go do odpowiednich zapytań. W ten sposób możesz przyciągnąć wartościowy ruch oraz zwiększyć szanse na zyski. Nie zapominaj o systematycznej aktualizacji Profilu Firmy Google (np. zmianie godzin otwarcia, numeru telefonu, siedziby). To pomoże Ci utrzymać skuteczność strategii.

2. Znajdź i wykorzystaj lokalne słowa kluczowe

Bardzo ważnym elementem pozycjonowania Google Maps jest wykorzystywanie lokalnych słów kluczowych. Dzięki temu możesz zwiększyć widoczność swojej firmy i przyciągnąć więcej klientów z określonej okolicy, która ma potencjał biznesowy. Na czym polega pozycjonowanie w Mapach Google za pomocą lokalnych słów kluczowych?

  • poszukaj właściwych fraz – użyj narzędzi SEO, np. Google Keyword Planner, Ahrefs, aby znaleźć słowa kluczowe, które są często wyszukiwane przez użytkowników w Twojej okolicy; uwzględnij m.in. nazwy miejscowości, dzielnic, ulic lub innych lokalnych punktów orientacyjnych (kwiaciarnia Warszawa Śródmieście, restauracja Kraków Stare Miasto itp.),
  • użyj lokalnych słów kluczowych w opisie firmy, by zwrócić uwagę klientów i poprawić swoje zasięgi; zachowaj naturalność, by nie zakłócić odbioru,
  • zwróć uwagę na strategie konkurentów, aby znaleźć dodatkowe, wartościowe frazy,
  • twórz lokalne treści, w których wykorzystasz frazy związane z określonym miejscem, np. jeśli prowadzisz restaurację, możesz pisać o lokalnych wydarzeniach kulinarnych lub recenzować produkty od regionalnych dostawców.

Starannie wybieraj lokalne frazy kluczowe i optymalizuj je na bieżąco. To pozwoli Ci na bieżąco dostosowywać profil biznesowy firmy do oczekiwań rynku i trendów.

3. Udostępniaj wartościowe posty

To, czym jest pozycjonowanie Google Maps to także tworzenie przydatnych i unikalnych treści. Narzędzie udostępnia funkcję tworzenia postów, które pozwoli Ci publikować bezpośrednio na swoim profilu m.in.:

  • aktualności, np. historie sukcesu Twojej firmy,
  • promocje sezonowe,
  • wydarzenia, które organizujesz.

Aby stworzyć post w Google My Business, powinieneś się zalogować na swoje konto, wybrać właściwą lokalizację i utworzyć post. Pisz w miarę krótkie treści, by nie zniechęcić odbiorcy. Pamiętaj, by dodać jasne wezwanie do działania (CTA), np. Zarezerwuj, Kup teraz. Dlaczego publikowanie postów jest ważne? Ponieważ pozwala m.in.:

  • zwiększyć Twoją widoczności,
  • poprawić zaangażowanie klientów,
  • budować więź z użytkownikami,
  • wzmocnić skuteczność pozycjonowania lokalnego.

4. Dodaj atrakcyjne zdjęcia firmy

Kiedy chcesz przygotować skuteczne pozycjonowanie Google Maps, koniecznie podkręć je dzięki atrakcyjnym zdjęciom i filmom. Dzięki nim możesz w przystępny sposób przedstawić swoją markę. To ważne, kiedy jesteś początkującym przedsiębiorcom i zależy Ci, by szybko dotrzeć do precyzyjnej grupy klientów. 

Elementy wizualne mogą m.in. zwiększyć zaangażowanie oraz pomóc budować zaufanie. Badania pokazują, że obrazy w Profilu Firmy Google mogą zwiększyć zyski o 17% (źródło: https://www.themediacaptain.com/25-google-business-profile-stats).

Dzięki zdjęciom użytkownik może od razu poznać Twoją ofertę i ocenić jej przydatność. To także świetny sposób, by zyskać w oczach algorytmów Google, które sprawdzają jakość i kompletność Profilu Firmy Google. Jeśli zadbasz o swoją aktywność, możesz poprawić swoją pozycję rankingową.

Jak wykorzystać zdjęcia w pozycjonowaniu Google Maps?

  • dodaj różne rodzaje zdjęć, by budować rozpoznawalność marki, m.in. zdjęcia z zewnątrz, wewnątrz, produktów, zespołu,
  • zadbaj o wysoką jakość zdjęć – to poprawi doświadczenia klientów,
  • używaj opisowych nazw plików zdjęć, które zawierają słowa kluczowe, np. „kawiarnia-warszawa-wnętrze.jpg”; używaj lokalnych słów kluczowych,
  • regularnie aktualizuj zdjęcia, aby pokazać, że firma jest aktywna, np. zdjęcia sezonowe, z unikalnych wydarzeń,
  • zachęcaj klientów do dodawania zdjęć – to pomaga w budowaniu wiarygodności Twojej firmy.

5. Zadbaj recenzje o swojej firmie

Na czym jeszcze polega pozycjonowanie w Mapach Google? Na umiejętności wykorzystania potencjału opinii i recenzji! Mogą pomóc Twojej małej firmie wyróżnić się na tle konkurencji i zaznaczyć swoją obecność na rynku. Dlatego m.in. udostępniaj je w swoim profilu biznesowym, aktywnie odpowiadaj (także na negatywne) i zachęcaj klientów do pozostawiania opinii. W jaki sposób możesz to m.in. zrobić?

  • wyślij e-mail z prośbą o recenzję,
  • poproś klientów o pozostawienie opinii po każdej udanej interakcji, np. dokonaniu zakupów, wypełnieniu formularza,
  • dołącz prośbę o wystawienie opinii do zamówienia.

Podkreśl, dlaczego feedback jest dla Ciebie ważny, np. chcesz doskonalić obsługę klienta, dbać o wrażenia podczas interakcji z marką. Dzięki temu pokażesz, że stawiasz potrzeby odbiorcy w centrum. To może zachęcić go do podjęcia interakcji.

6. Udostępnij Mapę Google na swojej stronie

Jak w prosty sposób możesz wzmocnić efekty pozycjonowania Google Maps? Umieść mapę na swojej stronie, np. na stronie kontaktowej. W ten sposób dasz sygnał algorytmom Google, że firma znajduje się pod wskazanym adresem. To wzmocni wiarygodność profilu i może poprawić Twoją widoczność. Użytkownicy będą mogli od razu poznać lokalizację biznesu, co zwiększy ich komfort. Jeśli udostępnisz mapę na stronie, możesz zachęcić odbiorców do interakcji, a to ma przełożenie na zyski.

Umieszczenie mapy na stronie jest proste i zajmuje kilka chwil. Musisz:

  • otworzyć Google Maps,
  • znaleźć swoją firmę,
  • udostępnić mapę,
  • skopiować kod HTML,
  • wkleić kod HTML na stronie.

7. Postaw na responsywność strony

Badania nie pozostawiają wątpliwości – obecnie więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych niż komputerów stacjonarnych (źródło:https://www.themediacaptain.com/25-google-business-profile-stats/). Dlatego upewnij się, że Twoja strona jest responsywna. Możesz to ocenić np. w narzędziu Google Mobile-Friendly Test. Twoja strona powinna dostosowywać się do rozmiaru urządzenia, z którego korzysta klient. Dzięki temu zagwarantujesz mu komfort przeglądania oferty.

Lepsze doświadczenia użytkownika mogą przełożyć się na wyższy współczynnik konwersji i większe zaangażowanie. Poza tym Google promuje strony, które są responsywne i przyjazne dla użytkowników mobilnych. W ten sposób możesz poprawić swoją pozycję w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

8. Zdobądź wartościowe linki lokalne

Na czym jeszcze polega pozycjonowanie w Mapach Google? Ważnym elementem strategii jest pozyskiwanie lokalnych linków. One pomagają zrozumieć botom wyszukiwarek, że Twoja firma jest ważna i ceniona w danej lokalizacji. To może poprawić widoczność Twojej firmy w Google. Jak zdobywać linki lokalne? Możesz m.in.:

  • pisać artykuły gościnne na lokalnych blogach i portalach, które są związane z Twoją branżą i lokalizacją,
  • nawiązać współpracę z lokalnymi firmami i organizacjami,
  • uczestniczyć w wydarzeniach lokalnych, np. wesprzeć lokalne schronisko dla zwierząt; dzięki temu podkreślisz swoje zaangażowanie w życie społeczności; to naturalny sposób na zdobycie linków,
  • współpracować z lokalnymi influencerami, by zwiększać swoje zasięgi.

9. Sprawdzaj systematycznie swoje wyniki

Nieodłącznym elementem pozycjonowania Google Maps jest systematyczna analiza wyników. Pozwala zrozumieć m.in. skuteczność działań oraz jakie zmiany powinieneś wprowadzić, np. poprawić zaangażowanie. Jak często przeprowadzać analizę wyników? To zależy m.in. od specyfiki Twojego biznesu. Utrzymuj jednak regularność, np. raz w miesiącu.

Sprawdzaj m.in. w Google My Business Insights jakoś profilu (liczbę odwiedzin, zachowania klientów, oceny i recenzje itp.). Skorzystaj też m.in. z Google Analytics 4, by ocenić źródła ruchu, zachowania odbiorców, ścieżkę konwersji itp. To pozwoli Ci utrzymać aktualność profilu i skuteczność strategii pozycjonowania Google Maps.

Zwiększ swoją widoczność w Google dzięki profesjonalnej wizytówce!

Pozycjonowanie Google Maps – poznaj top przewodnik dla małych firm! Podsumowanie

Pozycjonowanie w Google Maps to niezwykle ważny element strategii marketingowej każdej lokalnej firmy. Dzięki odpowiedniemu podejściu Twój mały biznes może wyróżnić się na tle konkurencji i osiągnąć wymarzone wyniki. Ważne, abyś rozumiał, czym jest pozycjonowanie Google Maps i jak je odpowiednio przygotować. Dlatego przeanalizuj nasz top przewodnik. To pozwoli Ci opracować unikalną strategię działań, która zachwyci klientów i pomoże znaleźć się na wysokich pozycjach w Google.

Scroll to Top