Ruch na stronie to jeden z wyznaczników skuteczności pozycjonowania. Dlatego warto go śledzić zarówno we własnej witrynie, jak i na stronach konkurencji, by dowiedzieć się, czy działania SEO zmierzają w dobrym kierunku. Sprawdźmy, jak zweryfikować ruch na stronie i jakie narzędzia w tym celu wykorzystać.
Ruch na stronie – co to jest?
Ruch na stronie to jeden ze wskaźników w Google Analytics. Ocenia on, ilu użytkowników odwiedziło Twoją witrynę w określonym czasie. Tylko w narzędziu Google Analytics znajdziemy dane o ruchu, które w 100% odzwierciedlają rzeczywistość. Pozostałe narzędzia analityczne tylko szacują ruch. Czasami określają go także jako widoczność. Parametr ten ocenia potencjał wszystkich słów kluczowych, na które widoczna jest dana strona w Google, do generowania ruchu. Wygenerowane dane, dotyczące innych stron niż Twoja, są jedynie orientacyjne, szacunkowe. Podkreślają to także ich twórcy, zaznaczając, że narzędzia zaniżają ruch.
Analiza ruchu na stronach – Twojej i Twojej konkurencji – dlaczego warto?
Analizę ruchu powinieneś przeprowadzać nie tylko na swojej stronie, ale także na stronach konkurencji. Dlaczego warto robić taki audyt? Ponieważ:
- zweryfikujesz skuteczność działań z zakresu marketingu internetowego (pozycjonowanie, Google Ads, promocja w mediach społecznościowych),
- rozwiniesz swoje działania marketingowe (np. wzbogacisz pozycjonowanie o nowe frazy kluczowe),
- sprawdzisz jakość ruchu na stronie (czy generuje sprzedaż lub konwersje),
- poprawisz ruch na stronie i pozyskasz nowych użytkowników,
- sprawdzisz orientacyjnie, w jakim miejscu się znajdujesz i czy jesteś lepszy, czy gorszy od konkurencji,
- będziesz mógł ulepszyć swoje działania, bazując na efektach konkurencji.
Jakie narzędzia do analizy ruchu wybrać?
Wybór narzędzi do analizy ruchu na stronie będzie zależał od tego, co chcesz przeanalizować. Jeśli dane mają dotyczyć Twojej witryny, wybierz Google Analytics oraz Google Search Console. Jeśli chcesz sprawdzić potencjał konkurencji do generowania ruchu, powinieneś skorzystać z płatnych narzędzi SEO, takich jak Ahrefs, Senuto, Semstorm.
Analiza ruchu na stronie z Google Analytics
Chociaż Google Analytics jest darmowym narzędziem, prezentuje wiele istotnych parametrów, które pozwalają bardzo dokładnie przeanalizować ruch pod kątem jego wartości w pozycjonowaniu oraz sprzedaży. Do analizy ruchu wykorzystasz następujące raporty:
- Czas rzeczywisty – prezentuje dane o ruchu w konkretnym momencie, w którym przeglądasz narzędzie
- Odbiorcy – przedstawia dane o użytkownikach i generowanym przez nich ruchu
- Pozyskiwanie – dzięki któremu prześledzisz źródła ruchu w witrynie
- Zachowania – określa, w jaki sposób użytkownicy przeglądają stronę
- Konwersje – analizuje jakość ruchu pod kątem sprzedażowym (czy ruch generuje konwersje)
Jakie dane o ruchu pozyskasz w Google Analytics? Sprawdzisz:
- czy niedawno zaktualizowane podstrony generują ruch,
- jaka jest struktura użytkowników pod względem płci, wieku,
- z jakiej lokalizacji pochodzi największy i najmniejszy ruch,
- z jakiej przeglądarki, urządzenia i systemu operacyjnego korzystają użytkownicy (czy ruch generują urządzenia stacjonarne, czy mobilne),
- skąd pochodzi rich (np. media społecznościowe, wpisanie adresu domeny w okno wyszukiwarki, wyniki organiczne, wyniki płatne, reklamy w sieci reklamowej, kliknięć w odnośniki do Twoje strony),
- w jaki sposób zachowują się użytkownicy, którzy trafiają do Twojej witryny (jak długo przebywają na stronie, jakie podstrony odwiedzają najczęściej, jaki jest współczynnik odrzuceń, czy użytkownicy oglądają filmy, klikają w przyciski, dodają produkty do koszyka),
- czy ruch na stronie przekłada się na wzrost przychodów (jaka jest liczba i wartość konwersji, które strony wspierają konwersje, z jakiej strony następuje realizacja konwersji).
Wszystkie te dane pomogą CI ulepszyć działania z zakresu marketingu internetowego (zwłaszcza pozycjonowania), jak i zoptymalizować je i sprawdzić ich skuteczność. Analiza ruchu na stronie stanowi podstawę do poprawy jej działania. Jeśli ruch z wyników organicznych nie rośnie, prawdopodobnie musisz coś zmienić. Jeśli ruch nie generuje konwersji, powinieneś zastanowić się, co może stanowić przeszkodę w realizacji celu. Jeśli ruch generują urządzenia mobilne, pamiętaj o optymalizacji witryny pod mobile. Jeśli jest wysoki współczynnik odrzuceń, sprawdź szybkość działania strony.
Analiza ruchu w Google Search Console
By uzyskać jak najwięcej danych o ruchu generowanym w Twojej witrynie, możesz skorzystać także z Google Search Console. Stanowi on znakomite uzupełnienie Google Analytics i pozwala jeszcze lepiej przeanalizować ruch w witrynie. Największą wartość przynosi raport „Skuteczność”, który pozwala sprawdzić:
- ile wyświetleń generuje Twoja witryna lub konkretny adres URL w wynikach organicznych Google
- ile kliknięć generuje cała witryna lub adres URL w wynikach organicznych Google i jaki jest CTR (stosunek liczby kliknięć w link do liczby jego wyświetleń)
- jaka jest średnia pozycja Twoje strony w wynikach wyszukiwania w danym okresie
- jakie frazy generują ruch
- z jakich krajów pochodzą kliknięcia (ruch) oraz z jakich urządzeń korzystają użytkownicy odwiedzający stronę
Dlaczego Google Search Console może być przydatne w opracowywaniu strategii pozycjonowania i analizie ruchu? Ponieważ dzięki niemu:
- dowiesz się, jakie frazy generują ruch (ogólne, z długiego ogona, sprzedażowe, poradnikowe)
- zweryfikujesz, czy wyświetlenia strony w wynikach Google generują kliknięcia
- sprawdzić, czy najbardziej istotne strony (pod kątem konwersji) faktycznie generują duży ruch
Jak monitorować ruch na stronach konkurencji w narzędziu Senuto?
Senuto to polskie narzędzie, które służy do analizy widoczności. Taką też nazwę nosi raport, w którym możesz sprawdzić szacowany ruch na stronach konkurencji. Dane informują o:
- średnim miesięcznym ruchu na stronach konkurencji z wyników organicznych w wyszukiwarce,
- frazach, które odpowiadają za ruch,
- sezonowości witryny, czyli zamianach, wahaniach w ruchu wywołanych przez zewnętrzne czynniki.
Szczególnie przydatny może okazać się raport „Analiza konkurencji”, dzięki któremu możesz porównać swoją pozycję do pozycji 5 wybranych stron innych firm działających na Twoim rynku. Otrzymasz listę fraz, na które Twoja konkurencja plasuje się w top10, a Ty na niższych pozycjach. To może stanowić inspirację do rozpoczęcia działań SEO skierowanych na poprawę wyników dla nowych fraz.
Analiza ruchu konkurencji w SEMSTORM
Semstorm to kolejne narzędzie do kompleksowej analizy efektów SEO, w tym ruchu na stronach konkurencji. Ruch szacowany jest na podstawie listy fraz kluczowych, na które widoczna jest dana witryna w top50 organicznych wyników wyszukiwania. Jakie dane w SEMSTORM mogą Ci posłużyć do popraw efektów SEO?
- porównanie ruchu Twoje strony do innych witryn
- lista witryny, które budują ruch poprzez pozycjonowanie na te same słowa kluczowe, co Twoja witryna
- zestawienie słów kluczowych, na które widoczna jest dana strona w organicznych wynikach Google
- strony w witrynach konkurencji, które według danych SEMSTORM mają potencjał do budowania największego ruchu
Jak analizować ruch konkurencji z Ahrefs?
Kompleksowe dane o szacowanym ruchu w konkurencyjnych witrynach znajdziesz także w narzędziu Ahrefs. Co wyróżnia to narzędzie spośród innych? Klasyfikuje ono ruch na podstawie urządzeń, z których on pochodzi. Możesz zatem sprawdzić, jaki szacowany ruch generują urządzenia mobilne, a jakie komputery stacjonarne i laptopy. Możesz także:
- sprawdzić prognozy ruchu dla danej podstrony,
- wygenerować listę słów kluczowych, które budują ruch w danej witrynie,
- sprawdzić potencjał konkretnych podstron pod kątem generowania ruchu.
Na podstawie pozyskanych danych możesz stworzyć nowe podstrony w Twojej witrynie, których dotychczas nie miałeś, i zoptymalizować je w podobny sposób jak konkurencja.
Podsumowanie
Analiza ruchu na stronie to jeden z niezbędnych elementów analizy efektów pozycjonowania. Na podstawie danych pozyskanych w narzędziach Google Analytics oraz Google Search Console jesteś w stanie zweryfikować, czy zmierzasz we właściwym kierunku i czy działania z zakresu marketingu internetowego przynoszą oczekiwany efekt. Z kolei płatne narzędzia analityczne, takie jak Semstorm, Senuto i Ahrefs, pozwalają prześledzić działania konkurencji w zakresie budowania ruchu oraz ich efekty. Dzięki pozyskanym danym możesz ulepszyć własną strategię i podążać za najlepszymi witrynami na Twoim rynku.
Inni przeczytali także:
Jak analizować wyniki swojej strony internetowej?
Jak korzystać z Google Search Console, aby lepiej promować stronę
Jak zrobić audyt pozycjonowania strony
Jak przenieść mój biznes bezboleśnie na GA4?