Pozycjonowanie biznesu lokalnego. Czy jest mi potrzebne?

W dzisiejszych czasach coraz więcej firm stawia na biznes lokalny. Wraz z rozwojem technologii internetowych, przedsiębiorcy zaczęli zdawać sobie sprawę z ogromnego potencjału, jaki kryje się w reklamowaniu swojego biznesu w sieci. Jednym ze sposobów na osiągnięcie sukcesu w biznesie lokalnym jest pozycjonowanie. Dowiedz się, jakie korzyści niesie ze sobą pozycjonowanie biznesu lokalnego.

 

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Zanim rozwiniemy temat artykułu, chcielibyśmy wyjaśnić, czym jest lokalne SEO i jak działa. Pozycjonowanie lokalne to proces, którego celem jest zwiększenie widoczności strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, dotyczących konkretnej lokalizacji. Może to być region, miasto, a w przypadku dużych miast - dzielnica. Pozycjonowanie lokalne jest szczególnie ważne dla małych i średnich przedsiębiorstw, które chcą konkurować z większymi firmami w swoim regionie. Dzięki zastosowaniu strategii lokalnego SEO mogą one wyróżnić się na tle konkurencji i dotrzeć do potencjalnych klientów w swojej okolicy.

 

Dlaczego warto zainwestować w pozycjonowanie biznesu lokalnego?

Inwestycja w pozycjonowanie biznesu lokalnego to świetne rozwiązanie, jeśli chcesz wypromować swój biznes w sieci. Lokalne SEO przede wszystkim pozwala na zwiększenie widoczności firmy w wyszukiwarkach internetowych, co przekłada się na większą liczbę odwiedzin na stronie i potencjalnie większe zyski. Dzięki skutecznemu pozycjonowaniu w wynikach lokalnych firma może dotrzeć do klientów, szukających produktów lub usług w okolicy, w której działa. Zobacz, jakie inne korzyści niesie ze sobą pozycjonowanie biznesu lokalnego.

 

Dzięki pozycjonowaniu lokalnemu zbudujesz widoczność w sieci

Realizacja lokalnych działań SEO skoncentrowanych na optymalizacji strony i Profilu Firmy w Google (dawniej Wizytówki Google Moja Firma) pomoże Ci zwiększyć widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania w krótkim czasie. Zwłaszcza w przypadku, gdy okoliczna konkurencja jest nieduża, szybko uzyskasz wysokie pozycje w Google na najistotniejsze frazy. Pozycjonowanie lokalne sprawdzi się w przypadku firm o różnych profilach działalności. Korzystają z niego kancelarie prawnicze, gabinety psychologiczne, ale także salony fryzjerskie, wypożyczalnie samochodów i wiele innych. Ponadto działania SEO pozwalają wypromować działalność również w miejscowościach niedaleko siedziby, w której mieści się dana firma. Jednocześnie trzeba pamiętać, że pozycjonowanie stron to proces wymagający ciągłej pracy i zaangażowania, a skuteczne strategie muszą być stale aktualizowane i modyfikowane.

 

Dotrzesz do klientów, którzy szukają Twoich usług

Zastanawiasz się, czy lokalne SEO jest skutecznym sposobem na zwiększenie sprzedaży? Jak najbardziej! Z badań wynika, że około 78% wyszukiwań na urządzeniach mobilnych kończy się realizacją zakupu (źródło: https://www.home.neustar/about-us/news-room/press-releases/2013/neustar-localeze-and-15miles-sixth-annual-study-finds-consumers-number-one-activity-on-mobile-devices-is-search). Dlatego tak ważne jest, aby znaleźć się wysoko w rankingu wyszukiwania. W ten sposób łatwiej będzie Ci dotrzeć do swojej grupy docelowej. Pozycjonowanie skoncentrowane na określonej lokalizacji sprawia, że Twoją stronę będą odwiedzać osoby, które rzeczywiście poszukują danego produktu lub usługi.
Pamiętajmy, że odpowiednio realizowane pozycjonowanie pozwoli Twojej stronie wyświetlać się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. Pomoże w tym optymalizacja SEO, zamieszczenie wartościowych treści zawierających kluczowe frazy na wybraną lokalizację, a także odpowiednio zoptymalizowany Profil Firmy w Google.

 

Dzięki lokalnemu SEO zwiększysz ruch na stronie

Decydując się na pozycjonowanie lokalne, masz szansę zbudować wartościowy ruch na stronie. Twoja oferta będzie trafiała do osób, które faktycznie są nią zainteresowane. W tej kwestii marketing internetowy ma przewagę nad standardowymi sposobami reklamy zewnętrznej. Banery reklamowe znajdujące się na ulicy docierają do każdego, choć nie wszyscy są zainteresowani promowanym produktem bądź usługą. Lokalne SEO pomaga również ponownie przyciągnąć klientów do Twojej siedziby.

 

Pozycjonowanie lokalne pomoże Ci pokonać konkurencję

Wyobraź sobie dwie firmy, które sprzedają ten sam produkt w wybranej lokalizacji. Jedna z nich jest zoptymalizowana pod kątem SEO lokalnego, a druga korzysta jedynie z tradycyjnych działań marketingowych. Która ma szansę zdobyć więcej klientów w dobie internetu? Odpowiednio realizowane działania związane z pozycjonowaniem lokalnym sprawią, że Twoja firma z pewnością wyróżni się na tle konkurencji.

 

Za pomocą lokalnego SEO wypromujesz firmę w mapach Google

Kolejną korzyścią pozycjonowania lokalnego firmy jest możliwość wypromowania jej w mapach Google. Odpowiednio zoptymalizowana wizytówka GMF sprawi, że Twoja działalność będzie wyświetlała się w mapach Google oraz Local pack (zestawieniu trzech najtrafniejszych wyników w okolicy z map Google, widoczne w organicznych wynikach wyszukiwania).

 

Szybciej zobaczysz efekty SEO lokalnego

Jakie jeszcze korzyści niesie ze sobą pozycjonowanie biznesu lokalnego? Na efekty pozycjonowania skoncentrowanego na całej Polsce trzeba poczekać nieco dłużej. Z kolei SEO lokalne przynosi efekty znacznie szybciej. Dlaczego tak się dzieje? Przede wszystkim konkurencja na rynku lokalnym jest o wiele mniejsza, ponadto nie wszystkie firmy decydują się na pozycjonowanie. Jeżeli w okolicy działa wyłącznie kilka przedsiębiorstw proponujących podobne usługi lub produkty, łatwo jest osiągnąć pozycję w top3. Ponadto korzystając z SEO lokalnego, masz możliwość wypromowania firmy nie tylko w mieście, w którym mieści się siedziba Twojej działalności, ale również w okolicznych miejscowościach.

 

Korzystając z pozycjonowania lokalnego, zaoszczędzisz

Pozycjonowanie lokalne to bardzo opłacalna inwestycja. Niewielka konkurencja oraz rynek, który znajduje się na niedużym obszarze, sprawiają, że koszty SEO lokalnego są mniejsze niż w przypadku pozycjonowania realizowanego na cały kraj. Pozycjonowanie lokalne to dobre rozwiązanie dla firm mających oddziały w różnych miastach w Polsce. Działania SEO lokalnego pozwalają zmniejszyć koszty inwestycji na początku, a jednocześnie uzyskać efekty na rynku lokalnym.

 

Zbudujesz profesjonalny wizerunek na rynku lokalnym

Kolejną korzyścią, którą niesie za sobą pozycjonowanie biznesu lokalnego, jest stworzenie profesjonalnego wizerunku na rynku lokalnym, co pozwala na:

  • tworzenie wizerunku swojej marki w sieci;
  • zaprezentowanie się z pozycji eksperta;
  • polepszenie swojej reputacji na rynku regionalnym.

Dzieje się tak dzięki opiniom pozostawionym w Profilu Firmy w Google oraz na Twojej stronie. Są one najlepszym dowodem na to, że oferowane produkty bądź usługi wyróżnia wysoka jakość, obsługa klienta Twojej firmy jest rzetelna, a proces zamówienia przebiega sprawnie. To świetny sposób na przyciągnięcie klienta, ponieważ większość użytkowników czyta opinie, zanim zdecyduje się skorzystać z oferty. Ważne jest systematycznie śledzenie pojawiających się komentarzy, odpowiadanie na nie, jak również wyjaśnianie nieporozumień. Pamiętaj, by kontaktować się z niezadowolonymi klientami w celu naprawy błędu czy rekompensaty. W ten sposób pokazujesz, że Twoja firma jest wiarygodna i ma uczciwe podejście do klienta.

 

Zyskasz zaufanie klientów

Lokalne SEO pomaga budować zaufanie wśród klientów oraz robotów Google. Jakie działania przyczyniają się do tego? 

  • utworzenie wizytówki Google Moja Firma wraz z adresem, danymi kontaktowym oraz adresem strony internetowej;
  • zamieszczenie spójnych danych kontaktowych w stopce witryny oraz w innych miejscach w sieci (wizytówka Google Moja Firma, katalogi firm, social media);
  • realizacja wysokiej jakości contentu;
  • zdobycie opinii od klientów;
  • tworzenie profilu linków przychodzących.

 

Pozycjonowanie lokalne w połączeniu z SXO poprawi wrażenia klientów w witrynie

Okazuje się, że samo pozycjonowanie lokalne może nie wystarczyć, jeśli chcesz zdobyć klientów. Dobrze jest postawić również na działania SXO, dzięki którym można poprawić wrażenia użytkownika podczas wizyty w witrynie. Jakie działania należy podjąć w tym kierunku?

  • dodanie intuicyjnej nawigacji i menu;
  • wdrożenie sticky menu i breadcrumbs;
  • opracowanie treści napisanych przystępnym językiem;
  • wprowadzenie linkowania wewnętrznego;
  • dostosowanie witryny do czynnika rankingowego - Core Web Vitals;
  • umieszczenie widocznego call to action.

 

Pozycjonowanie lokalne poprawia współczynnik konwersji

Jeżeli zależy Ci na wzroście konwersji w witrynie, SEO lokalne to doskonałe rozwiązanie. Umożliwia dotarcie do klientów, którzy:

  • poszukują konkretnej usługi/produktu;
  • chcą skorzystać z produktów bądź usług, które masz w ofercie;
  • mają często potrzebę, by odnaleźć wybraną usługę w krótkim czasie.

Łączenie pozycjonowania z optymalizacją współczynnika konwersji zwiększa szansę na odniesienie sukcesu. Chcąc poprawić współczynnik konwersji, pamiętaj o:

  • zamieszczaniu istotnych informacji na górze strony;
  • zoptymalizowaniu stron docelowych;
  • stosowaniu białych pól na stronie umożliwiających koncentrację wzroku na najważniejszych elementach;
  • wprowadzeniu wewnętrznej wyszukiwarki oraz filtrowaniu wyników;
  • dostosowaniu wyglądu i układu strony tak, by można było korzystać z niej na urządzeniach mobilnych;
  • zmniejszeniu liczby reklam;
  • ograniczeniu pojawiających się okienek, utrudniających korzystanie ze strony;
  • stosowaniu spisów treści w artykułach blogowych;
  • umieszczeniu na stronie dowodów zaufania wśród klientów - np. pozytywnych komentarzy, nazw firm, z którymi współpracujemy.

 

Pozycjonowanie lokalne umożliwia poznanie grupy docelowej

SEO lokalne umożliwia jeszcze lepsze poznanie grupy docelowej, do której kierujemy ofertę. Takie informacje mogą być bardzo przydatne podczas tworzenia oraz modyfikowania oferty. Wykorzystywanie metod optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwań lokalnych pomaga zdobyć informacje na temat osób przeglądających sieć. Dotyczy to głównie danych demograficznych i wzorców zakupowych. Czy użytkownicy korzystają z urządzeń mobilnych? Jak przeglądają Twoją witrynę? W jakim przedziale wiekowym się mieszczą, jaka jest ich płeć i czego poszukują? Poprzez lepsze rozumienie preferencji oraz cech potencjalnych klientów można:
jeszcze lepiej dostosować witrynę i ofertę uwzględniając oczekiwania użytkowników;
zastanowić się, w jaki sposób zachęcić klientów do wybrania właśnie Twojego produktu bądź usługi.

 

Pozycjonowanie lokalne daje długotrwałe efekty

Działania związane z pozycjonowaniem zwykle przynoszą efekty jeszcze wiele miesięcy po ich zakończeniu. Ponadto cena pozyskania pojedynczego klienta zmniejsza się - budżet przeznaczony na SEO lokalne pozwoli Ci wypracowywać coraz lepsze efekty i zwiększać ruch na stronie, dzięki czemu masz szansę przyciągnąć więcej klientów.
Choć pozycjonowanie nie zapewnia efektów natychmiastowo, to po jakimś czasie SEO będzie prawdopodobnie głównym kanałem promocji oraz sprzedaży Twoich usług.

 



Pozycjonowanie biznesu lokalnego. Czy jest mi potrzebne? Podsumowanie

W artykule zaprezentowaliśmy najważniejsze korzyści, jakie niesie ze sobą pozycjonowanie biznesu lokalnego. Pozycjonowanie lokalne to świetne rozwiązanie, jeśli prowadzisz działalność i zależy Ci na wypromowaniu jej na konkretnym obszarze. Nieduża konkurencja ułatwi znalezienie się na wysokich pozycjach w organicznych wynikach w wyszukiwarce. Lokalne SEO jest skutecznym sposobem na zwiększenie sprzedaży produktów bądź usług.
Pozycjonowanie lokalne to strategia marketingowa, dzięki której zwiększysz widoczność firmy w sieci, dotrzesz do klientów poszukujących Twoich produktów lub usług, poprawisz ruch na stronie, będziesz mieć przewagę nad konkurencyjnymi firmami, a przy tym zaoszczędzisz. SEO lokalne to niezwykle opłacalna inwestycja, która pomoże Ci zwiększyć liczbę klientów i zapewni lepsze zyski.

 

 

Inni przeczytali także:

Pozycjonowanie lokalne - na czym polega?
Budowanie linków w lokalnym SEO. 7 skutecznych strategii
Jak pozycjonować wizytówkę Google Moja Firma?
Pozycjonowanie‌ ‌lokalne‌ ‌-‌ ‌co‌ ‌to‌ ‌jest‌ ‌i‌ ‌ dlaczego‌ ‌warto‌ ‌w‌ ‌nie‌ ‌zainwestować?