Oczywiste jest, że rozwój technologii wyznacza nowe trendy. Również obszar marketingu nie odbiega od tej reguły, stale poszukując innowacyjnych rozwiązań, by usprawnić swoje procesy. Jedno z nich wygląda naprawdę obiecująco — Chat GPT. Zastanawiasz się jak wykorzystać Chat GPT w marketingu? Poniżej znajdziesz nasze rekomendacje.
Jak wykorzystać Chat GPT w email marketingu
Współczesny email marketing przechodzi prawdziwą ewolucję, integrując dotychczasowe narzędzia i technologie ze sztuczną inteligencją taką jak Chat GPT. Nie zawsze jest to integracja bezpośrednia z pomocą, np. API, ale wystarczy skorzystać z jego ogólnodostępnej wersji, by odkryć nowe możliwości w zakresie personalizacji, interakcji i skutecznej komunikacji.
Dlaczego to takie ważne jeśli chodzi o email marketing?
Jeśli nie chcesz być jedną z tych osób, które zaśmiecają skrzynkę swoich odbiorców nieprzemyślanymi wiadomościami, które i tak potraktowane zostaną jako spam, warto zastanowić się nad skuteczniejszą strategią. Strategią, która wyróżni Cię na tle konkurencji.
Przede wszystkim współpracując z Chat GPT możesz połączyć precyzyjne docieranie do swoich odbiorców z tworzeniem treści, które rezonują z nimi na nowym, bardziej indywidualnym poziomie. Jak zatem tę synergię wykorzystać praktycznie w obszarze email marketingu i jakie perspektywy otwierają się nie tylko dla marketerów, ale i dla każdego przedsiębiorcy?
Jak zwiększyć skuteczność e-mail marketingu dzięki personalizacji
Z pewnością wiesz, że personalizacja to to, co klienci lubią najbardziej. Dopieszczony klient angażuje się bardziej. Jednak personalizacja nie ogranicza się jedynie do wstawienia imienia odbiorcy w treść emaila. To znacznie głębszy proces, który obejmuje, m.in. dopasowywanie ofert, czy treści do konkretnych preferencji każdej osoby na liście mailingowej.
To nie jest łatwa droga. Wymaga często, by chat miał dostęp do systemów, w których są przechowywane lub analizowane potrzebne dane. Tutaj mała podpowiedź: dane takie są zbierane przez platformy e-commerce lub systemy CRM, a integracja Chat GPT z tymi narzędziami daje zielone światło dostępowe do tych danych. Mamy dane — możemy działać dalej!
Oto przykładowe zadania, które może wykonać za Ciebie twój prywatny asystent. Zaserwuj mu prompty, które realnie wpłyną na realizację Twojego celu:
„Stwórz przykładowy szablon emaila, który personalizuje ofertę produktu X na podstawie wcześniejszych zakupów klienta”.
„Opisz strategię segmentacji listy subskrybentów na podstawie ich preferencji zakupowych i zaproponuj treści e-mailowe dopasowane do tych segmentów”.
„Zaprojektuj sekwencję powitalnych emaili dla nowych subskrybentów, uwzględniając personalizację treści na podstawie ich zainteresowań wyrażonych podczas rejestracji”.
„Przedstaw kilka propozycji dynamicznych bloków treści w emailach, które można personalizować na podstawie aktywności użytkownika na stronie internetowej”.
„Zidentyfikuj kluczowe punkty kontaktu z klientem, w których można wprowadzić element personalizacji w ramach cyklu komunikacji e-mailowej”.
„Zaproponuj sposób wykorzystania danych demograficznych do personalizacji tytułów i treści w kampaniach e-mailowych”.
„Opisz, jak wykorzystać dane dotyczące historii zakupów klientów do kreowania spersonalizowanych rekomendacji produktowych w treściach e-mailowych”.
„Zaprojektuj test A/B, aby ocenić skuteczność dwóch różnych wersji personalizacji w treściach emaili dla określonej grupy odbiorców”.
Jak wykorzystać Chat GPT w marketingu reklamowym
Reklama w marketingu jest coraz bardziej wymagająca, ale również i najszybciej rozwija się i chłonie wszelkie nowości. Jej intensywny wzrost zawdzięczamy przede wszystkim sztucznej inteligencji, a dokładnie efektom jakie przynosi: lepsze doświadczenia użytkowników, a co za tym idzie, wyższy współczynnik zaangażowania i konwersji. Tak wysoka skuteczność dotyka niemal całego procesu reklamowego, poczynając od targetowania, badania słów kluczowych, tworzenia treści, czy testowania A/B i to w znacznie krótszym czasie niż do tej pory. Przyjrzyjmy się kilku elementom, które warto objąć mecenatem Chat GPT.
Jak zwiększyć skuteczność kampanii reklamowej dzięki właściwej grupie odbiorców
W pierwszej kolejności warto zaznaczyć, że skuteczność reklam znacząco wzrasta, gdy są one kierowane do konkretnych grup ludzi, uwzględniając ich zainteresowania i preferencje. To nie nowość, lecz sprawdzona zasada, która nie tylko działa obecnie, ale będzie nadal wyznaczać kierunek dla kampanii reklamowych. Jedyne, co się zmienia, to sposób i efekt końcowy. Skuteczny lub mniej skuteczny.
Na szczęście dzięki wykorzystaniu zaawansowanej sztucznej inteligencji, jaką jest Chat GPT, poprzez analizę historii wyszukiwań, nawyków przeglądania, ale też aktywności na platformach społecznościowych, jesteśmy w stanie dokonać właściwej segmentacji.
Przykładowe prompty:
„Określ zainteresowania i preferencje użytkowników związane z *technologią na podstawie ich zachowań przeglądania internetu”.
„Badając historię zakupów naszych klientów, zidentyfikuj główne kategorie produktów, które cieszą się największym zainteresowaniem. Jakie wzorce zakupowe i preferencje produktowe możemy zauważyć z danych dotyczących naszych klientów?”
„Przeanalizuj historię wyszukiwań, nawyki przeglądania klientów i na ich podstawie zidentyfikuj grupy odbiorców na potrzeby kampanii reklamowej”.
„Na podstawie analizy zachowań naszych klientów online określ demograficzne, behawioralne i psychograficzne cech grupy docelowej. Jakie inne informacje są kluczowe dla precyzyjnego targetowania?”
*wstaw swoją branżę, czy produkt
Jak zwiększyć skuteczność kampanii reklamowej dzięki właściwie dobranym typom reklam
Idąc dalej, nie poprzestajemy na samej grupie odbiorców. Tak precyzyjne targetowanie, jakie zapewnia nam chat, jest dopiero punktem wyjścia do personalizacji reklamy docelowej. Na jej podstawie jesteśmy w stanie już zrozumieć, że różni odbiorcy mogą wymagać innego rodzaju przekazu. Co więcej, zaczynamy zastanawiać się jakie typy reklam mogą być najbardziej adekwatne dla poszczególnych osób. Chat GPT może pomóc w tym zadaniu, proponując reklamy, które z większym prawdopodobieństwem przemówią do gustu poszczególnych osób, uwzględniając ich unikalne preferencje.
Przykładowe prompty:
„Stwórz listę rekomendacji reklamowych dla segmentu użytkowników zainteresowanych produktami *sportowymi, opierając się na analizie ich historii wyszukiwań i zachowań online. Zidentyfikuj konkretne produkty lub tematy, które mogą ich zainteresować”.
„Zbadaj preferencje i zachowania użytkowników związane z *podróżami i *turystyką na podstawie ich aktywności w mediach społecznościowych. Opracuj propozycje reklam, które będą bardziej angażujące i spersonalizowane dla tego segmentu odbiorców”.
„Wykorzystując historię wyszukiwań i aktywność online, zbadaj preferencje użytkowników dotyczące kategorii *produktów domowych. Stwórz rekomendacje reklamowe dopasowane do indywidualnych gustów każdego użytkownika”.
*wstaw swoją branżę, czy produkt
Jak zwiększyć skuteczność kampanii reklamowej dzięki spersonalizowanym treściom reklamowym
Kolejnym elementem skutecznej reklamy są treści reklamowe. Ich wartość zależy przede wszystkim od dwóch poprzednich etapów: właściwego targetowania i dopasowania typu reklam do odbiorców. Jeśli oba zostały wykonane z dbałością o szczegóły, ten etap będzie o wiele łatwiejszy.
Aby ułatwić go jeszcze bardziej, zaangażuj Chat GPT w tworzenie komunikatów reklamowych. Niech wykaże się kreatywnością. Zadbaj przy tym, by wygenerowane treści były spójne z potrzebami użytkowników. Przełoży się to na większą skuteczność kampanii reklamowej.
Przykładowe prompty:
„Opierając się na wcześniej określonych już grupach odbiorców i przypisanych im typom reklam przygotuj treści reklamowe dostosowane dla każdej z tych grup. Treści mają dotyczyć XYZ. Jakie informacje można wykorzystać, aby stworzyć bardziej spersonalizowane treści reklamowe?”
„Stwórz spersonalizowaną treść reklamową dla odbiorców X, dotyczącą produktu Y. Jakie kluczowe aspekty powinny być brane pod uwagę w procesie tworzenia treści?”
Należy mieć również świadomość, że narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, takie jak Chat GPT, mają swoje granice w kwestii tworzenia tekstów reklamowych. Tekst reklamowy często wymaga ludzkiego wkładu, kreatywności i wyczucia, aby faktycznie oddziaływał na odbiorcę w sposób przekonujący i przyciągający uwagę. AI może wspierać w generowaniu treści poprzez dostarczenie pomysłów lub budowaniu struktury, ale nadal trudno jest mu naśladować subtelności ludzkiego języka, uczucia czy unikalne cechy, które sprawiają, że reklama staje się naprawdę wyjątkowa i atrakcyjna dla odbiorcy.
Dlatego, mimo że narzędzia AI mogą być pomocne w procesie tworzenia tekstów reklamowych, decydujący wpływ na ich efektywność może mieć dodanie czynnika ludzkiego.
Chat GPT w social media marketingu
Kolejnym obszarem marketingu, który chętnie jest poddawany optymalizacji, jest obszar social media. Nie jeden social media manager z pomocą Chat GPT generuje różnorodne i angażujące treści dostosowane do konkretnych użytkowników. Osiąga przy tym wysoką skuteczność poprzez większe zaangażowanie użytkowników. Dzięki Chat GPT można również:
- planować kalendarz treści, a także kalendarz publikacji, uwzględniając tematykę, godziny publikacji i różnorodność treści w celu utrzymania ciągłego zaangażowania;
- odpowiadać na komentarze i wiadomości w sposób szybki i precyzyjny, zachowując poziom kultury i zrozumienia drugiej strony;
- otrzymywać informacje na temat aktualnych trendów, hashtagów czy tematów dyskusji w celu dostosowania treści do bieżących zainteresowań użytkowników;
- analizować dane dotyczące zachowań użytkowników, co z kolei wspiera podejmowanie lepszych decyzji marketingowych.
Jego możliwości są niezwykle szerokie i przydatne. Wpływają też bezpośrednio na wysoką skuteczność strategii marketingowej w social mediach, więc trudno z nich nie skorzystać.
Jak wykorzystać Chat GPT w content marketingu
Napisz konspekt z Chat GPT
To jedna z bardziej przydatnych możliwości, jakie oferuje Chat GPT. Jednak aby konspekt był użyteczny, warto stosować się do poniższych wytycznych:
1. Zdefiniuj jasny cel konspektu. Czy ma być to konspekt artykułu, prezentacji, e-booka czy innego typu treści?
2. Zaproponuj temat, na podstawie którego ma być wygenerowany konspekt, np.: „Stwórz konspekt artykułu na temat sztucznej inteligencji w e-commerce”.
3. Wydaj konkretne polecenia, np.: „Proszę o punktowe omówienie głównych tematów” lub „Podaj najważniejsze sekcje do uwzględnienia w prezentacji?”
4. Przeanalizuj wygenerowany konspekt i w razie potrzeby dostosuj go według własnych potrzeb.
Generuj tematy na artykuły z Chat GPT
Chat GPT dzięki dostępowi do dużej ilości danych i umiejętności analizy, potrafi zaproponować interesujące i oryginalne pomysły. Może to być szczególnie pomocny sposób dla osób poszukujących inspiracji, mających trudności w znalezieniu tematu lub chcących po prostu spojrzeć na dany temat z innej perspektywy.
W jaki sposób chat generuje tematy? Może to zrobić na podstawie słów kluczowych, określonych zagadnień lub obszarów tematycznych. Wystarczy, że zadasz mu pytanie lub podasz odpowiednie wskazówki.
Przygotuj chwytliwe nagłówki z Chat GPT
Poproś o wygenerowanie propozycji nagłówków na podstawie głównego tematu artykułu lub kilku słów kluczowych.
Poproś o wygenerowanie nagłówków, stosując różne konstrukcje: oparte na pytaniach, liczbach, wzbudzające kontrowersje, ciekawość, a nawet nawiązujące do bieżących wydarzeń, czy obiecujące korzyści. Takie eksperymentowanie może przynieść zaskakująco skuteczne efekty.
Przygotuj kilka wariantów nagłówków. Dzięki temu możesz testować i sprawdzić, który z nich przyciąga największą uwagę czytelników i stosować je przy kolejnych projektach.
Inne sposoby wykorzystania Chat GPT w marketingu
Oszczędzaj czas dzięki szybkiej rekomendacji narzędzi marketingowych
W trakcie wykonywania obowiązków zawodowych zdarzają się sytuacje, gdzie konieczne staje się wdrożenie nowego narzędzia, które zwiększy efektywność danego procesu. To może dotyczyć praktycznie każdej dziedziny Twojej pracy.
Dla przykładu przyjrzyjmy się próbie usprawnienia procesu publikacji postów w mediach społecznościowych. Celem jest więc możliwość publikacji w jednym miejscu wszystkich możliwych formatów w sposób szybki i bezproblemowy. Aby to osiągnąć, konieczne jest wykonanie researchu. To zadanie może absorbować wiele godzin pracy, gdyż istnieje wiele narzędzi do publikacji, a gruntowne zapoznanie się ze specyfikacją każdego z nich pochłania cenny czas. Dzięki Chatowi GPT możemy dokonać wstępnej selekcji i przetestować tylko te propozycje, które najlepiej odpowiadają faktycznym potrzebom.
Zwiększ efektywność analizy marketingowej dzięki szybkim formułom Excela
W analizie marketingowej Excel jest niezwykle użytecznym narzędziem do przeprowadzania różnorodnych obliczeń i analizy danych. Przy czym nie musisz być analitykiem i pamiętać wszystkich tych skomplikowanych formuł. Chat GPT może niezwykle szybko odnaleźć je dla Ciebie, a nawet dokonać obliczeń, np. wyliczyć zwrot z inwestycji z różnych kampanii marketingowych lub kanałów reklamowych.
Upraszczaj trudne zagadnienia marketingowe
Chat GPT jest również niezwykle pomocny w upraszczaniu skomplikowanych zagadnień marketingowych, tłumacząc je w sposób zrozumiały dla każdego. W jakich sytuacjach może się to sprawdzić? Przykładem może być przygotowanie zwykłych postów w social mediach, gdzie wymogiem jest ograniczona liczba znaków, prostota i atrakcyjność. To bardzo wysoko postawiona poprzeczka, gdy chodzi o zagadnienia bardziej złożone niż CTA. Upraszczanie nie leży w naturze większości z nas, dlatego warto skorzystać w takim przypadku z pomocy Chat GPT.
Wygeneruj pytania do ankiety
Interesują Cię preferencje Twoich klientów co do kupowanych produktów, satysfakcja, czy ich oczekiwania względem usług? By dotrzeć do tych informacji, warto przygotować ankietę, która pomoże zebrać potrzebne informacje. Jej konstrukcja powinna być jak najprostsza, ale też umożliwiająca, otrzymanie interesujących Cię informacji.
Chat GPT może wygenerować zarówno pytania otwarte jak i zamknięte, które będą miały sens i będą zrozumiałe dla respondentów. Może również pomóc w różnicowaniu pytań, co pozwala dostrzec szerszą perspektywę zagadnienia.
Pamiętaj (jak zawsze przy pracy z chatem), że wygenerowane pytania mogą wymagać ewentualnej modyfikacji i dopasowania do kontekstu badania, dlatego pomoc Chat GPT potraktuj tylko jako wsparcie Twojego procesu twórczego.
To z pewnością nie wszystkie możliwości, jakie oferuje Chat GPT. Wyliczyliśmy tylko kilka z nich, które w ostatnim czasie znacząco zmieniły sposób funkcjonowania marketingu. Korzystaj z nich świadomie i z ciekawością śledź nowe zastosowania a zapewni Ci to wzrost sprzedaży i lojalność klientów.
Inni przeczytali również:
Wykorzystaj Google Bard w marketingu.
102 prompty Chat GPT dla przedsiębiorcy.
10 powodów, dlaczego warto wykorzystać Chat GPT w biznesie i marketingu.
Czy Chat GPT to przyszłość content marketingu?