Jak pozycjonować swoją firmę lokalnie - czyli wszystko o lokalnym SEO

Z badań wynika, że aż 46% wyszukiwań w Google obejmuje usługi lokalne. Z tego powodu wiele firm korzysta z pozycjonowania lokalnego. Dlaczego warto w nie zainwestować i na czym właściwie polega? Zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem.

Dlaczego warto korzystać z pozycjonowania lokalnego?

Przeprowadzono wiele badań związanych z lokalnymi wynikami wyszukiwania, które potwierdzają duży potencjał SEO lokalnego.

Zaznaczmy, że:

  • 46% wyszukiwań w Google to zapytania lokalne;
  • 88% osób wyszukujących zapytania lokalne w trakcie 24 godzin odwiedziło wybrany sklep lub firmę albo skontaktowało się telefonicznie; 
  • 18% z zapytań lokalnych generuje realizację zakupu;
  • 4 na 5 osób szuka informacji o firmach z okolicy, korzystając z wyszukiwarki;
  • 29% użytkowników szuka wyników lokalnych minimum raz tygodniu;
  • 86% użytkowników sprawdza lokalizacje firmy w Google Maps.

Pomimo to 56% firm funkcjonujących na rynku lokalnym nie ma wizytówki Google Moja Firma. To spory błąd, gdyż bez GMF bardzo trudno konkurować.

Pozycjonowanie lokalne - czym jest?

Lokalne pozycjonowanie stron polega na optymalizacji strony internetowej lub sklepu online w sposób, który pozwoli na przyciągnięcie potencjalnych klientów w wybranej lokalizacji. Zwykle firmy wybierają optymalizację pod algorytmy wyszukiwarki Google, jednak niektórzy użytkownicy wykorzystują wyszukiwarki internetowe, takie jak Bing lub Apple Maps. Lokalne SEO powstało z wdrożonej przez Google usługi geolokalizacji w 2014 roku. Pozwala ona na to, by użytkownik na konkretne zapytanie otrzymał wyniki dotyczące miejsca, w którym w danym momencie przebywa bez wpisywania nazwy miejscowości.

Dla właścicieli lokalnych firm szczególnie ważne jest, aby ich strona pojawiała się w wynikach wyszukiwania z map Google znajdujących się ponad organicznymi wynikami. To tzw. local pack prezentujące trzy najbardziej dostosowane do zapytania wyniki, które zlokalizowano na mapie Google w okolicy. 

SEO lokalne jest bardzo ważne także dla przedsiębiorców oczekujących ruchu turystów, ponieważ nie znają oni miasta i wyszukiwanie lokalne jest dla nich bardzo korzystne. Dzięki niemu szybko mogą odnaleźć potrzebny sklep, restaurację lub punkt usługowy.

Wizytówka Google Moja Firma - podstawa w pozycjonowaniu lokalnym

Przedsiębiorcy, którzy chcą wypromować firmę na lokalnym rynku, powinni zdecydować się na stworzenie wizytówki Google Moja Firma, właściwe jej zoptymalizowanie oraz odpowiednie nią zarządzanie. Choć GMF nie ma wpływu na pozycję strony w wyszukiwarce, to przynosi sporo korzyści. Przedstawiamy je poniżej:

  • zwiększenie ruchu na stronie;
  • kierowanie potencjalnych klientów do punktu sprzedaży online lub stacjonarnego;
  • zwiększanie świadomości marki wśród konsumentów.

Jak stworzyć wizytówkę Google Moja Firma?

Jeśli chcemy stworzyć wizytówkę GMF, dobrze jest mieć fizyczny adres - Google sprawdza siedzibę za pomocą kodu weryfikacyjnego wysłanego na podany adres albo podyktowany przez telefon. Przed utworzeniem GMF, należy założyć firmowe konto Google. Następnie wchodzimy na stronę Google Moja Firma,  logujemy się i sprawdzamy, czy nasza firmy nie widnieje w bazie.

 

Jeżeli nie, wpisujemy następujące dane firmy:

  • nazwa,
  • adres,
  • rodzaj działalności, 
  • numer telefonu i adres strony internetowej (nieobowiązkowo).

Google stworzyło dla przedsiębiorców poradnik, dzięki któremu szybko i sprawnie zamieścimy w GMF najważniejsze informacje na temat firmy. 

Po tym, jak założymy wizytówkę, realizowany jest proces weryfikacji. Na czym polega? Na podany podczas rejestracji adres biura otrzymamy pocztówkę zawierającą kod weryfikacyjny. Dobrze jest uzbroić się w cierpliwość, ponieważ może to potrwać nawet kilka tygodni. Zdarza się, że pojawia się opcja pozwalająca na szybszą weryfikację przez telefon. Wówczas po kilku minutach od utworzenia konta zadzwoni do nas telefon, a w nagraniu będziemy mogli usłyszeć kod weryfikacyjny.

Wizytówka GMF - pamiętaj o optymalizacji

Jak wygląda optymalizacja wizytówki Google Moja Firma? Należy uzupełnić ważne dane, takie jak:

  • nazwa, adres i numeru telefonu (tzw. NAP - z angielskiego Name, Address, Phone Number),
  • godziny otwarcia siedziby (należy uwzględnić informacje o zamknięciu firmy w dni wolne od pracy i święta państwowe),
  • zdjęcia,
  • przejrzyste wskazówki na temat dojazdu.

Dobrze jest również odpowiadać na opinie użytkowników Google. W ten sposób pokazujemy, że każdy klient jest dla nas ważny, co świadczy o profesjonalnym podejściu firmy.

 

Spójne dane - istotny czynnik w pozycjonowaniu lokalnym

Teleadresowe dane należy umieścić nie tylko na stronie, ale również w lokalnych katalogach firm. Bardzo ważne jest, by były ze sobą spójne, dzięki czemu dla algorytmów Google będą autentyczne. Dane teleadresowe, które znaleźć można w witrynach w sieci to tzw. wspomnienia (ang. citations), a na ich podstawie Google sprawdza poprawność telefonu oraz adresu.

Pozycjonowanie lokalne - dlaczego warto z niego skorzystać?

Pozycjonowanie lokalne przeznaczone jest zarówno dla dużych firm, jak i mniejszych działalności. Optymalizacja SEO ukierunkowana na wybrane lokalizacje to opcja, z której skorzystać mogą duże firmy mające sieć placówek lub punktów sprzedaży na terenie całego kraju. Mieszkańcy zwykle poszukują lokalnych firm do realizacji wybranych usług, a konkurencja jest wówczas nieco mniejsza. 

Budowanie widoczności w wyszukiwarce Google na konkretne lokalizacje umożliwia również rozbudowanie strony, a witryny mające większą liczbę podstron są lepiej oceniane przez algorytmy. Oferując usługi w różnych miastach, dobrze jest utworzyć szereg podstron (landing page) związanych z konkretnymi lokalizacjami. 

Opinie klientów

Opinie na temat firmy w Google wpływają na to, które przedsiębiorstwa będą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania określanych jako local pack.

Ponadto badania pokazują, że:

  • 82% użytkowników czyta opinie na temat lokalnych firm, a 52% użytkowników w przedziale wiekowym 18-54 lata stwierdziło, że robi to za każdym razem;
  • użytkownicy sprawdzają około 10 recenzji w sieci przed skorzystaniem z usług/produktów danej firmy;
  • 97% konsumentów czytających opinie, czyta również odpowiedzi właścicieli firm.

Z tego powodu pamiętajmy, by zadbać o liczbę opinii, ale również o ich jakość, a także dobrą komunikację z klientami. Ważne, by zatrudnić odpowiednio wykwalifikowanych oraz sympatycznych pracowników i regularnie szkolić swój zespół. Osoby z działu obsługi klienta powinny wiedzieć, w jaki sposób zachowywać się w trudnych sytuacjach, by móc służyć odpowiednim wsparciem. W przeciwnym razie możemy otrzymać negatywne opinie w Google.

Jakie jeszcze działania warto wykonywać?

  • zachęcać klientów do kontaktu z firmą, jeśli mają pytania bądź uwagi do zamówienia,
  • umieścić na stronie formularz reklamacyjny.

Korzystnym rozwiązaniem jest również zwracanie się do klientów z prośbą o zamieszczenie w sieci opinii na temat firmy.



Czy można uniknąć niekorzystnych komentarzy na temat firmy?

Czy możliwe jest uniknięcie negatywnych komentarzy? Pamiętajmy o bezpośrednim kontakcie z klientem, ponieważ reklamacje mogą przyczynić się do różnego rodzaju ulepszeń oraz wprowadzania nowych rozwiązań w firmie. Wówczas możemy nie tylko podziękować za pozytywną opinię, ale również wejść w dyskusję z niezadowolonym klientem. Można poprosić o kontakt, by wyjaśnić sytuację albo zaproponować rekompensatę.

Jakich działań nie powinniśmy podejmować? Niedozwolone jest płacenie za recenzje lub pisanie fałszywych opinii z firmowego komputera. Opinie powinny pochodzić z prawdziwych kont klientów.

Optymalizacja SEO w pozycjonowaniu lokalnym

Lokalne pozycjonowanie rządzi się podobnymi prawami, co standardowa optymalizacja SEO.

O czym zatem warto pamiętać?

  • o realizacji wysokiej jakości tekstów zawierających frazy z wykorzystaniem czynnika lokalnego (np. sklep z zabawkami Wrocław, usługi budowlane Kraków);
  • o umieszczeniu najważniejszych fraz i lokalizacji w tytule, nagłówkach oraz treści;
  • o zoptymalizowaniu adresów URL i meta opisów.

Lokalne linki zewnętrzne

Specjaliści SEO wskazują, że pozycja strony w wyszukiwarce zależy nie tylko od działań wprowadzanych w witrynie, ale również poza nią. Należy więc skupić się opracowaniu profilu linków przychodzących. Jeśli chodzi o pozycjonowanie lokalne, to skuteczne mogą być również linki ze stron o lokalnym zasięgu dotyczące naszej oferty. Garry Grant, właściciel SEOinc, uważa, że linki zewnętrzne są najistotniejszym czynnikiem rankingowym w organicznych wynikach wyszukiwania.

W jaki sposób zadbać o wartościowe linki?

Właściciele firm znajdujących się np. we Wrocławiu powinni zadbać o to, by link do strony zamieścić na lokalnych portalach informacyjnych miasta.

Pozycjonowanie lokalne zapewnia szybkie efekty i mniejsze koszty

Co sprawia, że warto zainwestować w SEO lokalne? To przede wszystkim mniejsza konkurencja, dzięki czemu:

  • koszty usługi pozycjonowania są niższe;
  • szybciej osiągamy pożądane efekty, co wiąże się z większym zyskiem dla firmy.

Z pewnością łatwiej jest wypracować wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, gdy konkurujemy z mniejszą liczbą firm na lokalnym rynku niż na większym obszarze. Jednocześnie musimy pamiętać, że inni także korzystają z usług pozycjonowania, dlatego też SEO lokalne to działanie długotrwałe, dla którego konieczna jest ciągła analiza pozycji i wprowadzanie nowych rozwiązań.

Sama strona internetowa to za mało, by pozyskać klienta. Należy rozpocząć działania, dzięki którym będzie widoczna w sieci. Pozycjonowanie lokalne to doskonałe rozwiązanie w tym przypadku. Pomaga zwiększyć widoczność strony dla osób zlokalizowanych na danym terenie. 

Podsumowanie

Lokalne SEO oferuje duże możliwości, ponieważ mniejsze koszty pozwalają na to, by również niewielkie firmy mogły wypromować się na rynku lokalnym.

Pamiętajmy jednak, że wyłącznie kompleksowe oraz długofalowe działania umożliwią wypracowanie efektów i zachowanie ich na właściwym poziomie. Warto rozważyć współpracę z agencją marketingową, która zrealizuje następujące zadania:

  • opracuje wizytówkę Google Moja Firma zawierające niezbędne dane oraz opis nasycony kluczowymi frazami;
  • wykona optymalizację firmowego profilu oraz zadba o jego zarządzanie;
  • będzie pozyskiwać wartościowe linki, które prowadzą do Twojej strony;
  • stworzy wartościowy content, dostosowany do użytkownika i nasycony kluczowymi frazami;
  • będzie cały czas obserwować wyniki i konwersje na zapytania lokalne, a także wprowadzać konieczne zmiany.

 

Inni przeczytali także:

Czy długość treści ma znaczenie dla SEO?
Jak pozyskiwać wartościowe linki do strony?
15 najgorszych błędów SEO, które obniżą ranking strony internetowej
Jak zrobić landing page w lokalnym SEO?