6 sprawdzonych sposobów na skuteczny tekst na blogu.

Blog to dziś nie tylko przestrzeń do dzielenia się własną pasją i wiedzą. To potężne narzędzie, które pozwala zarabiać, docierać do właściwej grupy odbiorców i budować wizerunek eksperta. Niezależnie od tego, czy blog to Twój sposób na życie, element marketingu dla firmy, czy też pozycjonowania stron zobacz, jak pisać teksty, aby spełniały Twoje cele.

Od czego zacząć pisanie skutecznych artykułów na blog?

Gdy blogi pojawiły się w przestrzeni online, były to zwykle amatorskie strony, z minimalną grafiką, na których twórca pisał to, co uważał za ciekawe. Popularnością cieszyły się blogi osobiste, które porównać można było do pamiętników online. Dziś blogosfera diametralnie się zmieniła. Twórcy blogów otwarcie mówią, że nie jest to już tylko pasja, ale praca. Jednocześnie stają przed wyzwaniem – blogów jest bardzo dużo, w każdym obszarze tematycznym królują gwiazdy blogowania, a przecież codziennie ktoś otwiera nowy blog. Jak się wybić? Promocja i marketing odgrywają dużą rolę, ale warto zacząć od optymalizacji swoich postów blogowych. Szczególnie, jeśli jest to firmowy blog, który ma za zadanie docierać do klientów. O co warto zadbać? Poznaj 6 zasad skutecznego pisania tekstów na blogu:

1. Poznaj odbiorcę swojego bloga i twórz treści, których pragnie

Zasada numer jeden – Twój blog jest dla czytelnika. Czy to oznacza, że nie możesz pisać o tym, co Cię interesuje, tylko o tym, co się opłaca? Nie do końca. Nikogo nie będziemy namawiać, aby zamiast bloga o marketingu internetowym tworzył blog o modzie. Raczej chcemy zwrócić uwagę, aby konkretne tematy z wybranego obszaru wybierane były tak, aby odpowiadały na faktyczne zainteresowania odbiorców. To trudne dla doświadczonych twórców, bo dotyka ich klątwa wiedzy. Wydaje im się, że pewne tematy są za proste, powszechnie znane i nie ma sensu o nich pisać. aby obalić ten mit, wystarczy przed pisaniem artykułu zajrzeć do narzędzi i poznać faktyczne zainteresowanie tematami w sieci. Do analizy możesz wykorzystać darmowe i płatne narzędzia:

  • Google Trends – darmowe narzędzie, w którym prześledzisz popularność fraz na przestrzeni czasu, na wybranym obszarze geograficznym, a także powiązane z nimi tematy
  • BuzzSumo – dostępne w bardzo ograniczonej wersji bezpłatnie, a w pełnej wymaga płatności, pokazuje treści związane z wybraną frazą, które zyskały najwięcej reakcji w mediach społecznościowych: polubienia, komentarze, udostępnienia. Można wyszukiwać także najskuteczniejsze treści w social mediach dla wybranej domeny.
  • Ahrefs – płatne narzędzie, dzięki modułowi content explorer dotrzesz do najpopularniejszych treści na dowolnym blogu (najlepiej konkurencyjnym) lub do najpopularniejszych treści związanych z wybraną frazą. Ahrefs pozwala tu na wiele zawężeń, np. analizę treści konkurencji, która przysporzyła jej najwięcej odwiedzin z Google.
  • Dowolne narzędzia do wyszukiwania fraz: Google Keyword Planner, Surfer, Senuto, Ubersuggest i inne – w narzędziach, które umożliwiają wyszukiwanie fraz, poznasz popularność danej frazy w Google. Szczególnie wartościowa jest wiedza dotycząca fraz typu long tail, np. w formie pytań. Są to niemal gotowe tematy na artykuł!

Warto też uważnie obserwować, o czym piszą w mediach społecznościowych użytkownicy z wybranej grupy docelowej, jakie komentarze zostawiają pod postami i jak na nie reagują. Niezbędny jest etap testowania i popełnianie wielu błędów zanim poznasz dokładnie potrzeby i charakterystykę odbiorcy. Jednak nagrodą będzie kopalnia wiedzy o jego zainteresowaniach i możliwość tworzenia tylko takich treści, jakie faktycznie chce przeczytać. 

2.Docieraj do czytelnika dzięki chwytliwym nagłówkom

Dobry tytuł odgrywa dużą rolę przy pozyskiwaniu czytelnika. To tytuł zobaczy najpierw w wyszukiwarce i tylko na tej podstawie będzie decydował, czy warto zapoznać się z całym tekstem. Konstruując tytuł zaleca się połączyć w nim dwie funkcje: informowanie, o czym jest tekst i motywowanie do przeczytania za pomocą obietnicy. Użytkownik już na wstępie powinien wiedzieć, jak artykuł zmieni jego życie, pracę, biznes. 

Od lat na blogach sprawdzają się schematy typu:

  • X sposobów na…
  • Największe/Najlepsze…
  • Jak (coś zrobić)

Takie formy w jasny sposób komunikują, co zyska odbiorca: pozna 10 sposobów na urządzenie łazienki, najlepsze filmy na romantyczny wieczór i jak szybko zaoszczędzić na wakacje. Zastosowanie takich form oczywiście niczego nie gwarantuje, ale dobrze o nich pamiętać, gdy kompletnie nie mamy pomysłu na dobry tytuł. Z drugiej strony lepiej unikać metaforycznych tytułów i tytułów typu clickbait. Pierwsze kompletnie nic nie mówią czytelnikom, więc nie mają siły przekonywania, a drugie – owszem przyciągną odwiedziny, ale zwykle wiążą się z rozczarowującą treścią, która nie przystaje do sensacyjnego nagłówka. Przyciągnięcie odbiorców to dla nas połowiczny cel, bo przede wszystkim zależy nam na ich zaangażowaniu. 

Ze względu na pozycjonowanie, w tytule warto zawrzeć frazę, ale tak, aby nie wpływała ona na atrakcyjność nagłówka. Dzięki temu zwiększysz szanse artykułu na wyświetlanie się w Google. 

3. Zadbaj o przejrzystą strukturę tekstu na blogu i zyskaj uwagę czytelnika

Nikt nie chce czytać ściany tekstu, napisanego do tego drobnym maczkiem. Zadbaj o komfort swoich czytelników i zwiększ swoje szanse na zyskanie ich uwagi. Jak to zrobić? Upewnij się, że stosujesz:

  • podział na akapity – pamiętaj, że czytają Cię także użytkownicy smartfonów, zadbaj o to by dostawali wygodne porcje tekstu w formie niewielkich akapitów
  • śródtytuły – nagłówki w tekście wielu użytkownikom pozwalają zorientować się, o czym jest tekst i być może przejść od razu do konkretnego ciekawego fragmentu; zamiast łudzić się, że ktoś przeczyta Twój tekst od deski do deski, daj szansę tym, którzy przyszli po odpowiedź na jedno konkretne pytanie i chcą szybko ją odnaleźć
  • wypunktowania – ten elementu pozwala w przejrzysty sposób prezentować informacje; zamiast tekstu po przecinku stosuj listy numerowane i nienumerowane
  • pogrubienia – to kolejny sposób, aby ułatwić użytkownikom skanowanie tekstu wzrokiem i odnajdywanie ciekawych informacji

Dodatkowym atutem stosowania powyższych elementów w tekście jest ich duży wpływ na pozycjonowanie. Zyskujesz podwójnie: ułatwiasz czytanie bloga swoich odbiorcom i optymalizujesz tekst pod wyszukiwarkę.

4. Dodaj ciekawe zdjęcia i grafiki, aby stworzyć skuteczny blog

Warto wzbogacić tekst o elementy graficzne. Dzięki temu tekst może wydać się ciekawy zanim użytkownik zacznie go czytać. Dobrze dobrane zdjęcia potrafią zatrzymać uwagę odbiorcy. Jednak wystrzegać się przypadkowych zdjęć ze stocków, które nic nie wnoszą. Powinny być przedłużeniem tego, o czym piszesz w artykule. Jeśli opisujesz remont łazienki, pokaż przykładowe realizacje. Jeśli tworzysz tekst edukacyjny, stwórz infografikę, która streszcza artykuł. A możesz nagrałeś wideo na podobny temat? Osadź film z YouTube’a. Dla pozycjonowania szczególnie skutecznym elementem graficznym są tabele w HTMLu. Zastanów się, czy omawiany temat możesz wzbogacić danymi w tabeli, a na pewno tekst będzie lepiej oceniony przez algorytmy Google. 

Dodają zdjęcia pamiętaj również o ich optymalizacji. Nazwij pliki tak, by zawierały frazę. Dodaj ją również do atrybutu alt. Zdjęcia powinny być zapisane w formacie odpowiednim do internetu, np. jpg, a także zmniejszone do optymalnego rozmiaru. Nie wylewaj jednak dziecka z kąpielą i nie dodawaj bardzo małych zdjęć, na których widoczne są piksele. Nie rezygnuj też z grafiki w imię szybszego ładowania się strony. 

5. Dodaj frazy, aby zwiększyć skuteczność tekstu na blogu

Omówione do tej pory wskazówki z jednej strony mają być ukłonem w stronę czytelnika, z drugiej – wspierają pozycjonowanie. To dzięki temu, że Google kładzie duży nacisk na potrzeby użytkowników. Wniosek z tego taki, że realizując treści przyjazne dla odbiorcy, zyskuje także w ocenie Google. To jednak za mało, aby mówić o skutecznym tekście w kontekście pozycjonowania. Jeśli chcesz dotrzeć do czytelników w Google, musisz przede wszystkim zadbać o frazy w tekście. 

Jak znaleźć frazy na blog? Początkującym najłatwiej jest najpierw napisać tekst, odpowiedzieć sobie na pytanie, jaki temat porusza i następnie wyszukanie fraz dotyczących tego tematu. Oznacza to, że na blogu kulinarnym nie chcę dodawać frazy “blog kulinarny” do każdego artykułu, a raczej szukać fraz charakteryzujących dany artykuł, np. zupa pomidorowa do artykułu od szybkich daniach z pomidorów. 

Frazy powinny być użyte kilka razy, w różnych formach. Nie wystarczy dodać frazę w tytule, musi się ona znaleźć także w akapitach, ale również w opisach zdjęć, w meta danych  i śródtytułach. 

Frazy znajdziesz w narzędziach, które wymieniliśmy w pierwszym punkcie tego artykułu. Nie jest to wyczerpująca lista, więc z pewnością spotkasz się też z takimi narzedziami jak: KWFinder, KeywordTool.io, Answer the Public i wieloma innymi.

6. Dodaj linki do oferty i twórz teksty na blog skuteczne sprzedażowo

Zarabiasz na blogu? Niezależnie od tego, czy zarabiasz sprzedając produkty, swoją wiedzę, usługi czy też reklamując marki, warto o tym komunikować w formie reklamy wewnętrznej w każdym artykule. Możesz stworzyć projekt małego baneru, który wpleciesz w teksty lub linkować do oferty bezpośrednio z treści tekstu, nanosząc link na frazy. 

Nie zaniedbuj tego działania, chyba że blog to faktycznie tylko Twoja pasja. Jeśli prowadzisz blog firmowy, który jest narzędziem SEO, tym bardziej powinieneś wykorzystać go do pozycjonowania oferty. Linkowanie wewnętrzne, pomiędzy podstronami to także element pozycjonowania. Pamiętaj, aby linki z bloga kierować do najważniejszych dla Twojego biznesu podstron – do strony głównej, do oferty, do produktów. Jak widzisz linki z jednej strony kierują użytkownika do oferty, z drugiej wspierają jej pozycjonowanie w Google.

Podsumowanie

Aby napisać dobry posta na blogu potrzebny jest pomysł na temat, ale też umiejętność skrócenia dystansu, jasnego prezentowania myśli i budowania relacji z odbiorcą. Zanim zdobędziesz takie zdolności, popracuj nad swoim blogiem wdrażając te proste 6 kroków do napisania dobrego tekstu: od wyboru tematu, poprzez optymalizację nagłówków, struktury, aż po pozycjonowanie.

Inni przeczytali także:

14 praktyk, które obniżają skuteczność treści
Storytelling w marketingu. Jak opowiadać, żeby stworzyć skuteczne treści?
Jak pisać angażujące teksty na blog?
Czy powinienem prowadzić blog na swojej stronie www?
Co to jest CTA? Dowiedz się, jak wprowadzić je na stronę
Optymalizacja treści w pozycjonowaniu – jak pisać teksty SEO i dlaczego warto?

Scroll to Top