Jak przenieść mój biznes bezboleśnie na GA4?
Przejście na nową wersję Google Analytics (GA4) może wydawać się trudnym zadaniem, zwłaszcza dla osób, które nie mają dużego doświadczenia z analityką internetową. Warto jednak zdecydować się na ten krok, ponieważ GA4 oferuje wiele nowych funkcjonalności, które mogą pomóc w lepszym rozumieniu zachowań użytkowników na stronie internetowej i poprawie wyników biznesowych. W tym artykule przedstawimy, jak bezboleśnie przenieść swój biznes na GA4.
Czym jest Google Analytics 4?
Google Analytics 4 jest rozbudowaną, rozszerzoną oraz zmienioną wersją usługi Google Analytics Universal (GA3). Dopasowano ją do zmian, które zaszły w sieci, dzięki czemu gwarantuje bardziej precyzyjne dane o użytkownikach poprzez:
- wprowadzenie śledzenia pomiędzy platformami;
- danych bazujących na sztucznej inteligencji.
GA4 umożliwia również lepszą kontrolę prywatności danych użytkowników i opracowuje analitykę internetową, służącą do gromadzenia danych wyłączając pliki cookies.
Czy trzeba wdrożyć Google Analytics 4?
Zastanawiasz się, czy wdrożenie GA4 jest obowiązkowe? Tak, ponieważ od 1 lipca 2023 roku Google Universal zostanie wyłączony. Do tego czasu można używać obu wersji. Jest to korzystne rozwiązanie, ponieważ:
- umożliwia pozyskanie większej liczby danych analitycznych;
- nie każda funkcja GA Universal jest dostępna w GA4 podczas wdrażania nowego narzędzia;
- od razu można zacząć uczyć się obsługi nowego narzędzia.
Prowadzenie strony www lub sklepu online ma na celu udostępnianie odbiorcom informacji na temat produktów bądź usług i sprawienie, by stali się naszymi klientami. Aby to osiągnąć, powinniśmy wiedzieć, skąd pochodzą użytkownicy, jakie są ich zainteresowania, a także, które z elementów w witrynie mają największy wpływ na podejmowane przez nich decyzji zakupowych oraz inwestycyjnych.
Rejestrowanie i analizowanie danych przy pomocy GA4 będzie wspierać strategię marketingu online, dzięki której zbudujesz ruch w witrynie i będziesz zwiększać liczbę konwersji. To usługa wprowadzająca ulepszony model prezentacji danych skoncentrowanych na zdarzeniach i zachowaniach odbiorców.
Różnice pomiędzy Google Analytics Universal a Google Analytics 4
Z pewnością chcesz się dowiedzieć, jakie zmiany pojawiają się w GA4, zanim wdrożysz nową wersję. Różnic pomiędzy Google Analytics 4 i Google Analytics Universal jest sporo - prezentujemy je poniżej.
Nowa metoda gromadzenia danych w Google Analytics 4 bazująca na zdarzeniach
Najistotniejszą różnicą jest odmienna metoda gromadzenia danych, skoncentrowana na zdarzeniach, a nie na sesjach. Tym sposobem pozyskasz bardziej precyzyjne dane na temat metod interakcji użytkowników z Twoją witryną. Dlaczego zdecydowano się na taką zmianę? Coraz więcej osób odwiedza strony poprzez różne urządzenia. GA3 każde wejście na stronę z nowego urządzenia rozumiało jako nową sesję, przez co nie łączyło danych. GA4 gromadzi dane z różnych urządzeń, zarówno mobilnych, jak i desktopowych. Koncentracja w GA Universal na zbieraniu danych przy pomocy plików cookies ma także coraz mniejszą efektywność. Ponadto pliki cookies mogą naruszać europejskie rozporządzenia RODO o ochronie danych osobowych, tak więc mogą być wkrótce wycofane.
Google Analytics łączy dane desktopowe oraz dane o ruchu z aplikacji mobilnej, dzięki czemu informacje są bardziej wiarygodne. Narzędzie pozwala mierzyć kliknięcia w linki wychodzące, scrollowanie, a także pobieranie plików i wiele więcej. Narzędzie wdraża także nowy sposób atrybucji danych, dzięki czemu łączy działania użytkowników z konwersjami. W ten sposób jako właściciel witryny dowiesz się, jakie działania i kanały przyczyniły się do realizacji celu.
Ścieżka zakupowa klienta w Google Analytics 4
W GA4 gromadzone dane koncentrują się na tym, by realnie odtworzyć ścieżkę zakupową klienta. Dzięki temu możesz dowiedzieć się, skąd odwiedzający trafił na Twoją witrynę, jakimi sposobami wchodził z nią w interakcję, kiedy i jak zrealizował konwersję, a także jak udało się zachować jego zaangażowanie po zrealizowanym celu.
Wymienione dane są dostępne w raporcie Zaangażowanie w GA4. Umożliwiają one lepsze dostosowanie przekazu reklamowego do wszystkich etapów klienta.
Uczenie maszynowe w GA4
Google Analytics 4 potrafi lepiej przewidywać działania użytkowników oraz oceniać, na ile są oni skłonni do konwersji. Dzieje się tak dzięki uczeniu maszynowemu. Bazując na zgromadzonych danych na temat ruchu oraz zachowaniach użytkowników GA4 jest w stanie prognozować efektywność marketingu online. Potrafi ocenić, jaki ruch oraz konwersje można zebrać w wybranym okresie - umożliwia to lepsze planowanie biznesowych działań oraz reklamę w sieci.
Dlaczego dobrze jest wdrożyć GA4 jak najszybciej?
Google Analytics 4 jest całkowicie nowym narzędziem i jego obsługi trzeba nauczyć się od początku. Warto zrobić to jak najszybciej, ponieważ od 1 lipca 2023 roku Google Analytics 3 zostanie wyłączony. Do tego momentu najlepiej używać obu wersji. Zobacz, w jaki sposób sprawnie wdrożyć GA4 dla swojej strony www albo sklepu internetowego.
Jak dokonać konfiguracji GA4?
W jaki sposób dokonać konfiguracji Google Analytics za pomocą GA Universal? Jeśli chodzi o nową witrynę, GA4 jest aktualnie domyślną wersją. Właściciele już istniejących witryn, którzy dotychczas używali GA Universal, mogą skonfigurować GA4 i korzystać w jednym czasie z obu wersji aż do momentu, gdy GA Universal zostanie wyłączony 1 lipca 2023 roku.
Poniżej przedstawiamy kolejne kroki, które należy wykonać, jeśli chcesz skonfigurować GA4. Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z Asystenta konfiguracji Google Analytics.
Krok 1 - Zaloguj się na konto Google Analytics, a następnie otwórz zakładkę panelu administracyjnego, która znajduje się w dolnym lewym rogu w ikonce koła zębatego. Tam masz możliwość utworzenia nowej usługi.
Krok 2 - W kolumnie usługa kliknij Universal Analytics, a następnie wybierz Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4.
Krok 3 - W sekcji “Chcę utworzyć nową usługę Google Analytics 4” należy przejść do sekcji “Rozpocznij”, a później - ”Utwórz usługę”.
Po zrealizowaniu tych czynności system:
- stworzy konto GA4;
- skopiuje dane na temat konta GA4 Universal do nowej wersji;
- włączy w GA4 zaawansowany pomiar;
- stworzy połączenie pomiędzy usługami GA i GA4.
Kiedy proces się zakończy pojawi się informacja “Udało Ci się połączyć usługi”.
W jaki sposób skonfigurować gromadzenie danych w GA4?
Jeżeli w witrynie stosowałeś globalny tag GA Universal, masz możliwość konfiguracji zbierania danych w trakcie powstawania usługi GA4. Użyj opcji “Włącz zbieranie danych”, korzystając z tagów, które już istnieją. Dzięki temu GA4 zaraz po uruchomieniu będzie w prawidłowy sposób gromadzić dane.
Najprawdopodobniej funkcja ta zostanie włączona domyślnie, jeżeli używasz systemów CMS lub platform e-commerce obsługujących tagi (to m.in. WordPress, Wix, Shopify).
W sytuacji, gdy używasz Menedżera tagów Google albo Twój system CMS nie obsługuje tagów globalnych, należy je skonfigurować ręcznie. Wówczas do każdego adresu URL musimy dodać kod śledzenia GA4 w dokumencie HTML. Skopiuj tag strony Analytics, a następnie wklej go od razu po tagu <head> na wszystkich stronach witryny. Pamiętaj, by nie likwidować starego tagu analytics.js - dzięki temu cały czas będziesz otrzymywać dane dla usługi Universal Analytics. Z kolei dodany tag gtag.js będzie gromadził dane dla nowej usługi GA4.
Jeżeli skonfigurujesz śledzenie, korzystając z platformy e-commerce lub CMS, jesteś w stanie usprawnić cały proces. Należy skopiować oraz wkleić do witryny cały tag strony GA za pomocą funkcji CMS przeznaczonej do edycji niestandardowego kodu HTML. W sytuacji, gdy nie wiesz, jak tego dokonać, zwróć się o pomoc do programisty, specjalisty SEO lub specjalisty Google Ads.
Jak wprowadzić kod Google Analytics 4 na stronę dzięki Google Tag Manager?
Google Tag Manager jest narzędziem, umożliwiającym dodawanie kodów śledzenia w witrynie - do celu nie potrzeba zaawansowanych umiejętności z zakresu programowania, czy pomocy web developera. Dzięki temu nie musimy dodawać kodu ręcznie do wszystkich stron. Wystarczy, że zalogujemy się na konto Google Tag Manager, klikniemy “Dodaj nowy tag” oraz “Konfiguracja tagu”. Potem należy wybrać typ tagu - Google Analytics - konfiguracja GA4. Następnym krokiem jest dodanie identyfikatora pomiaru oraz reguły - all pages. Dzięki tym działaniom kod śledzenia uruchomi się na każdej stronie.
Jak zweryfikować poprawność zbierania danych w GA4?
Zanim Google Analytics rozpocznie zbieranie danych, będzie trzeba poczekać nawet pół godziny. W jaki sposób zweryfikować, czy kod śledzenia został poprawnie wprowadzony? Otwórz swoją stronę www i zacznij jej przeglądanie, wejdź również z nią w interakcję. Wygenerowane przez Ciebie zdarzenia, powinny być zapisane w raporcie “Czas rzeczywisty” w Google Analytics 4. Jeżeli faktycznie tak jest, to kod śledzenia wprowadzono we właściwy sposób.
Jak skonfigurować Google Analytics 4? Najczęstsze problemy
Jakiego rodzaju trudności możemy napotkać podczas wdrażania GA4 na stronie? Być może trzeba będzie wprowadzić zmiany w kodzie źródłowym albo ręcznej konfiguracji zaawansowanych rozwiązań, przykładowo z zakresu UX.
Na czym polega konfiguracja strumienia danych w Google Analytics 4?
Google Analytics o wiele bardziej wpasowuje się w bieżące trendy, jeśli chodzi o marketing omnichannel. Pozwala tworzyć różnego typu strumienie danych. Jeżeli korzystasz z aplikacji mobilnej na iOS oraz Android i masz stronę www, dla każdej usługi możesz stworzyć osobny strumień danych do śledzenia. Nie zapominaj o właściwych nazwach strumieni, tak by każdy mógł zrozumieć, jakie dane znajdują się w konkretnych miejscach. Przykładem na prawidłowe nazewnictwo strumieni są: iOS - nazwa strumienia, Android - nazwa strumienia, strona internetowa - nazwa strumienia. Należy skonfigurować standardowe i dodatkowe strumienie. Jeśli je pominiemy, może to mieć negatywny wpływ na zbieranie i analizowanie danych. Które ze strumieni powinno się wziąć pod uwagę w GA4?
- strumień ruchu wewnętrznego - narzędzie będzie pomijać ruch, który generują pracownicy, programiści itd. i sprawi, że będzie wyłączony z danych;
- strumień niechcianych witryn odsyłających - odwiedziny z tego typu witryn nie będą generować następnych sesji w ramach jednej wizyty - do tego rodzaju witryn dobrze jest dodać witryny banków, serwis płatności online.
W jaki sposób dodajemy niestandardowe strumienie danych w GA4?
Należy przejść do usługi Google Analytics 4, następnie do panelu administracyjnego i kliknąć w strumienie danych. Potem do sekcji “Więcej ustawień tagowania" i wybrać interesującą nas opcję.
Jak przenieść mój biznes bezboleśnie na GA4? Podsumowanie
Przejście na nową wersję platformy analitycznej Google Analytics 4 może stanowić wyzwanie dla przedsiębiorców, którzy muszą zapewnić ciągłość działania swojego biznesu podczas migracji danych i konfiguracji nowej platformy. Prawidłowe wdrożenie GA4 umożliwi Ci poznanie funkcjonowania narzędzia, przejrzenie udostępnianych raportów i użycia ich w celu analizowania oraz gromadzenia danych. Google Analytics 4 to świetne narzędzie, dzięki któremu możesz analizować relacje użytkowników z Twoją witryną, przewidywać ich zachowania, a także lepiej planować kolejne działania marketingowe.
Dodaj komentarz
Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Pola wymagane zostaną oznazcone*