Co to są linki wychodzące? Sprawdź, jakie przynoszą korzyści

Linkowanie w pozycjonowaniu stron to jeden z ważniejszych składowych całego procesu SEO. Pod pojęciem linkowania kryje się jednak wiele różnych działań, a nacisk kładzie się na linki przychodzące. Czy jednak to, jakie strony podlinkujemy u siebie również ma znaczenie dla pozycjonowania i wartości strony? Przyjrzyjmy się linkowaniu wychodzącemu.

Co to jest linkowanie wychodzące?

Linkowanie wychodzące polega na dodawaniu na swojej stronie linków do innych stron. Może przebiegać w różnej formie: podlinkowanego fragmentu tekstu, podlinkowanego adresu strony, nazwy firmy, aktywnego przycisku, baneru i wszelkich innych form możliwych do podlinkowania. Linkowanie na zewnątrz może wynikać ze współpracy, ma wtedy charakter reklamowy. Możemy zdecydować się na linkowanie do materiałów, które polecamy, np. artykułów eksperckich. Linkowanie często bywa elementem bibliografii, gdy powołujemy się na konkretne źródła danych. W procesie pozycjonowania linkowanie pełni jeszcze inną rolę, a strategia dobrania miejsc docelowych dla linkowania wychodzącego wynika z wcześniejszej analityki i obranych celów SEO.

Powszechne mity na temat linków wychodzących

Linki wychodzące, jeśli są źle realizowane, wpłyną negatywnie na pozycjonowanie. Jednak, żeby tak było, trzeba naprawdę się postarać. Mówimy tu o dużej liczbie linków wychodzących, kierujących do wątpliwych stron, w żaden sposób niezwiązanych z naszą. Tymczasem zdarza się, że właściciele stron całkowicie rezygnują z linkowania wychodzącego wierząc w takie mity jak:

  • Linki wychodzące przenoszą całą wartość na stronę docelową – oczywiście link, który jest wychodzący dla nas, dla strony docelowej jest linkiem przychodzącym, z założenia przynoszącym korzyść dla SEO. Dużym uproszczeniem jest przekonanie, że w ten sposób pozbywamy się wypracowanej dla strony mocy i tzw. link juice (moc linków) oddajemy zewnętrznym stronom. Decydujący jest tu dobór stron docelowych. Bo czy możemy coś od siebie dać np. supportowi Google za pomocą naszego jednego linka? To wysoce wątpliwe.
  • Dodając linki na zewnątrz ryzykujemy utratę użytkownika – wiele zależy od tego, co mamy do zaoferowania temu użytkownikowi; jeśli większą wartość znajdzie na stronie zewnętrznej, warto zastanowić się nad treściami na swojej stronie i zaplanować ich rozbudowę. Jeśli użytkownik wcale nie planował zakupu lub skorzystania z naszych usług, a wyłącznie interesowała go wiedza na dany temat, utrata takiego odwiedzającego nie jest też znacząca. Warto mieć natomiast na uwadze, że przed dokonaniem konwersji użytkownicy wielokrotnie odwiedzają tę samą stronę i potrzebują czasu na research. Lepiej mieć więc wpływ na to, skąd pozyskują wiedzę. Lepiej, żeby na chwilę uciekli do supportu Google czy na Wikipedię niż do naszej konkurencji, prawda? Dobrą praktyką jest natomiast dodawanie linków tak, aby otwierały się w nowej karcie. Wtedy nawet po dłuższym pobycie na zewnętrznej stronie, łatwiej jest wrócić do strony, z której pochodził link. 
  • Nigdy nie mamy kontroli nad treścią strony docelowej – to jest fakt, ale jednak dobry dobór podlinkowanych stron minimalizuje ryzyko, że znajdą się tam treści stojące w sprzeczności z naszymi celami. Istotne jest dokładne zbadanie stron, do których kierujemy i wyszukiwanie autorytetów w danej dziedzinie, a nie przypadkowych portali, które znajdziemy w Google. 

Dlaczego warto dodawać linki wychodzące?

Chociaż eksperci nie są zgodni, co do tego, w jaki sposób i jak istotnie linki wychodzące wpływają na pozycjonowanie strony, większość korzyści wiąże się właśnie z tym aspektem. Nie ulega wątpliwości, że źle przeprowadzone linkowanie wychodzące może przysporzyć kłopotów z pozycjonowaniem strony. Dobrze przeprowadzone linkowanie wychodzące powinno znaleźć się w strategii SEO i jest dobrą praktyką. Poniżej najważniejsze korzyści:

Budowanie spójności tematycznej

Linki wychodzące, które prowadzą do stron o tematyce powiązanej z naszymi treściami pomagają Google lepiej zrozumieć naszą stronę. To szczególnie ważne, jeśli strona dopiero buduje swój autorytet w danej dziedzinie. Istotne jest jednak, aby linki wychodzące kierowały do stron uznanych przez Google za ekspertów w danej dziedzinie. Przykładowo, z artykułu o reklamach w mediach społecznościowych dobrze jest linkować do zasobów szkoleniowych Facebooka, a nie do przypadkowego bloga na ten sam temat. 

Generowanie wartości dodanej

Linki w treściach na stronie stanowią wartość dla czytelnika. Dzięki dobrze dobranym linkom wychodzącym, czytelnik ma możliwość zgłębić temat i dotrzeć do ciekawych dla siebie informacji. Szczególnie dobrze w tej roli sprawdza się linkowanie do źródeł, na bazie których tworzyliśmy tekst, np. do raportów, zestawień danych, rankingów czy też publikacji naukowych. Czytelnik doceni, że dostarczamy mu podpowiedzi ciekawych i wartościowych stron na wybrany temat i będzie chętnie wracał.

Budowanie zaufania czytelników

Użytkownicy ufają ekspertom – specjalistom w swojej dziedzinie, instytucjom, a nawet konkretnym serwisom www. Linkując do treści tworzonych przez uznanych ekspertów, potwierdzamy jakość merytoryczną swoich treści. Powołując się na sprawdzone źródła zyskujemy w oczach użytkowników i budujemy zaufanie do siebie, jako rzetelnej strony internetowej.

Budowanie wizerunku eksperta

Budowanie wizerunku eksperta to nie tylko kwestia zaufania czytelników czy klientów. Google również ocenia strony pod względem wiarygodności. Szczególnie zwraca uwagę na strony z obszaru YMYL (your money, your life), czyli strony, które mogą przyczyniać się do ważnych decyzji użytkowników, wpływających na życie, zdrowie, finanse. Google zakłada, że strony o takiej tematyce muszą być wiarygodne. Linki wychodzące są ważnym elementem budowania takiej wiarygodności. Warto o to zadbać na każdej stronie, nie tylko dotyczącej finansów czy zdrowia. Należy pamiętać, że algorytmy i wytyczne Google stale się zmieniają, więc dziś możemy wskazywać na konieczność budowania wizerunku eksperta na stronach YMYL, ale za jakiś czas może to dotyczyć każdej tematyki i wygrają te strony, które o to zadbały. W tych działaniach linki wychodzące muszą być szczególnie dobrze dobrane. Warto za pomocą narzędzi upewnić się, że strony mają wysoką ocenę, np. w Ahrefs, a także kierować się wiedzą ogólną co do autorytetu poszczególnych stron. Do takich stron należy chociażby New York Times czy…Wikipedia.

Co trzeba wiedzieć o linkach wychodzących? Dobre praktyki

Planując linkowanie wychodzące, warto wziąć pod uwagę przyjęte dobre praktyki. Dotyczą one zarówno pozycjonowania, jak i doświadczeń naszych użytkowników. 

  • Linki nofollow vs. dofollow – wychodzące linki oznaczaj atrybutem rel=”nofollow”, dzięki temu wysyłasz komunikat do Google, że, upraszając, mimo linku, wcale nie polecasz strony docelowej i nie chcesz utożsamiać się z docelowym contentem. Oznaczając linki jako nofollow, prosimy również Googlebota, żeby nie indeksował strony docelowej z naszej strony. Ma to zabezpieczyć wypracowaną moc strony i nie przekazywać jej dalej. Oznaczanie linków jako nofollow szczególnie często praktykowane jest wobec stron o gorszej reputacji lub o podobnej funkcji (np. strona konkurencyjna). Jednak warto znaleźć złoty środek i zachować na stronie również linki dofollow, czyli bez wspomnianego atrybutu. 
  • Linki rel=”ugc” – są to linki wychodzące, które prowadzą na zewnątrz z treści stworzonej przez użytkowników (UGC, czyli user generated content), mogą to być linki dodawane w wypowiedzi na forum lub w komentarzu pod artykułem na blogu. Ten atrybut z założenia ma chronić naszą stronę przed spamem i negatywnym wpływem linków wychodzących do niskiej jakości treści. 
  • Linki rel=”sponsored” – w ten sposób należy oznaczać linki, które wynikają z płatnej współpracy; dzięki temu Google odróżnia, kiedy link oznacza polecenie wartościowej treści, a kiedy oznacza próbę zarobienia na czymś (trudno w takiej sytuacji mówić o bezinteresownym polecaniu). 
  • Otwieranie linków w nowej karcie – jeżeli chcemy ułatwić naszym użytkownikom powrót na naszą stronę, warto każdy link oznaczyć za pomocą target=”_blank”. Tak oznaczony link powoduje otwarcie strony w nowej karcie przeglądarki. 
  • Ostrożnie z liczbą – nie ma uniwersalnej zasady, ile linków wychodzących może być na jednej podstronie. Warto jednak zachować umiar i ograniczyć się do maksymalnie kilku, dobrze dobranych linków. 
  • Linkuj dłuższe frazy lub adresy stron – najbezpieczniejszą formą linkowania na zewnątrz jest linkowanie nazwy firmy lub adresu strony. Nie jest natomiast wskazane nadużywanie linkowania krótkich fraz. Stosowanie anchorów jest jedną z praktyk, ale należy zachować w tym przypadku umiar i nie linkować jednego słowa.
  • Rób cyklicznie audyt linków – warto co jakiś czas za pomocą narzędzi sprawdzić, czy miejsca docelowe dla linków wychodzących nadal istnieją. Nie jest korzystną sytuacją linkowanie, które prowadzi do błędu 404, czyli nieistniejącej strony. Narzędzie, które w tym pomoże to np. Ahrefs, który oferuje raport niedziałających linków wychodzących.

Najważniejszą dobrą praktyką jest jednak staranna selekcja stron, do których linkujemy. Warto sprawdzić za pomocą Ahrefs lub innego narzędzia do analizy stron, czy linkujemy do strony o podobnych wynikach. Jeśli decydujemy się na wymianę linkami, również warto to sprawdzić przed podjęciem decyzji. Dodatkowo w przypadku wymiany linków, weź pod uwagę:

  • oznaczenie linku nofollow – jeśli druga strona również w ten sposób oznacza link do Twojej strony
  • określenie do jakiej podstrony ma prowadzić link – warto ustalić stronę najbardziej zbliżoną tematycznie do Twojej (chyba że cała witryna jest bliska Ci tematycznie)
  • analizę skuteczności linków – tym razem nie w kontekście SEO, a w kontekście sprzedażowym. Link z Twojej strony generuje spory ruch do strony docelowej? Może warto zamienić tę współpracę z partnerstwo biznesowe i określić inne warunki niż tylko “link za link”.

Podsumowanie

Linkowanie wychodzące jest dobrą praktyką, przynoszącą wielowymiarowe korzyści. Wbrew powszechnym przekonaniom, dobre linkowanie na zewnątrz nie utrudnia pozycjonowania i może zwiększać wartość strony. Linki wychodzące to również korzyść dla użytkowników, którzy mogą zgłębić temat i dotrzeć do źródeł informacji zawartych na stronie. Nieodzownym elementem skutecznego linkowania jest jednak analityka i korzystanie z profesjonalnych narzędzi do oceny jakości stron docelowych.

Inni przeczytali także:

Jak poprawić widoczność strony? 6 skutecznych sposobów
Jak zwiększyć konwersję na stronie internetowej?
Jak wybrać agencję seo? Poznaj wskazówki dla Twojej firmy
Co to jest audyt SEO? Sprawdź co musi zawierać!

Scroll to Top